Ruin en hengstig merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanmoorsel
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-06-17

Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 01:07

Ik heb een vraag.

Sinds 2 dagen heb ik een nieuw paard. Dit is een ruin. De stalling waar hij is komen staan, staan nu 2 merries, en ja hoor alle bij flink hengstig.. nou is de ruin nogal heel erg geïnteresseerd, hij laat ook heel zijn "tapperello" buiten boord zwengelen ... We durven ze niet meer bij elkaar te laten....

Zou het kwaad kunnen door ze toch same te laten ??
Is een merrie net wel/niet paard.
En ruin is 174 groot.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 06:31

Is het paard zeker weten ruin? Het zou een klophengst kunnen zijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:03

Sommige ruinen blijven geintereseerd dus hoeft niet meteen een klop hengst te zijn,sommige dekken ook echt en daar zitten merrie eigenaren niet op te wachten. Je kunt ze bij elkaar laten kijken wat er gebeurt dekt jou ruin dan zou ik. Laten testen op klophengst dan kun je dat weg strepen of je weet dat hij dat is en dan moet hij geopereerd worden. Is hij geen klop hengst dan heb jij zo,'n dekkende ruin en kun je hem enkel bij een ruin zetten en dan liefste niet naast merries want kan zijn dat hij die langs de draad gaat beschermen tegen de andere ruin,dus je zult moeten gaan proberen. Succes

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:06

Gaat wel weer over.. mijn ruin staat nu nog met 2 merries en vanaf volgende week met 3. Hij probeert er 1x op te springen. Merrie draait weg en snauwt een keer. En de ruin weet wat zijn plek is. Laat de kudde even zijn rangorde bepalen en dat heeft even tijd nodig.. dat is niet met 2 of 3 dagen volledig bepaald.. mijn kudde had 3 weken nodig voordat de nieuwe merrie geaccepteerd werd.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:29

Cheminee schreef:
Gaat wel weer over.. mijn ruin staat nu nog met 2 merries en vanaf volgende week met 3. Hij probeert er 1x op te springen. Merrie draait weg en snauwt een keer. En de ruin weet wat zijn plek is. Laat de kudde even zijn rangorde bepalen en dat heeft even tijd nodig.. dat is niet met 2 of 3 dagen volledig bepaald.. mijn kudde had 3 weken nodig voordat de nieuwe merrie geaccepteerd werd.

Sommige blijven dekken dus dan moet je hem er echt wel uit halen. Daarom moet ze het gaan testen

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:10

En sommige merries accepteren een ruin niet zomaar als hij zulk gedrag laat zien. Wel leert hij het dan vanzelf af maar dat kan nog wel eens en Knok partij tje op leveren.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:10

Mijn ruin kan zich ook als hengst gedragen bij merries maar eenmaal hij weet dat dit niet de bedoeling is en de merries hun mening eens zeggen, stopt hij hier mee.

Een andere ruin bij hem en de merries zetten is echter not done.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:15

Mijn ruin is 100% dekhengst :Y)

Hij dekt alle hengstige merries in de wei, maar zorgt ook goed voor ze. Ik heb ook ruinen gehad die wel de interesse hadden, maar inderdaad niet wisten wat ze ermee moesten.

Ik zou ze bij elkaar zetten, kijken hoe het gaat en er even bij blijven.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:56

Ik verplaats je topic naar Omgang en Paarden Gedrag daar staat her beter op zijn plek :)

WD-V -> OPG

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:59

Ik ben blij dat mijn merrie alleen met merrie's staat en niet bij ruinen.
Dit soort gedrag is voor de merries echt niet gezond, ze kunnen vuil worden van binnen en zelfs ontstekingen krijgen in sommige gevallen. Dus nee ik zou niet blij worden van zo'n in combi met mijn merrie.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:02

Tuurlijk zijn de dames allebei hengstig. Hij moet gewoon wennen aan de nieuwe dame, en zij aan de nieuwe stalling. Draadje ertussen met stroom erop. Volgende week zijn de dames weer normaal en kunnen ze zonder 'gedoe' weer bij elkaar. Wel even goed kijken hoe ze op elkaar reageren. Er zijn ruinen die dekken, maar ook heel veel die het na de eerste gewenning niet doen en gewoon vrienden zijn met merries. Bij mijn paard (is 11 jaar hengst geweest) staat een merrie en een ruin. Hij doet niks en vind het eigenlijk alleen maar irritant als ze staat te flirten. We hebben ze wel rustig aan elkaar laten wennen voordat ze bij elkaar gingen.

Avanmoorsel
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 10:30

Hij heeft geen zak meer hangen. Is wel echt een ruin. We zijn juist bang dat hij op de merrie kruipt en haar dekt. Merrie is 24 jaar oud. En niet zo groot.
Ik wil geen hoge dierenartsen kosten,
Maar nu kan alles maar kort om sta beurt buiten en dat is ook niks.

Avanmoorsel
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 10:32

En stel we staan er bij gaat goed, je bent er even niet en hij kruipt er echt op. Wat is dan het risico ??

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:35

Er zijn verschillende kruiden die hengstigheid onderdrukken maar ook testosteron onderdrukken. Helpt goed en dan is je probleem ook opgelost bij de volgende hengstigheid.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:37

Het risico als de ruin echt gaat dekken.
Kans op ontstekingen bij de merrie.
Als de ruin ijzers heeft, wonden op de rug.

Hier hebben we ook een ruin gehad die echt fanatiek dekte zodra de merries hengstig werden.
Enige oplossing was de ruin apart houden van de merries.

Maar er zijn genoeg ruinen die hengstige merries interessant vinden, maar niet dekken of erop springen.
NU jouw merries hengstig zijn, zou je meteen goed kunnen zien of de ruin dekneigingen heeft.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:13

Als je niks ziet hangen kun je toch echt een klophengst hebben want dan zie je juist niks hangen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:20

Gut, je hebt ze twee dagen bij elkaar staan (zomaar zonder boe of ba erbij gepleurd?) en dan gaan piepen als er iets gebeurt.

Om te beginnen is het verstandiger dat je ze even naast elkaar laat staan, zodat ze aan elkaar kunnen wennen en de kans is heel groot dat ze elkaar daarna prima vinden en er niks gebeurt, ook al laat ie alles hangen wat ie heeft.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:47

ikke schreef:
Gut, je hebt ze twee dagen bij elkaar staan (zomaar zonder boe of ba erbij gepleurd?) en dan gaan piepen als er iets gebeurt.

Om te beginnen is het verstandiger dat je ze even naast elkaar laat staan, zodat ze aan elkaar kunnen wennen en de kans is heel groot dat ze elkaar daarna prima vinden en er niks gebeurt, ook al laat ie alles hangen wat ie heeft.

dit is ook banketstaaf koek.ik gooi alles zo altijd bij elkaar heb dan altijd ook wat schade,iedereen roept dan zet ze eerst naast elkaar. he denk dan probeer ik dat eens,nou zo gou de draad er tussen uit gaat word er nog flink rangorde bepaald en heb ik ook schade. dus je moet niet gaan roepen naar ts want dit heeft niks met haar vraag te maken

Avanmoorsel
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 22:55

Langs elkaar geprobeerd. Meneer maaide 1x met het voor been en ging door het draad met zijn been.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:57

Ik wil je Monnikspeper aanraden.

Heeft bij alle paarden die ik heb (gehad) gewerkt. Zelfs bij een van mijn pony's die echt dekhengst was geweest.

Avanmoorsel
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Ruin en hengstig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 23:03

Waar kan ik Monnikspeper dat kopen. En hoe snel werkt het ?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 05:05

Avanmoorsel schreef:
Waar kan ik Monnikspeper dat kopen. En hoe snel werkt het ?


Bij bijvoorbeeld zaadhandel de Baroen.
Het duurt gemiddeld wel 10 dagen voordat het effect heeft, maar dan heb je ook wat.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:04

Het is toch logisch dat de merries spontaan hengstig worden.
En de ruin dat zeer geweldig vind.

Bij mensen is het precies hetzelfde.
Zet een knappe man tussen vrouwen en er zijn er altijd wel vrouwen bij die flirten
en aandacht proberen te trekken van een man.
Zet een knappe vrouw tussen een aantal mannen en het testosteron vliegt omhoog bij de heren.
Fluiten, praatje aanknopen, drankje aanbieden.

Je kan 2 dingen doen:
Ze bij elkaar zetten, liefst op een groot stuk weiland waar ze alle ruimte hebben. Heb je even een ren, slaan en vliegpartij, waarna ze dan vaak rustig gaan eten.
Of je laat ze nog een paar weken rustig aan elkaar wennen, met een draad ertussen.
Misschien wel 2 draden ertussen zodat ze geen fysiek contact met elkaar kunnen hebben.

Waarom meteen beginnen met extra's toevoegen, om alles te onderdrukken.
Ik neem aan dat je je ruin nog niet zo lang kent, na de aankoop.
Laat nu eens eerst alles aan elkaar wennen, en jij aan je nieuwe paard,
voordat je daar aan extra's gaat beginnen.

Ik heb nu sinds 4 weken ook een nieuw paard ( 27jaar) erbij staan.
Deze heeft een behoorlijk voedernijd ontwikkeld.
En is altijd de leidster van de kudde geweest. Ik ken deze merrie dan al ook al 24jaar.
Mijn ruin is heel laat geruint, 6 jaar, en verdedigd ook zijn kudde.
Dus het is op stal en in het land echt eerst oorlog geweest.
Ze staat daarom wel naast mijn andere 2 paarden, maar ik ben begonnen met draden ertussen
en 4 meter tussenruimte. Nu staat er een enkel draadje.
Wel moet een goed stroom erop. Ik merk dat er nu een gewapende vrede begint te ontstaan.
Aan het einde van de zomer staan ze zeker bij elkaar.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:16

ikkeniet schreef:
Het is toch logisch dat de merries spontaan hengstig worden.
En de ruin dat zeer geweldig vind.

Bij mensen is het precies hetzelfde.
Zet een knappe man tussen vrouwen en er zijn er altijd wel vrouwen bij die flirten
en aandacht proberen te trekken van een man.
Zet een knappe vrouw tussen een aantal mannen en het testosteron vliegt omhoog bij de heren.
Fluiten, praatje aanknopen, drankje aanbieden.

Je kan 2 dingen doen:
Ze bij elkaar zetten, liefst op een groot stuk weiland waar ze alle ruimte hebben. Heb je even een ren, slaan en vliegpartij, waarna ze dan vaak rustig gaan eten.
Of je laat ze nog een paar weken rustig aan elkaar wennen, met een draad ertussen.
Misschien wel 2 draden ertussen zodat ze geen fysiek contact met elkaar kunnen hebben.

Waarom meteen beginnen met extra's toevoegen, om alles te onderdrukken.
Ik neem aan dat je je ruin nog niet zo lang kent, na de aankoop.
Laat nu eens eerst alles aan elkaar wennen, en jij aan je nieuwe paard,
voordat je daar aan extra's gaat beginnen.


Ik heb nu sinds 4 weken ook een nieuw paard ( 27jaar) erbij staan.
Deze heeft een behoorlijk voedernijd ontwikkeld.
En is altijd de leidster van de kudde geweest. Ik ken deze merrie dan al ook al 24jaar.
Mijn ruin is heel laat geruint, 6 jaar, en verdedigd ook zijn kudde.
Dus het is op stal en in het land echt eerst oorlog geweest.
Ze staat daarom wel naast mijn andere 2 paarden, maar ik ben begonnen met draden ertussen
en 4 meter tussenruimte. Nu staat er een enkel draadje.
Wel moet een goed stroom erop. Ik merk dat er nu een gewapende vrede begint te ontstaan.
Aan het einde van de zomer staan ze zeker bij elkaar.


Om eventuele blessures die niet hadden hoeven komen te voorkomen.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:35

Om eventuele blessures die niet hadden hoeven komen te voorkomen

Heb je niet altijd de kans op blessures wanneer je ( nieuwe) paarden bij elkaar zet?
En mogen paarden nog wel paard zijn, of moeten we ze aan alle kanten inpakken,
want stel je voor dat...............