Shetlander opgevoed met fles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarlaLover

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 11:42

Hallo iedereen.
Ik heb sinds kort een shetlander, maar ze is opgevoed met de fles door haar vorige eigenaar, daar heeft ze 5 jaar bij gestaan.
Het is een merrie en ik heb vandaag gezien dat ze heel hengstig staat en mij als een ander paard aan ziet en heel aanhankelijk is geworden, was ze hiervoor niet. Ook draait ze haar achterhand naar mij met haar benen open en begint dan te plassen. Ze zit overal aan mij te snuffelen en hapt soms eens in mijn broek, niet hard of zo.
Wat kan ik hier het beste aandoen?
Ik wil haar graag later opleren in een koets maar ik weet niet of dit gaat lukken als ze mij zo erg als een ander paard ziet.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:45

Staat ze wel bij andere paarden nu?

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:48

Heeft ze 5 jaar alleen gestaan of met andere paarden / pony's?
Ik heb mijn shetlander ook met de fles grootgebracht maar hij stond wel bij andere pony's en paard dus dat beleren was bij hem geen enkel probleem. Ik heb een ruin dus dat is alweer anders maar voor hem ben ik een mens en een paard is n soortgenoot

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:53

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe ze is als de hengstigheid voorbij is.

CarlaLover

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 11:58

Ze staat nu samen met mijn andere merrie. Ze heeft die 5 jaar in een grote kudde shetlanders gestaan, daar doet ze normaal mee zoals andere paarden.

MarliesV

Berichten: 15177
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:01

Direct duidelijk je grenzen en persoonlijke ruimte aangeven. Dus niet jou als paard laten behandelen ook al zou ze je zo zien.

Ik zou eerst bezig gaan met grondwerken en longeren voor het beleren. De verhoudingen (leider-paard) moeten eerst goed duidelijk zijn voor het beleren.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:02

Dan heeft ze misschien veel meer last van hengstigheid dan normaal maar haar gedrag is dan niet te wijten aan t opgroeien met de fles. Dat is maar zo'n korte tijd en als ze gewend is in een kudde te staan is haar gedrag tegenover de mens niet anders dan bij andere paarden.

CarlaLover

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:09

MarliesV schreef:
Direct duidelijk je grenzen en persoonlijke ruimte aangeven. Dus niet jou als paard laten behandelen ook al zou ze je zo zien.

Ik zou eerst bezig gaan met grondwerken en longeren voor het beleren. De verhoudingen (leider-paard) moeten eerst goed duidelijk zijn voor het beleren.


Ja ik ben zeker van plan om eerst grondwerk en longeren aan te leren maar ze is niet de makkelijkste. Durft wel eens stout zijn en soms moeilijk te pakken in de weide. De koets is pas voor over een jaar , misschien 2 :)
maar ze had ook niet veel vertrouwen in mensen, dat begint nu te komen, dus ik wil haar ook niet afstraffen als ze bij mij komt. ik zorg wel dat ze niet in mijn ruimte mag komen.


jankawijnsma schreef:
Dan heeft ze misschien veel meer last van hengstigheid dan normaal maar haar gedrag is dan niet te wijten aan t opgroeien met de fles. Dat is maar zo'n korte tijd en als ze gewend is in een kudde te staan is haar gedrag tegenover de mens niet anders dan bij andere paarden.


Dus jij zou eerder wachten tot de hengstigheid voorbij is voor ik me er druk in maak? want ik vind het niet bepaald leuk om de hele tijd haar poep te zien :') Ook omdat ze wel een durft bokken (en steigeren)

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:28

Dat zij haar misdraagt is wel een probleem en ook al is ze hengstig ze hoort haar natuurlijk wel te gedragen maar dat ze met de fles groot gebracht is heeft daar niks mee te maken. Mijn shetlander heeft helemaal geen problemen gehad met het beleren, zowel onder het zadel niet als voor de kar.

CarlaLover

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:32

Als ze hengstig is, is het juist andersom en is ze eigenlijk braaf. Zoals de vorige eigenaar zei, ze is een verwende pony en hij geeft eerlijk toe dat het zijn schuld is, dus hij zag wel een verband met het opvoeden met de fles. Hoe juist alles verliep toen weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat ze een dominante is naar zowel paarden als mensen.
maar om terug te komen op mijn vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat ze mij iets minder ziet als paard en dus niet als een hengstige merrie rond me begint te lopen.

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:35

Euhh, dat doen hengstige merries nu eenmaal....

Kont draaien, plassen, knipogen.


Maar als ze in jouw zone komt of te opdringerig is gewoon heel duidelijk afkappen.
Maar dat is basisopvoeding en geldt altijd, ook als ze niet hengstig is.

CarlaLover

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Re: Shetlander opgevoed met fles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:48

Ja ik weet heus wel dat merries dat doen... -.-'
maar ik heb nog nooit gezien dat ze het bij mij doen.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:50

Het enige wat ik je nog kan meegeven is dat ik mijn Shetlander tijdens vervelende puberfase bij een grote ruin heb gezet die hem behoorlijk op zijn plek heeft gezet. De grote ruin was wel eerlijk maar pikte die zooi gewoon niet van die kleine brutale opdonder. Wat die grote ruin heeft gedaan kon ik niet zo makkelijk voor elkaar krijgen! De shetlander is daar toen enorm van opgeknapt! Verder deed het werk hem ook goed, hij was nergens bang voor maar de aandacht en de beweging maakten hem ook braver, maar dat geldt voor elke jonge pony denk ik.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:25

Femke_Tweety schreef:
Euhh, dat doen hengstige merries nu eenmaal....

Kont draaien, plassen, knipogen.


Maar als ze in jouw zone komt of te opdringerig is gewoon heel duidelijk afkappen.
Maar dat is basisopvoeding en geldt altijd, ook als ze niet hengstig is.

Zo is het. En het is ook heel normaal dat merries op een nieuwe plek/in een nieuwe groep hengstig worden. Dat heeft een sociale functie. De hengstigheid zal misschien nog minder hevig worden als ze er langer is.

Wat is het probleem nu precies? Dat ze tegen jou staat te sloeren? Of dat ze in je kleding bijt? Gewoon wegsturen of een tikje op de neus en verder geen drama om maken :)

En dat ze met de fles is grootgebracht heeft er al helemaal niks mee te maken.