Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:13

Ik plaats dit topic in de hoop dat iemand anders niet dezelfde fout maakt.

Mijn paard heeft altijd een hekel aan het laatste gaatje aansingelen.
Ze weet dat ze mij niet mag bijten, dus uit ze haar frustratie aan de andere kant.

Vandaag had ik mijn beugel aan de rechterkant al naar beneden getrokken toen ik aan de linkerkant het laatste gaatje wilde aansingelen. Mijn paard beet in de rechterbeugel en raakte vast met haar onderkaak. Ze probeerde los te komen, dus ruim 600 kg tolde in paniek het rond. Dat was echt heel akelig om te zien. De beugel als een scheef bit diep in haar mond, ze probeerde met geweld los te komen maar daardoor trok de beugel alleen maar strakker in haar mond.

Gelukkig kon ik even later weer tot haar doordringen. Het lukte niet om haar neus naar de beugel te drukken, daarvoor was ze veel te bang. De beugelriem los maken lukte ook niet, dan zou ik haar onderkaak verder kwetsen en weer paniek veroorzaken.
Ik kon gelukkig wel de singel los maken en het zadel op haar hals leggen waardoor er weer ruimte kwam om de beugel uit haar mond te halen.

We zijn dus behoorlijk geschrokken, maar we zijn er ook goed vanaf gekomen.

Dus als tip voor iedereen die ook een paard heeft wat een hekel heeft aan aansingelen...
Trek nooit je beugels naar beneden voordat je klaar bent!!!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:29

Brrrr...wat kunnen ze zich soms in nare sitiaties werken he,dit verzint je zelf niet.
Hopelijk valt het verder mee :(:)

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:32

huh?? hoe kan je paard vast komen in je beugel?

(sorry, misschien een stomme vraag maar ik kan me er niks bij voorstellen...)

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:32

Ai Ai ik zie het helemaal voor me, wat akelig zeg.

Daar was ik ook nooit opgekomen, heel goed dat je dat hier neerzet.

Arme paardje is ie weer bijgekomen? eigenlijk een lief paard hoor ipv jou te bijten reageert ze op iets anders af.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:36

suuzepuus schreef:
huh?? hoe kan je paard vast komen in je beugel?

(sorry, misschien een stomme vraag maar ik kan me er niks bij voorstellen...)



ik zal het proberen uit te leggen,
het paard dat wou de eigenaar niet bijten, dus bijt ie de andere kant uit dus een hap lucht eigenlijk en de beugel had ze al naar onder getrokken, toen heeft ie daar in gebeten, en probeerde los te komen maar dat lukte niet dus ging hij rondjes draaien

tenminste zo denk ik dat het is gegaan :Y)

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:37

ja, dat begrijp ik.... maar als je paard in je beugel bijt, hoe kan hij dan vast komen zitten??

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:43

uh dat de beugel door is gegleden en dat stuk ijzer achter zijn tanden blijft haken aan de zijkant links en dat er daardoor spanning op kwam te staan.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:43

suuzepuus schreef:
ja, dat begrijp ik.... maar als je paard in je beugel bijt, hoe kan hij dan vast komen zitten??


Dat begrijp ik ook niet helemaal.

Klinkt alsnog wel akelig.. :\

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:44

euhm nee, ik kan het niet voor me zien. sorry....

maar hoe het ook gebeurd is, het lijkt me erg vervelend!

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:47

Hoe dan ook, het is gewoon vervelend

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:49

Tsja een heel naar ongeluk, maar de kans dat zoiets gebeurt is ongeveer 1:10.000, misschien nog wel minder. Heel naar, maar om mensen te gaan waarschuwen lijkt me niet echt nodig. "Gewoon" een freak accident.

ellepel

Berichten: 47384
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:56

ongelukken zitten vaak in kleine dingen he??

zo heb ik altijd de teugels over de hals hangen
mijn pony schopte naar voren tijdens het aansingelen en kwam daarbij dus precies met zijn hoef in de teugel terecht
( kleine pony en ik had maat full van teugels dus dan snap je het wel) net als hoe een koe ook trappen kan( noemen ze dus ook koetrappen)
zoo meneer in paniek want die teugel hield zijn been natuurlijk tegen!
dus spul over de kop,teugels kapot en mijn pony had zijn mond kapot.
een ruinetand was afgebroken en hij had botkneuzingen.

ook van die domme kleine dingetjes..
als je dus aansingelt ook GEEN teugels over de hals laten hangen :+

myca hoe is het nu dan met je paardje?
komt het met de mond wel weer goed?

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:57

Je verzint het inderdaad zelf niet, vandaar ook dat ik het maar op Bokt heb geplaatst.

En hoe het ging...
Ik stond links aan te singelen en mijn paard probeerde in de rechter stijgbeugel te bijten.
Ik kon het dus niet precies zien, maar de beugel bungelde al beneden aan de beugelriem.

Wat ik wel kon zien is dat ze een soort rollkur of hyperflexie naar rechts deed om in die beugel te bijten.
Daarbij is de beugel verder in haar mond gekomen dan ze had ingeschat.
Meteen na het bijten wilde we weer in haar normale positie terug, maar toen haakte de beugel dus al ver om haar onderkaak.
De beugelriem/beugel schuin naar voren helemaal strak getrokken in de angst. Haar onderkaak werd hierbij helemaal open getrokken en naar rechts geforceerd. Als er al even een moment was waarin ze zou ontspannen zou die beugel niet zomaar uit haar mond vallen omdat de tanden van haar onderkaak ook nog in de weg zaten.
Ze wilde vluchten maar werd door de beugel/riem naar rechts getrokken dus ze spinde in paniek rechtsom. In eerste instantie kon ik haar ook echt niet tegenhouden. Ik probeerde haar wel te kalmeren maar het duurde even voordat ik door drong.

Gelukkig kwam dat moment wel vrij snel en had ze het vertrouwen in mij om me mijn gang te laten gaan zonder dat ze weer in blinde paniek ging spinnen. We stonden op stal, ze had me ook per ongeluk kunnen pletten tegen de boxwand.

Ze zette zoveel kracht dat haar onderkaak wat begon te bloeden, ik denk dat ze nu een stevige kaakpijn heeft. Maar als haar paniek langer had aangehouden had ze haar onderkaak ook kunnen breken of luxeren.

We hebben natuurlijk niet meer gereden. Ik wil haar mond weer de tijd geven om bij te komen voordat ik daar weer een bit in leg.
Misschien ga ik wel kijken naar een bitloos hoofdstel als overbrugging.

Tja, gewoon waarschuwen is inderdaad misschien wel raar gezegd, maar als er hierdoor 1 zo'n ongeval voorkomen kan worden is het toch de moeite waard.

ellepel

Berichten: 47384
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:06

die van mij heeft echt 2 maanden zonder bit gereden.

weet je dat je sowieso geluk gehad hebt?
paard had ook jou kunnen bijten he?

die van mij was dus ook zo sjaggie met aansingelen en ik zette hem iets kort vast zodat hij me niet bijten kon.
nou ja toen trapte hij dus met dat been naar voren omdat ie boos was en toen zat ie vast :\
achteraf bleek mijn zadel van geen kanten te passen.heb ander zadel en pony bijt en schopte niet meer
zou daar dus zeker naar laten kijken

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:10

Och och wat een drama jakkes zeg!
Word al akelig bij het idee.
Een geluk dat het nog allemaal goed is gekomen,toch?
Idd een goeie tip,daar staat men nou totaal niet bij stil dat zoiets mafs kan gebeuren.poehee!

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:14

Mijn paard is echt een lot uit de loterij, ze heeft een geweldig karakter. Het is wel een bloedpaard, dus ze kan impulsief en heftig zijn, maar wel altijd eerlijk. Als ik niet iets doe wat onrechtvaardig is zal ze me echt niet bijten.

Verder is ze ook een princes op de erwt, maar haar zadel ligt goed. Daar laat ik regelmatig naar kijken.

Een verkeerd zadel is vreselijk, nog erger dan slecht passende schoenen.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:17

Het is mijn paard ook een keer gelukt, hij was toen ca. 3,5 jaar. Draaide ook zijn hoofd om en beet in de beugel, zijn neus ging dus door de opening en de onderkaak om de plek waar je voet hoort; en dan zit hij dus vast om de neus.
Mijn paard bleef toen gelukkig rustig en kwam vanzelf weer los, maar het kan dus wel degelijk gebeuren als heb ik het in de bijna 37 jaar dat ik met paarden werk dus alleen deze ene keer meegemaakt.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:30

ik denk dat ik het snap :o hij had zn onderkaak in de beugel en zn bovenkaak aan de onderkant waar je voetzool zit zeg maar. door de kracht bleef hij achter zn tanden hangen... pfff zaterdag middag....

ik zou t als ik jou was even rustig aan doen met m ,ik denk dat hij morgen behoorlijke spierpijn zal hebben!! en wat je al zei, gelukkig is er niks uit elkaar geschoten! sterkte

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:03

Ik heb het geprobeerd te fotoshoppen met een foto van een ander paard in rollkur,
dus alleen voor de indruk, rubber van de beugel tegen de onderkaak:

Afbeelding

Als ik de reacties zo zie denk ik dat iets dergelijks vaker voorkomt dan ik eigenlijk dacht.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:59

zo je hebt inderdaad geluk dat hij tijn kaak niet gebroken of geluxeerd heeft ja! ook goed dat je mensen hiervoor waarschuwt.. zou er zelf niet zo 1 2 3 aan denken dat dat kan gebeuren (ben ik blij met een paard die zich gewoon rustig laat aansingelen)

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:06

Citaat:
Mijn paard heeft altijd een hekel aan het laatste gaatje aansingelen.


Ik heb geen idee of je hier iets mee kan. Maar je paard geeft hiermee blijkbaar wat aan.
Misschien kan je de volgende keer niet het laatste gaatje aansingel en kijken wat haar reactie is.
(Als je recht op je paard zit en de druk op beide zitbeen knobbels en beugels verdeeld zou je eigelijk geen singel nodig hebben)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:11

Scheelt het als je een singeltje gebruikt met twee zijden elastiek?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:14

Gut, nou heb ik al een boel ongelukken in kleine hoekjes zien zitten, maar deze is volkomen nieuw voor me. Goed dat je hier waarschuwt. Mijn eigen paarden hebben geen singelnijd, maar ik zal anderen ervoor waarschuwen! Ennuh, sterkte met je paardje!

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:17

Heb dr al vaker van gehoort , op polo stal waar liep leerde ze je ook dat zolang je niet in zadel zit je beter je beugels opgestoken kwam hebben.
Daar had ookal iemand het mee gemaakt met een paard.

Veel suc6 met je paardje !

neinie

Berichten: 887
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:21

Zo heeft mijn pony ooit vastgezeten in zijn eigen deken. Hij zat zelf aan zijn borstsluiting te klooien en toen bleef de bovenste sluiting achter zijn onderkaak hangen op dezelfde manier als de beugel bij jou paard. Gelukkig raakt die van mij niet zo snel in paniek en zag ik het gebeuren. Hierdoor heb ik hem snel kunnen losmaken en bleef het bij schrik!