Paard staakt en wil niet werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:35

Ik heb een Krack C ruin van bijna 6 jaar.
Ik heb hem nu een half jaar en hij is erg moeilijk.
Toen we hem kochten, was hij heel erg braaf, de oude eigenaren noemden hem zelfs bomproof.
De eerste weken bij mij was hij heel braaf. Als hij loopt, loopt hij echt goed!
Maar toen begon het vervelende, onvoorspelbare gedrag.
Uit het niets, midden in een oefening, ineens staken, 'schrikken' van dingen, en vervolgens keihard rennen, me tegen de muur drukken, steigeren, bit vastpakken etc.
Op mijn wedstrijd, het begon erg goed, ging hij zelfs midden in galop op de volte ineens stilstaan.. niet meer vooruit te krijgen! Alleen naar achteren en omhoog.
Zweep helpt niet, daar is hij helemaal panisch voor, en sporen maken ook geen indruk.
We hebben alles al geprobeerd; de tandarts is geweest, zijn zadel is nagekeken en hij is volledig (goed)gekeurd.
Tussendoor heeft hij een erg goede periode gehad, maar het is sinds een paar weken weer helemaal mis. Gewoon midden in een oefening staken. Hij wil echt niet voor je werken dan.
Ik les me helemaal suf, en hij wordt bijgereden door een ervaren iemand, maar niets helpt!
Heeft iemand tips/ervaring hiermee? Is het een kwestie van doorgaan.. of is het helemaal hopeloos?
Ik vind het moeilijk om positief te blijven.
:? :? :? :? :? :?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:41

Misschien eens wat meer grondwerk met hem gaan doen? Sporen en zweep erbij halen, dat helpt toch vaak niks. Hij zal dit gedrag echt niet voor niks zo uiten...

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:44

wat is grondwerk?
en ik gebruik inderdaad geen zweep.
met (kleine) sporen rijden moet geen probleem zijn, toch?
tenzij je het negatief gebruikt natuurlijk.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:48

Luister naar je gevoel..
Jij kent je paard het beste, en luister dus naar jezelf..

Dat heb ik ook gedaan, de laatste 3 maanden..
Iedereen zei dat mijn paard onder het werk uit wilde komen, maar ik wist wel beter.
Ook ik heb me rot moeten zoeken bij hem, het ene onderzoek/behandeling na de andere.. maar telkens verbeterde het niet.
Mijn paard staakte overigens niet, maar gaf alleen aan dat er wat was..
Nu heb ik dan eindelijk de reden gevonden.. het zit in zijn hals..

Wil niet zeggen dat je paard wat mankeerd, maar je eigen gevoel klopt vaak wel..
Ongeacht of het nou pijn is, ongemak, of koppigheid..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:50

Grondwerk, dat hij op de grond ook naar je leert luisteren ;) Schuinachter je lopen bijvoorbeeld, respect hebben voor jouw eigen ruimte, dus niet door je heen denderen.
Misschien doet hij dat allemaal al wel, dan zou ik 't ergens anders zoeken. Maar als een paard jou vanaf de grond al niet als leider ziet, geen respect voor je heeft. Dan zal die dat al helemaal niet hebben als je op z'n rug gaat zitten.

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:52

Respect op de grond heeft hij wel voor me.
Hij loopt ook achter me aan, bijvoorbeeld.
In de omgang is hij verder ook heel lief!

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:54

Dan zou ik toch verder naar iets medisch gaan zoeken. Meestal geeft een paard ook al ruim vantevoren aan dat het minder goed met 'm gaat. Dat uit het niets staken zal dus al vooraf zijn gegaan aan allerlei kleine signalen. Deze signalen herkennen wij alleen jammer genoeg niet. Waardoor een paard voor ons gevoel dus uit het niets gaat staken of raar gaat doen.

Dubbelsprong
Berichten: 82
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:50

Dit probleemgedrag lijkt erg op het gedrag dat mijn 6-jarige Montreux vertoonde! Hij begon ook ineens met staken (recht overeind komen, bokken, overal van schrikken, omdraaien en andere "lanceer-ruiter-grapjes"). Bij perioden was hij dan weer een tijdje braaf, maar vervolgens kwam het staakgedrag weer terug. Ook ik had mijn paard en mijn zadel helemaal laten controleren, maar er was niets te vinden. In de normale omgang (op stal en aan de hand) was hij juist altijd lief en rustig. Grondwerk werd mij ook aangeraden, maar mijn paard ging alleen in de staak, wanneer hij onder het zadel was of aan de longe liep. Vervolgens kreeg ik te horen dat hij een rotkarakter zou hebben en dat ik maar een ander paard moest kopen.
Uiteindelijk heb ik mijn paard laten onderzoeken door een erkende dierfysiotherapeut (géén paardensportmasseur). Bleek dat hij in de lendenen behoorlijk vastzat, in enkele halswervels en aan de rechterkant van zijn schoft!
M'n paard heeft nu twee behandelingen gehad en het probleemgedrag is verleden tijd! _M, ik hoop dat je misschien iets aan deze tip hebt, mijn paard en mij heeft het in ieder geval wel geholpen.

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:01

ik heb je een pb gestuurd!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:22

Als het verschil zo groot is tussen toen en nu, zou ik toch meer aan iets medisch denken en niet een karaktertrek. Een paard met pijn, probeert er ook onder uit te komen.
Heb je er al eens iemand naar laten kijken? Een osteopaat o.i.d. Kan sowieso geen kwaad.

Verder vind ik het heel vervelend voor je. Ik hoop dat je er achter komt wat het is.

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:25

Inderdaad eens medisch na laten kijken, klinkt alsof het paard goed vast zit.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:54

Het zou een medisch probleem kunnen zijn...
Maar evengoed een voedingsprobleem.
Krijgt het krachtvoer,muesli of iets anders?
Hoeveel voer krijgt het?
Hoe is de conditie, beweegt het veel?
Staat ie in de wei of op stal?
Vaak is het slecht meewerken een kwestie van te veel voer.

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:07

Hay,
Ik heb 2jaar lang met mijn paard lopen tobben. Alles gedaan op de Scintie geweest, zadel, fysio, manueel, tandarts zelf iemand met haar laten "praten" ik was werkelijk ten einde raad. En nu ineens na alle onderzoeken nu ik zeker weet dat het niet door pijn is (er was wel iets uitgekomen maar dit was minimaal) Dit was behandelt en toen leek het nog wel erger te zijn het was onacceptabel geworden en ineens is de knop om gegaan en nu reageert ze nog wel eens heftig als het moeilijk wordt maar ik heb een ander paard met rijden!!
Enige wat ik heb gedaan is me heel erg gaan concentreren op wat ik voel hoe ik me gedraag dus hoe ontspannen ben ik enz. veel sneller reageren en daar ook veel makkelijker op reageren, je eigenlijk nergens druk om maken alles vloeiend relaxt en rustig oplossen. Luister naar je gevoel als je erop zit. Misschien helpt het! Bij mij heeft dat het grote verschil gemaakt soms heb je ineens de oplossing! Die komt vast!

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:08

Heb je al eens nagedacht wanneer/bij welke oefeningen hij dit doet?
Mijn ruin heeft dezelfde "grappen" gehad. Heb er ook van alles bij gehad. Ostheopaat, tandarts, enz. Alles in orde.
Hij vindt sommige oefeningen gewoon erg moeilijk en gaat dan in de staak. Samen met mijn instructrice zijn we in zijn tempo/binnen zijn grenzen bezig om hem nieuwe oefeningen te leren. M.n oefeningen waarbij hij zijn binnenachterbeen iets meer onder de massa moet brengen vindt hij niet zo leuk en is dan snel beledigd. Moet hij dit doen tijdens een parcours is er niks aan de hand, want da is alles leuk! Maar dressuurmatig.......

Mocht het zoiets zijn, ja dan moet je gaan kijken wat de beste aanpak voor hem is.

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:34

maXcomX schreef:
Het zou een medisch probleem kunnen zijn...
Maar evengoed een voedingsprobleem.
Krijgt het krachtvoer,muesli of iets anders?
Hoeveel voer krijgt het?
Hoe is de conditie, beweegt het veel?
Staat ie in de wei of op stal?
Vaak is het slecht meewerken een kwestie van te veel voer.


Bij de vorige eigenaren stond hij veel op het land, maar ik kreeg hem in de winter en dan staan ze bij ons niet op het land. Over een paar weken gaan ze bij ons pas weer.
Hij krijgt 2 keer per dag hooi. En 2 x 1 kilo biks per dag.
Hij beweegt veel en heeft een goede conditie.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:10

Tja, kan van alles zijn. Ik weet alleen wel dat als mijn paard niet genoeg buiten komt, er niks mee te beginnen valt.

Als jouw paard gewend is om de hele dag op de wei te lopen, hele dag door te grazen. Kan ik me voorstellen dat ie ergens last van krijgt als hij ineens 2x per dag te eten krijgt met wat biks tussendoor, terwijl hij al zo weinig beweegt! (want ook al doe je veel met hem, dat is niet hetzelfde als 10 à 12 uur buiten lopen.

Waarom gaan ze bij jullie de hele winter op stal?

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard staakt en wil niet werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:02

Vertoont hij hetzelfde gedrag bij je ook ervaren bijrijder?

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:01

ElsB schreef:
Vertoont hij hetzelfde gedrag bij je ook ervaren bijrijder?

Ja hij doet hetzelfde.

__m

Berichten: 10
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:02

Sassol schreef:
Tja, kan van alles zijn. Ik weet alleen wel dat als mijn paard niet genoeg buiten komt, er niks mee te beginnen valt.

Als jouw paard gewend is om de hele dag op de wei te lopen, hele dag door te grazen. Kan ik me voorstellen dat ie ergens last van krijgt als hij ineens 2x per dag te eten krijgt met wat biks tussendoor, terwijl hij al zo weinig beweegt! (want ook al doe je veel met hem, dat is niet hetzelfde als 10 à 12 uur buiten lopen.

Waarom gaan ze bij jullie de hele winter op stal?

Dat mag niet van de eigenaar van de stal.. het is niet goed voor het land dan.
En nu moet het gras weer groeien.. :n
Wat ik wel doe is met hem gaan grazen, gewoon buiten, aan de longeerlijn.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:09

__m schreef:
Respect op de grond heeft hij wel voor me.
Hij loopt ook achter me aan, bijvoorbeeld.
In de omgang is hij verder ook heel lief!


En ook het respect hoor je te hebben onder het zadel, juist daar waar je nu problemen hebt.
Ik ben meestal wel van de lichamelijke oorzaken zoeken maar naar je verhaal denk ik dat hij jouw niet ziet als zijn leider en ik weet niet of Krack C makkelijk bloed is maar zo niet dan denk ik dat je het te zoeken hebt in je eigen uitstraling en leider zijn als je erop zit en het begint al op de grond. Ik denk dat hij op zijn vorige adres correct gereden is en er nu wat foutjes in geslopen zijn waardoor dit een beetje is gaan leven. Maar dit vul ik nu in, jij weet of het kan kloppen of niet.
Zoek hulp in je eigen vaardigheden, een ander je paard laten rijden helpt niet en je paard eerst laten checken om lichamelijk ongemak uit te sluiten of te laten behandelen is wel aan te raden.
Blijf vooral wel denken om je eigen veiligheid. Succes en probeer positief te blijven!

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:10

laat hem nog eens nakijken. goedkeuren gaat niet om het hele lijf.
hij heeft ergens last van. dat maakt hij je duidelijk genoeg. nu nog zorgen dat je gaat begrijpen wat hij je verteld. een ervaren ruiter kan hem misschien een aantal keren rijden en zo aanvoelen waar het probleem kan zitten. misschien kan een holistisch arts uitkomst bieden. weke delen kom je ook niet op een foto tegen en keuren e ook niet bij aan- of verkoop.
ik begrijp uit je verhaal dat hij bij de vorige eigenaren weinig gereden werd. of hebben ze hem juist aan het einde van de land periode verkocht? ik wens je veel succes

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:15

Maak je het zelf niet te moeilijk of juist veel te saai? Heb je voldoende afwisseling in je rijden? Staakt hij vanuit het niets of bijv. op een moment wanneer hij wat meer moet doen? :)

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:21

__m schreef:
Respect op de grond heeft hij wel voor me.
Hij loopt ook achter me aan, bijvoorbeeld.
In de omgang is hij verder ook heel lief!


Grondwerk is óók spelen op de grond, hem laten nadenken over dingen, dat soort dingen. Anders bezig zijn, niet in het stramien van dressuur blijven hangen. Je hebt nog een jong paard en is gewend veel buiten te komen. Nu ineens staat hij veel op stal en komt er bij wijze van spreken alleen uit om te rijden...
Als lichamelijk niets te vinden valt, zal het misschien ook wel aan het eentonige werk liggen!
Hopelijk wordt het beter als hij straks weer buiten komt, maar lees je ook eens in op het gebied van grondwerk!

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:13

Als ik jou was... zou ik ten eerste een andere stal zoeken, eentje waar je paard ook in de winter naar buiten mag. In ieder geval een paar uur per dag op de paddock, met andere paarden, goed ruwvoer en water. Minstens.

Daarnaast had ik vorig jaar met mijn paard vergelijkbare problemen. Van alle kanten hoorde ik dat hij mij uitprobeerde en dat ik hem aan moest pakken. Wat bleek: hij had veel pijn. Daarom wordt hij nu behandeld door een sportmasseur, dat helpt goed. Daarnaast komt binnenkort de chiropractor hem nakijken. Ik ben erg blij dat ik altijd naar mijn gevoel geluisterd heb en niet naar de mensen die zeiden dat ik mijn paard door zijn gedrag heen moest rijden. Mijn paard heeft me duidelijk willen maken dat er wat was, en nu hij minder pijn heeft is hij zo veranderd. Niet alleen met rijden.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:39

Wij komen regelmatig tegen, dat paarden kuren gaan vertonen of niet willen werken.
Vaak is dit te wijten aan te veel eten. Zoals je misschien wel in de krant gelezen zult hebben is meer dan 50% van de Nederlandse paarden te dik en krijgen te weinig beweging (en met bewegen wordt niet mee bedoelt dat ze in de wei rondhangen en zich een dikke buik eten). Elke dag inspanning en zweten is goed voor ze, zeker voor sportpaarden.

Een paar tips:
Zorg dat je paard een winterweide op kan.
Het is nu Mei, het paard had allang de weide op gekund. Dat er niet veel gras staat is niet erg; Eigenlijk alleen maar goed. Je kunt altijd -is ook beter- bijvoeren met hooi. Dan is ook de overgang niet te groot.
Als je paard veel op stal staat:
- Dan moet je uitkijken met krachtvoer. Geef alleen krachtvoer als er flink gewerkt moet worden, anders alleen hooi, 3 porties hooi van 5-7 kilo verspreidt over de dag.
- Hou het vet in de gaten en de omvang van de buik. Kijk over de flanken heen, als je iets van ribben kunt zien, dan is dat goed.
Laat je paard niet eten uit de berm, daar kan van alles inzitten wat niet goed is voor je paard.