Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:24

Hallo,
Ik heb een probleem met een verzorgpony van mn vriendin.
Een jaar geleden verzorgde er iemand anders nog en die leerde de pony het steigeren aan.
Nu verzorgt mijn vriendin er maar hij steigert nu alleen maar,, we weten natuurlijk niet zeker of het komt doordat hij dat heeft geleerd.
De pony wil nog net normaal stappen maar met het draven komt ze laag bokkend en hoog steigerend vooruit.
Ze heeft ook al een paar keer bijna rechtop gestaan.
Longeren is ook geen optie, dan komt ze op je af galopperen en wil tegen je steigeren.
Please help ons

grtjus

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:25

Klinkt niet als dat het iets te maken heeft met het op commando steigeren, lijkt me eerder een dominantie probleempje.
Op je af galoperen en steigeren? Ik zou even het spreekwoordelijke eind hout pakken, is ie nou helemaal maf?

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:29

Ik zou even het spreekwoordelijke eind hout pakken
--
Dat snap ik even niet :S

Ze is niet maf maar het lijkt soms wel dat ze geen zin of ze is gewoon eigenwijs.
Wel heeft ze al vanaf dat ze 2 á 3 jaar geleden 2x hoefbevangen is geweest ook een raar kuchje maar dat komt waarschijnlijk door stof. En als je hem een tik geeft steigert ze ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:34

hmmz, in je profiel staat dat je 13 bent.... Over het algemeen heb je dan nog niet ontzettend veel ervaring. Dat is niet erg, maar ik zou dit probleem niet in je eentje aan pakken.
Een eind hout pakken bedoel ik mee dat die pony, zoals je het nu omschrijft, een keer goed op zijn sodemieter moet hebben. Maar dat moet dus wel op het juiste moment. Ik heb het dan overigens over het naar je toe galoperen en steigeren. Onder het zadel kunnen ontzettend veel andere dingen mee spelen, maar dit specifieke probleem komt op mij over als een dominant kreng. En dominante krengen zijn prima te corrigeren, je moet alleen weten wanneer, en hoe :j

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:38

Oke, dankje maar ze steigert dan zo hoog dat je niet kan blijven zitten als je haar aanpakt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:41

dus heb je hulp nodig. Maar op je af galoperen en dan steigeren... dan zit je er toch niet op?

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:48

Het klinkt idd als dominantie, maar het zou ook best kunnen dat zodra ze gaat draven ze pijn krijgt. In dat geval is aanpakken niet de juiste keuze. Kijk goed naar het veredere gedrag van de pony. Hoe staan de oren en hoe kijkt ze uit de ogen. Is het in omgang wel een lieve pony? Hoe is het steigeren aangeleerd en welke commando's gebruikte de vorige verzorgster voor het steigeren?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:50

SumSum schreef:
Het klinkt idd als dominantie, maar het zou ook best kunnen dat zodra ze gaat draven ze pijn krijgt. In dat geval is aanpakken niet de juiste keuze. Kijk goed naar het veredere gedrag van de pony. Hoe staan de oren en hoe kijkt ze uit de ogen. Is het in omgang wel een lieve pony? Hoe is het steigeren aangeleerd en welke commando's gebruikte de vorige verzorgster voor het steigeren?


Wel als het paard galopererend op je af komt (lees: je zit er dan dus niet op). Zowiezo zie ik pijn niet als aanleiding voor dergelijk gedrag, maar al zou het wel pijn zijn, dan zou ik het nog niet accepteren, no way :n

RedZone

Berichten: 61
Geregistreerd: 17-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:50

Hoe doet de pony het aan de longe?
En met welk commando is het steigeren aangeleerd?
Ik zou eerst pijn uitsluiten dat voorop.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:54

stef schreef:
SumSum schreef:
Het klinkt idd als dominantie, maar het zou ook best kunnen dat zodra ze gaat draven ze pijn krijgt. In dat geval is aanpakken niet de juiste keuze. Kijk goed naar het veredere gedrag van de pony. Hoe staan de oren en hoe kijkt ze uit de ogen. Is het in omgang wel een lieve pony? Hoe is het steigeren aangeleerd en welke commando's gebruikte de vorige verzorgster voor het steigeren?


Wel als het paard galopererend op je af komt (lees: je zit er dan dus niet op). Zowiezo zie ik pijn niet als aanleiding voor dergelijk gedrag, maar al zou het wel pijn zijn, dan zou ik het nog niet accepteren, no way :n


Accepteren zou ik het ook niet doen, maar ik zou eerst de oorzaak goed willen achterhalen om te weten hoe je dit probleem het beste kunt oplossen!

GittekeZ1
Berichten: 773
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:55

Stef ik ben het hellemaal met je eens
Hij komt echt niet op je af gegalopeert als er bijn aan de orde is
Hij is gewoon de baas en dult niet dat je iets van hem vraagt
Goede beleiding is echt nodig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:57

SumSum schreef:
Accepteren zou ik het ook niet doen, maar ik zou eerst de oorzaak goed willen achterhalen om te weten hoe je dit probleem het beste kunt oplossen!


Dus als een paard galoperend op je af komt en naar je toe steigert ga je eerst verzinnen wat er aan de hand is? (paard komt er dus mee weg) en een volgende keer mag ie het ineens niet?
Nee, een paard die zoiets in zn kop haalt raak ik waar ik m op dat moment raken kan en met wat ik op dat moment in mijn handen heb. Dergelijk gedrag accepteer ik écht niet, van geen enkel paard, in geen enkele situatie.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:27

Eerst weer gaan longeren desnoots als je handig bent met dubbele lijnen zodat die niet na je toe komt. En anders zoals hier boven is eens flink op ze sodemieter slaan! Een paard hoord te stoppen voor een leider.. en Jij hoort niet weg te springen voor een pony

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:29

Daarom pas ik op met zulke dingen als kunstje aanleren voor de lol, een dominant paard wil het nog wellis tegen je gaan gebruiken. Op zn nummer zetten lijkt mij een goede optie,dit niet meteen in de ban van slaan.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:50

Dit gedrag is zeker niet acceptabel, en moet zeker en vast gecorrigeerd worden.
Zoek een instructeur/trainer die je hierbij helpt, en je nadien dan een hele tijd verder kan begeleiden.
Doe dit niet zelf op eigen houtje, want dit is best gevaarlijk, en kan uiteindelijk heel erge ongelukken teweeg brengen, paarden kunnen mensen doden.
Jullie hebben niet de juiste kennis en kunde in huis om zelf dit probleem te gaan oplossen, blijf weg bij zulks een paard.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:08

Jullie problemen kan je maar op een manier oplossen en dat is door jullie pony op te voeden. Een paard slaan doe je nooit en alle andere "trukjes" zijn lapmiddelen die even helpen maar nooit een definitieve oplossing geven.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor haar vormen jullie en zij een "kudde" en zij denkt dat ze nu de "leider" is van de kudde en jullie de "ondeergeschikte".
Jullie moeten haar opvoeden, leren dat jullie de "leiders" zijn en zij de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedigen en moeten jullie vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moeten jullie gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jullie = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je pony zijn en zolang dat je je pony hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je pony in de hand neemt consequent dit toepast zal je pony, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je pony haar plaats in de rangorde te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp zoekt zou ik je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:16

stef schreef:
Klinkt niet als dat het iets te maken heeft met het op commando steigeren, lijkt me eerder een dominantie probleempje.
Op je af galoperen en steigeren? Ik zou even het spreekwoordelijke eind hout pakken, is ie nou helemaal maf?


Je diagnose is juist, dit is een rangorde probleem maar de remedie is fout, een paard slaan doe je niet omdat het niet help.
Dit probleem los je op door het paard op te voeden.

Als een paard op mij af komt galopperen en steigert dan reageer ik zoals de leider van de kudde zou reageren : ik ga hem tegemoet , maak mij groot en brul mijn longen uit mijn lijf.
En ik garandeer je dat het paard blijft staan, dat hij kompleet overdonderd is en dat je hem ziet denken : "ho die is niet onder de indruk, ik zal maar rustig zijn.

Mando

Berichten: 15735
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:20

En weet de eigenaar dit ook.
En ook dat het steigeren is aangeleerd.

Anoniem

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:22

Ik mis de rol van de eigenaar in het verhaal...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:52

MarcR schreef:
Je diagnose is juist, dit is een rangorde probleem maar de remedie is fout, een paard slaan doe je niet omdat het niet help.
Dit probleem los je op door het paard op te voeden.
.


Sorry, maar als een paard ongevraagt bij de leider in zijn personal space komt, krijgt ie toch echt een hengst, waarom zou ik dat dan niet doen?

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:59

SumSum schreef:
Het klinkt idd als dominantie, maar het zou ook best kunnen dat zodra ze gaat draven ze pijn krijgt. In dat geval is aanpakken niet de juiste keuze. Kijk goed naar het veredere gedrag van de pony. Hoe staan de oren en hoe kijkt ze uit de ogen. Is het in omgang wel een lieve pony? Hoe is het steigeren aangeleerd en welke commando's gebruikte de vorige verzorgster voor het steigeren?


het paard kan niet dominant zijn, want dominante paarden bestaan niet, zoek maar op!
dat betekend gewoon dat de pony geen duidelijke leider heeft.
dit probleem heb ik ook gehad bij een verzorgpaard.
dit heb ik opgelost door zijn vertrouwen een beetje te winnen gewoon in zijn stal
gaan staan met een beetje voer en daarna wat gaan spelen in de wei met hem + beloningsvoer

veel succes!

Pauline
Berichten: 12190
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:04

Eh ja maar als een 13jarig meisje nog net een brul kan uitstoten voor ze omver gebeukt wordt denk ik toch dat het effect anders is :+
Leren dat hij uit je persoonlijke ruimte blijft lijkt me les 1. Dat kan met grondwerk maar niet alléén maar en dan nog is het bijzonder afhankelijk wat je daarmee wil gaan doen. Met een touw om je heen zwaaien zodat je hem raakt als hij te dichtbij komt en daarmee achteruit drijven. Tot jij vindt dat het genoeg is en hij, als jij niks doet, blijft stilstaan. De keus is aan hem, het mag even duren, maar da's les 1.
Steigeren is echt onacceptabel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:12

Ik mis ook de eigenaar in dit verhaal.

Ik zou als ik je vriendin was, bedanken voor een dergelijke verzorgpony. Het moet wel veilig blijven. En voor de rest is dit weer een typisch voorbeeld van een pony die geleert heeft om het steigeren tegen je te gaan gebruiken.

Dus mocht je ooit nog eens op het idee komen dat het leuk/fijn/stoer is om een pony te leren steigeren zonder dat je het voorwerk zoals het respect voor de persoon op de grond en in het zadel echt goed hebt doorlopen, doe het niet. Onthoud dat leren steigeren het begin kan zijn van een enkeltje slachthuis.

Voor de pony hoop ik dat het goed komt, maar ik betwijfel het. Hier moet heel hard ingegrepen worden, en ik denk zomaar dat jullie daar net de aangewezen personen voor zijn.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:34

YOURLOVER schreef:
SumSum schreef:
Het klinkt idd als dominantie, maar het zou ook best kunnen dat zodra ze gaat draven ze pijn krijgt. In dat geval is aanpakken niet de juiste keuze. Kijk goed naar het veredere gedrag van de pony. Hoe staan de oren en hoe kijkt ze uit de ogen. Is het in omgang wel een lieve pony? Hoe is het steigeren aangeleerd en welke commando's gebruikte de vorige verzorgster voor het steigeren?


het paard kan niet dominant zijn, want dominante paarden bestaan niet, zoek maar op!
dat betekend gewoon dat de pony geen duidelijke leider heeft.
dit probleem heb ik ook gehad bij een verzorgpaard.
dit heb ik opgelost door zijn vertrouwen een beetje te winnen gewoon in zijn stal
gaan staan met een beetje voer en daarna wat gaan spelen in de wei met hem + beloningsvoer

veel succes!


Door wat jij hebt gedaan met je paard heb je jezelf als ondergeschikte geplaatst tov hem want jij geeft je eten af aan hem = gedrag van onderdanige dus heb je zijn leider positie bevestigd.

Een paard is een kuddedier en om een kudde te kunnen laten werken moet er een rangorde zijn en deze rangorde wordt bepaald op basis van dominantie.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:41

stef schreef:
MarcR schreef:
Je diagnose is juist, dit is een rangorde probleem maar de remedie is fout, een paard slaan doe je niet omdat het niet help.
Dit probleem los je op door het paard op te voeden.
.


Sorry, maar als een paard ongevraagt bij de leider in zijn personal space komt, krijgt ie toch echt een hengst, waarom zou ik dat dan niet doen?


Een leider zal door zijn gedrag elk paard duidelijk maken dat het niet in zijn persoonlijke ruimte moet komen.
Dat ze elkaar bijten of trappen kan gebeuren in een periode dat de rangorde niet duidelijk is.

Als jij je paard een klap geeft zal hij de eerste keer verschieten, de tweede keer zal je nog harder moeten slaan en de derde keer gaat hij gewoon door omdat hij weet dat het toch geen pijn doet.