Moeilijk van het erf af gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:11

Hallo mensen,

Al een tijdje zitten we met een probleem met Marietje. Altijd als we een buitenrit willen maken zonder een ander paard of iemand die er naast loopt, wil ze niet van het erf af. Nou ja, ze loopt tot ongeveer de hoek van de straat, waarna ze stil blijft staan. En wat we ook doen, ze wil niet verder.
Tijdens het rijden is ze verder eigenlijk niet gestrest of bang. Je kan prima met haar alleen in de bak rijden of ernaast een wandelingetje gaan maken buiten het erf. Maar als je erop zit kom je meestal niet verder dan de hoek van de straat.

Herkent iemand dit probleem of zou iemand een goede oplossing kunnen bedenken?

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:15

misschien helpt het om iemand mee te nemen(ook per paard) en dat diegene dan halverwege afslaat, of gewoon de hele tijd een stuk achter je gaat rijden, als je dat lang genoeg blijft doen lijkt het mij dat ze uiteindelijk wel gaat(er zit misschien ook iets van verlatingsangst in?)

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:22

Gewoon net zo lang stilstaan tot ze er zat van is. Elke keer als ze een klein stukje verder als die hoek is, weer terug gaan.
Het valt te proberen maar het werkt bij elke pony anders zegt mijn instructie.

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 16:00

Bedankt voor jullie reacties :)
Tja, als je achter haar loopt zonder paard doet ze het wel. Als je achter haar loopt met paard wil ze nog wel eens stoppen en niet verder gaan tot het paard voor haar gaat lopen.
We hebben al vaak geprobeerd om gewoon te wachten tot ze gaat lopen, maar ze doet het echt niet...

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:07

Hoe oud is marietje als ik vragen mag?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:14

in welk regio woon je. misschien kan ik je helpen.

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 16:24

Ik woon in Friesland. Marietje is nu rond de 5, dus ze is natuurlijk ook nog erg jong. Toch zie ik vaak genoeg mensen met een paard van 5 die gewoon het erf af kunnen rijden ;)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:26

dat is helaas te ver weg. kom uit brabant.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:31

Klinkt meer als onzekerheid. Het niet weten wat je tegenkomt.
Ga eens schriktraining met haar doen. Eerst aan de hand, vervolgens als ze daar een beetje vertrouwen in heeft onder het zadel. Zo krijgt ze meer vertrouwen in jou, en in zichzelf.
Mijn paard is buiten ook ontzettend onzeker, is totaal niet fijn buitenrijden. Nu merk ik wel dat hij nu een stuk meer vertrouwen heeft in mij en in zichzelf en het buitenrijden steeds fijner gaat.
Bij hem uitte die onzekerheid zich wel door op de plek te galopperen of omdraaien. Niet zo zeer in het stilstaan ofzo, maar wel in het niet verder willen gaan. En mijn paard vertrouwde het met een ander paard in de buurt nog steeds niet. Buiten is/was het gewoon heel eng.

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 16:52

Nou ja, dat is dus ook weer het rare. Je kan er met trekkers en vrachtwagens langsrijden, haar op geluid makende putten en plastic laten lopen, je kan een container voor haar neus dicht laten vallen...
Ze is totaal niet bang. Ook buiten is ze niet bang, en tijdens het stil staan laat ze ook geen angst zien.

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:47

Mijn pony is bijna 4 en die gaat ook alleen het bos in. Kan prima dus.
Mischien inderdaad verlagingsangst. Doet ze het ook aan de hand?
Mischien kan je eerst een paar keer aan de hand oppad gaan.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:01

Mijn paard had dit ook, maar wij gingen ook altijd met meerdere paarden van het staladres af. Ik heb het op kunnen lossen door na een buitenrit van de groep weg te gaan (kort stukje andere weg) terug naar stal. En de volgende keer naar iemand toe rijden, in jouw geval halverwege / driekwart einde van de straat met iemand daarna verder rijden. Dus eigenlijk dat je paard leerd dat ook al ga je alleen weg dit toch samen zal zijn. Met een keer of vijf kon ik alleen met mijn ook nog jonge merrie (2007) alleen weg.
Zelf rustig blijven en indien je af zou moeten stappen een stukje lopen naast je paard en daarna weer erop en verder gaan. Alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Zou krijgt je paard vertrouwen. succes.

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:55

en lukt eerst der naast lopen niet en dat je later weer opstapt? Dat je dat langzaam weer afbouwt zeg maar?

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:07

Ik heb geen tips voor je, helaas. Ik volg ook even, ik heb namelijk hetzelfde. Met groep te paard of ernaast (minimaal met zn 2en) kan ik best het erf af, maar zodra ik alleen ga wilt ze niet.

Ze gaat dan stilstaan. Als ik been geef begint ze achteruit te lopen, om te draaien, stijgeren. Ook aan de hand is het onmogelijk om alleen weg te gaan. Hoe verder van stal vandaan, hoeft nog geen 100 meter te zijn, wordt het steeds gevaarlijker. Dan wil ze nog wel eens vanuit het niets stijgeren om je heen draaien, trappen, bokken, naast je dribbelen tot galopperen.

En als ze dan terug mag weet ze niet hoe hard ze moet stappen, haha.

Ik lees dus ook even mee!

witchking

Berichten: 140
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:14

hmmmm.....ik herken dit wel , je hebt haar waarschijnlijk zelf onbewust een trucje geleerd wat is begonnen met onzekerheid waar je aan hebt toegegeven. Het trucje hebben ze snel door....want het heeft effect gehad dus blijft ze dat doen

Mijn paard heeft dit ook gedaan toen hij ongeveer 4,5 jaar oud was...werd van kwaad tot erger en een zachte hand werkte echt niet, op een gegeven moment ging hij de hoek van de stal niet eens meer om en draaide al steigerend om.... toen was ik het echt zat. Normaal reed ik hem toen zonder zweep of sporen omdat hij dat niet nodig had , heb een korte springzweep erbij gepakt en hem stevig duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat hij ging bepalen of we wel of niet van het erf af gingen en hij heeft hiervoor ook best wel een aantal flinke tikken gekregen. Eenmaal onderweg heeft hij nog twee keer geprobeerd om te draaien en naar huis te gaan maar een flinke tik bracht hem weer terug op zijn plaats.
Ik heb daarna nooit maar dan ook nooit geen probleem meer met hem gehad en meneer loopt aan een losse teugel overal naartoe waar ik hem heen leid.

Zorg wel dat je er zeker van bent dat er verder geen ander probleem is waardoor ze dit doet en probeer eerst met zachte hand haar te overtuigen dat ze door moet lopen.

witchking

Berichten: 140
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:16

Annelinde schreef:
Ik heb geen tips voor je, helaas. Ik volg ook even, ik heb namelijk hetzelfde. Met groep te paard of ernaast (minimaal met zn 2en) kan ik best het erf af, maar zodra ik alleen ga wilt ze niet.

Ze gaat dan stilstaan. Als ik been geef begint ze achteruit te lopen, om te draaien, stijgeren. Ook aan de hand is het onmogelijk om alleen weg te gaan. Hoe verder van stal vandaan, hoeft nog geen 100 meter te zijn, wordt het steeds gevaarlijker. Dan wil ze nog wel eens vanuit het niets stijgeren om je heen draaien, trappen, bokken, naast je dribbelen tot galopperen.

En als ze dan terug mag weet ze niet hoe hard ze moet stappen, haha.

Ik lees dus ook even mee!


Annelinde , ik woon redelijk in de buurt bij je , wil eventueel wel een keer naar je toekomen om te kijken wat het probleem is en je helpen. PM me maar even als je wil :-)

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeilijk van het erf af gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:40

Bedankt voor al jullie reacties :)
We proberen het eerst even door haar zo ver mogelijk te laten rijden, en belonen. En als ze het dan heel goed doet, komt mijn moeder er op de fiets of lopend bij. Dit bouwen we rustig op, tot mijn moeder er pas op de terugweg bij komt. Tot nu toe doet ze het erg goed!