Pony plast in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toopje_
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-06-11

Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:35

Hallo bokkers,

Mijn verzorgpony heeft altijd buiten geplast (ze heeft een vrije uitloopstal). Ze krijgt haar voer binnen, als ik ’s avonds aan kom lopen om haar te voeren gaat ze standaard plassen (ze staat dan altijd buiten te wachten).

De laatste keer is ze te kort bekapt waardoor ze amper kon lopen en dus op stal bleef staan (en dus ook binnen plaste). Ze heeft inmiddels geen last meer van haar hoeven, staat weer buiten te wachten, maar plast nog altijd binnen met voeren (af en toe doet ze het wel buiten, we belonen haar dan flink).

Het is natuurlijk niet erg dat ze binnen plast, maar het was wel altijd fijn als ze het buiten deed.

Nu ben ik benieuwd of we haar weer kunnen ‘aanleren’ om buiten te plassen/ ‘afleren’ om binnen te plassen?

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:47

Waarom zou ze niet binnen mogen plassen?

Aanleren om buiten te plassen zou niet lukken.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:57

Waarom zou ze op één bepaalde plaats moeten plassen?
Als ze moet, moet ze.

Of zie je op tegen het extra werk van het uitmesten van de inloopstal?
Als ze buiten plast is dat natuurlijk wel makkelijk, maar om dat aan te leren omdat je dan minder hoeft uit te mesten is not done. Maar zo lees ik je post wel.

Sjisi

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:01

Een pony die bij ons op stal stond had dit ook altijd. Mij is verteld dat ze dit deed vanuit een soort instinct, om aan te geven aan andere paarden dat dat haar eten was (en de rest er dus vanaf moest blijven). Geen idee of het waar is, maar ze deed het echt áltijd als ze haar eten had gekregen, zelfs als ze alleen stond haha

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:15

Mijn paard doet het ook altijd. Hij is sowieso een echte stroplasser. De meeste paarden plassen liever op zand of op stro. Ze zeggen dat dat komt omdat het dan niet opspat tegen de benen. Het lijkt wel of sommige paarden gerust uren op het harde staan en zodra ze op stro komen meteen gaan plassen, zelfs al konden ze daar eerder uit zichzelf ook wel naartoe. Alsof ze zelf niet op het idee kwamen, maar zodra ze op het stro komen zoiets hebben van "Ah, stro, even lekker plassen."

Misschien heeft je pony tijdens de stalrust ontdekt dat plassen op stal eigenlijk veel lekkerder is.

Ik snap wel dat je er een beetje van baalt. Ik vind het ook niet leuk. Ik probeert er alles aan te doen om rotstraal e.d. te voorkomen, dus wil ik graag een zo schoon mogelijke stal. Dan heeft meneer die en dan gooit hij er gelijk even een paar liter urine in. _-:(

Het enige dat misschien helpt is zorgen dat je pony buiten ook op stro kan plassen. Dan doet ze het misschien daar. Hoewel... mijn paard heeft dat, en plast alsnog altijd in zijn stal, dus of het zin heeft weet ik niet.

Succes!

Loveskary

Berichten: 733
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 02:15

Als ik heb uitgmest en opgestrooit plassen die van ons altijd in hun stal.
Ze kunnen gewoon in en uit lopen dit doen ze omdat dan de stal hun geur heeft.
Ze willen dat de stal naar hun ruikt.

Wwijk23
Berichten: 342
Geregistreerd: 15-06-14

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 03:29

plassen kunnen ze doen om meerdere dingen eigenlijk maar meestal is het dominantie of toe eigenen van iets. en beide ligt dicht bij elkaar.

het voer is van haar. ze wil het zich toe eigenen en plast dan. tevens ook naar andere paarde een reactie, haar plas, haar geur, haar voer, wegwezen allemaal.

wij hebben er 2 staan een ruintje en een merrietje allebei 2,5 jaar ouder die doen het over elkaars hooi om te domineren. als de een de ander geen hooi gunt gaat die er over heen plassen zodat de ander het niet meer hoeft.

hier doe je niks aan eigenlijk en nee je kan een paard niet leren dat die ergens niet mag plassen. plas ophouden is ook slecht voor paarden dus dit moet je ook gewoon niet willen. als je een dier zindelijk wil maken zou je voor een hondje moeten gaan maar een paard is dit niet aan te leren. hengsten willen nog wel eens poepen en plassen op de zelfde plek op stal en in de wei. maar een paard aan leren dat het binnen op stal niet mag is onmogelijk.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:11

Je kunt er ook je voordeel mee doen: als ze altijd plast als ze de stal in komt om te eten, zet er dan eens een emmertje onder, scheelt weer met mesten :-)!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:15

Speedster schreef:
Je kunt er ook je voordeel mee doen: als ze altijd plast als ze de stal in komt om te eten, zet er dan eens een emmertje onder, scheelt weer met mesten :-)!

En toen stootte ze het emmertje om en lag het nog vol :').

Een paard kan ook plassen om te zeggen:"Mijn eten", of om te zorgen dat de stal weer naar hun ruikt.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:10

Geen idee waarom ze het doen maar hier doen ook 2 van de 3 het. Alleen mijn valkje gaat met hoge nood naar buiten en maakt dan gebruik van haar vaste plasplek. Doet ze ook met mesten.
De fries en tinker zetten een paar stappen achteruit van de hooiruif die nu binnen staat ivm modder en gaan vrolijk hun gang.. lijkt bij hen gewoon op gemakzucht en geen dominantie

UzHa

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-12-14

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:46

Waarom mag ze niet in stal plassen?

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:15

Interessant om te lezen, ikzelf schijn nogal op mijn ruin zijn blaas te werken, zodra ik aankom gaat te 9 van de 10 keer staan plassen. Het is wel zo dat ze voer krijgen als ik kom maar paarden staan gewoon buiten en niet in stal, hij sast ook gewoon overal waar hij staat als ik aankom.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:18

Onze merrie doet het altijd na het rijden. zodra ze dan haar stal inkomt eerst plassen =))

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:23

Mijn ruin plast enkel op stal.
Ben is een dagje op wedstrijd geweest en toen heb ik halverwege de middag moeten vragen of hij even in een stal mocht staan om te plassen. Het arm dier begon zelfs al een beetje moeilijk te lopen :(:)
Mijn merrie gaat altijd naar buiten om te plassen :) Mijn andere merrie laat het gewoon lopen waar ze staat :+

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:43

Ik heb buiten een hoop zand met stro erop...plassen ze graag op.Misschien is dat een optie?Ik haal zo af en toe weg en ververs het.Ligt toch buiten en spoelt regelmatig schoon :P

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:49

Vind juist wel handig, even voor het rijdne op stal zetten, kan ze dat ook niet meer als excuus gebruiken om niet te lopen :-)

X_Bailey_X

Berichten: 12
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:57

Is dit serieus een vraag...
Als ze moet dan moet ze.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:02

Als mijn hengst op de paddock zit, gaat ie zelfs speciaal de stal in om te plassen.

En mijn merrie plast zodra ze de stal inkomt, en zodra ik wat ga rommelen in het voederhok. Wel vervelend als ik kort na elkaar 2x in het voederhok ga, dan staat ze zich de tweede keer zo uit te sloven om toch maar te kunnen plassen... :)

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:10

hwn schreef:
En mijn merrie plast zodra ze de stal inkomt, en zodra ik wat ga rommelen in het voederhok. Wel vervelend als ik kort na elkaar 2x in het voederhok ga, dan staat ze zich de tweede keer zo uit te sloven om toch maar te kunnen plassen... :)


Dat is ook zielig hoor. Je mag gewoon maar één keer in het voederhok komen. Anders moet ze twee keer plassen en dat valt niet mee.
Ha ha ☺

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:15

Aan ts
Misschien kun je haar weer zo ver krijgen om buiten te plassen door tijdelijk minder of geen stro in de stal te doen en buiten een hoopje stro neer te leggen. Veel paarden plassen liever op stro dan op harde ondergrond. Ik zou wel wachten tot het wat warmer is als ze echt in de stal gaat liggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:17

Leg eens een hoopje vlas buiten neer. Doet mijn schoonmoeder ook, die heeft bestrating en een inloopstal. Maar heel vaak komen ze speciaal van de wei af om in het vlas te plassen. Niet leuk natuurlijk, want je wil ze een schone plek bieden om te liggen. Zij houd nu overdag de inloopstal dicht (bij slecht weer natuurlijk niet!) en legt dan een klein hoopje vlas buiten. Doen ze het daarop.

Ik snap dat je niet wil dat ze binnen plast, daar blijven die vieze dampen hangen, niet goed voor paardenlongen. En het is juist zo fijn als ze een schone plek hebben om te liggen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:19

Waarom mag ze niet plassen? Jou verbieden ze toch ook niet dat je niet op de WC mag?!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:41

Pony mag tot toch gewoon plassen. Maar liever op een plek waar het minder rommel geeft. Is ook voor de pony zelf fijner.

LottieLover

Berichten: 229
Geregistreerd: 25-07-14

Re: Pony plast in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:56

mijn pony plast altijd als ik aankom met mn mestvork en dan kijkt ze me echt zo aan van 'nu je toch bezig bent kan je dit ook netzo goed ff opruimen'

Taranes
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:18

Ik moest gewoon kijken of dit serieus was :+ serieus, wat maakt het uit? Die plek heeft zijn voorkeur, net als dat sommige paarden op een bepaalde plek mesten.