stomme wortels... en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:01

Hallo allemaal!
Ik heb een probleempje veroorzaakt... Erg stom. Afgelopen week moest ik mn ei even kwijt en hoe kan dan beter dan lekker even met paard te knuffelen. helaas ben ik toen even vergeten dat paard een paard is... Ik was zo blij dat ze er voor me was dat ik elke keer een worteltje mee nam en gaf, en lekker knuffelde. Ze was zoo blij met de wortel! En nu probeerd ze me uit te kleden in de hoop dat ik Ergens Wortels heb... Besnuffeld ze me overal. En dat alles terwijl ik weet hoe belangrijk conséquent zijn is...
Elke keer als ze nu bedeld duw ik der hoofd voorzichtig maar duidelijk terug, rêcht voor der uit. Ik heb geen wortels meer bij me voor " zomaar". Heeft iemand tips ? Grondwerk gaat erg goed. Ze reageerd adecuaat, wederzijds vertrouwen is er en aan het werk is aan het werk en geen geklooi. Tijdens het werk is er ook geen gebedel, hèt gebeurd alleen als ik bij der sta op stal of in de wei...
Stom hè? Wie helpt me uit de brand? Ik heb nog nooit zon domme fout gemaakt, een fout waarvan ik van te voren had kunnen voorspellen dat het fout zou gaan.. En toch ben ik in der puppy oogjes getrapt. Ze was zoo lief voor me!

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:03

Niet meer uit de hand voeren, wegduwen als ze bedelt en dan gaat het vanzelf wel weer over :D

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:05

Gewoon 1 x duidelijk "UUUH" ,op een strenge toon, werkt meestal super. Anders werkt een snelle arm beweging (zonder paardlief te raken) meestal beter dan zachtjes wegduwen.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:09

Dit is voor het paard inderdaad verwarrend, maar je kunt het ook anders gaan aanleren: stop nu iedere keer een wortel in haar voerbak nadat je met haar wat leuks hebt gedaan. Of leg hem er alvast in vóórdat je je paard weer op stal zet, zodat de link met jou wat minder groot wordt.

NMS
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-08-07
Woonplaats: Sint-Annaparochie

Re: stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:23

Hoezo domme fout?Wat is er mis met een worteltje geven?Ik vind zelf dat dat de band tussen mens en dier versterkt.Je kunt ook consequent een wortelstukje geven.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:44

Ik ben het ermee eens dat je een paard best uit de hand kunt voeren, maar als ze gaan bedelen, moet het wel afgelopen zijn. ;)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:47

Mooi een stap terug laten zetten; als paard ongevraagd in jouw ruimte komt, uit jouw ruimte zetten.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:49

Zelf geef ik altijd mijn paarden wat uit de hand, maar ze mogen niet bedelen.
Het heeft weinig te maken met dat je ze wat geeft, maar dat ze jouw afstand niet respecteren.
Als mijn paard opdringerig doet dan stuur ik hem achterwaarts en dan is het ook klaar.

xLindss

Berichten: 61
Geregistreerd: 27-04-12
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:52

Ik denk ook dat het uit de hand geven prima kan, alleen je paard moet weten waar bij jou de grens ligt.
Het idee van in de voerbak vind ik ook nog geen slecht idee. Misschien legt ze de link tussen voer en de baas nu naar voer en de voerbak.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: stomme wortels... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:54

Dat gebeurde hier ook... maar nu krijgen ze alleen na goed werk een stukje wortel :D En dan nog hoeven ze niet als schoothondjes achter me aan te rennen.
Consequent terugzetten, zachtjes duwen mag best een keer wat harder als ze er niet op reageert.