Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EquiLibri

Berichten: 56
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Omgeving Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:16

Dat is helemaal niet zielig, jouw paard waant zich in de hemel op aarde geloof ik! :D

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:20

lekker laten gaan. ik vind het JUIST zielig dagelijks te rijden en zeker in een bak.

Mijn paard stond ook op een pensionsstal waar iedereen zowat dagelijks rijd en soms 2x per dag... Mijn paard deed hooguit 4x per week rijden, waarvan vaak minimaal 1x de polder in of ontspannen bitloos ofzo. helaas had hij toen niet de mogelijkheid om dagelijks uren los te staan (hij kon hooguit 2 uur los als ik ging rijden en max 3uur als ik niet ging rijden..)

nu staat hij bij een kennis aan huis, heel de dag buiten met vriendjes en als hij nu 4x per week wat moet doen heeft hij een zware week :+ Ik huur een bak op kleine afstand waar ik ongeveer 2x per week heen ga, en verder rijden we in de polder.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:35

Jou paard komt niks te kort ts. Ik rij ong. 4 keer per week. Gewoon omdat ik het leuk vind. De andere 3 dagen wissel ik af met vrijheidsdressuur/ grondwerk of longeren. En ook een dagje vrij.

jan_ineee
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:37

Ik denk dat jou paard hartstikke gelukkig is ;)
Je bent toch heerlijk bezig? Geen dingen overhaasten!
Succes :)

Anoniem

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:39

Rijden doen we eigenlijk voornamelijk voor ons eigen plezier en een heel klein deel van de ruiters zal het op die manier doen dat het lichamelijk ook nog voordeel heeft voor het paard, maar dit kun je ook bereiken met longeren of aan de hand recht te richten als dat nodig is.
Dus maak je geen zorgen en doe het op de manier die voor jullie goed voelt. :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:41

Blijf het toch apart vinden dat er nog steeds mensen denken dat paarden er serieus op zitten te wachten dat wij er boven op gaan zitten. Net of ze zonder ons boven op de rug depressief zouden worden. Die mensen houden alleen zichzelf voor de gek.
Paarden vermaken zich wel als ze lekker buiten kunnen en andere paarden om zich heen hebben.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:48

_Hinneke schreef:
Wat fijn al die snelle en positieve reacties! Mijn merrie staat trouwens aan huis, in een paddock paradise systeem met grote schuilstal, samen met mijn twee shetlander ruintjes. Ze heeft zeker beweging genoeg en kan ook geweldig spelen met de pony's. Bedankt allemaal!

Dat klinkt als de ultieme droom voor een paard :j
Lekker de ruimte hebben, zelf beslissen waar te gaan en ook nog een vriendjes hebben.

Je hoeft je nergens zorgen over te maken hoor, laat mensen maar kletsen, want je paard heeft het zo te lezen meer dan prima :j

Ik reed de laatste jaren ook niet meer op mijn verzorgpaarden, ze waren met pensioen en vonden wandelen en een beetje tutten ook heerlijk :j Helaas leeft het bij een bepaalde groep mensen heel erg dat een paard bereden moet worden want anders is het nutteloos en zielig voor het paard. Maar ik heb nog nooit een paard horen vragen om een intensieve training onder het zadel te gaan doen. Ja, ze willen aandacht en interactie met je, maar dat kan in zoveel andere vormen dan rijden.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:50

Het ligt er maar aan wat je met je paard van plan bent. Als je er uiteindelijk wel intensief mee wilt gaan rijden is het misschien handig daar vast een beetje naar toe te gaan werken, aangezien bewegen met een ruiter erop voor een paard heel anders is dan zonder ruiter. Als hij dat lange tijd niet doet en je wilt daar ineens weer mee beginnen kan dat moeilijkheden opleveren.

Vind je het zelf prima om er niet op te gaan, maar je paard krijgt wel voldoende beweging, dan is dat echt niet slecht hoor. Er zijn genoeg leuke dingen die je kunt doen zonder erop te klimmen. Mensen denken gauw dat een paard per sé is om op te rijden, maar het kan ook gewoon een gezelschapsdier zijn. Op een hond kun je immers ook niet rijden ;)

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:54

Zwerte schreef:
Ik vraag bij zulke opmerkingen altijd waar ze het op baseren. Leg mij maar eens even uit waarom een paard bereden moet worden. Of in jouw geval: waarom zijn ze dan zielig? Sinds wanneer is gereden worden een behoefte van een paard? Een paard heeft behoefte aan (vrije) beweging en in saaie omgeving af en toe wat uitdaging. De jouwe heeft zo te horen alles wat ze nodig hebben, dus juist helemaal goed wat je doet!
Echt, ik blijf me verbazen over zulke rare gedachtes.... Mijne worden niet gereden, eentje is met pensioen en de andere heeft meer dan genoeg aan een beetje grondwerk. Echt, wat je soms wel niet voor gekke oordelen te horen krijgt...


Ik denk dat die mensen bedoelen dat er dan helemaal niks met de paarden wordt gedaan. Voor hen zal niet rijden gelijk staan aan geen aandacht geven. Maar dat is ook maar een aanname hoor!

Ik ben het volledig eens met de rest boven mij. Niks mis mee dat je niet rijdt, zolang je hem maar wel "gebruikt". En daar ben je goed mee bezig, dus ga vooral zo door!
Mijn paardje wordt erg vervelend als ik een paar dagen niet heb gereden, maar ik moet toegeven dat ik niet veel aan grondwerken doe daar omheen O:)
Dus, maak je geen zorgen, en heb vooral een hoop lol met je knol! Maar zo te horen, zit dat wel goed +:)+

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:58

Ik zit hier ook met een pony die nog niet alle handelingen kent en begrijpt. Hij is ook nog jong (5).
Rijden doe ik dus ook niet. Zolang je paard genoeg buiten komt is het helemaal gen probleem. Zeker als je nog angstig bent is het beter om niet te gaan rijden tot je genoeg vertrouwen in elkaar hebt, maar dat is mijn mening dan he?
Volgens mij heeft je paardje het heel goed bij jou hoor!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:00

Ik denk dat niet bij elk paard hetzelfde is...
Zo ken ik een paard die gewoon ongelooflijk vervelend wordt als hij niet genoeg rijdt. Of nouja, niet genoeg beweging krijgt. Als hij dan in het weiland staat is het niet zo erg om niet te rijden, maar als hij op stal+pleintje+paddock staat wel (bijvoorbeeld in natte periode).
Dus niet persee het niet rijden is zielig, maar het weinig bewegen wel. Dan zouden ze dus wel op een groot weiland oid moeten staan, waar ze lekker hun benen kunnen strekken. En ik ken trouwens wel paarden die het gewoon nodig hebben om aan het werk te gaan, maar dat hoeft echt niet persee rijden te zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:13

Amparo schreef:
Zwerte schreef:
Ik vraag bij zulke opmerkingen altijd waar ze het op baseren. Leg mij maar eens even uit waarom een paard bereden moet worden. Of in jouw geval: waarom zijn ze dan zielig? Sinds wanneer is gereden worden een behoefte van een paard? Een paard heeft behoefte aan (vrije) beweging en in saaie omgeving af en toe wat uitdaging. De jouwe heeft zo te horen alles wat ze nodig hebben, dus juist helemaal goed wat je doet!
Echt, ik blijf me verbazen over zulke rare gedachtes.... Mijne worden niet gereden, eentje is met pensioen en de andere heeft meer dan genoeg aan een beetje grondwerk. Echt, wat je soms wel niet voor gekke oordelen te horen krijgt...


Ik denk dat die mensen bedoelen dat er dan helemaal niks met de paarden wordt gedaan. Voor hen zal niet rijden gelijk staan aan geen aandacht geven. Maar dat is ook maar een aanname hoor!

Ik ben het volledig eens met de rest boven mij. Niks mis mee dat je niet rijdt, zolang je hem maar wel "gebruikt". En daar ben je goed mee bezig, dus ga vooral zo door!
Mijn paardje wordt erg vervelend als ik een paar dagen niet heb gereden, maar ik moet toegeven dat ik niet veel aan grondwerken doe daar omheen O:)
Dus, maak je geen zorgen, en heb vooral een hoop lol met je knol! Maar zo te horen, zit dat wel goed +:)+

Een deel denkt dat idd, maar er zijn ook werkelijk mensen die vinden dat het allemaal zo 'hoort' en het paard zielig is als het anders gaat. Net zoals dat ik geen stallen heb, alleen een inloopstal. Er zijn werkelijk mensen die dat verwaarlozing vinden...

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:18

Tigra_ schreef:
Blijf het toch apart vinden dat er nog steeds mensen denken dat paarden er serieus op zitten te wachten dat wij er boven op gaan zitten. Net of ze zonder ons boven op de rug depressief zouden worden. Die mensen houden alleen zichzelf voor de gek.
Paarden vermaken zich wel als ze lekker buiten kunnen en andere paarden om zich heen hebben.


Inderdaad! Geen paard die denkt 'o wat fijn, er klimt een mens op mijn rug'. Als je er over na gaat denken is het ook niet natuurlijk om op een dier te gaan zitten. Voor een mens is paardrijden leuk, voor een paard vaak ook, maar als die niet gereden wordt vindt ie het ook wel best hoor *\o/*

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:20

Nee, mijn paard wordt al bijna 1, 5 jaar niet gereden, wegens gezondheidsklachten aan mijn kant. Zij krijgt verder gewoon beweging en staat bijna elke de hele dag in het land.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:24

zo lang die de benen kan strekken is het allemaal niet erg. Beter niet rijden dan rijden op een slechte ondergrond. :)
Hier staan ze 24/7 buiten en het kan ze echt geen ruk schelen of ze aan het werk moeten of niet hoor.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:26

Mijn pony is 5 en behandeld door de fysio. Dus ik doe de komende weken ook alleen longeren, buigoefeningen en in de paddock. Hij komt er iedere dag twee keer uit. Mijn paardje is zo heel tevreden! Maar overmorgen komt de zadelmaker dus vanaf dan ga ik weer rijden.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:34

Mijn paard is in twee jaar tijd misschien 4x gereden (tussen twee zwangerschappen zeer snel achter elkaar).
Nou die was net zo gelukkig hoor!! En het oppakken ging ook super makkelijk.
Zolang jouw paard genoeg beweging krijgt en buiten komt en goed te eten krijgt heb je al gauw een gelukkig paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:36

_Hinneke schreef:
Wat fijn al die snelle en positieve reacties! Mijn merrie staat trouwens aan huis, in een paddock paradise systeem met grote schuilstal, samen met mijn twee shetlander ruintjes. Ze heeft zeker beweging genoeg en kan ook geweldig spelen met de pony's. Bedankt allemaal!


Jouw paard heeft een heerlijk leventje. Die droomt in haar slaapjes echt niet van een zadel op haar rug en lintjes aan haar hoofdstel hoor.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:58

Zolang je er rekening mee houdt dat je aan conditie en spieropbouw moet werken als je intensiever wil gaan rijden zie ik geen enkel probleem. Dat werken aan spieropbouw en conditie kan zelfs aan de hand als je dat liever wil.

Het enige wat ik soms zielig vind zijn paarden die eens in de zoveel tijd ineens stevig aan de bak moeten en er van ze wordt verwacht dat ze de oefeningen net zo goed kunnen uitvoeren als een paard die regelmatig daar specifiek op getraind wordt. Die niet de tijd krijgen om dat op te bouwen.

Al met al heeft een paard het niet nodig om bereden te worden, ze hebben ruimte nodig, soortgenoten en de boefjes onder de paarden waarderen een omgeving waarin wat te doen valt in paardentermen. Over het algemeen genomen waarderen ze de afwisseling die we bieden met aandacht en de dingen die we doen(daar doen we allemaal ons best voor immers), maar nodig hebben ze het niet.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:00

Hier een 13 jarige merrie die nooit meer bereden word. Staat in een rusthuis en staat ook in een PP. Heerlijk!

NMS
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-08-07
Woonplaats: Sint-Annaparochie

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:25

Door gezondheidsklachten werd hier ook de laatste jaren niet meer gereden en mijn merrie vond dat meer dan prima.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:30

Ik geloof niet dat een paard ongelukkig wordt van (een tijdje) niet meer gereden te worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:32

Eileen_ schreef:
Zo ken ik een paard die gewoon ongelooflijk vervelend wordt als hij niet genoeg rijdt. Of nouja, niet genoeg beweging krijgt. Als hij dan in het weiland staat is het niet zo erg om niet te rijden, maar als hij op stal+pleintje+paddock staat wel (bijvoorbeeld in natte periode).

Ja maar je zegt het eigenlijk zelf al ..... dat paard wordt vervelend van een gebrek aan beweging, vrijheid en direct contact met soortgenoten.
Ergens is het gewoon erg sneu en triest voor het beestje dat het rijden zijn uitlaatklep geworden is ipv lekker paard te kunnen zijn.

Ik geloof er niet zo in dat er echt paarden zijn die 24/7 samen staan met soortgenoten en buiten kunnen, die zo enorm graag werken dat ze neerslachtig en verveeld raken als ze niet aan het werk mogen.

Wij vermenselijken paarden veel te vaak.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-03-15 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:32

Ik denk dat je de vraag beter andersom kan stellen. Paarden worden niet geboren met een ruiter op hun rug :Y)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30649
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:36

Nee hoor, geen probleem.
Mijn merrie besloot ik in 2010 niet meer te rijden. Alleen nog vanaf de grond beweging geven, fietsen, wandelen, grondwerk etc. Verder dag en nacht buiten. Ze vermaakte zich prima.

Zelf ben ik ook geen ruiter meer, rijden is vooral voor ons mensen. Gelukkig vinden paarden dat niet belangrijk.