Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:51

Ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen.

Ik heb sinds deze zomer een paard, een brave merrie van 6 jaar. Ze is een erg gevoelig paard en vind dingen vaak eng, ook zijn verschillende handelingen niet goed bij haar aangeleerd en dat zorgt natuurlijk voor alleen maar meer stress.

Ik ben dus vooral bezig met terug de basis handelingen (denk aan hoeven verzorgen, halster/hoofdstel/bit aandoen, wassen, toiletteren enzovoorts) goed aan te leren. Daarnaast longeer ik haar, doen we aan grondwerk, we tutten en knuffelen veel en we doen wat schriktraining. Met mijn paard wordt dus (bijna) dagelijks gewerkt, maar niet onder het zadel. Dit deels omdat ik een angstige ruiter ben, maar ook omdat we momenteel nog geen goede rijbak hebben.

Nu, ik krijg nogal eens wat reacties zoals 'niet mtr je paard rijden is slecht voor je paard' 'het is zielig dat je paard niet bereden wordt' enzovoorts, enzovoorts.

Ik vind zelf dat mijn paard gelukkig is, en het komt niet over alsof ze iets mist.

Wat vinden jullie, doe ik mijn paard hiermee tekort?


Alvast bedankt!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:53

Nee, niet als je paard dagelijks meerdere uren vrije beweging heeft (dus paddock/weidegang).

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:53

Hmm, lastig. Het ligt er maar net aan, want je geeft haar voor de rest wel beweging.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:54

Neehoor, zo lang jou paard wel genoeg beweging krijgt. Komt ze helemaal niets te kort.
Er zijn zoveel paarden die niet gereden worden.. Jij bent juist een prachtige band aan het opbouwen met haar, helemaal niets mis mee!

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:54

Ik denk dat jij het gelukkigste paard ter wereld hebt, lekker bezig zijn zonder iemand te moeten dragen.

Niets mis mee mits genoeg beweging, maar dat zit zo te zien wel goed

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:54

Welnee, mijn paarden worden nooit gereden. Sinds vorige week wordt mijn paard weer opgebouwd na 1,5 jaar. Mijn pony rij ik alleen mee buiten (vorig jaar precies nul keer, dit jaar ook nog niet).

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:55

Ik vind juist dat je het zo super doet!
Afwisseling is goed voor je paard en ook leuk voor jezelf :)

Zijn genoeg mensen die niet rijden op hun paarden hoor..
Zullen vast opmerkingen zijn van mensen die alleen maar rijden op hun paarden en niks anders doen.

fresley

Berichten: 2293
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:55

Nee je doet je paard hier niet mee te kort.

Zelf heb ik er 2 maanden helemaal uit gelegen. Ik wilde niet meer rijden, het lukte niet meer. Ik was alleen maar 'boos' op mezelf dat het niet lukte. En hoe meer ik het rijden wilde forceren hoe meer mijn paard mij tegen ging werken.

Je kan beter vanaf 0 helemaal beginnen en het goed doen, dan erop te gaan rijden en met de verkeerde dingen bezig te zijn. Basis werk is zò belangrijk!!

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:55

Als je paard genoeg beweging heeft en gelukkig is, is het prima toch?

Je goed bezig met haar zo te horen :j

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:55

Jtragter schreef:
Hmm, lastig. Het ligt er maar net aan, want je geeft haar voor de rest wel beweging.


??

Veulens en bejaarden worden toch ook niet bereden?
Zolang je paard gewoon lekker buiten staat en vriendjes heeft is rijden overbodig.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:56

Niet rijden zielig? Laat die van mij het maar niet horen.. Twee blije mannen die heel de dag buitenspelen. Zij hebben mij als ruiter echt niet nodig. Bovendien zijn ze nog niet eens zadelmak en heb ik er geen 1 horen vragen of ik er aub op wil gaan zitten ;)

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:57

Prima toch?! Ondanks dat je niet rijdt ben je wel fijn met je paardje bezig en is hij tevreden.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:57

Wat fijn al die snelle en positieve reacties! Mijn merrie staat trouwens aan huis, in een paddock paradise systeem met grote schuilstal, samen met mijn twee shetlander ruintjes. Ze heeft zeker beweging genoeg en kan ook geweldig spelen met de pony's. Bedankt allemaal!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:58

Nee hoor, als je paard maar lekker paard kan zijn buiten met wat andere paardenvriendjes. Ik denk dat het slechter is een paard dagelijks een uur te rijden, maar vervolgens 20 uur per dag in een stal op te sluiten waar hij amper ruimte heeft en amper contact heeft met paarden.

EDIT precies zo heb ik mijn paardjes ook aan huis, hele fijne manier van paarden houden vind ik. Jouw paard heeft gewoon een paradijsje! Dan kan het totaal geen kwaad om niet dagelijks te rijden. Waarschijnlijk voor je paard zelf alleen maar fijn aangezien ze zo gevoelig is!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-03-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:58

Mijn pony staat ook vaak stil, mede doordat mijn nichtje minder tijd heeft om te rijden door school.
Maar slecht heeft ze het echt niet, overdag lekker op wei, elke dag schone stal en heeeeel erg verwend :')
Nu is mijne een tinker, die hebben er vaak geen probleem mee dat ze een paar dagen stil staan. Ik stap op en rij er zo mee weg. En straks met beter weer ga ik ook weer vaker met haar wandelen naar het bos, vind ze ook mooi :)

Edit: Op stalgenootje vind ook dat wij "slecht" zijn voor onze pony omdat we niet altijd rijden.
Is haar mening, ze komt echt niks te kort en vind het ook best als ze gewoon de heledag op wei loopt
Nu heeft zij ook weer een ander type paard dan ons.
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 31-03-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:59

_Hinneke schreef:
Wat fijn al die snelle en positieve reacties! Mijn merrie staat trouwens aan huis, in een paddock paradise systeem met grote schuilstal, samen met mijn twee shetlander ruintjes. Ze heeft zeker beweging genoeg en kan ook geweldig spelen met de pony's. Bedankt allemaal!



Die kan zich geen beter leven wensen hoor *D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:02

Ik vraag bij zulke opmerkingen altijd waar ze het op baseren. Leg mij maar eens even uit waarom een paard bereden moet worden. Of in jouw geval: waarom zijn ze dan zielig? Sinds wanneer is gereden worden een behoefte van een paard? Een paard heeft behoefte aan (vrije) beweging en in saaie omgeving af en toe wat uitdaging. De jouwe heeft zo te horen alles wat ze nodig hebben, dus juist helemaal goed wat je doet!
Echt, ik blijf me verbazen over zulke rare gedachtes.... Mijne worden niet gereden, eentje is met pensioen en de andere heeft meer dan genoeg aan een beetje grondwerk. Echt, wat je soms wel niet voor gekke oordelen te horen krijgt...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:03

ik heb die van mij nu anderhalve maand.. door omstandigheden nog nauwelijks kunnen rijden
eerst geen zadel, toen zelf de griep, bak verzopen, daarna longontsteking en nu is de bak weer te nat..

lekker bezig geweest met wat grondwerk, tweemaal een staprit gemaakt in het bos waarvan 1 langere met de hele stal (9 man) met een picknick onderweg.

en misschien 5 keer in de bak bezig geweest..

Ik zie hem helemaal tot rust komen, waar hij eerst geen greintje geduld had met poetsen.. stond hij gisterenavond een half uur te dromen, terwijl ik op een krukje achter hem zat om zijn staart uit te pluizen (daarvoor met franse slag bijgehouden omdat hij geen stond te knijpen met zijn achterhand en continue draaien.. maar stond gisteren rustig, dus nam ik het ervan).


Als ik m overdag van de wei haal maakt hij er geen punt van.. maar stiekem ben ik volgens mij gewoon dat rare wezen dat zijn weidetijd komt oppeuzelen..

op de wei vermaakt hij zich net zo prima als wanneer je er druk mee aan de slag bent. Zijn wei grenst overigens wel direct aan het bos, dus er is ook wel genoeg te ruiken/horen en zien.

voorlopig maak ik mij er nog niet druk om dat ik nog niet zo heel veel met hem heb kunnen doen.


paarden in het wild zijn ook niet zielig omdat ze geen ruiters hebben of geen werk... als ze maar kunnen bewegen en genoeg te knabbelen hebben, redden ze het echt wel zonder 60kg op hun rug en een bit in hun mond ;)

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:04

Niet heel erg. Ligt ook wel een beetje aan wat het paard zelf aangeeft.

Als ik bv ruim een week niet heb gereden, word die van mij heel drammerig en vraagt ze ontzettend veel aandacht. Als ik dan weer een keertje heb gereden is het weer over :)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:07

Niks met zielig, maar een paard wat al X jaar bereden wordt, kun je niet in een keer stilzetten. De mijne is dan weer net iets anders: als ik haar 2 dagen stilzet, dan krijgt ze last van haar darmen. Beweging is dus wel nodig voor paarden. Als ze genoeg 'doen' op de wei is dat denk ik voldoende, maar als je er een hebt die 24/7 met zijn neus in het gras staat, dan zou ik er niet echt happy van worden. Om over de spierafbraak nog maar niet te spreken. Dat red je niet met alleen maar longeren.

Dus ik zeg: het paard zal het totaal niet erg vinden en normaal gesproken zal de gezondheid er niet onder leiden, maar rust roest: soepeler en makkelijker zal hij er niet van worden.

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:08

Nee hoor, daar is niks zieligs aan. Zo te lezen staat je paard lekker buiten met vriendjes, dus die vermaakt zich wel. Daarnaast vind ik het alleen maar goed dat je juist terug gaat naar de basis. Eerst maar eens vertrouwen opbouwen, rijden kan later altijd nog.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:11

Zolang het gewicht er niet onder lijd is het geen probleem. Ik zie namelijk heel veel paarden die niet gereden worden die je zowat kan wegrollen..

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:13

Ik zie mijn paard vanaf een afstandje groen worden van jaloezie, die wil dat ook :')

Zonder gekheid, daar is niets zieligs aan. Zeker niet met een huisvesting als de jouwe. Overigens ben ik het wel met Science90 eens, maar dat is in jouw geval niet van toepassing. Wel goed letten op gezondheid en gewicht natuurlijk.

Blijkbaar 'hoor' je volgens veel mensen te rijden. Als je dat niet doet word je gek aangekeken want 'waarom heb je dan een paard?'. Die van mij heeft soms wat zwaardere weken en soms heeft ze onverwacht een paar weken vakantie, ik heb niet de indruk dat ze er minder van wordt.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 31-03-15 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:13

Nee hoor dit is niet erg. Ik rijd mijn bijna 6 jarige merrie nu ook minder vanwege zwangerschap. Heb nou niet het idee dat ze er ongelukkig van word of dat ze het mist. Ze komt gewoon regelmatig buiten met andere en straks gaat ze 24/7 de weide op met andere paarden.

Kan echt geen kwaad en denk maar zo, een paard in de natuur word ook niet gereden.

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Niet rijden, is dat erg voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:15

Ik denk dat joun paard super gelukkig is op deze manier hoor :D