Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:44

Goede morgen,

Ik hoor graag van jullie, hoe jullie een paard uit, bv. een natuurreservaat, langzaam leren wennen aan de mensen?

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Wat zal je vooral wel en vooral niet doen etc?

Groetjes

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:46

Gewoon niet te moeilijk doen.
Zorgen dat het eeen halster om krijgt en rustig aan de dagelijkse handelingen introduceren.
Hoe meer poespas hoe moeilijker het wordt.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:00

Deze topic staat hier verkeerd. Zo krijg je niet het gewenste antwoord.
Zal effe melden bij modje.dan verplaatsen zij dit voor je.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:02

Rust rust rust en nog eens rust.
Neme de tijd en laat het paard naar jou toe komen en neem kleine stapjes per keer.

Anoniem

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:05

Rust is zeker belangrijk.
Paard gaat met halster om een kudde in op het land deze zomer.
Hoe kun je het dan aanpakken hem te gaan vangen en wennen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:08

geduld. :) de jongeman die ik heb staan zijn we met drie geweest om 'm uit de stal van 3*6 te halen. Dag 1 zette ik hem op weide en kon ik hem zo te pakken krijgen. :) Veel tijd voor uitrekken en niet boos worden. Krijg je hem te pakken, snoepje toe steken. :)
Dag 2 ben ik gewoon beginnen borstelen. Rustig aan en eventueel "flauw doen" negeren. Niet afstraffen, gewoon geen aandacht aan geven. :)

Anoniem

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:13

Tijd geduld en niet boos worden moet allemaal lukken. +:)+

Ik vraag me alleen echt af wat het beste is om te doen.
Lekker laten staan, of vanaf dag 1 elke keer toch kijken of vangen lukt en dan een stap verder etc.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:17

In de wei gaan zitten en laten wennen aan je aanwezigheid, kijken of hij aanrakingen gaat accepteren. Daarna eens kijken of een beperking in beweging word aangenomen (vastpakken aan halster). Daarna pas gaan proberen te vangen en leren aan een touwtje te gaan lopen. Zelf heb ik die van mij alles met clickeren aangeleerd, brokje erin en alles is ineens een stuk minder eng de volgende keer.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:17

Ik zou hem eerst even in de stal laten, of op een wat kleiner stukje.
Vangen kan al veel stress opleveren, als hij eerst rustig op stal kan wennen aan mens contact en dan na 3/4 dagen lekker naar buiten, denk ik dat je dit een hoop onrust gaat schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:20

Staat nu nog voorlopig op stal inderdaad. Dus kan rustig al een beetje wennen. Eenmaal aan het touw is hij vrolijk en vooral geinteresseerd wat we gaan doen. Loopt braaf mee en stopt direct als ik stop. En loopt mee zodra ik ga lopen. Aanrakingen is prima...
het halster pakken is nog even een probleem... Maar dat word dan maar even uitvogelen.

Rustig erbij zitten, en dan uit zichzelf laten komen zal ik dan maar vooral gaan doen, en even kijken hoe we dat uit kunnen breiden.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-15 12:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:20

Ik denk dat een stal voor zo'n dier ook ontzettend veel stress zal opleveren. Je kunt ''vangen'' ook stressloos doen.

Mijn paard kon je eerst nog niet naar kijken en ze vond het al eng. Ik kwam gewoon altijd met iets lekkers aan en heb haar de eerste tijd met een halster laten staan (wat wellicht ook niet ideaal is). Nu is zij de eerste die als een dolle naar me toe komt :D

Anoniem

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:49

Super leuk! Ben benieuwd...

Tips altijd welkom...

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:00

Niet het halster om laten. Als je hem niet meer te pakken krijgt en het halster gaat knellen of het wordt warm en het gaat broeien heb je een groot probleem. Mijn jaarling uit een natuurgebied heeft er lelijke wonden door gekregen en dan komt er echt druk te liggen op het vangen.

Verder: regelmatig gaan kijken, wat lekkers mee en lekker kriebelen, vooral niets "moeten".

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16187
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:01

Geduld Geduld Geduld en Geduld!

Ik heb een paard gehad wat nog maar amper in mensen handen was geweest toen ik haar op 2 jarige leeftijd kocht. Ze is vanaf haar moeder zo een kudde in gegaan en later terecht gekomen in een kudde jonge hengsten als proefmerrie.
Ik ben zeker een half jaar bezig geweest om haar volledige vertrouwen te winnen. In het begin kon ik haar amper aanraken (en ik wilde zoooooo graag wat aan haar verwilderde manen en staart doen). Inmiddels is het een enorme knuffel. Echter is het altijd een dame gebleven die je niet zomaar plots moet benaderen (heb al menig hoefje langs mijn hoofd zien razen).
Het is dus te doen, maar bedenk je wel dat het een lang traject word.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:03

Ik zou er wel elke dag even mee bezig zijn, dat het een gewoonte wordt, gewoon iets uit het dagelijkse ritme van het dier. :)
'gewoon' tijd uit rekken om hem te pakken te krijgen, heb je hem, geef je hem wat lekkers en laat je hem weer gaan. Soms pak je hem, beloon je hem daarvoor, en borstel je 'm bv een keer en dan weer lekkers , en de dag erop, weer alleen wat lekkers en verder niks. Dat je niet elke keer als je hem pakt "gekke dingen doet" (na verloop van tijd, als ie makkelijker wordt, en dat is vaak vrij snel, kan dat wel gewoon) en het ook leuk wordt en blijft voor het dier om naar jou toe te komen.

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:05

Ik heb toevallig een "wild" paard gehad uit een natuurreservaat.
We hebben hem meteen met de rest de wei op gedaan, hij is immers de vrijheid en een "kudde" gewent.
Elke dag zat ik anderhalf uur in de wei. Ik had daar een bankje gemaakt en nam appels en wortels mee. De "kudde" kwam appels en wortels eten, maar het wilde paard bleef op afstand staan. Toch werd hij elke dag wat meer geïnteresseerd in hetgeen zich afspeelde bij het bankje. En zodoende kwam hij af en toe een stapje dichterbij. Ik rolde zachtjes een appel naar hem toe en hij begreep erg snel dat ik elke dag de wei in kwam met eten. Langzamerhand kwam hij steeds dichterbij en weken later pakte hij zelf een wortel (wel een hele lange wortel) aan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70671
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:23

PP -> OPG

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:49

Ben het eens met ayasha. Ik zou ook willen toevoegen dat het beter is om de eerste tijd geen halster aan te willen doen, totdat het paard gewend is aan het feit dat je in de buurt bent en nadert. Om te vertellen hoe je het best zo'n paard benadert, stuur ik beter een pb denk ik aangezien dat een groot stuk tekst zal zijn.
Eens het paard gewend is aan het feit dat jij hem nadert, kan je beginnen met aanleren hoe het paard het halster moet accepteren. Hoe je dit het beste doet, zal ik ook uitleggen in de pb moest je willen. Als je liever hebt dat ik het gewoon hieronder post, kan ik dat ook doen, maar het lijkt me handiger via pb. Laat maar weten wat je het liefste hebt.

Anoniem

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:07

Bedankt allemaal en ik ga eens kijken hoe ik de tips zal gaan toepassen...!

Jensvl. PB mag maar mag ook hieronder. Bedankt!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:32

Ik zal het in de loop van de avond hier onder plaatsen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:03

Het makkelijkste om een paard te vangen is om te voorkomen dat hij wegloopt. Je kan dat in de mate van het mogelijke voorkomen door op en laterale manier naar je paard toe te gaan. Dat houdt in dat je niet in en rechte lijn op je paard af wandelt, maar gewoon in de richting van. Verder is het goed om regelmatig even te stoppen om het paard te laten wennen aan het idee van jou dichter in de buurt te hebben. Als je ziet dat je paard moeite krijgt met je te dicht bij, is het goed van wat langer stil te staan. Blijf dan staan tot het paard terug rustig wordt en wandel dan terug weg en wacht ongeveer een kwartier. Begin dan terug opnieuw en probeer de afstand in te korten door op die manier verder te werken. Dit kan beter gebeuren overheen meerdere dagen.
Nu is de kans groot dat je paard bij deze oefening wegloopt of het kan zijn dat je paard na enkele dagen je niet meer dichter bij wel laten.
In dat geval ga je over op een volgende trainingsmethode. Je gaat eenvoudigweg wandelen. Nu in en rechte lijn naar je paard toe. Door dit op en rustige snelheid. Meer een slenter snelheid. Je paard gaat op een gegeven moment beginnen weggaan. Ongeacht het tempo ga je iets sneller wandelen, zodat je een normaal wandeltempo hebt. Je volgt het paard dus op je gewone wandeltempo, je snijdt daarbij bochten af en kijkt de hele tijd naar je paard. Je moet het paard ook heel goed in de gaten houden. Vanaf dat het paard moeite doet om jou aan te kijken of te vertragen vanaf eender welke afstand, stop je onmiddellijk en zet een drietal stappen achteruit bij het paard vandaan. Zo blijf je even staan voordat je terug begint te wandelen. Als het paard stil stond pak je het slenteren terug op. Was het slechts vertragen of je aankijken, pak dan het wandeltempo weer op. Op die manier blijf je doorgaan tot je op een dichtere afstand bent dan daarvoor met bovenstaande techniek. Als het paard er snel op reageert op een goede manier, kan je waarschijnlijk doorwerken tot je naast het paard staat. Op dat moment stop je sowieso voor dat trainingsmoment. Je gaat dan voor en uur de wei uit. Je mag ook pas de volgende dag terug gaan. De volgende keer dat je gaat trainen pas je deze techniek weer toe, totdat je naast je paard staat. Daar blijf je even staan en wandelt dan terug weg. Als je merkt dat je paard je makkelijk laat naderen is het tijd om het paard te laten wennen aan aanrakingen. Het kan dus zijn dat je enkele keren en half uur of langer bezig bent (de eerste keer misschien langer). De kans is echter groot dat als je een uur of twee tijd neemt , je het paard de eerste keer al kan naderen tot je er naast staat.
Eens je ziet dat je paard er geen probleem meer van maakt dat je dicht bij staat, raak je het paard heel voorzichtig en rustig even aan. Je houdt je hand op dezelfde plek, schouder hoogte is vaak het beste, tot het paard rustig is en ontspant. Dan haal je je hand terug weg en wandelt weg. Herhaal dit het komende uur regelmatig. Als je paard daar geen enkel probleem meer mee heeft, is het genoeg voor die dag. De volgende dag start je waar je gebleven bent. Vanaf dat je paard je op een normaal tempo in rechte lijn laat naderen en aanraken zonder aanstalten te maken om weg te gaan, is het paard klaar om het paard systematisch overal aan te raken op dezelfde manier. Dus aanraking weghalen wanneer het paard rustig blijft of rustig wordt. Pas als het paard daar geen problemen meer mee heeft (ik schat dat als je elke dag kan trainen, je binnen een week op dit punt bent vanaf het begin gezien), kan je beginnen met laten wennen aan en halster. Dit doe je door het paard ermee in contact te brengen zoals het aanraken. Aai het paard met het halster. Ook weer als het paard rustig wordt even stoppen en even later opnieuw beginnen om aan te geven dat het paard inderdaad niet bang moet zijn. Ook het hoofd aai je eerst met het halster. Zodra je paard er geen probleem meer van maakt , is het tijd om het paard te laten wennen aan het idee van en halster rond zijn hoofd. Begin met enkel de neusriem over de neus te laten glijden. Herhaal dit een paar keer tot het paard er zeker rustig onder blijft. Ga dan over op de hoofdriem. Maak deze los en houdt de twee uiteinden vast. Laat op die manier de hoofdriem over het hoofd tot halverwege de hals glijden. Als het paard daaraan gewend is, door dan pas het halster aan. Door het en paar keer aan en uit. Ga dan terug weg met het halster en kom later terug om hetzelfde te doen. Ik ben er altijd voorstander van van je paard niet standaard en halster aan te doen, maar of je dat nu wel standaard wil of niet, het is belangrijk van de eerste keren het halster niet aan te laten, om je paard te laten zien dat het halster wel terug weg gaat. Eens hij dat zeker begrijpt kan je eventueel het halster aan laten.
Ik schat dat je na twee weken zonder probleem op je paard kan toestappen met het halster in je hand en hem het halster gewoon kan aan doen.
Twee weken lijkt misschien lang, maar je hebt het paard geleerd stil te staan en een halster om te laten doen. De kans is zelfs groot dat het paard naar jou toekomt omdat hij heeft geleerd dat je bij hem wilt zijn en hem geen kwaad zult doen. Op deze manier heb je het vertrouwen en respect gewonnen dat voor de toekomstige training nodig zal zijn.
Het is bovendien veel minder lang dan je paard te vangen met alle mogelijke middelen om vervolgens hem te dwingen het halster te accepteren en zo waarschijnlijk en paard te krijgen dat nog liever uit je buurt blijft en je niet vertrouwt. Dan heb je voor de rest van de tijd een paard dat je niet vertrouwt en zich steeds moeilijker laat vangen. Dan zal je elke dag veel tijd moeten besteden aan het vangen. Dan is deze methode eigenlijk heel tijdbesparend.
Als je sneller dan 2 weken als klaar kan krijgen zonder forceren, is dat geen probleem. Dan doe je dat gewoon. Kost het meer tijd, maak je dan niet te veel zorgen.
Als je tegen problemen aanloopt of je hebt nog vragen, laat het dan zeker weten. Het is zelfs goed om elke keer even een korte update te geven, zodat we het goed kunnen volgen. Maar niets is verplicht.
Als je nog veel vragen hebt, moet je ook niet ontmoedigt geraken. Dit is een techniek die normaal nog heel wat uitgebreider uitgelegd wordt zodat de persoon in kwestie meer leert over hoe paarden denken en hoe ze dingen bekijken. Maar als je je graag wat beter verdiept in dergelijke denkwijzen, kan ik enkel aanraden de boeken van Mark Rashid te lezen. Met name "een paard is een paard" en "een goed paard is nooit lelijk" zijn boeken die zowel het standpunt van paarden als trainingsmethodes volgens het principe aanleren in plaats van verplichten goed laten uitkomen.

PS. Afhankelijk van je paard en je verleden kan bovenstaande training slechts 1 dag (enkele uren), of meer als een maand duren. Maar wees altijd bereid vragen te stellen.
Sorry voor de hoeveelheid tekst, maar ik denk dat het heel moeilijk is om dit veel korter uit te leggen.

Shenavallie
Berichten: 11599
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:38

Niet elke dag ernaar toe gaan, maar een paar keer per week. Een aai over de bol en dan weer weg gaan. Je zou hem ook even mee kunnen nemen naar het hek, daar een appel op de grond geven en dan weer weg gaan. En vooral geen verwachtingen hebben en geen grote doelen op (te) korte termijn hebben, maar hopen dat je iets kleins al kunt bereiken, zoals bijvoorbeeld de aai over de bol. Als je geen verwachtingen hebt, zul je zien dat het sneller gaat dan je had gehoopt. ;)

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:41

Mijn shet heb ik gekocht op een markt en hij was niet echt aan menselijke omgang gewend. Ik kon hem niet benaderen of aanraken, dan rende hij weg. Ik heb hem in het begin met rust gelaten. Wel gewoon mijn dagelijkse dingen gedaan (water en hooi geven, brok klaarzetten, keer een borsteltje over de anderen heen halen). Hij kwam daarna vanzelf op het punt om toenadering te zoeken als ik met de anderen bezig was. Toen kon ik voorzichtig zijn hoofd aaien en dat heb ik uitgebreid tot ik makkelijk het halster aan en af kon doen zonder schrikreactie. Vanaf dat moment ging het heel snel en was hij minder gespannen als ik hem wat nieuws wilde leren.

Xbrittroest1
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-07-14

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:23

Het paard gewoon rustig aan je laten wennen, gewoon elke dag naar het paard toe en niet te dicht bij komen gewoon wachten tot het paard naar jou toe komt

Anoniem

Re: Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:08

Wauw wat een super tips weer allemaal!

Ik ga hier zeker mee aan de slag! Ik zal zodra hij bij mij is, zeker zo nu en dan updates plaatsen!
Ik wil graag leren, en helaas horen daar ook fouten bij. Maar ik doe zeker mijn best.

Het enige punt is, waar hij nu nog staat, tot hij bij mij komt, heeft hij al een halster om, (geen idee hoe ze die er ooit om hebben gekregen)... aanraking is geen probleem als je hem aan de hand hebt... punt is alleen zodra je hem los gooit, hem dan weer vangen.

Is het een optie om hem aan de longe te houden, en hem af en toe vragen dichterbij te komen... en dan weer laten gaan etc...?