Mijn paard rent voor mij weg.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:03

Hallo,

Ik raadpleeg bokt maar weer een keer! 8-)

Mijn paard rent telkens weg in de wei als je haar wilt ophalen, als je al naar haar toe wilt lopen draait ze zich gelijk op en stapt eerst weg, hoe dichter je bij haar in de buurt komt hoe harder ze gaat lopen.
Eerst dacht ik dat ze uit de wei accocieerde met werken, dus heb ik haar als ze uit de wei kwam eerst op stal gezet om te eten, ook heb ik haar laten staan als ze er niet af wou. Dan gingen haar weide maatjes wel uit de wei.
Dit had ook niet het beste effect. Er achter aan rennen doe ik absoluut niet. Heb ik wel gedaan. :') Waarschijnlijk ziet ze het ook als een spelletje.

Ze staat sindskort met 5 andere paarden op de wei, z'n 5 tot 8 uurtjes per dag. Eerder stond ze met 1 weide maatje, maar kwam ze minder vaak buiten, toen had ze af en toe dit gedrag wel maar in vele mindere mate.

Ik heb het ook met biks geprobeerd, maar hier ben ik geen fan van omdat ze anders alleen uit de wei wil als je eten bij je hebt, dus als je een keer snel moet en je hebt geen biks bij je, heb je een probleem.

Het zou ook nog wel eens kunnen dat ze mij associeert met dat ze uit de wei moet gaan. Ik heb gelezen dat je dan een paar keer naar de wei moet gaan met een appel of gewoon voor een aai. Alleen ik ga volledig naar school en in de avonden naar stal, dus ik kan ook niet 3x per dag naar stal toe.

Het wordt echt een probleem omdat als het niet op gelost wordt ze op stal moet blijven staan en dat is wel het laatste wat ik wil. :(

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:06

wat ga je doen als jij je paard uit de wei haalt ?

gelijk opstal gezet of rijden poetsen ect ?

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:07

Verplaatst van PP naar -> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:10

supperazzie schreef:
wat ga je doen als jij je paard uit de wei haalt ?

gelijk opstal gezet of rijden poetsen ect ?


Eerder maakte ik haar inderdaad gelijk vast voor het poetsen en rijden. Nu zet ik haar eerst op stal zo dat ze lekker kan eten.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:18

mhh dan weet ik het niet

kende eerder een paardje die gelijk op stal gezet werd , ik zal dan als paard ook liever op wei blijven maar dan is dit het geval niet :D

hoop dat er een oplossing komt want zoals je zelf aan geeft is het sneu om alleen die reden op stal te moeten staan

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:30

Mijn paard heeft periodes dat ze dit ook doet. Voor haar is het volgens mij wel een spelletje, ze rent voor me weg, en gaat op een gegeven moment stilstaan en achterom kijken, met zo'n uitdagende blik van kom je nog?
Wat ik eraan doe is vooral veel afwisselen met wat ik doe met haar. De ene keer in de bak rijden, dan weer een buitenrit, dan grondwerken of alleen poetsen.

Als het een tijdje echt erg is neem ik een appel mee de wei in, roep ik haar en laat de appel goed zien. Vervolgens blijf ik gewoon staan, komt ze naar me toe dan krijgt ze dus als beloning een stukje appel. Dan doe ik haar halster om en krijgt ze nog een stukje.
En als ze dan na een tijdje weer naar me toe komt bouw ik dat weer af.
Zelf ben ik er ook niet zo'n fan van om het zo te doen, ik doe het dus echt alleen als 'laatste' optie.
Laatst bijgewerkt door _Lot op 26-05-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:31

Doe je grondwerk?

Mijn ruin was eerst altijd héél erg bang en moeilijk te vangen in grote ruimtes. Nu ik GW doe via de Warwick Schiller methode is het net een hond.
Die komt van achteraan de wei afgespurt en steekt met veel plezier het hoofd in het halster.

Het heeft te maken met de relatie van jou tov je paard.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:37

Ze mag best wegrennen, maar dan blijft ze ook rennen. Er wordt niet gegeten en ze mag niet stilstaan, je blijft er dus achteraanlopen. En als ze het zat is mag ze nog 10 rondjes :j

Dan is ze er zo klaar mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:32

Kirrr schreef:
Doe je grondwerk?

Mijn ruin was eerst altijd héél erg bang en moeilijk te vangen in grote ruimtes. Nu ik GW doe via de Warwick Schiller methode is het net een hond.
Die komt van achteraan de wei afgespurt en steekt met veel plezier het hoofd in het halster.

Het heeft te maken met de relatie van jou tov je paard.


Dit doet ze bij iedereen die haar mee wilt nemen. Vandaag wou ze ook weer niet uit de wei komen. Dan ben je zo 2 a 3 uur bezig. Met 6 man. Er moet echt een oplossing komen..

Wat ik zelf heb bedacht als ik haar morgen uit de wei wil halen dat als ze niet wil komen ik haar dan laat staan, niet een uurtje maar dan de hele nacht of tot savonds laat. Alleen in de weide tegen over haar staan ook 2 paarden. Dus ik weet niet of het wel z'n succes is. Daar kan ze niet bij, maar ze kan ze wel zien en horen.

Anders, wat Happy16 voorstelt. Dat heb ik inderdaad meer gehoord, alleen is de wei vrij groot en als zij aan de andere kant staat kan ze rustig grazen tot dat ik er ben. Dus misschien is het een idee om de weide met een touw op te splittsen?

Zijn er meer tips?

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:15

AmoorM schreef:
Anders, wat Happy16 voorstelt. Dat heb ik inderdaad meer gehoord, alleen is de wei vrij groot en als zij aan de andere kant staat kan ze rustig grazen tot dat ik er ben. Dus misschien is het een idee om de weide met een touw op te splittsen?

Zijn er meer tips?


Dat wordt conditie kweken... :+

Het opsplitsen van de weide is sowieso een slimme zet in dit geval. Er is anders inderdaad geen beginnen aan, de goede suggestie van Happy16 verandert dan onbedoeld in een spelletje waarbij zij na het inzetten van een rengalopje lekker kan grazen tot jij haar bijgebeend hebt.

Misschien toch maar wat biks meenemen in je broekzak. In mijn ervaring is het niet zo dat een paard hier schooierig van wordt of dat je dan voor altijd biks bij je zou moeten hebben. Het is één manier om haar iets positiefs te bieden dat ze hopelijk nog leuker vindt dan het grazen. Ze is op dit moment gewoonweg totaal niet gemotiveerd om bij je te komen. Je zal ergens moeten beginnen, je zal iets moeten vinden. Zoals je zelf al aangeeft, is het gewoonweg niet meer te doen. Je moet met zes man 2-3 uur achter één paard aan zitten.

De mijne komt als ik hem roep. En hoe! Dat is echter ook lang niet altijd zo geweest, daar heeft de vorige eigenaar veel werk in gestoken en daar moet ik ook nog wel eens aan werken nu. Maar echt, het is mogelijk dat een paard 180 graden verandert in dit gedrag en er in de toekomst als de kippen bij is zodra jij ook maar in zicht bent. Houd de moed er in, het is het echt dubbel en dwars waard!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:20

Er een paar keer echt tijd voor uit trekken en er rustig achter aan gaan lopen zonder jagen en rennen.
Iedere keer als ze blijft staan zelf ook blijven staan en als ze weer weg gaat lopen ga je er weer rustig achter aan lopen.
Als ze op een gegeven moment blijft staan en naar jou gaat staan kijken kun je proberen een pasje achteruit te lopen om te kijken of ze een pasje in jouw richting doet uit nieuwsgierigheid.
Als ze dat doet gelijk weer blijven staan en wachten.

Zo maak je haar nieuwsgierig (wat wil je nou...) maar je jaagt haar niet op.
De eerste keren duurt dit vaak wel even, maar op een gegeven moment geven ze het op en kun je er rustig naar toe lopen en ze aanraken en uiteindelijk pakken.
Zorg dat je altijd wat lekkers bij je hebt om te belonen als je haar hebt.

Ik zet mijn paard nooit gelijk vast om te poetsen en te werken als ik hem uit de wei haal.
Ik zet hem eerst op stal met wat lekkers en een pluk hooi, zodat hij beloond wordt en kan plassen en dan ga ik pas poetsen.

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:22

Altijd als ik me verzorgpony haal, en dat heb ik vanaf het begin gedaan had ik iets lekkers in me hand, stuk oud brood, een appel of paarden snoepjes.
In het begin liep ze ook iedere keer weg omdat ze me niet kende.
Nu de laatste maanden als ik haar roep hinnikt ze en komt ze eraan gelopen, en als ze bij me is krijgt ze ook wat lekkers.

Misschien wat verwend maar het is wel bijzonder als je verzorgpaardje terug roept naar je en komt aangelopen.

Ils_e
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:28

grappig.. ik lees mee, hier precies hetzelfde probleem!
al kom ik eigenlijk altijd s'avonds, of smorgens vroeg (zodat ik hem zelf buitenzet na die tijd).
want het land in hem hem proberen te 'vangen' is voor mij en ook anderen geen doen.

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:32

AmoorM schreef:
Zijn er meer tips?


O ja, ik heb nog wel één idee voor je. Ik weet alleen niet of het je lukt dit in de praktijk te brengen, want daarvoor moet je wel dicht genoeg bij haar mogen komen. Ik weet niet hoe deze manier van benaderen heet, maar het wordt veel vaker toegepast. Het is qua aanpak wel héél anders dan wat Happy16 voorstelt, dus kijk uit dat je niet twee tegenstrijdige dingen tegelijk op haar afvuurt.

Het gaat als volgt. Je benadert je paard zonder oogcontact te maken. Dit is een heel belangrijk punt. Zeg niets, kijk haar niet aan, blijf op hetzelfde tempo lopen. Negeer haar en wat je zelf doet op nonchalante wijze. Zodra je dichtbij genoeg bent, aai je haar kort over haar neus of desnoods hals. Heel kort maar, nog steeds geen oogcontact of woordelijke communicatie. Loop nu weer van haar weg.

Als het werkt zoals het bedoeld is, weet jouw merrie niet wat haar overkomt. Je komt op haar af, maar negeert haar eigenlijk ook. Je maakt contact, maar gaat net zo snel weer weg zonder iets van haar te willen. De meeste paarden raken van deze oefening zodanig nieuwsgierig en ietwat verbijsterd dat ze je maar achterna gaan lopen.

Een belangrijke tip bij deze techniek is dat je niet gretig mag worden. Ook al mag je dichtbij komen, houdt het bij die ene vrij koude aanraking. Ga niet aan de oefening voorbij door haar tóch al te willen pakken of achterna te gaan wanneer ze zich van je af keert. Pak haar daarna ook alleen als je zeker weet dat je haar kán pakken. Als ze wel achter je aan loopt, maar nog voorzichtig blijft, zet de oefening dan een tweede keer in en loop weer een stukje verder weg richting de uitgang van de weide. Je kan beter een paar keer een half uur bezig zijn hiermee en succes hebben dan dat je deze techniek binnen vijf minuten omtovert tot een spelletje en vervolgens dus nog niets hebt.

(mocht het niet lukken om dichtbij genoeg te komen, ga er dan niet achteraan jagen. Loop van haar weg en probeer het even later opnieuw. Het mag absoluut geen spelletje worden)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, vraag gerust meer als er iets niet duidelijk is.


O, en wat betreft tijd enzo: ik begrijp heel goed dat je niet zomaar een paar keer naar stal wilt komen om alleen maar bij haar te zijn in de weide. Het alternatief is echter dat je een paard hebt dat 1) heel veel op stal komt te staan en 2) de keren dat ze naar buiten gaat alsnog moeilijk te pakken is. Er wordt niets opgelost in dat geval. Nu heb je nog de kans om dit te repareren. Ik begrijp écht dat je die ene keer per dag wilt gebruiken om wat met haar te gaan doen, maar als je nu even wat avonden toewijd aan het oplossen van dit probleem dan hebben jij en jouw paard daar nog iedere dag profijt van straks. Ook blijft het nu langer licht, ga dus desnoods om 5 uur een keertje om te knuffelen, ga dan avondeten etc. en kom rond 8 uur terug om te gaan doen wat je wilde doen. Is dat iets voor je?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:39

Mijn paard kwam altijd naar het hek gerend. Heel handig.

Niet in het begin natuurlijk.
Ik gaf hem altijd wat lekkers bij de poort. Altijd. Ook als ik hem bracht. En dus ook als ik hem haalde. Kwamen we bij het hek. Dan kreeg hij wat lekkers. Op een gegeven moment koppelde hij het hek+baasje=Lekkers.

Verder als ik hem ging halen, dan maakte ik hem vast en dan mocht hij daarna nog even door grazen.

Bij paarden die wegrende, die jaagde ik altijd op. Zoals Happy16 zegt ongeveer. Misschien in het begin meer mensen meenemen?

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:54

Mijn paard had dit ook, tenminste toen ik hem net had. Dan wilde hij weg lopen, of hij rende weg.
Ik heb het opgelost met clicker training. Als ik in m'n vingers knip is dat het teken dat hij mijn hand moet 'targetten' = aanraken. Dit doet hij erg enthousiast. Daarop volgt een klik en een snoepje.
Alleen dat snoepje laat ik nu vaak achterwegen en hij doet het nog steeds.

Het halster vind hij ook spannend maar dat gaat steeds beter :)

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:54

Haha de mijne doet het ook sinds kort. Alle 3 de pony's van mij hebben zo hun momenten en laten zich niet vangen. Nou heeft Coco, de oudste het ineens in haar bol. AL dagen rent ze weg. Heel irritant.
Zij maakt er ook een spelletje van heb ik het idee. Ze rent weg, en een paar meter verder op, staat ze met haar oren naar voor naar je te kijken. Dan kom je weer dichterbij en rent ze weer een paar meter weg. Echt... -O- -O-

Ik blijf er dan gewoon achteraan lopen. Ze mag van mij geen hap gras. Ik probeer haar ook van voor te benaderen, en dan draai ik mijn rug naar haar toe, want als ze eenmaal wegrent, ben ik ook volgens haar héél eng. Zodra ik mijn rug naar haar toe draai, wordt ze nieuwsgierig. Ze doet soms dan passen naar voor. Als ik dan dichterbij loop, achteruit. Kan ik haar meestal pakken. Soms moet ik dit ritueel herhalen, zo'n 9x . _-:(

Owja, of ik maak haar jaloers. Ze staat in een grote kudde, met ruim 10 vriendjes. Ik geef al haar vriendjes gewoon aandacht, en wat lekkers en haar sla ik over. Meestal komt ze dan eerst alle pony's wegjagen, en uiteindelijk kan ik heel voorzichtig wat aanbieden. Meestal pikt ze het uit je hand en rent weg. Daarna komt ze nogmaals en kan ik haar pakken. Mits, ik geen halster in mijn handen heb. Anders kan ik heel het pakken gewoon vergeten.. :')

Het is een shet, dus ik neem haar dan mee aan haar voorplukje. Voorzichtig. In de hoop dat ze dan netjes naast mij blijft lopen. Soms knoop ik dan mijn jas om haar hals voor de grip.

Gelukkig zijn de andere 2 toch wat vriendelijker en laten zich rap vangen. Ookal hebben ze soms ook hun momenten dat ik erachteraan moet, maar dan is het gauw klaar.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:12

Handig topic, mooie tips! Ik heb er met mijn huidige leasepaard er ook last van. Ene week gaat het super, andere week mag ik niet eens in de buurt komen.
Staat nu dag en nacht buiten, overdag in een groep van 9, 's nachts met 6. Doen redelijk afwisselend werk. Altijd iets lekkers mee, maar daar is ze niet altijd mee om te kopen.
Ik benader haar nooit rechtstreeks, altijd via een ander paard en nooit recht op d'r af. Grondwerk gaat super en is ze hartstikke braaf. Heerlijk intelligent paard en heeft me al gezien zodra ik bij het hek sta. Echt een spelletje en ze zet de hele kudde op stelten :x

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:42

Ik heb sinds een paar dagen een verzorgpaard, en die roep ik, dan kijkt hij op en eet vervolgens lekker verder :P
Dus dan kan ik naar de andere kant van de wei lopen, maar dan blijft hij gelukkig wel gewoon staan :)

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:50

Grappig, mijn bijrijdpaardje doet dit op de grote wei ook, van de winter stond hij, overdag, met een kleine groepje in een ruime paddock, daar kwam hij altijd hinnikend aanrennen als ik bij het draad stond, maar sinds hij weer 24/7 buitenstaat...
Ik ga sommige tips hier ook uitproberen.

Ik probeer zelf altijd eerst hem te pakken, werkt het niet dan alle andere aandacht geven. Komt ie vanzelf. En als het halster eenmaal om is, geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:29

Vandaag is het zonder problemen gelukt!
Ik heb het volgende gedaan. Ik heb een bakje met lekkers mee genomen naar de wei. Ik ben in de wei gestapt direct naar haar weide-maatje toe, die geaaid en wat lekkers gegeven. Daarna met een hele grote boog naar mijn paard, maar bij de eerste stappen liep ze gelijk weg. Toen ben ik weer met een grote boog terug gegaan en opnieuw het weide-maatje aandacht gegeven. Toen voorzichtig met het weide maatje naar haar toe.
Opnieuw maakte ze aanstalten om weg te lopen, alleen dit keer niet zo ver. Toen gelijk weer het weide-maatje aandacht gegeven en daar kwam ze uit haar zelf!
Toen flink beloond met aaien, klopjes, wortels... maar daarna ben ik weer weg gelopen. 10 minuutjes later weer het zelfde gedaan en dit z'n 5 keer. Op het laatst kwam ze al voor dat ik maar 1 stap in de wei had gezet! :D
Morgen proberen we dit weer! Het helpt ook heel erg als je er de tijd voor neemt. Als je denkt van 'ik moet over 15 minuten naar m'n les!' en je wordt gefrustreerd dan wordt het niks. Als je rustig blijft en je doet alsof je uren de tijd hebt loopt alles veel beter.

Alleen nu ben ik dus afhankelijk van dat weide-maatje en van eten.. dit vindt ik niet zo geweldig. Dus ik wil haar gaan poetsen in de wei, gewoon aandacht geven en dan na het poetsen haar lekker in de wei laten. :j

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:43

Fijn dat je zo kan opbouwen, komt wel goed!

Als je achter een paard aan gaat lopen, ga je in veel gevallen onbewust drijven, en dan kan het idd een tijd duren voor je die kan vangen. Ik probeer juist altijd voor het paard te komen en naar het hoofd toe te gaan (als het tenminste geen erg angstig paard is, voor die is het te bedreigend). Vaak proberen ze dan nog es langs je heen te rennen, maar plots zie je het hoofd zakken, en dan kan je die makkelijk meenemen.

Hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden: hier is hengstemans ook moeilijk te vangen de laatste dagen door een extreem hengstige merrie die hem constant afleidt, maar dat waait wel weer over.

Gwynnestri
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-08-14

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:06

Wat mijn ervaring is met mijn eigen paardje is dat je rekening moet houden met je lichaamstaal en haar persoonlijke ruimte. Die begint al al op een metertje of 25. Hier komen bekenden in. Ik nader haar nooit direct maar meer met een bocht, staar ook niet naar je paard. Die van mij loopt dan bij voorbaat al weg. Bij die 25m sta ik even stil en maak ik mezelf kenbaar. Kijkt ze naar je op en blijft ze staan, loop je door naar de volgende zone.

Tussen de 10 en 5 meter om je paard heen komen vertrouwde personen en paarden. Als je paard jou tegemoet komt zul je vaak zien dat ze op die afstand nog even stil staan, ze vragen dan eigenlijk om toestemming om jouw zone in te mogen komen. Ook hier sta ik weer even stil.

Let op dat je niet in een drijvende of wegsturen positie staat. Ik sta zijdelings naar haar toe. Lees haar lichaamstaal. Als ze haar hoofd wegdraaid wacht dan even, dat is een ontwijkende beweging, vaak roep ik haar naam dan zachtjes. Zodra ze naar je kijkt kun je weer naderen, ik geef haar de tijd tot zij er klaar voor is.
Vaak als ik mn houding en energie zacht maakt draait ze zich om en komt naar me toe. En laat ze het halster omdoen.
Ik heb eerst gewerkt met voedsel beloning, nu gebruik ik dat niet meer want het is niet meer nodig. Om bij mij te mogen zijn en uitgenodigd te worden is voor haar al de beloning.

Ze staat in een kudde van 8 paarden. Vandaag liep ze in eerste instantie tussen 2 andere in toen ik eraan kwam. Als ik dan de methode gebruik als die ik hierboven heb beschreven komt ze erna vrijwillig naar mij toe.

Ik hoop dat dit je helpt! Oja, Let op je ademhaling en je eigen stemming, blijf vriendelijk en vraag. Door boosheid of frustratie uit te stralen komen ze al helemaal niet graag in je buurt ;)

Ilethelensar

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-05-15

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:53

Paarden zijn over het algemeen ontzettend nieuwsgierige wezens, probeer straks in je zomervakantie eens een hele tijd regelmatig de wei in te gaan en gewoon zelf ergens gaan zitten, op een afstandje. Zorg dat je wat lekkers bij je hebt en een boekje bijvoorbeeld. Doe gewoon een beetje je eigen ding en de kans is heel groot dat je paardje dan zijn nieuwsgierigheid niet kan overwinnen en bij je komt kijken.

Dan moet je haar natuurlijk niet gelijk pakken. Dit moet je juist heel vaak doen en dan alleen wat lekkers geven, of aaien, of helemaal geen aandacht aan besteden. Lekker vaak doen en laten gebeuren zodat je paardje leert dat bij jou zijn leuk is en niet gelijk betekent dat ze de wei uit moet etc.

Succes!

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard rent voor mij weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:12

Als mijn paard een keer geen zin heeft om te komen let ik op mijn lichaamshouding. Wel vind ik dat ze, zodra ze voor me wegloopt, dan ook aan het lopen moet blijven. Niet lekker gaan eten ofzo. Het is even doorstappen voor jezelf, maar mijn paard geeft zich al héél snel over. Meestal loopt ze 1 klein rondje, blijft staan en kijkt me aan. Dat is het moment dat je d'r toch kan pakken.