Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:36

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik van mening ben dat mijn paard absoluut niet onhandelbaar is!
Maar we hebben duidelijk wel hulp nodig.. Ik ga proberen het kort te houden, maar er is zo veel gebeurd en ik ben van mening dat haar huidige gedrag daarmee te maken heeft!

Even kort over mijn merrie, ze is bijna 7 jaar, spring gefokt (Toulon x Vancouver x Calvados), kan leuk springen en is ook niet vervelend om naar te kijken in een dressuur proefje. Ze is een ontzettende knuffelkont en echt heel erg werkwillig, tot slot is ze wel een echte merrie dus als je haar onrecht aandoet, dan kan je dat terug verwachten.

Vanaf dag 1 dat ik mijn paard heb, is het altijd pieken en dalen geweest qua gezondheid. Ik heb haar op 4-jarige leeftijd helemaal groen gekocht, ingereden grotendeels gedaan door haar fokker maar ze was ontzettend braaf dus ik zat er al heel snel zelf op. Al snel begon het klungelen met haar gezondheid, in het begin problemen gehad met wormen, hele snelle spierverzuring en behoorlijk vast in haar lijf waardoor we dachten dat ze kreupel was. Gelukkig is dit opgelost, ze heeft in die periode na het inrijden nog een paar maanden lekker op het land gestaan en daarna kon ik haar zelf gewoon onder het zadel oppakken.

Natuurlijk was ze nog jong, nog niet heel lang onder het zadel en vooral heel energiek. Dus het rijden ging soms wel gepaard met het typische jonge paarden gedrag; ergens niet langs willen, reageren op alle geluiden, vreemde paarden eng vinden, wegspringen, noem maar op. Natuurlijk heb ik er wel eens naast gelegen, en ook met tranen in de bak gestaan en gezegd dat ik het niet meer wil. Maar ik ben nooit bang voor haar geweest, zij geeft altijd een ontzettend fijn gevoel als je op haar zit, vertrouwd. Ik ben ook altijd weer opgestapt en het is altijd goed gekomen.

Om het even heel kort door de bocht te zeggen, we hebben heel veel pech gehad. We reden een paar weken, met geluk enkele maanden en daarna lagen we weer een paar maanden stil. Als je het fijne ervan wil lezen, in mijn onderschrift zijn een aantal topics te lezen.

Mijn merrie heeft altijd op het land gestaan overdag, grof gezegd van 9 tot 5 stond ze buiten. Ze is altijd vrij druk geweest in de wei, niet het type paard dat de hele tijd met de kop aan de grond staat. Natuurlijk stond ze ook te grazen, maar de nodige sprintjes werden met hoge regelmaat getrokken. Ik ben van mening dat een paard, paard moet kunnen zijn. Natuurlijk kan het mis gaan en kan ze een blessure oplopen, maar ze had het duidelijk naar haar zin in de wei dus lekker laten gaan.

In november 2014 werd ze ziek. Ik stapte op en voor de 100e x begin ze te ouwehoeren in dezelfde hoek, deze keer was ik het vrij snel zat dus gaf mevrouw een tik met ze zweep omdat ze steeds overeind kwam om 90 graden omdraaide. Normaal hoef ik haar nooit met zweep te rijden dus ik kreeg een heftige reactie, in volle galop door de bak. Na een paar rondjes razen was ze gelukkig klaar, maar ook helemaal buiten adem. Dit ben ik niet gewend van haar, ze is altijd moeilijk in het zweet te rijden en ook zeker niet snel buiten adem. Ik besloot 10 minuten te stappen met lange teugel maar ze kwam niet op adem en was inmiddels zeiknat. Uiteindelijk na een halfuur stappen, aan de hand, zonder zadel, werd de situatie niet beter dus een dierenarts laten komen. Tot op heden is volledig onbekend waar ze last van had, maar ze is tot ergens in januari 2015 ziek gebleven (al zeiknat als ze 10 minuten in de molen stond). Ze heeft die periode afhankelijk van het weer (bij nat en kou) binnen gestaan omdat er ’iets’ mis was met haar. De dagen dat ze naar buiten mocht was ze echter ontzettend stout. Als een bezetene razen door de wei, wat uiteindelijk resulteerde uit ontsnappen uit de wei en uiteindelijk zelfs alleen in weiland, heel ver van de koppel, grenzend aan de weg. Omdat ze simpelweg NIET in de wei bleef staan, soms besloot om bij de ruinen te gaan staan die vervolgens elkaar afmaakte omdat er een merrie liep, is besloten om haar binnen te houden. Het risico was te groot. Later bleek er geen stroom op de draden te staan, waardoor het ontsnappen wel heel makkelijk was voor haar. We zijn in februari verhuist van stal (voor haar de eerste keer ooit, ze was geboren op deze stal).

Na de verhuizing werd haar gedrag aan de hand ook vervelend, losbreken als ze vast stond en dat soort grapjes. Dit is weer opgelost en in maart zette we haar op de nieuwe stal weer buiten. Ook hier was ze erg onrustig en ging zelfs dwars door de houten omheining + stroom heen. Ondertussen kregen we in april ook te maken met onze eerste keer koliek. Besloten om haar weer binnen te houden. Vanaf hier maak ik een sprong naar nu, kort samengevat; de koliek is met hoge regelmaat terug gekomen, ze heeft 2 keer op de kliniek gestaan. Ook bleek in de zomer dat ze een peesblessure had, deze was al enkele weken oud. Boxrust, niet meer longeren, niet meer los bewegen, stappen aan de hand. De pees is ingespoten met stamcellen en we hebben pak en beet 18 weken alleen maar mogen stappen aan de hand. Toen mocht ik haar weer oppakken onder het zadel.

Ik was ontzettend zenuwachtig, stappen en opbouwend lange zijdes draven. Maar wat was ze braaf!! Ze vond het duidelijk leuk om weer aan het werk te mogen en zette geen pas verkeerd. Echter werd ze naarmate we meer mochten gaan rijden, langer mochten gaan draven, ook weer steeds wat stouter. Ze is zoals ik hierboven al beschreef, altijd energiek en fris geweest, ze reageert snel op geluiden en is vliegensvlug, maar absoluut niet gemeen. Dat gedrag begon ze weer te vertonen, wegspringen op elk geluidje. Normaal gesproken loste ik dit op door haar aan het werk te zetten, even lekker galopperen, de scherpe randjes eraf rijden en dan was het ook altijd goed (mits en een vreemd object ergens stond maar daar is ze een merrie voor he ;) ).
Overigens gaf haar frisse gedrag me weer hoop, want ze was sinds april ontzettend duf/levenloos, bij de dierenarts is ze ontzettend makkelijk, slangen, spuiten, alles kan je er zonder praam of verdoving in drukken. De dierenarts grapte er nog over dat hij haar gedrag absoluut niet vond passen bij haar bloedlijn, waarop ik reageerde dat ze ook een hele andere kant heeft maar die ik al lang niet gezien had.

Dus ik was blij, mijn oude vertrouwde boefje was weer terug. Het duurde ruim 12 weken (uit mijn hoofd) voordat we naast stap en draf ook weer mochten beginnen aan galop. Echter begon haar gedrag rond week 5 heftiger te worden, elk geluidje resulteerde in overeind komen, 180 graden omdraaien, weg willen galopperen. Ik had het allemaal onder controle gelukkig, maar het werd wel steeds spannender. Echter begreep ik haar gedrag wel, ze had inmiddels al ruim driekwart jaar in stal gestaan, mocht alleen bewegen in de molen en onder het zadel. Ze kon haar ei natuurlijk ook nergens kwijt, dus dan vind ik het vrij logisch dat ze wat explosiever wordt.

Van wegspringen ging het naar steigeren, naar omhoog springen met 4 benen tegelijk, naar seconden lang op de plek blijven stuiteren met 4 benen tegelijk in de lucht, naar steigeren - bokken - 4 benen omhoog - steigeren - omdraaien - bokken……. het begon steeds meer te lijken alsof ze mij er doelbewust probeerde af te gooien.. elke ZUCHT die iemand maakte, kreeg ik een volledige rodeo… Ik heb de dierenarts gebeld, gezegd dat ik echt graag wil gaan galopperen omdat ze echt niet te houden was onder het zadel, het rijden was gewoon simpelweg niet leuk meer. Maar de dierenarts zei dat we nog even vol moesten houden (dit was ongeveer 3 weken voor de controle echo). We mochten wel meer gaan draven, en ik moest haar hoofdje aan het werk zetten. Okee.. ik wil ook het beste voor die pees dus dan houden we nog even vol..

2 weken voor de controle echo, kom ik in ’botsing’ met een ander paard.. Het was geen fysieke botsing, maar we lette niet op en mijn merrie schrok daar zo van, dat ze zo hoog omhoog kwam, dat ik een gigantische kopstoot kreeg.. Flink gat in mijn lip, maar we moeten verder.. Jullie kunnen wel nagaan dat hier de ellende echt begon..

Ik kon niet meer fatsoenlijk rijden met een ander paard in de bak, het maakte niet uit welk paard, zodra een paard onze kant op keek draaide ze zich 180 om en was ze weg. Dat combineerde ze met een volledige rodeo op elk geluidje dat ze hoorde.. Met andere woorden, ik deed niks anders dan proberen te blijven zitten en haar fatsoenlijk in draf de bak door te krijgen.. maar we konden geen lange zijde normaal passeren zonder een rodeo of een tegenligger met alle gevolgen van dien..

Overigens gedroeg ze zich uitsluitend zo in draf, in stap kon ik de teugels losgooien en was er niks aan de hand. Ook niet als er een geluidje was of een tegenliggen aankwam.
Op woensdag 2 december 2015 was de controle echo, deze was goed! Ze mocht nog steeds niet los, nog steeds niet aan de longe, maar wel in galop onder het zadel! Wat was ik blij, nu konden we net zoals vroeger, haar energie een beetje laten afvloeien in galop.

Uiteraard heb ik haar woensdagavond meteen gezadeld en ben gaan rijden terwijl er niemand in de bak was. Ik was ontzettend zenuwachtig want ze heeft nogal wat moeite met balans in galop, waardoor ze het liefst gewoon heel hard gaat. Daarnaast heb ik ook niet de beste balans, en vanaf november 2014 hebben we nooit meer fatsoenlijk kunnen rijden. Maar het ging GOED! Ooooohh wat was ze braaf, en zo blij dat ze weer mocht galopperen. Donderdag 3 december was hetzelfde verhaal, ze was braaf en het ging zo goed…

Toen kwam mijn horrordag van 2015… vrijdag 4 december.. Ik had er zin in, echter was dit de eerste keer dat ik samen met iemand reed terwijl ik ook in galop mocht.. Ze was weer fris, al snel kwam er een derde paard in de bak en een vierde paard werd buiten bij de trailer opgezadeld. Een Haflinger, mevrouw had nog nooit een Haflinger gezien… Dus elke keer als ze naar buiten keek, kwam er weer een rodeo.. De Haflinger kwam de bak in en mevrouw wou er niet langs, steigeren, omdraaien, ik was het zat.. De overige twee paarden gingen naar de binnenhoefslag, zodat ik even rechtuit kon, het meisje met de Haflinger was bezig met opstappen.. Mijn merrie was aan het drammen en viel in galop, ik dacht laten we maar even door galopperen nu we de ruimte hebben gekregen.. Maar ze ging hard.. Elke korte zijde nam ik haar terug in tempo en op de lange zijde weer wat harder.. Na 6 rondjes kwam ze op de korte zijde niet terug, nee ze trok aan, ze bokte een keer flink en ik werd uit het zadel gelanceerd.. Uiteraard wou ik geen zandhappen dus ik landde met twee voetjes op de grond, gevolgd door een hele harde knak.. Mijn knie (tibia plateau) gebroken.. K************TTTTTTT…….

Ik heb die maandag meteen de dierenarts gebeld, met de vraag of ik haar nu niet beter op het land kon zetten, aangezien ik niet meer kon rijden.. Hij vertelde dat haar pees daar nog niet klaar voor was, dat dat ontzettend zonde zou zijn van al het geld dat ik in het herstel van de pees had gestopt, en dat het daarnaast niet verstandig is om zo’n paard op rust te zetten en vervolgens na een halfjaar revalidatie zelf weer op te stappen.. Hij had gelijk, we waren zo ver gekomen..

Dus ik heb de eigenaren van stal gevraagd of zij mijn merrie in training wouden nemen.. Het antwoord was min of meer nee, maar een lieve stalgenoot van mij bood aan om haar tijdens mijn revalidatie te rijden. Godzijdank, mijn reddende engel. Zij had de nodige ervaring met jonge/onervaren paarden, en dat was te zien onder het zadel. Mijn merrie bleef stout maar zij bleef ontzettend goed zitten in galop, mijn merrie kreeg haar er niet af en het trainen ging goed. De eerste 1,5 maand gingen super, ik was zo ontzettend blij, mijn stalgenoot zat haar streken uit en zette haar lekker aan het werk.. Tot 2 weken geleden, het prutsmuts begon weer erger te worden.. Mijn stalgenoot heeft zelf ook een paard en wil geen onnodig risico nemen (heel begrijpelijk), ze probeerde het 2/3 dagen in de week maar zat er niet lang op.. Mijn merrie was weer STOUT, echt stout.. Ze gaf het aan bij mij en we hebben besloten om iemand te zoeken die mijn merrie ook kan rijden, zodat ze 5/6 dagen onder het zadel is inplaats van 2/3 dagen.. Dan stond ze minder op stal en kon ze meer haar energie kwijt, naast het feit dat ze van de dierenarts eigenlijk ook 6/7 dagen getraind moet worden.

Ik heb een oud stalgenoot gevraagd, die samen met haar partner paarden in en doorrijdt. Toevallig heeft zij een lange tijd de moeder van mijn merrie gereden en volgens hun fokker lijken ze als twee druppels water op elkaar. Het rijden ging in eerste instantie heel erg goed, maar mijn merrie maakte na ongeveer 15 minuten uit het niets een gemene sprong/bok waardoor zij over haar hals werd gegooid. Helaas voelt zij zich nu ook niet geroepen om mijn merrie door te trainen, puur omdat dit een redelijk gemene streek was en je moet toch wel heel handig zijn om zulke ’onverwachtse’ streken uit te kunnen zitten. Wat de huidige ruiter van mijn merrie en ik zelf niet doen, is haar aanpakken op het moment dat zij onterecht vreemde bokkensprongen uit haar mouw tovert.. We proberen haar te kalmeren en het uit te zitten, om vervolgens verder te rijden.. Echter heeft mijn merrie dit piekfijn in de gaten dus zodra ze iets moet doen waar ze geen zin in heeft, begint ze te ouwehoeren.. Het is misschien heel hard om te zeggen, maar ergens denk ik dat het misschien verstandig is om er een ruiter op te zetten die deze bokkensprongen met gemak uitzit, en haar vervolgens wel aan kan pakken en laten weten dat dit niet de bedoeling is..

Het probleem is nu dus dat mijn huidige ruiter, haar alleen nog wil rijden als ze meer gereden wordt, dus als er een ruiter bij komt. Ik ben wel van mening dat mijn merrie te pittig is om gewoon een leuk bijrijdertje te zoeken, dus die optie valt helaas al af. Verder is er niemand op mijn huidige stal die haar wil/kan rijden. Ik heb er al iemand tegen betaling bij gehad, maar dat liep ook niet goed af. Zelf ben ik absoluut niet bang voor haar en wil ik het graag proberen op te lossen, maar ik ben 4 december geopereerd en de revalidatie is zeker een half jaar. Dat betekent dat ik er voorlopig ook echt niet op kan.

Stalgenoten en mensen die haar onlangs onder het zadel hebben gezien beginnen inmiddels termen te gebruiken als ’onhandelbaar’, ’gemeen’, ’vals’…. Die zijn van mening dat het geen zin heeft wie of wat ik op dit paard zet, dat dit het karakter is en nooit anders zal worden.. Daar ben ik het gewoon simpelweg niet mee eens, ik ken dit paard, het is een hele lieve en ook eerlijke merrie, die mening heb ik nog steeds. Het is een merrie die ontzettend graag wil werken, en ondanks alle lichamelijke ellende, toch nog ontzettend veel energie heeft. Ik ben van mening dat zij haar ei niet kwijt kan, dat daarom elk geluidje resulteert in een explosie omdat zij wel haar best doet om te doen wat haar gevraagd wordt, maar in tweestrijd is met haar natuur (rennen, bewegen in vrijheid). Ik heb en rij dit paard al 3 jaar, en nooit heeft ze zich zo extreem gedragen als nu, als dit puur karakter was dan was mijn merrie altijd al zo geweest.

Natuurlijk zie ik dat het momenteel niet goed is zoals het is, mijn merrie heeft teveel de kans gekregen om weg te komen met haar gedrag, en te weinig de kans gekregen om haar ei kwijt te kunnen. Twee keer in de week 15 minuten onder het zadel is gewoon absoluut niet genoeg voor haar. Toen ik haar zelf 6 dagen reed, was ze ook fris, maar absoluut niet onhandelbaar. Het is gewoon geen paard waar je een uur met een lang teugeltje op gaat zitten, en niks van hoeft te vragen, daarvoor wil ze gewoon te graag werken.

Ik kan overigens met zekerheid zeggen dat mijn merrie lichamelijk in orde is. De koliek had de meest ’simpele’ reden, ze is wel herstellende van een peesblessure maar mijn merrie is het afgelopen jaar meerdere keren, door meerdere klinieken volledig binnenstebuiten gehaald. Dierenartsen waren verbaasd over hoe ’gezond’ ze was, terwijl ze steeds koliek had. Naast de dierenartsen heb ik ook de fysio dit jaar drie keer bij mijn merrie gehad en ook hij heeft geconstateerd dat ze echt goed is in haar lijf. (Dezelfde fysio die de problemen op 4 jarige leeftijd wel constateerde toen de dierenarts dit niet kon). Ook de tandarts is geweest, zadelmaker is geweest, zadel moest wel opgevuld worden maar haar gedrag is er niet door veranderd. Daarnaast rij ik met een op maat gemaakt springzadel, en de huidige ruiter met haar eigen dressuur zadel, haar gedrag is met beide zadel gewoon hetzelfde. Ik heb een rekening van dit jaar, die hoger is dan mijn paard en zadel bij elkaar waren, ze is ECHT heel goed onderzocht. Elke keer word ik voor gek verklaard als ik haar laat bekijken, maar ik wil altijd zeker weten dat er geen lichamelijk probleem schuilt in haar gedrag.

Tot slot heb ik gehoord van mensen, die paarden rijden met soort gelijk bloed, dat dit gedrag wel herkenbaar en vooral passend is bij deze paarden. Ik ben er zelf dus van overtuigd dat haar bloed, in combinatie met 24/7 boxrust, veel te weinig training en daarnaast een paard dat nooit volledig is doorgereden, samen zorgen voor het gedrag dat zij nu vertoont.

Ik wil mijn merrie tot slot ook absoluut niet verkopen, ik ben ontzettend gek op haar, of ik er nou op kan zitten of alleen naast moet staan. Daarnaast ga ik een paard niet verkopen met peesblessure en kan ze niet op bodembedekking staan, en ik zou nooit zeker kunnen weten of een koper daar rekening mee houdt. Dus naast het feit dat ik het absoluut niet wil, is dit paard met blessure en gedrag op dit moment ook gewoon onverkoopbaar.

De opties die in mij opkomen voor nu zijn;
Paard uit training halen en 24/7 op de wei zetten, eventueel laten dekken. Hopen dat ze niet ontsnapt, geen koliek krijgt, de pees het aan kan en nog harder hopen dat ze na de dracht niet meer zo idioot is onder het zadel. (Ik ben zelf van mening dat dit teveel afhangt van ’hoop’)
Paard in training zetten bij iemand, maar bij wie?.. Ik ben bang dat ze heel makkelijk verpest kan worden, ze leert snel en door gewoon een stang in haar mond te gooien, lange sporen om te doen en met 2 zwepen te rijden, is het probleem niet opgelost, want zo zal ik mijn merrie nooit rijden. Daarnaast ben ik bang dat de kans bestaat dan ze dan wel echt gemeen en vals kan worden, als ze ’verkeerd’ getraind wordt. Ze zal moeten leren normaal te lopen, met een normaal bit en hulpmiddelen waar nodig.
Paard terug in training zetten bij haar fokker. Ik weet dat hij haar eerlijk zal rijden en haar absoluut op haar plek zet waar nodig. We zijn alleen op een hele vervelende manier weg gegaan daar, en eigenlijk ben ik te trots, en bang om hulp te vragen. Maar aan de andere kant, het belang van mijn paard gaat voor mijn trots.

Zelf neig ik naar optie twee.. In training zetten, zodra ik weet bij wie.. Het komt er grof gezegd op neer dat mijn 7 jarige merrie zich gedraagt als een 3 jarige hengst.. Waar breng je zo’n paard heen, en weet je zeker dat ze eerlijk maar absoluut consequent gereden wordt..?
Daarnaast staat ze op rubberen matten, heeft ze een speciaal dieet, moet ze voldoende uit stal, allemaal om koliek geschiedenis te laten blijven, verhuizen is dus wel een hele bevalling..
Tot slot is ze heel snel van slag aan de hand van een verhuizing, de eerste maanden op deze stal liep ze heerlijk, tot ze zich thuis begon te voelen.. Ik ben ergens weer bang dat als ik haar verplaats, dat ze weer overdondert raakt en zich niet gedraagt zoals ze nu doet.. Daar heb ik natuurlijk niks aan.. Het duurt nog 5 maanden voordat ik zelf weer mag rijden, maar dan moet ik zeker weten dat ik er niet af val. De gehele genezing van deze breuk duurt een jaar, als zij zich zo blijft gedragen, moet ik verstandig zijn en er pas op gaan zitten als mijn been volledig geheeld is..

Wie ooooo wie kan mij helpen.. Ik hoop dat mijn verhaal goed overkomt, want ik doe echt alles voor mijn merrie en ik weet ook echt dat ik zelf grote steken heb laten vallen. Maar dat is geschiedenis, daar kan ik op dit moment niet meer aan veranderen..

Hebben jullie tips voor trainers? Stallen? Ruiters?
Het liefst een beetje in de buurt want ik zou haar heel graag af en toe komen knuffelen, ik zie haar nu weinig maar vindt het verschrikkelijk. Maar uiteraard gaat een goede trainer voor afstand!

Sorry voor het ontzettend lange verhaal.. Ik weet het zelf echt allemaal niet meer en ik hoop dat ik doormiddel van dit topic tot een oplossing kan komen, zonder teveel gepluk en gesleep met mijn paard voordat ik de juist oplossing heb gevonden..

Bedankt voor het lezen!!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:43

Er komt bij mij een naam naar boven Gert van 't Hof

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:43

Wat een verhaal

Hoe is het voer beleid want deze dame heeft zo te lezen overduidelijk te veel energie wat er niet uitgereden wordt of dat ze kwijt kan.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:48

Het klinkt alsof het rijden juist averechts werkt, en je steeds wat meer vraagt en ze steeds vervelender wordt. Denk je dat het te moeilijk voor haar zou kunnen zijn?

Misschien is het een idee haar op een compleet andere manier te trainen?

Weet je zeker dat ze niet vastzit ergens, of dat er ergens een zenuw klem komt te zitten?

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:53

:wow: das een lekker ding.

Als ik jouw verhaal zo lees vind ik het toch ook een redelijk gevaarlijk dier.. Maar onhandelbaar geloof ik ook niet in.

Ik hou niet van hulpteugels, maar als ik moest kiezen het paard of ik.. Ooit een hulpteugel geprobeerd?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:57

Wat balen vanwege de pees, want ik denk dat dit paard maar 1 ding nodig heeft en dat is een goede springruiter die al die overtollige jeugdigheid omzet in ijver op de sprong.

Ik zou dit paard nog even verder revalideren dmv aquatraining op de band en in het zwembad (kost veel energie) en dan bij een half jaartje minimaal 2x per week door een ervaren springruiter laten springen.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:58

Hebben jullie al eens magnesium of supplementen voor de spieren geprobeerd?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het stukje in het begin over snelle verzuring, en het buiten adem zijn toen ze zo gek gegaloppeerd had met vervolgens lange tijd dat ze snel bezweet geraakte in de stapmolen doet me denken aan spierbevangenheid.

Lijkt me verder inderdaad niet veilig om zomaar verder te gaan met mensen er op te laten rijden... Is het geen optie om tijdelijk vooral te longeren om haar energie kwijt te geraken, en er naast met grondwerk aan de slag te gaan (ik denk hierbij aan Tucker, haar leren om zichzelf in een 'rustige' modus te laten gaan bij angst)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:58

Mijn eerste tip zou zijn om niet alleen een reguliere DA bij je paard te halen (wat je dus al uitgebreid gedaan hebt), maar ook een holistisch arts (Erik Laarakker, Den Hoek, of een van zijn collega's).

Mijn tweede tip is om contact op te nemen met Esther en Alexander van De Paardenbemiddelaar. Zij rijden paarden in en door, en corrigeren ook. Alexander is zo'n ruiter die lijm aan z'n kont lijkt te hebben, maar hij blijft altijd fair naar het paard.

De tip van Sizzle m.b.t. aquatraining vind ik ook een goede :j

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:01

Dancer schreef:
Er komt bij mij een naam naar boven Gert van 't Hof


Inderdaad of Herman Koorman ;)

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:02

En wat te denken aan pijnbestrijding het kan zijn dat er toch iets niet goed zit. Dan kan je er op die manier achter komen. Anders zou ik er echt iemand als Gert van der Hof of een andere handige ruiter opzetten die er makkelijk mee weg kunnen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:03

Wat een verhaal...
Over je opties: ik zou inderdaad niet voor optie 1 gaan, is vaak een tijdelijke oplossing. Mijn ervaring is dat merries niet echt veranderen van een veulen, soms worden ze alleen nog maar eigenzinniger.
Optie 2, ergens in training - snap ik. Iemand als Gert van 't Hof is een idee, maar je zou ook eens contact kunnen zoeken met Monya Spijkhoven. Ik weet eigenlijk niet wat ze op dit moment doet, haar website is offline. Maar het is echt iemand om eens mee te overleggen, super ervaren allround paardenmens. Snapt 'gewone' sportpaardenmensen, zit ook wat in het alternatieve circuit, maar is wel nuchter en praktisch.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

Sizzle schreef:
Wat balen vanwege de pees, want ik denk dat dit paard maar 1 ding nodig heeft en dat is een goede springruiter die al die overtollige jeugdigheid omzet in ijver op de sprong.

Ik zou dit paard nog even verder revalideren dmv aquatraining op de band en in het zwembad (kost veel energie) en dan bij een half jaartje minimaal 2x per week door een ervaren springruiter laten springen.


Dit!

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

Gea99 schreef:
En wat te denken aan pijnbestrijding het kan zijn dat er toch iets niet goed zit. Dan kan je er op die manier achter komen. Anders zou ik er echt iemand als Gert van der Hof of een andere handige ruiter opzetten die er makkelijk mee weg kunnen.

Ze is al zo goed onderzocht zoals ze zegt lijkt mij niet dat het iets lichamelijks is maar gewoon iets plat gezegd psychisch

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:06

Misschien naar Herman Koorman brengen?

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:08


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:09

Heeft ze geen hormonale problemen? Aan de hand is ze wel rustig of niet?

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:09

Interessante casus zeg.
Eigenlijk al een lastige merrie onder het zadel, maar voor jou goed te doen. En nu door de blessure energie teveel en geen ruiter die weet hoe hiermee om te gaan.

Zelf zou ik kiezen voor land en weer oppakken als jij daar klaar voor bent (met je knie) Ontsnappen kwam doordat er geen stroom op stond. Ik denk dat wanneer je even laat merken dat dat dit keer er wel op staat ze wel netjes binnen de draadjes blijft.
Mocht dat niet lukken dan inderdaad bij een prof laten rijden, maar wel een prof met ervaring met sensibele paarden en iemand die de tijd neemt en niet op haar "grapjes" in gaat/

In ieder geval succes!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:10

Wat bij mij naar boven komt is het verhaal hormonen, misschien haar eierstokken laten controleren.
En misschien gert van t hof erop zetten om dr duidelijk te maken dat haar fratsen niet getolereerd wordt.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:11

Staat je paard wel graag buiten? Mijn paard is ook erg snel overprikkeld, en die gaat ook rennen als ze buiten staat. Hier worden ze zo vreselijk druk van in hun hoofd (mijne ging erg headshaken en dat vooral met rijden, is nu helemaal over) Ik heb je verhaal gelezen maar kan nergens vinden of je al geprobeerd hebt om haar meer binnen te houden? Lekker rustig in haar eigen stalletje met wat eten de hele dag door?

En magnesium inderdaad, dat voer ik ook. Merk zeker verschil.

Springruiter is een erg goed idee. Zo leren ze om te gaan met spannende en vreemde situaties en vertrouwen te krijgen. En vooral erg veel uitdaging op een interessante manier.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:16

Gert van het Hof, kost niet de wereld en die kan in een week dat dier braaf hebben en je advies geven hoe je haar braaf houdt. Daarnaast voelt hij als geen ander of er wel iets medisch aan de hand is en die handigheid heeft Herman Koorman (nog) niet.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:16

Anton van de Schans vragen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:20

Misschien tegen dat drukke in haar kop magnesium supplement proberen. Werkt binnen een dag dus je hoeft niet lang te proberen om te weten of het je helpt.
Zoals jij heb beschrijft klinkt het al een slim en getalenteerd paard met ergens ook een onbetrouwbare component. Heel veel werk zou kunnen schelen of een veulen er bij, daar kan een merrie ook erg van veranderen.
Je wilt haar niet verkopen, maar los daarvan vraag ik me af of het wel verantwoord is om haar te verkopen...

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:22

Ik zou zeggen Gert van het Hof.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:27

Het wordt erg moeilijk zo. Respect voor de liefde voor je paard hoor! Misschien toch tijdelijk terug naar fokker? Wie weet he, heel misschien he heeft ze t niet naar haar zin op stal. Misschien veranderd haar gedrag daar dus ook weer. Je verdiend het (jullie)

Ilse_1987
Berichten: 226
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:31

Kendra schreef:
Wat een verhaal...
Over je opties: ik zou inderdaad niet voor optie 1 gaan, is vaak een tijdelijke oplossing. Mijn ervaring is dat merries niet echt veranderen van een veulen, soms worden ze alleen nog maar eigenzinniger.
Optie 2, ergens in training - snap ik. Iemand als Gert van 't Hof is een idee, maar je zou ook eens contact kunnen zoeken met Monya Spijkhoven. Ik weet eigenlijk niet wat ze op dit moment doet, haar website is offline. Maar het is echt iemand om eens mee te overleggen, super ervaren allround paardenmens. Snapt 'gewone' sportpaardenmensen, zit ook wat in het alternatieve circuit, maar is wel nuchter en praktisch.


Dit is de Facebookpagina van Monya. Wie weet is het idd wel wat!
Ik weet alleen niet waar Hall ligt.. Monya werkt nu in oostzaan.

https://www.facebook.com/Paardenluister ... ts&fref=ts