Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:12

Ook ik denk bij dit verhaal direct aan Elise, uiteraard ook het voerbeleid aan pakken, maar qua ruiter voor je paard denk ik dat je bij Elise beter zit dan bij Gert of Herman. Ik denk namelijk dat jouw paard niet over de fles geholpen moet worden, maar wel moet leren dat bokken niets oplevert. Elise heeft ook absoluut lijm aan d'r billen, die heb ik wel eens op een paard dat met 4 benen van de grond af ging en daarin een piroutte maakte haar stijgbeugels op maar zien maken, volledig ontspannen... Maar buiten dat ze kan zitten kan ze ook rijden en trainen, stukje schrik en obstakeltraining e.d. Dus niet alleen maar het bokken uit zitten, maar het paard ook leren om meer zelfertrouwen te krijgen, beter iin balans te komen en bewuster van zijn lijf te worden. Algemene training waar je uiteindelijk echt een veel fijner paard van krijgt.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:25

Klinkt mij als een paard dat gewoon haar willetje oplegt en de mensen die er mee omgaan vierkant in de maling neemt. Het dier heeft duidelijkheid nodig. Geen gemiep geen gemeut geen foei zoete poes. Duidelijkheid en regelmaat. Ieder vakkundig ruiter kan zo'n dier dat geven. Moet er thuis ook wel volgens hetzelfde systeem gewerkt worden. Anders kun je het geld beter aan een goed doel schenken. Eenmaal thuis begint de ellende weer van voren af aan.

De TS heeft moeite met de kern van de zaak te vatten, te veel tekst voor iets wat ook vele malen beknopter had kunnen worden duidelijk gemaakt. Als ze zo ook met het paard communiceert snapt het dier er de ballen niet meer van en trekt haar eigen plan. En die zal meestal niet in overeenstemming met de plannen van TS zijn.

Succes!

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:51

Weet je wat het is met het opbouwen na zo'n blessure. Of je gaat voor 24/7 naar buiten, dan ga je imo voor geestelijk welzijn met de kans dat
dat lichamelijk niet top uitpakt.
Of je kiest voor totale controle, boxrust en je past alles er op aan haar zo rustig mogelijk te houden( voer eraf en evt. rustigmakers) . Dan ga je voor het lichaam en kies je voor concessies op paardenwelzijn.

Wat ik namelijk mis in dit stuk, is wat je opbouw nu doet voor het herstel van de blessure, zo heeft opbouwen echt nul nut. Grote kans dat er nu alweer zaken beschadigd zijn. Dan kan je aan het gedrag werken wat je wil maar is ze straks hardstikke stuk.

Als deze van mij was ging ze op boxrust, al het voer eraf en als dat niet voldoende was onder rustigmakers aan het herstel.

Je kan i.m.o. niet een paard corrigeren en opbouwen van een blessure tegelijk, het een botst met het ander en de blessure zou bij mij nu voor gaan :)

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:15

Kan dat vele zweten waar TS over sprak aan het begin van de tekst ook duiden op PSSM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:20

Mando schreef:
xyzutu2 schreef:
Nu heb je een 5 jarige die je 8 marsen gevoerd en 3 liter Cola om hem vervolgens mee te nemen naar een museum om een uur lang stil naar schilderijen te kijken. Dat gaat over het algemeen fout. 8-)


_O-


Dit is mijn idee dus ook daarom vroeg ik naar het voer.
Te veel energie erin wat ze niet kwijt kan.
Beter extra goed hooi dan zoveel extra want ze werkt niet dus heeft het ook niet allemaal nodig voor energie.

Als de mijne op rust staat wordt gelijk het voerbeleid aangepast maar dan krijgt hij wel een kleine kwart schep muesli omdat de rest ook tijdens de voerbeurt eten krijgt en hij anders boos wordt.

Het is de eerste stap en dan de rest uitsluiten.

:')
Maar goh, idd dat voer. Arm Peerd weet van ellende niet waar ze d'r benen neer moet zetten. :P

Elisa2

Berichten: 37354
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:33

Ik zou haar ook van het krachtvoer afhalen, meer ruwvoer geven..liefst een tijdje 24/7 buiten met andere paarden. En dan laten oppakken door een prof, denk dat je daarna al een heel ander paard hebt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:39

Mijn paarden zijn momenteel gruwelijk fris, als ik daar nu ook nog extra granen, suikers in ga doen, dan speel ik met mijn leven..


Ga eerst eens alleen hooi voeren,,een tekort bouwen ze niet zo snel op en na een week of 2 ga dan voor alleen een vit.min. Brokje, dus zonder al die suikers, melasse, granen...een paard is geen kip..

Alleen de trappelzakken geef je misschien dat om ook nog een uurtje wat te kunnen doen.

Ik heb altijd energieke paarden gehad, en heb nooit die popi brok gevoerd, wel vit.min. Prep...en als ze vers het gras op mogen voor een uurtje of 3 per dag ging de brok er ook af, omdat ze dan weer stonden te stuiteren..

Paarden zijn van nature sobere eters..ons hooi is al te rijk waardoor veel paarden met een gevoelig systeem al ziekelijk worden.

Dus echt, brok weg! En je zult na een week al een prettig paard hebben....

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:45

Heb niet heel veel verstand van alles wat hier besproken word, maar wij hadden ook een hele hete pony en die moest ik ook niet zoveel geven als dat jij doet.

Ik zou hem lekker op niks zetten en alleen onbeperkt hooi.

Vind het nou niet eens meer zo een gek verhaal dat ze zo gek doet, denk als de helft van bokt dit aan zijn paard zou geven dat er heel veel onhandelbare topics worden geopend.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:46

TS, als je mij wat meer info geeft over je paardje (gewicht, grootte ect) en de gewichten van voer, dus hooi en hoeveel een schep weegt ect. wil ik wel even een berekening op los laten wat voor hoeveelheden voer nu echt nodig zal zijn ;) Dus hoeveel aan energie, eiwitten nodig is en wat je daar nu aan voert.
Niet zo maar ineens van krachtvoer afhalen van de een op andere dag!

Daarbij werkt onbeperkt hooi niet voor elk paard helaas.

Verder is voer maar een ding natuurlijk, als ze wat is terug gezet (want ik denk dat ze nu inderdaad te veel energie krijgt vanuit het voer) is het inderdaad zaak iemand er nog bij te halen.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:50

Bedankt voor jullie reacties!
Wat verschillende invalshoeken maar ik ga proberen op overal op te reageren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb de ballen verstand van voer.. Dit dieet is opgesteld door de dierenarts, voerboer en staleigenaar vanwege haar koliek en vooral omdat ze zo ontzettend mager en duf was. Ik moet wel zeggen dat zij 30 september voor het laatst koliek heeft gehad, die week heeft zij op de kliniek gestaan en vrijdag 2 oktober kwam ze weer thuis. Daarna heeft ze nooit meer koliek gehad maar was echt te mager (ik zal even foto’s zoeken).
Ook was ze in die tijd meer dood dan levend, ik heb haar na de koliek 3 weken vrij gegeven. Alleen stappen aan de hand en in de molen om te herstellen. Daarna zijn we helemaal opnieuw begonnen met het rijden opbouwen (10 minuten stappen, 2 lange zijdes draven). Zoals ik eerder al beschreef was ze toen ontzettend braaf, ze begon pas rond de 5e week wat stouter te worden.

@Xyzutu2; ik lig helemaal in een deuk om jou vergelijking! Ik weet dat voer veel impact kan hebben, maar ging er stiekem een beetje vanuit de de dierenarts en stalhouder hier dan wel iets over zouden zeggen. Ze is momenteel goed op gewicht, maar er moet niet te veel van af. Ik kan overgaan op nog meer hooi, ook al heeft ze in principe de hele dag + nacht wat te knabbelen aan haar slowfeeder (mits ze hem sloopt, ze weet alweer hoe). Maar is puur en alleen hooi wel voldoende? Grasbrok geeft geen onnodige suikers? En waar kan ik de magnesium doorheen gooien? Nu meng in eventuele supplementen (destijds glucosamine) door de slobber of luzerne.

Even voor de duidelijkheid; ik vind het absoluut niet erg om haar voer te veranderen, althans terug te schroeven! Ik wou alleen even uitleggen waarom ze zo veel en vooral verschillend voer krijgt :) .

@Ariatje; Jij hebt wel een punt, mijn merrie is er een keer aan de hand vandoor gegaan met een stalgenoot (omdat een ander paard was losgebroken en aan de kletter ging). Sindsdien flikt ze elke keer hetzelfde grapje bij die stalgenoot, terwijl ze bij NIEMAND anders een stap verkeerd zet aan de hand. Ze weet precies wat ze bij wie kan flikken. Dat maakt ook waarom ik niet meer denk aan pijn of angst, want dan zou ze het niet ze selectief uitzoeken allemaal..
Sorry voor de lange teksten, ik wil vooral niets belangrijks buiten beschouwing laten! Zal er op letten! Echter rijdt ik haar zelf momenteel natuurlijk niet dus aan mijn communicatie kan het niet liggen haha. Het is wel iets waar ik altijd op heb moeten letten toen ik wel reed. Maar dit geldt voor het paard ook, vandaag geageerd ze 0,0 op je hulpen, en morgen hoef je je kleine teen niet te wiebelen want dat zit je al in sprintgalop.

@Ruitje; de pleesblessure is ontdekt in juni en was destijds al 2/3 maanden uit. Midden juli is haar pees ingespoten met stamcellen en 3 september hebben we groen licht gekregen van de kliniek om weer te gaan rijden (heel rustig opbouwen, alleen stap en draf). Ze heeft dus sowieso van juni tot en met september 24/7 binnen gestaan en alleen aan de hand gestapt! In september was de pees al zodanig hersteld dat de dierenarts moeite had met de blessure vinden op de echo :)! Op 3 december zijn we wederom naar de kliniek geweest en vanaf dat moment mocht galop toegevoegd worden. Ik heb al geprobeerd uit te leggen aan de dierenarts dat de sprongen onder het zadel, minstens zo schadelijk zijn als ze zou doen in vrijheid. Ik begrijp dat longeren een ander verhaal is. Maar wat ze onder het zadel uitvreet, kan ze in de wei lekker doen zonder risico voor anderen.

@Hengstveulen; het zweten was in eind 2014, dat heeft ze daarna nooit meer gehad gelukkig!

Haha door jullie reacties moet ik een beetje denken aan een gevalletje; van Redbull krijg je vleugels, mijn merrie zal wel denken; I believe I can fly!
Dus; even alles schrappen
hooi (kan ik zelf niet ergens extra arm hooi halen?)
grasbrok voor het idee als anderen gevoerd worden?
of toch een handje van iets wat ze nu al krijgt?
luzerne niet verminderen maar weg?
magnesium bijvoeren

En binnen hoeveel tijd zou je verschil moeten zien? Het is namelijk wel zo dat er nu niemand meer op wil, maar hoe langer ze stil staat, hoe erger ze wordt. Haar huidige ruiter zegt ook dat zij er niet over 3 weken zo opstapt. Zelf deed ik dit altijd wel en dat is overigens ook altijd goed gegaan, maar ik kan haar natuurlijk niet dwingen.

@Karlli; Ik lees nu pas jou reactie! Ik ga er even naar kijken wat de hoeveelheden zijn!

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:51

Ik heb overigens ook een aantal PB berichten, hier zal ik zo snel mogelijk op reageren hoor :) !

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:58

Kan makkelijk van de krachtvoer..paard heeft tomtloze energie....

Ik heb dit gehad toen mijn paard in pension stond..ik vroeg om max 1 kg basisbrok omdat ik niet mijn eigen brok mocht voeren..paard werd met de dag gekker en ging ineens paniek gestoord gedrag vertonen..na een uithoorduidelijk gesprek met eigenaar kreeg paard 3 kg basisbrok, omdat alle paarden dat kregen dus jouw paard ook! Punt uit! ...

Helemaal van de brok af en einde week mijn paard weer terug...als ik door was blijven voeren was hij zelfs nog ziek gevoerd, met gevaar voor spierbevangenheid, insulineresistentie, bevangenheid...paard liep ook nog 4 uur per dag op de wei..

Mensen doen te paniekerig over krachtvoer...de hoeveelheid vit.min zijn alleen genoeg als je voert zoals achter op de zak en dat zijn absurde hoeveelheden die niemand voert.

Dus je voert inwezen energie bij in de vorm van koolhydraten en echte suikers..wat voor sommige paarden misschien nodig omdat ze anders te snel hun tank leeg hebben zeker met inrijden of met zware oefeningen en de conditie is er nog niet...voor het echte zware werk mag er best wat extra koolhydraten voor de spieren gevoerd worden, maar ook met beleid.

Dat hele voerdingetje is zo commercieel en op geld verdienen belust, kijk ook eens wat er voor rotzooi in zit..

Een hoge suikerbalans in het lichaam kan ook weer extra maagzuur geven, met te weinig kauwen met ruwvoer en te lange tussen pozes voor voeren, geeft weer maagproblemen, zeker met stress erbij voor paard.

Mijn ervaring is dat dierenartsen over het algemeen geen verstand hebben van voer..en stalhouders helemaal niet...dat is zeldzaam als je bij een stalhouder staat die ook een echte paardenmens is met veel paardenverstand. Helaas heb ik dat bij al mijn stallen nooit mogen vinden...voerderlevernciers willen graag verkopen, vergeet dat niet...

De boeren die zien paarden als koeien en vinden voeren juist goed, hoe meer hoe beter..

Een duf mager paard die koliek heeft gehad daar zit meer in...stress, verkeerd hooi misschien?
Met hooi prima op gewicht te voeren..luzerne maakt dik, maar is ook eiwitrijk dus energie.

Ik denk dat het tijd is geworden te stoppen met al dat voer, paard is weer energiek, aangekomen neem ik aan...klaar..

Anoniem

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:06

Paard wordt eigenlijk nog voor dat duffe gedrag gevoerd. Nou dat hoeft dus niet meer :P
Ons paard wat vol in training staat krijgt 2 keer een handje brok per dag en verder hooi. Doet ie het prima op! En dan is ie nog fris :P

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:07

Ppff ze krijgt veel te veel granen voor wat ze doet.
Ik zou me verdiepen in ander voer.
Vezels zijn belangrijk voor haar koliek verleden. Dat is hooi maar ook Bv Marstall wiesen fasern
Luzerne moet je inderdaad weer opletten met je calcium fosfor verhouding.
Kwa krachtvoer zou je evt Marstall fasern light kunnen geven. Tevens goed voor de darmen.
Maar kwa energie net niks.
Mijn paard heeft boxrust ( 10 min stappen per dag) en krijgt dat ook.
Je moet echt met je voer bezig. Je propt er energy in en hij kan er niks mee!

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:16

Ik zou ook de luzerne schrappen, die van mij wordt daar ongelooflijk heet van! Verder veel minder andere brok/musli er in stoppen.

Is ook het hoofd onderzocht? Tumor/zicht? Ik kan me naast het voer niet voorstellen dat een paard zulke ongein uithaalt dan dat er toch ergens pijn moet zitten. Fokken zou ik met zo'n dier ook niet doen, moeders was ook al drama, deze ook en dan heb je de volgende die niet te rijden is.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:22

Lauraa90 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Wat verschillende invalshoeken maar ik ga proberen op overal op te reageren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb de ballen verstand van voer.. Dit dieet is opgesteld door de dierenarts, voerboer en staleigenaar vanwege haar koliek en vooral omdat ze zo ontzettend mager en duf was. Ik moet wel zeggen dat zij 30 september voor het laatst koliek heeft gehad, die week heeft zij op de kliniek gestaan en vrijdag 2 oktober kwam ze weer thuis. Daarna heeft ze nooit meer koliek gehad maar was echt te mager (ik zal even foto’s zoeken).
Ook was ze in die tijd meer dood dan levend, ik heb haar na de koliek 3 weken vrij gegeven. Alleen stappen aan de hand en in de molen om te herstellen. Daarna zijn we helemaal opnieuw begonnen met het rijden opbouwen (10 minuten stappen, 2 lange zijdes draven). Zoals ik eerder al beschreef was ze toen ontzettend braaf, ze begon pas rond de 5e week wat stouter te worden.

@Xyzutu2; ik lig helemaal in een deuk om jou vergelijking! Ik weet dat voer veel impact kan hebben, maar ging er stiekem een beetje vanuit de de dierenarts en stalhouder hier dan wel iets over zouden zeggen. Ze is momenteel goed op gewicht, maar er moet niet te veel van af. Ik kan overgaan op nog meer hooi, ook al heeft ze in principe de hele dag + nacht wat te knabbelen aan haar slowfeeder (mits ze hem sloopt, ze weet alweer hoe). Maar is puur en alleen hooi wel voldoende? Grasbrok geeft geen onnodige suikers? En waar kan ik de magnesium doorheen gooien? Nu meng in eventuele supplementen (destijds glucosamine) door de slobber of luzerne.

Even voor de duidelijkheid; ik vind het absoluut niet erg om haar voer te veranderen, althans terug te schroeven! Ik wou alleen even uitleggen waarom ze zo veel en vooral verschillend voer krijgt :) .

@Ariatje; Jij hebt wel een punt, mijn merrie is er een keer aan de hand vandoor gegaan met een stalgenoot (omdat een ander paard was losgebroken en aan de kletter ging). Sindsdien flikt ze elke keer hetzelfde grapje bij die stalgenoot, terwijl ze bij NIEMAND anders een stap verkeerd zet aan de hand. Ze weet precies wat ze bij wie kan flikken. Dat maakt ook waarom ik niet meer denk aan pijn of angst, want dan zou ze het niet ze selectief uitzoeken allemaal..
Sorry voor de lange teksten, ik wil vooral niets belangrijks buiten beschouwing laten! Zal er op letten! Echter rijdt ik haar zelf momenteel natuurlijk niet dus aan mijn communicatie kan het niet liggen haha. Het is wel iets waar ik altijd op heb moeten letten toen ik wel reed. Maar dit geldt voor het paard ook, vandaag geageerd ze 0,0 op je hulpen, en morgen hoef je je kleine teen niet te wiebelen want dat zit je al in sprintgalop.

@Ruitje; de pleesblessure is ontdekt in juni en was destijds al 2/3 maanden uit. Midden juli is haar pees ingespoten met stamcellen en 3 september hebben we groen licht gekregen van de kliniek om weer te gaan rijden (heel rustig opbouwen, alleen stap en draf). Ze heeft dus sowieso van juni tot en met september 24/7 binnen gestaan en alleen aan de hand gestapt! In september was de pees al zodanig hersteld dat de dierenarts moeite had met de blessure vinden op de echo :)! Op 3 december zijn we wederom naar de kliniek geweest en vanaf dat moment mocht galop toegevoegd worden. Ik heb al geprobeerd uit te leggen aan de dierenarts dat de sprongen onder het zadel, minstens zo schadelijk zijn als ze zou doen in vrijheid. Ik begrijp dat longeren een ander verhaal is. Maar wat ze onder het zadel uitvreet, kan ze in de wei lekker doen zonder risico voor anderen.

@Hengstveulen; het zweten was in eind 2014, dat heeft ze daarna nooit meer gehad gelukkig!

Haha door jullie reacties moet ik een beetje denken aan een gevalletje; van Redbull krijg je vleugels, mijn merrie zal wel denken; I believe I can fly!
Dus; even alles schrappen
hooi (kan ik zelf niet ergens extra arm hooi halen?)
grasbrok voor het idee als anderen gevoerd worden?
of toch een handje van iets wat ze nu al krijgt?
luzerne niet verminderen maar weg?
magnesium bijvoeren

En binnen hoeveel tijd zou je verschil moeten zien? Het is namelijk wel zo dat er nu niemand meer op wil, maar hoe langer ze stil staat, hoe erger ze wordt. Haar huidige ruiter zegt ook dat zij er niet over 3 weken zo opstapt. Zelf deed ik dit altijd wel en dat is overigens ook altijd goed gegaan, maar ik kan haar natuurlijk niet dwingen.

@Karlli; Ik lees nu pas jou reactie! Ik ga er even naar kijken wat de hoeveelheden zijn!


Het is niet flauw bedoeld hoor, maar meen het serieus. Kijk eens naar je lap tekst? Ben je zo ook naar je paard? Het feit dat je paard zo verschillend reageert op dezelfde hulp geeft aan dat ze je niet serieus neemt. Vandaag beenhulp negeren en morgen ervoor wegsprinten duidt maar op een ding: ongehoorzaamheid en onbevestigde hulpen.

Bij een paard dat vervelend, fris, ondeugend, of zelfs super irritant is, wordt op Bokt altijd hetzelfde gezegd: MINDER VOER of HIJ HEEFT VAST ERGENS PIJN. Dan worden er legio zogenaamde kenners bij gehaald, poedertje hier, zalfje daar, osteopaat, wiggelroede lopers etc...

Opvoeden wordt tegenwoordig vaak vergeten. Duidelijkheid, regelmaat en rust. Iedere dag weer, iedere dag dezelfde regels, dezelfde tijden. Daar worden paarden heel kalm van....

Van weinig eten wordt zelfs het meest rustige paard chagerijnig. Normaal voeren met daar tegenover de exacte hoeveelheid beweging. Voeren naar arbeid dus...ja ouderwets! Je krijgt een van nature druk en bloedpaard niet rustig in zijn kop met MINDER vreten.

Daarnaast paarden leven niet in het verleden. Dus dat ze ooit eens overmatig gezweten heeft, so what? Misschien griepje onder de leden. Niet in blijven hangen vandaag is een nieuwe dag. Dus je kijkt hoe ze er deze dag aan toe is, zo handel je dan ook. Niet omdat ze ooit eens iets of wat of juist niet etc...

Ja maar....ja maar....ja maar...

Succes met alle goede adviezen....

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:33

ariatje er wordt geadviseerd minder krachtvoer dat is heel wat anders dan minder voer.
Maar met je opmerking regelmaat ben ik het zeker eens dat is voor sommige paarden heel erg belangrijk.

Mijn paard had in okt ook een peesblessuren het eerste advies vanuit de kliniek was krachtvoer reduceren tot 1/4 van wat hij normaal kreeg, nou kreeg hij al ochtend handje en avond handje dus dat is niet echt aangepast.

Maar sommige paarden kunnen van een bepaald soort voer erg heet worden.

Ik denk dat het uitsluiten van zaken is, krachtvoer aanpassen even afwachten wat gebeurt er?
En zo verder zaken uitsluiten maar wel de tijd geven om goed uit te vogelen

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:36

Ik zou wat betreft het voer NIETS durven adviseren. Wie zijn wij als de dierenarts het naar aanleiding van koliek heeft opgesteld? TS zou slim zijn als ze dat aan de echte kenners overlaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:39

ariatje schreef:
Ik zou wat betreft het voer NIETS durven adviseren. Wie zijn wij als de dierenarts het naar aanleiding van koliek heeft opgesteld? TS zou slim zijn als ze dat aan de echte kenners overlaat.

Nja ik denk dat het gewoon een kwestie is van logisch nadenken betreft voer. Denk dat je bij dit paard idd wel iets moet opletten wat je geeft, maar lijkt me vrij simpel dat de hoeveelheid van krachttoer wel omlaag kan.

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:41

ja vooral als je zo'n dier voldoende hooi voert. DA heeft het plan vast opgesteld met een volledige zware training in het achterhoofd..

Verder ben ik het ook eens met het opvoedingsstukje. Paarden moet je gewoon opvoeden en dat ook bijhouden. Het zijn grote zware dieren en die moeten toch wel een beetje rekening met je houden. Dat betekent niet dat je ze dan maar in elkaar moet meppen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:43

ariatje schreef:
Ik zou wat betreft het voer NIETS durven adviseren. Wie zijn wij als de dierenarts het naar aanleiding van koliek heeft opgesteld? TS zou slim zijn als ze dat aan de echte kenners overlaat.


Gelukkig is een dierenarts ook maar eens mens ;) En TS geeft zelf al aan dat het huidig voerschema van toepassing was op een compleet andere situatie.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:46

ten eerste TS _/-\o_ _/-\o_ respect voor hoe je alles opneemt en op alles reageert +:)+

ten tweede ... ik heb ook de ballen verstand van voer maar dit wat je geeft is inderdaad een beetje teveel, hoe het werd gezegd het is alsof je een tijdbom instelt ...

daarbij lijkt het me nu dat die bokken die ze onder het zadel ( eigen gewicht + het gewicht van de ruiter) behoorlijke klappen op die pees maakt ? Persoonlijk zou ik haar zo snel mogelijk de weide op gooien weg met al die suikers en ervoor zorgen dat ze rust in dr hoofdje kan vinden
als je iemand zoekt die je daarmee kan helpen denk ik dat je echt Elise Buiten moet hebben (heeft zij zelf niet een lastig paard staan ? Una ? )

veel succes TS

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:50

Het is maar voer hoor, daar kun je heus zelf wel mee experimenteren.
Als je daar ook al voor naar de DA moet tegenwoordig...

Stond de merrie trouwens bij de fokker voorheen misschien in een kleine kudde waar zij niet de baas was?
Dat kan ook nog wat uitmaken.
In ons kuddetje is laatst de baas uitgevallen wat nu mijn toch al niet zo eenvoudige princesje nu ineens ook nog eens op de troon van de koningin gezet heeft, zij heeft die plaats dus ingenomen.
Dat merk ik enorm in de omgang en met rijden. Ze gaat nu veel heftigere discussies aan. Ik hoop daarom dat er snel een dominanter paard bij komt die haar weer op haar plek zet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:53

En ik snap er geen klote van dat een dierenarts het advies geeft om het dier eigenlijk op te hokken vanwege de peesblessure. Maar je vervolgens in een BAK laat rijden oftewel zachte bodem en de hele tijd rondjes draaien, waarbij het dier ook nog eens continu uit de plaat gaat dus de hele tijd klappen op de pees, wat allemaal natuurlijk steeds erger wordt ivm. dat de merrie steeds meer conditie krijgt en dus ook energie.
En nu ja is ze aan het kloten, tja ik zou exact hetzelfde doen als paard.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:01

Tcm62 schreef:
Mijn paarden zijn momenteel gruwelijk fris, als ik daar nu ook nog extra granen, suikers in ga doen, dan speel ik met mijn leven..


Ga eerst eens alleen hooi voeren,,een tekort bouwen ze niet zo snel op en na een week of 2 ga dan voor alleen een vit.min. Brokje, dus zonder al die suikers, melasse, granen...een paard is geen kip..

Alleen de trappelzakken geef je misschien dat om ook nog een uurtje wat te kunnen doen.

Ik heb altijd energieke paarden gehad, en heb nooit die popi brok gevoerd, wel vit.min. Prep...en als ze vers het gras op mogen voor een uurtje of 3 per dag ging de brok er ook af, omdat ze dan weer stonden te stuiteren..

Paarden zijn van nature sobere eters..ons hooi is al te rijk waardoor veel paarden met een gevoelig systeem al ziekelijk worden.

Dus echt, brok weg! En je zult na een week al een prettig paard hebben....


Ik heb heel mijn leven volbloeden, incl. dekhengsten. Die krijgen stuk voor stuk krachtvoer. Ja ze zijn jolig ja ze zijn soms fris. Hoort bij het ras. Maar altijd gehoorzaam = opvoeding.

Als je deze paarden alleen op ons moderne eenzijdige hooi rantsoen zet gaan de dieren naar de .....
Die houd ik niet op gewicht en de fokresultaten wil ik ook niet weten. Wat voor aandoeningen eruit gaan komen op de lange termijn.

Voer met verstand, niet eenzijdig, en naar arbeid. Hoe durft hier zo maar iemand te adviseren dat de brok eruit moet! Ken je het paard? De medische conditie? ....... Voeren is een vak Niet iets wat je zomaar roept. Zeker niet bij paarden met koliek verleden.