Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat moet ik doen?

 
Profiel   

Hallo beste bokkers.

Ik heb nu al 4 jaar een verzorgpaard ze is inmiddels bijna 5 jaar.


Vroeger zijn er wat dingen gebeurt bij haar (door andere mensen) waardoor ze heel boos en agressief reageerde op sommige mensen. Dit heb ik er uit eindelijk helemaal uit gekregen. Tot een bepaald persoon haar agressieve gedrag ging uit lokken omdat ze dat grappig vond. Daaroor werd mijn verzorg paard dus weer boos naar andere mensen en dan bedoel ik oren plag in der nek leggen en dreigen.Na lang oefenen doet deed ze dit niet meer.

Nu een paar weken terug is het gedrag opnieuw terug gekomen door het opnieuw uit lokken van dit gedrag bijvoorbeeld door haar eerst lief te aaien en dan ineens als een gek uit gaat halen dit maal vind ze het niet fijn als sommige mensen haar aaien en word ze heel nerveus en gaan haar oren in haar nek.mensen kunnen er verder wel gewoon mee wandelen enzo kan dit daar mee te maken hebben?
En wat moet ik doen?


Laatst bijgewerkt door Britt199 op 29-12-16 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 21:48 



 
Profiel   

Hallo dag "Brit" je gaat dit niet graag horen zeggen, maar ik ben van mening dat het gedrag dat jij beschrijft niet uitgelokt wordt door al die anderen maar eigenlijk het resultaat is van jouw gedrag dat je nu ondertussen al 4jaar zoals je zelf zei, dit paard heeft ondertussen geleerd dit gedrag te vertonen en dit zal een hele klus worden om dit weer recht te krijgen.
Zoek hulp van een ervaren trainer, jij kan dit echt niet zelf.
Het paard is net zo geworden door jouw manier van omgaan.
zoek hulp.

waarom open je 2 topics betreffende hetzelfde probleem ?
andere topic "Klopt deze stelling? "

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 22:10 



 
Profiel   

Mij ontgaat van alles....


De openingspost.

Paard wordt mishandeld. (Of dit woord misschien een maatje te groot is laat ik verder in het midden.)

Paard is uiteraard niet gek en verdedigt zich. Oren plat in de nek betekent vooral 'ik waarschuw: uit mijn buurt' - naar de letter van de wet is dat niet eens agressie.
Bij mensen noemen we dit assertief.

Het ingewikkelde is: het is een verzorgpaard.
"Wat moet ik doen?" als het dier van jouzelf is: acuut andere stalling zoeken.

Als de eigenaar niet dezelfde is die het dier jent: overleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 22:47 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Mij ontgaat van alles...

De openingspost.

Paard wordt mishandeld. (Of dit woord misschien een maatje te groot is laat ik verder in het midden.)

Paard is uiteraard niet gek en verdedigt zich. Oren plat in de nek betekent vooral 'ik waarschuw: uit mijn buurt' - naar de letter van de wet is dat niet eens agressie.
Bij mensen noemen we dit assertief.

Het ingewikkelde is: het is een verzorgpaard.
"Wat moet ik doen?" als het dier van jouzelf is: acuut andere stalling zoeken.

Als de eigenaar niet dezelfde is die het dier jent: overleg!


Nou ik kreeg 4 jaar geleden mijn verzorgpaard ze was heel lief naar alles en idereen, later gingen er 2 meiden die niet van stal waren met haar de weg op het ene paard rende terug en zij bleef achter , ze raakte helemaal in paniek en hebben haar non stop geslagen tot ze rustig zou worden maar dat werd ze niet , die dag daarna kwam ik op stal ik wist nergens van af toen ik hoorde dat ze weg waren geweest ben ik haar opgaan halen uit de wei daar vertoonde ze heel agressief gedrag naar een vriendin van mij we hebben natuurlijk meteen de eigenaar er bij gehaald en daar was ze ook agressief tegen naar een paar weken heb ik dit er helemaal uit getraind en ging het heel goed met haar.. Een jaar later begon een meiske van stal bij haar agressief gedrag uit te lokken omdat ze dat leuk vond als ze dat deed. Zo werd het steeds erger natuurlijk heb ik hier wat van gezegt zo ging ze haar bijvoorbeeld lang aaien en uit het niets weg meppen en trappen haar de wei uit jagen uit het niets slaan. Toen kwam het boze gedrag terug dit is er nogmaals na trainen weer uit gegaan nu 2 jaar verder heeft ze Dit weer maar alleen als sommige mensen haar willen aaien bij haar nek dan word ze heel zenuwachtig bij mij doet ze dit niet en bij sommige ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 22:53 



 
Profiel   

Arm beest.

Er is iets dat wel 'trigger' wordt genoemd: een klein iets dat een grote reactie oproept.

Stel een van die #$^£₩#@$meiden had steil blond haar en sloeg haar op haar nek - ieder fatsoenlijk meisje dat haar op haar nek aanraakt 'triggert' de angst. (Alsof paard of mens dan denkt: "Je doet okee, maar dat kapsel en die plek - help!!!" Het is ook bij mensen geen echt bewuste gedachte.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:03 



 
Profiel   

Je stalgenoten opvoeden????

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:04 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Arm beest.

Er is iets dat wel 'trigger' wordt genoemd: een klein iets dat een grote reactie oproept.

Stel een van die #$^£₩#@$meiden had steil blond haar en sloeg haar op haar nek - ieder fatsoenlijk meisje dat haar op haar nek aanraakt 'triggert' de angst (alsof paard of mens dan denkt:"je doet okee, maar dat kapsel en die plek - help!!!" Het is ook bij mensen geen echt bewuste gedachte.)


Het is idd wel bij mensen die blond zijn en heel zelfverzekerd dat meisje die dit deed was ook zelf verzekerd is dit dan die trigger die jij bedoeld?


Maar Dan ligt dit dus niet aan mij zoals hier boven werd genoemd..

MiniMaxi schreef
Je stalgenoten opvoeden????


Ja dat ia een goeie helaas is zij er meestal op de momenten dat ik er niet ben..

Het is namelijk heel lang weg geweest tot dat zij weer begon te treiteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:05 



 
Profiel   

Britt199 schreef
Janneke2 schreef
Arm beest.

Er is iets dat wel 'trigger' wordt genoemd: een klein iets dat een grote reactie oproept.

Stel een van die #$^£₩#@$meiden had steil blond haar en sloeg haar op haar nek - ieder fatsoenlijk meisje dat haar op haar nek aanraakt 'triggert' de angst (alsof paard of mens dan denkt:"je doet okee, maar dat kapsel en die plek - help!!!" Het is ook bij mensen geen echt bewuste gedachte.)


Het is idd wel bij mensen die blond zijn en heel zelfverzekerd dat meisje die dit deed was ook zelf verzekerd is dit dan die trigger die jij bedoeld?


Maar Dan ligt dit dus niet aan mij zoals hier boven werd genoemd..


In de verste verte ligt het niet aan jou!!
(Dat stond ergens- en toen schreef ik 'dat mij van alles ontging'.)

...van alles en nog wat kan een trigger zijn: haarkleur, lichaamshouding, stem, woorden, geur - noem maar op.
En hoe meer 'een gebeurtenis in het hier en nu' lijkt op 'toen het mis ging'(= het getreiter) hoe heftiger de emotionele reactie.

Het banketstaaf is, dat je als mens dus soms compleet onschuldig bent, maar je haarkleur en de klank van je stem "lijken op toen het fout ging" en de emotionele reactie komt.

Zelfs mensen die iets naars hebben doorgemaakt kunnen dit 'getriggerd worden' niet altijd tegenhouden. (Los van de vraag of dat verstandig is.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:15 



 
Profiel   

britt199 schreef
Het is idd wel bij mensen die blond zijn en heel zelfverzekerd dat meisje die dit deed was ook zelf verzekerd is dit dan die trigger die jij bedoeld?


Maar Dan ligt dit dus niet aan mij zoals hier boven werd genoemd..

Janneke2 schreef
In de verste verte ligt het niet aan jou!!
(Dat stond ergens- en toen schreef ik 'dat mij van alles ontging'.)

...van alles en nog wat kan een trigger zijn: haarkleur, lichaamshouding, stem, woorden, geur - noem maar op.
En hoe meer 'een gebeurtenis in het hier en nu' lijkt op 'toen het mis ging'(= het getreiter) hoe heftiger de emotionele reactie.

Het banketstaaf is, dat je als mens dus soms compleet onschuldig bent, maar je haarkleur en de klank van je stem "lijken op toen het fout ging" en de emotionele reactie komt.
Zelfs mensen kunnen dit 'getriggerd worden' niet altijd tegenhouden. (Los van de vraag of dat verstandig is.)


Gelukkig dat dit dus niet aan mij ligt.

Ik ben met haar aan het oefenen om te laten zien dat niet iedereen zo is bij veel mensen laat ze zien dat ze het ook niet doet en is ze rustig zodra je dominant en zelfverzekerd naar der toe loopt en of blond haar hebt merk je aan haar dat ze zich totaal niet op der gemak voelt..

Aan gezien de aanrichter nogstees opstal loopt en we haar nog niet dit keer op heterdaad betrapt hebben om het maar zo te zeggen zal ze worden getreiterd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:20 



 
Profiel   

Jij doet het hartstikke goed!!

Hopelijk heb je een keer met camera en al de gelegenheid om @$$£¥₩ bij een treitersessie te betrappen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:24 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Jij doet het hartstikke goed!!

Hopelijk heb je een keer met camera en al de gelegenheid om @$$£¥₩ bij een treitersessie te betrappen!


Dat vind ik fijn om te horen :) !!

Als deze persoon dit nog een keer doet word ze meteen van stal gegooit .. Hopelijk word mijn paardje dan ook weer een beetje de oude

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 23:28 



 
Profiel   

Die mankeert echt wel iets. Voor je zoiets doet uit plezier. Dat noemen ze machtsmisbruik en machtswellust. Ik hoop dat je haar snel op heterdaad kunt betrappen. Probeer ze zover te krijgen dat ze hulp zoekt voor haar eigen problemen. Want die heeft ze en werkt ze op een laffe manier uit op haar paarden.

Hoewel ik begrijp dat je ze het liefst een pak slaag geeft, kan je haar misschien helpen door na het betrappen op heterdaad te redeneren met haar dat dit echt niet normaal is en naar een reden te vragen. Bereid je wel voor op Groffe antwoorden die bedoeld zijn je te kwetsen. Probeer haar als je de kracht ertoe hebt, haar aan te moedigen hulp te zoeken.

Als je dit niet kan of wil, heb ik er ook alle begrip voor. Ik zeg het, ik zou zelf het liefst zo iemand ook een flink pak slaag geven. Maar dat los je niets mee op.

Van stal gooien is al belangrijk, maar haar ertoe aanzetten hulp te zoeken, is ook niet onbelangrijk.

Waarschijnlijk lukt dat niet, maar dan heb je het wel geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 14:33 



 
Profiel   

En waar is de eigenaar en de staleigenaar in heel dit verhaal? De eigenaar kan dit toch niet ontgaan zijn? Het is zijn/haar paard en daar moet die persoon de verantwoording voor dragen. In dit geval betekend dat ingrijpen. Het probleem moet bij de oorzaak aangepakt worden, niet het gevolg eruit trainen.

Als dit om mijn paard zou gaan zou ik gelijk naar de staleigenaar gaan en zorgen dat deze eens flink ingrijpt richting de persoon/personen die mijn paard jennen. Dit zou geen eindeloos verhaal worden waarbij die persoon/personen na diverse keren nog eens een laatste kans kregen. Ik neem aan dat dit gedrag hoe dan ook niet getolereerd wordt, anders zou ik toch een andere stal gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 14:53 



 
Profiel   

Ik zou je stalgenoot een paar flinke rammen geven, nou ja dat mag eigenlijk niet dus dan maar op zijn minst echt volle bak ruzie, en je paard een knuffel. Wat een imbeciel. Hopelijk laat ze het daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 14:58 



 
Profiel   

Delphi schreef
En waar is de eigenaar en de staleigenaar in heel dit verhaal? De eigenaar kan dit toch niet ontgaan zijn? Het is zijn/haar paard en daar moet die persoon de verantwoording voor dragen. In dit geval betekend dat ingrijpen. Het probleem moet bij de oorzaak aangepakt worden, niet het gevolg eruit trainen.

Als dit om mijn paard zou gaan zou ik gelijk naar de staleigenaar gaan en zorgen dat deze eens flink ingrijpt richting de persoon/personen die mijn paard jennen. Dit zou geen eindeloos verhaal worden waarbij die persoon/personen na diverse keren nog eens een laatste kans kregen. Ik neem aan dat dit gedrag hoe dan ook niet getolereerd wordt, anders zou ik toch een andere stal gaan zoeken.


De eigenaar weeslt hier van maar kan haar niet betrappen hier op

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 15:07 



 
Profiel   

Kun je niet in overleg met eigenaar en staleigenaar een camera bij haar stal hangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 15:17 



 
Profiel   

Dus als ik het goed begrijp heeft het paard in haar jonge jeugd geen leuke ervaringen gehad met mensen. Toen kwam het paard bij haar huidige eigenaar en is het negatieve gedrag verdwenen.

Toen heeft een bepaald persoon haar uit lopen lokken waarna het gedrag weer terug kwam. Later is dit negatieve gedrag weer verdwenen.

Ook zijn er 2 meiden die niet van stal waren met haar de weg opgegaan waarna het paard flink geslagen is toen ze in paniek raakte.

Een jaar na bovenstaand incident begon een meiske van stal bij haar agressief gedrag uit te lokken omdat ze dat leuk vond als ze dat deed. Zo ging ze haar bijvoorbeeld lang aaien en uit het niets weg meppen en trappen haar de wei uit jagen uit het niets slaan. Toen kwam het boze gedrag terug dit is er nogmaals na trainen weer uit gegaan nu 2 jaar verder heeft ze dit weer.

Een paar weken terug is het negatieve gedrag weer terug gekomen doordat iemand (zelfde als bovenstaand incident?) haar opnieuw uitlokte. Lief aaien en ineens uithalen naar het paard.


Bovenstaande haal ik uit je tekst. Het gaat als ik het goed begrijp over 4 incidenten? Je beschrijft sommige incidenten erg nauwkeurig. Hoe weet je dit? Heb je dit van hen zelf gehoord, heb je het gezien of van andere gehoord?

De eigenaar kan haar niet betrappen, maar je weet dit allemaal wel. Wat vindt de staleigenaar hiervan?
Om hoeveel verschillende personen gaat het eigenlijk die dit allemaal gedaan hebben. Of is het 1 persoon die steeds terugkeert?
Ik vind het gek dat de eigenaar en staleigenaar na zoveel incidenten en een getraumatiseerd paard niets concreets hebben ondernomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 15:55 



 
Profiel   

Delphi schreef
Dus als ik het goed begrijp heeft het paard in haar jonge jeugd geen leuke ervaringen gehad met mensen. Toen kwam het paard bij haar huidige eigenaar en is het negatieve gedrag verdwenen.

Toen heeft een bepaald persoon haar uit lopen lokken waarna het gedrag weer terug kwam. Later is dit negatieve gedrag weer verdwenen.

Ook zijn er 2 meiden die niet van stal waren met haar de weg opgegaan waarna het paard flink geslagen is toen ze in paniek raakte.

Een jaar na bovenstaand incident begon een meiske van stal bij haar agressief gedrag uit te lokken omdat ze dat leuk vond als ze dat deed. Zo ging ze haar bijvoorbeeld lang aaien en uit het niets weg meppen en trappen haar de wei uit jagen uit het niets slaan. Toen kwam het boze gedrag terug dit is er nogmaals na trainen weer uit gegaan nu 2 jaar verder heeft ze dit weer.

Een paar weken terug is het negatieve gedrag weer terug gekomen doordat iemand (zelfde als bovenstaand incident?) haar opnieuw uitlokte. Lief aaien en ineens uithalen naar het paard.


Bovenstaande haal ik uit je tekst. Het gaat als ik het goed begrijp over 4 incidenten? Je beschrijft sommige incidenten erg nauwkeurig. Hoe weet je dit? Heb je dit van hen zelf gehoord, heb je het gezien of van andere gehoord?

De eigenaar kan haar niet betrappen, maar je weet dit allemaal wel. Wat vindt de staleigenaar hiervan?
Om hoeveel verschillende personen gaat het eigenlijk die dit allemaal gedaan hebben. Of is het 1 persoon die steeds terugkeert?
Ik vind het gek dat de eigenaar en staleigenaar na zoveel incidenten en een getraumatiseerd paard niets concreets hebben ondernomen.


Ik ging eerder met haar naar mijn verzorg paar toen deed ze dit niet dat meisje later begon ze mijn paard uit dE wei te slaan zoals zij mij zelf vertelde ik was er bij toen ze mij paar zonder rede op haar hoofd sloeg hier heb ik wat van gezet en hier schrok ze van , ik was de nieuwe deken van mijn paard op maat aan hey maken in de stal (ik had niet door dat zij buiten dr stal stond) toen ging ze me paard uit lokken door net zolang haar treiteren tot ze echt boos werd en liep daarna de stal in daardoor trapte mijn paar vol naar achter en liep ze lachend weg dus ik vroeg waarom ze dit deed zei ze dat ze het grappig vond, een meisje op stal vertelde dat ze vaak naar de wei ging om mijn paard te aaien en zei dat ze mijn paard vaak uit het niets begint te slaan omdat ze dan " geen zin meer in haar heeft' ik ben niet mee naar de boergegaan die zei als we der nog een keer betrappen gaat ze definitief weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 17:17 



 
Profiel   

Is het handig om hier een gedrags terapheut bij te halen?... Want de meiden die de boer helpen met de paarden en zijn bedrijf zeggen dat ik haar met andere woorden soort van moet dwingen mensen leuk te vinden die ze nietbleuk vind want ze is echt doodsbang , alleen probleem is door dat word het dus steeds erger.. Ik zit echt met mijn handen in het haar wat moet ik doen... |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-17 01:20 



 
Profiel   

Zolang het paard op deze manier behandeld wordt door die persoon, valt er denk ik niet veel aan te doen.

Daarna is het vertrouwen opbouwen door te laten zien dat normale mensen dat niet doen van belang.
Een gedragstherapeut kan hierbij helpen.

Het paard zeker niet dwingen om bij andere mensen te gaan staan. Daarmee kan je het vertrouwen verliezen van het paard (want je leidt haar dan naar het gevaar).

Eerst de oorzaak wegnemen. En dan zelf zorgen dat je 100% vertrouwen hebt van het paard. En dan het paard in contact brengen met andere mensen. Dit alles op een rustige manier zodat het paard ziet dat stress in de buurt van mensen niet nodig is.
Dit die je best in vrijheid, of aan een lang halstertouw zodat het paard zich niet opgesloten voelt en kan weg gaan als het te veel is. Hierna kan je het paard terug laten komen en het proces herhalen. Belangrijk is dat dit allemaal rustig verloopt. Zo kan het paard zien dat anderen wel vertrouwen waard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-17 10:23 



 
Profiel   

jensvl schreef
Zolang het paard op deze manier behandeld wordt door die persoon, valt er denk ik niet veel aan te doen.

Daarna is het vertrouwen opbouwen door te laten zien dat normale mensen dat niet doen van belang.
Een gedragstherapeut kan hierbij helpen.

Het paard zeker niet dwingen om bij andere mensen te gaan staan. Daarmee kan je het vertrouwen verliezen van het paard (want je leidt haar dan naar het gevaar).

Eerst de oorzaak wegnemen. En dan zelf zorgen dat je 100% vertrouwen hebt van het paard. En dan het paard in contact brengen met andere mensen. Dit alles op een rustige manier zodat het paard ziet dat stress in de buurt van mensen niet nodig is.
Dit die je best in vrijheid, of aan een lang halstertouw zodat het paard zich niet opgesloten voelt en kan weg gaan als het te veel is. Hierna kan je het paard terug laten komen en het proces herhalen. Belangrijk is dat dit allemaal rustig verloopt. Zo kan het paard zien dat anderen wel vertrouwen waard zijn.


Hier kan ik wat mee echter is het probleem bij ons op stal haar niet dr kans geven weg te lopen mocht het teveel zij hun gaan netbxolang door tot ze normaal doet volgens haar moet dit in een dag over kunnen zijn.. Je merk dat het erger word door dit het id idd misschien handig ren gedrags deskundige er bij te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-17 12:18 



 
Profiel   

Nogmaals waar is de eigenaar? Als dit een probleem is waarom neemt de eigenaar dan niet haar verantwoording en gaat zij met haar eigen paard aan de slag of zoekt zij zelf geen hulp?
Ik had mijn paard daar al lang weggehaald na zoveel incidenten.
Als ik nu lees dat andere meiden die daar rondlopen zich ook allemaal met dat paard bemoeien ....
Zij hoeven heel het paard toch niet te aaien en er mee te lopen o.i.d.?

Heeft de eigenaar zelf ook dit probleem niet dan? Komt zij amper bij haar paard of doet ze er niets mee? Want anders pik je dit als eigenaar toch niet?
Ik vind het erg lief dat jij probeert te helpen, maar eigenlijk hoort het probleem niet in jouw handen gelegd te worden.
De eigenaar moet eens even een goed praatje met de staleigenaar maken en afspraken maken dat alleen hij het paard rustig in en uit de wie zet en voert en dat verder alleen jij en de eigenaar erbij mogen. En anders gewoon een ander plekje zoeken en vertrekken.
Ik was al lang vertrokken naar een ander plekje.

Ik zou dus met de eigenaar gaan overleggen. Zij moet immers de beslissingen maken over haar paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-17 13:36 



 
Profiel   

Britt199 schreef:

"Hier kan ik wat mee
echter is het probleem
bij ons op stal
haar niet dr kans geven weg te lopen mocht het teveel zij
hun gaan net zolang door tot ze normaal doet
volgens haar moet dit in een dag over kunnen zijn.. Je merk dat het erger word door dit
het is idd misschien handiger een gedrags deskundige er bij te halen" (enigszins aangepast door mij, J.)

Grote namen zoals Klaus-Ferdi Hempfling kunnen idd vrij snel een paard vertrouwen geven - maar al zijn de meningen ook op bokt verdeeld: Klaus -F H weet waar hij het over heeft.
Een paard 'niet de kans geven weg te lopen' is vragen om problemen bij een vluchtdier.
"Net zo lang tot ze normaal doet" is echt kolder.
1) het paard heeft het boekje niet gelezen en weet niet wat de bedoeling is. Het dier moet dus maar raden...
2) "Normaal doen" is per definitie gedrag. Een dier dat bijvoorbeeld niet bijt en zich "dus" '''gedraagt'''- zo'n dier heeft zich waarschijnlijk alleen maar koest gehouden, ondergeschikt, etc etc.
Gedrag is alleen maar het buitenste 'laagje'. Op zich is het wel fijn als een dier onder normale omstandigheden niet bijt - maar dat wil nog niet zeggen dat het dier vertrouwen heeft kunnen opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-17 16:25 



 
Profiel   

Delphi schreef
Nogmaals waar is de eigenaar? Als dit een probleem is waarom neemt de eigenaar dan niet haar verantwoording en gaat zij met haar eigen paard aan de slag of zoekt zij zelf geen hulp?
Ik had mijn paard daar al lang weggehaald na zoveel incidenten.
Als ik nu lees dat andere meiden die daar rondlopen zich ook allemaal met dat paard bemoeien ....
Zij hoeven heel het paard toch niet te aaien en er mee te lopen o.i.d.?

Heeft de eigenaar zelf ook dit probleem niet dan? Komt zij amper bij haar paard of doet ze er niets mee? Want anders pik je dit als eigenaar toch niet?
Ik vind het erg lief dat jij probeert te helpen, maar eigenlijk hoort het probleem niet in jouw handen gelegd te worden.
De eigenaar moet eens even een goed praatje met de staleigenaar maken en afspraken maken dat alleen hij het paard rustig in en uit de wie zet en voert en dat verder alleen jij en de eigenaar erbij mogen. En anders gewoon een ander plekje zoeken en vertrekken.
Ik was al lang vertrokken naar een ander plekje.

Ik zou dus met de eigenaar gaan overleggen. Zij moet immers de beslissingen maken over haar paard.

Klopt de eigenaar weet hoe het paard zich gedraagt maar er word niks aan gedaan..

De meiden waar ik het over had helpen de boer met zijn bedrijf. Zij gebruiken het paard soms met kinderen , maar ook daar zijn ze een lange tijd terug mee gestopt...

Als ik hier niks aan kan veranderen moet ze weg.. En dat wil ik voorkomen ik weet alleen niet meer hoe..

Alles wat die meiden zeggen maakt het gedrag van mijn verzorg paard erger als ik dat ga proberen...

Ik denk dat ze niet lang meer heeft en ze is pas 4...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-17 18:11 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Britt199 schreef:

"Hier kan ik wat mee
echter is het probleem
bij ons op stal
haar niet dr kans geven weg te lopen mocht het teveel zij
hun gaan net zolang door tot ze normaal doet
volgens haar moet dit in een dag over kunnen zijn.. Je merk dat het erger word door dit
het is idd misschien handiger een gedrags deskundige er bij te halen" (enigszins aangepast door mij, J.)

Grote namen zoals Klaus-Ferdi Hempfling kunnen idd vrij snel een paard vertrouwen geven - maar al zijn de meningen ook op bokt verdeeld: Klaus -F H weet waar hij het over heeft.
Een paard 'niet de kans geven weg te lopen' is vragen om problemen bij een vluchtdier.
"Net zo lang tot ze normaal doet" is echt kolder.
1) het paard heeft het boekje niet gelezen en weet niet wat de bedoeling is. Het dier moet dus maar raden...
2) "Normaal doen" is per definitie gedrag. Een dier dat bijvoorbeeld niet bijt en zich "dus" '''gedraagt'''- zo'n dier heeft zich waarschijnlijk alleen maar koest gehouden, ondergeschikt, etc etc.
Gedrag is alleen maar het buitenste 'laagje'. Op zich is het wel fijn als een dier onder normale omstandigheden niet bijt - maar dat wil nog niet zeggen dat het dier vertrouwen heeft kunnen opbouwen.


Klopt dat is zeker waar alleen denken de meiden van stal echter dat het probleem opgelost word door 1000 x naar iemand toe te lopen waar ze eigenlijk het liefste zo hard mogelijk van weg rent ik merk hierna ook als ze dat proberen dat ze echt boos word en nog heftiger reageert door ook soms te knarsen tanden Enzo lijkt mij ook niet echt goed ...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-17 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen