Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:45

Ik zoek ideeen, ik wil in juli met mijn 2 paardjes naar de Veluwe. mijn cob pest mijn Arabier graag en die gaat graag gillen waardoor er vaak een hoop gestamp en gegil voor langere tijd is.
Naast elkaar op stal gaat redelijk maar daar hebben ze spijlen en houten wand.

In mijn Ifor trailer heb ik een tussenschot die niet tot aan de vloer is. Dus in principe kunnen ze naar mijn idee elkaar er onder door nog best een mep geven.

Hoe lossen jullie dit soort dingen op? Ze kennen elkaar al bijna een jaar en t blijft gemeut.

Als ik er geen goed gevoel bij heb blijft er 1 thuis maar zou ze graag beide mee hebben.

alvast bedankt voor de reacties

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:47

ik zou het risico niet nemen..... word knokken

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:50

Sowieso een hengstenschot ertussen. En verder zorgen dat je niet stil hoeft te staan.

Anoniem

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:52

Ik weet niet hoe ver het rijden is en hoe lang je blijft (een weekje vakantie op de Veluwe is iets anders dan 1 buitenrit) maar zou je niet 2x kunnen rijden?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:53

Ik zou ze thuis gewoon samen zetten, als je tot aan juli hebt en je zet ze met z'n tweeen hebben ze elkaar dan allang gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:54

Hier nooit naar gekeken. Zelfs de 2 grootste vijanden werden hier samen in de trailer geladen. Voldoende hooi en rijden maar. Zijn ze meestal veel drukker bezig met evenwicht te houden dan met elkaar te vechten. Waarom probeer je het op voorhand eens niet uit? Laad ze gewoon en doe een blokje rond.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:54

Hengstenrek oftewel hoofdseparatierek zit er in.

Het is zeker 2 uur rijden heen. Dus ik ga niet 2 x rijden. we zijn er wel langere periode maar toch, dat is niet mijn bedoeling om twee keer te rijden.

zoals ik al zei, ik ga absoluut geen risico nemen maar ben benieuwd hoe andere mensen dit doen.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:55

DeMolenhoek schreef:
Hier nooit naar gekeken. Zelfs de 2 grootste vijanden werden hier samen in de trailer geladen. Voldoende hooi en rijden maar. Zijn ze meestal veel drukker bezig met evenwicht te houden dan met elkaar te vechten. Waarom probeer je het op voorhand eens niet uit? Laad ze gewoon en doe een blokje rond.


ja ga ik ook zeker eerst doen hoor.

maar omdat ze elkaar hier op stal ook altijd uitdagen was ik bij voorbaat al op zoek naar eventuele tips.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:56

Caily schreef:
Ik zou ze thuis gewoon samen zetten, als je tot aan juli hebt en je zet ze met z'n tweeen hebben ze elkaar dan allang gevonden.


ik zet ze niet samen want het gaat om een hengst en een ruin die 13 jaar dekhengst is geweest maar niet weet dat hij nu ruin is....

LoveBodin

Berichten: 4367
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:50

Maar weet je dan wel zeker dat het een probleem is dan?

Mijn ervaring is: snel vastzetten, zorgen dat ze niet kunnen neuzen.
Zo hebben wij ook een dekhengst en een merrie meegenomen. En weleens twee (dek)hengsten.

Dat het een hengst en een ruin zijn, zegt overigens imo niets over het wel/niet samen kunnen zetten van de twee paarden. Ik ken genoeg hengsten die wel gewoon bij elkaar kunnen staan, ook op latere leeftijd.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:55

Werkt het niet om je cob korter vast te zetten zodat ze niet bij elkaar kunnen met het hoofd?

Ik vervoer ook geregeld een lastige merrie. Zolang ze de andere paarden niet kan aanraken gaat het op wat gegil en stampen eigenlijk best goed. Dat vooral in het begin na 30 min staat ze altijd keurig stil
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 19-04-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:55

Gewoon zorgen dat ze niet kunnen neuzen met elkaar dan is er niks aan de hand. De lastigste er eerst op kort vastzetten. En rijden maar

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:02

Mijn ervaring met hengsten is dat hengstenschot meestal nog niet genoeg is wbt uitdagen, een kleed nog over het hengstenschot helpt dan net een beetje meer.
Wbt hooi ophangen, tja het ene paard eet het wel, het andere kijkt er niet naar. Dus niet altijd een oplossing.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:12

Hier altijd een hengstenrek (merrierek) in onze ifor als onze merrie er in staat ;) Onze merrie heeft duidelijk hormonen....

WillemijnvA

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:15

Is het een heel gek idee om 1 in je eigen trailer mee te nemen, en de ander door een paardentaxi te laten vervoeren? Dan kun je ze beide meenemen, zonder dat ze bij elkaar in de trailer hoeven

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:18

barbaras schreef:
Ik zoek ideeen, ik wil in juli met mijn 2 paardjes naar de Veluwe. mijn cob pest mijn Arabier graag en die gaat graag gillen waardoor er vaak een hoop gestamp en gegil voor langere tijd is.


Dus je hebt ze al eens vaker samen in de trailer gehad? Of is dit in de wei en stal? Mijn ervaring is dat hoe ze zich op stal of in de wei gedragen niet per se een probleem hoeft te zijn in de trailer.

DeMolenhoek schreef:
Hier nooit naar gekeken. Zelfs de 2 grootste vijanden werden hier samen in de trailer geladen. Voldoende hooi en rijden maar. Zijn ze meestal veel drukker bezig met evenwicht te houden dan met elkaar te vechten. Waarom probeer je het op voorhand eens niet uit? Laad ze gewoon en doe een blokje rond.


Dit dus.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:06

Mijn paard is ook niet zo vriendelijk naar 1 van onze andere paarden. Arme dier heeft nog steeds de littekens van die ene keer dat ze samen in de wei liepen (hadden eerst een paar week naast elkaar gelopen, toen bij elkaar in onder toezicht wat goed leek te gaan en een paar uur later toch foute boel)

Samen op de trailer is geen enkel probleem, gewoon zo kort vastzetten dat ze niet kunnen neuzen/ bijten en dan is er niets aan de hand.

Natuurlijk was het paard dat zo te grazen is genomen door mijn paard wel even angstig als mijn paard hem zo dicht naderde maar hij had al snel door dat er niets was om bang voor te zijn.

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:14

Als je ze samen doet, korter vastzetten zodat ze niet neuzen. En ook elkaar niet kunnen bijten.. Heb wel eens paarden zien komen waar de een de andere behoorlijk had zitten bijten omdat die te lang stond

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:17

Op de juiste lengte vastzetten en aan beide zijden van het tussen rek een flink hooinet als buffer. En even een proefritje maken.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:25

Kort genoeg vastzetten en vooral niet te lang stilstaan :D

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:36

Ik doe hengstenschot er tussen en meteen gaan rijden. Zolang je stil staat is er vaak een hoop stampij maar zodra je gaat rijden houd dat op.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:40

Kort vastzetten vind ik geen goed advies. Hierdoor belemmer je de paarden hun evenwicht op de trailer te houden. Mijn ervaring is dat de grootste vijanden na een trailerritje ineens vriendjes zijn. Ze trekken zich in een 'spannende' situatie aan elkaar op.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:00

Te kort is natuurlijk niet goed, maar ik zie paarden vaker te lang vaststaan dan te kort. Zelf zet ik de beide paarden vast en check vervolgens even of ze bij elkaar kunnen komen, is dat het geval dan moeten ze iets korter.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:26

Voor het bewaren van het evenwicht moeten ze beide kanten hun nek op kunnen bewegen. Voor mijn idee kun je ze dan niet vastknopen zonder dat ze kunnen neuzen. Ik heb mijn ruin regelmatig met z'n voormalige aartsrivaal in de trailer staan. Inmiddels zijn ze maatjes. Kunnen neuzen, vanaf begin af aan geen ellende gehad.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Twee paarden vervoeren in 1 trailer die elkaar uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:31

Op eigen terrrein zijn ze op dit moment geen vriendjes, maar zodra je ze afzondert van de rest van de kudde door ze in de trailer mee te nemen, hebben ze alleen elkaar nog. Grote kans dat ze dan ineens steun bij elkaar zoeken ipv te gaan klooien.
Wie weet heb je na zo'n weekje weg wel twee heel andere paarden (qua gedrag naar elkaar) mee naar huis!