Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:07

Hey,

Er zijn enkele veulentjes geboren en die moeten natuurlijk een halster om. Nu is mijn vraag hoe leer je dat het beste. Één veulentje trekt altijd weg en je moet echt snel zijn voor het halster om te kunnen doen. Voor de rest is dat veulentje heel aanhankelijk.

Nu heb ik nog een 2de vraagje. Dat veulentje probeert precies altijd te 'bijten'. Maar ik weet niet of het van buiten buiten is of gewoon om te krabben.

Moet ik ze hierop straffen door ze een tik te geven of gewoon wegduwen?


Groetjes

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:09

Ook krabben mag niet met de tandjes, dus je kunt dat veulen prima wegduwen als hij dat doet.

Halsters wennen ze vanzelf aan :).

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 00:13

das uiteraard een leerproces, veulen weet dus eigenlijk niet beter, een correctie is dus zeker nooit verkeerd maar hou er wel rekening mee dat het hier om zeer jonge diertjes gaat, dus duidelijkheid en vooral trachten je verstaanbaar te maken, wederzijdse afspraken maken, .... straffen horen hier dus eigenlijk niet bij.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:54

Ik heb t halster in t begin met zijn 2en gedaan. Eentje die haar licht vasthoudt rondom en haar tegelijkertijd kriebelde sn ik deed dan rustig over haar neus t halster om en dan boven op t hoofd vast.

Bij mij stonden ze in t begin op stal dus ik deed dit elke x met buiten zetten en binnen halen. In t land was t halster af. Na n paar dagen lukte t al in mn eentje als ik t rustig deed en na 2 weken was het niet meer dan normaal voor haar. Halster gaat nu ook om net als bij elk ander paard.

Betreft t bijten. Dat heeft de mijne ook even gehad. Lekker venijnige beetjes zijn dat :') als ik merk dat ze haar tanden wil gebruiken geef ik n kleine correctie. Meestal knip ik met mn vingers in de buurt van haar bekkie. Vaak ook met n wat harde Nee. Eerste x schrok ze er wat van, maar ze had t al snel door. Als ik nu n x merk dat ze t weer wilt doen is n lichte stemverheffing genoeg. Kan haar wel niet "straffen" (echt straffen vind ik t niet, ze krijgt n correctie, doen ze in de paardenwereld ook) maar dan leert ze t ook niet. Moeders laat de kleine haar gerust bijten en schoppen :') maar echt niet dat dat bij mij ook mag :')

Ze vindt me ook nog steeds even lief hoor en is alles behalve schrikkerig, maar probeert nu nog maar zelden haar tandjes te gebruiken. Dat bijten begon bij mij trouwens met 3/4 weken. Ze is nu 7 weken oud.

Miriam6666
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:58

Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:12

Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Ben erg blij dat jij m'n verzorger niet ben...
Denk dat er heel wat andere normale respectvole manieren zijn om het af te leren.

Miriam6666
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:40

miesnaom schreef:
Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Ben erg blij dat jij m'n verzorger niet ben...
Denk dat er heel wat andere normale respectvole manieren zijn om het af te leren.

Miriam6666
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:43

miesnaom schreef:
Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Ben erg blij dat jij m'n verzorger niet ben...
Denk dat er heel wat andere normale respectvole manieren zijn om het af te leren.


Het is niet dat ik het veulen niet in zijn waarde laat hoor. Hij moet alleen weten dat hij niet aan mij mag knabbelen en dit aanleren is vooral fijn als je hem niet wil castreren en hij later hengstenstreken krijgt.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:03

Stoppen met kriebelen op het moment dat hij aanstalten maakt om terug te kriebelen is straf genoeg. Na een paar keer hebben ze de link gelegd en zullen ze jou niet terug willen kriebelen.
Heeft bij alle 5 veulens die ik heb opgevoed prima gewerkt. 0 geweld, lieve veulens

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:30

Mijn veulen heeft pas met 6 maanden een halster om gekregen. En toen spelenderwijs, eerst er mee aaien, daarna over 1 oor, toen over 2, daarna de neus los gemaakt en voorzichtig over de neus, halstertje weer vast maar met de neus er in, en toen onder de keel vast en hop had ze opeens een halster om binnen 10min zonder stress voor haar. Dat een paar x herhaald en kon hem toen zo op en af doen.

Had zelfs tijd genoeg om tussendoor een foto te maken <3
Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:33

Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Mooie is alleen dat een veulen niet begrijpt wat slaan is... ondanks dat jij mij nu gaat vertellen dat hij het snapt.
Wil je een veulen op een correctie manier 'op zijn plaats zetten' dan kan je het beste een velletje bij zijn schouder pakken en deze wat draaien. Dit voelt als een bijt en dat is paarden taal.
Slaan niet.

Miriam6666
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:41

Nou je hebt nu in ieder geval een paar reacties gehad, ik weet ook weer dat ik hiet nooit meer iets ga plaatsen. Blijkbaar toch minder leuk dan ik gedacht had....

Edit: de maniet waarop ik mijn veulen opvoed gaat prima zo en ze vroeg hoe wij veulens opvoeden en niet om commentaar te leveren op andere mensen

Miriam6666
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:46

PanamaD schreef:
Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Mooie is alleen dat een veulen niet begrijpt wat slaan is... ondanks dat jij mij nu gaat vertellen dat hij het snapt.
Wil je een veulen op een correctie manier 'op zijn plaats zetten' dan kan je het beste een velletje bij zijn schouder pakken en deze wat draaien. Dit voelt als een bijt en dat is paarden taal.
Slaan niet.


Ik denk idd dat hij dat begrijpt aangezien het m pijn doet. En ik zie trouwens ook nooit mensen zielig doen over dat de moeder het veulen trapt of bijt dus ik denk niet dat we hier verder aandacht aan hoeven te schenken.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 06:25

Maar waarom niet kiezen voor een correctie die geen pijn doet?

Ik heb ook wel eens een veulen geslagen en zelfs geschopt. Maar die vloog iedereen aan. Dat is een ietwat andere situatie dan reflectoir sociaal gedrag afleren. Iets waarmee het veulen totaal geen vervelende bedoeling heeft, wat zelfs 'lief' bedoeld is...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 07:48

Ik zie en lees hierboven ook weer dat een halstertje over de oren wordt getrokken.
Mensen, er zit een gesp aan halsters. Die zit er niet voor niets. Open maken die gesp dus als je een veulen halstermak wilt maken.
40-50 jaar geleden had je ook voor volwassen paarden geen halsters met knipjes die je over de oren trok.

Ik begin vanaf dag 1 met halsters. Gesp open, kopstuk/halsriem om de hals, ver naar achteren, steeds verder naar voren schuiven tot je het halster over de neus kunt schuiven, kopstuk vastmaken, klaar. Meestal hebben ze de neiging een beetje hun hoofd omhoog te brengen als het neusdeel over de neus komt, wennen ze vanzelf aan. Als ze naar achteren weg willen, sta jij bij de hals om ze tegen te houden. Met een paar keer oefenen weten ze niet beter meer.

Mijn veulens zijn nu 4 en 6 weken oud, en staan 's morgens te wachten tot ze hun neus in het halster mogen duwen, ik doe het gespje dicht en hup, mee naar de wei.
Afbeelding

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:05

keep on dreaming. Ik ben het helemaal eens met wat "Miriam6666" hier al vertelde, dit is de enige goede manier. De kleine probleempjes groeien vaak uit tot echte problemen en dan is de oorzaak te zoeken niet bij het paard maar bij de mens die dit zelf altijd heeft toegelaten.

miesnaom schreef:
Miriam6666 schreef:
Ik doe het waarschijnlijk op een andere manier dan anderen. Deze zomer heeft mijn verzorgpaard een hangstveulen gekregen, dus al vrij snel ging het veulen bijten, trappen enz. Als ik het veulen aai en hij bij (klinkt misschien hard) sla ik hem gewoon dat doet ie t de volgende keer in ieder geval niet meer. Ik vindt veulentjes echt heel schattig en lief enzo, maar ze mogen niet bijten of trappen dan krijgen ze ren klap. Klinkt hard maar het werkt super. Voor de rest is het veulen superaanhankelijk en bijt en trapt dus ook niet (meer). :j


Ben erg blij dat jij m'n verzorger niet ben...
Denk dat er heel wat andere normale respectvole manieren zijn om het af te leren.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:10

Zoals Ibbel hierboven beschreven heeft doen wij het ook bij de veulens. Vorige week is de laatste geboren en die loopt inmiddels ook gewoon met halster om buiten. Eerste keren gaat het inderdaad niet zo makkelijk en snel als bij een volwassen paard, maar naarmate de dagen vorderen gaat het steeds makkelijker en vlotter en zijn ze er in een mum van tijd aan gewend :)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:54

Oke ga jij lekker door met slaan dan ga ik verder dromen :')
Iedereen heeft een eigen aanpak. En ik keur die van jullie absoluut niet goed.
Je kan het eerst verbaal op lossen oid. Blijven ze het dan doen, dan kan je altijd naar een strengere straf.
Maargoed. Meningen en opvoedingen verschillen. Ik denk dat je er zon dood geslagen paard van krijgt (geen karakter)of kopschuw. Maar dat is mijn visie

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 02:06

Ibbel schreef:
Ik zie en lees hierboven ook weer dat een halstertje over de oren wordt getrokken.
Mensen, er zit een gesp aan halsters. Die zit er niet voor niets. Open maken die gesp dus als je een veulen halstermak wilt maken.
40-50 jaar geleden had je ook voor volwassen paarden geen halsters met knipjes die je over de oren trok.


Heb de berichten terug gelezen, maar kan dit er niet uit op maken bij iemand dus hoop niet dat je het over mij reactie hebt want dan geef ik je graag opheldering over de manier hoe ik het mijn veulen geleerd heb. (Bij haar bewust niet via 'normaal halster om doen' methode gedaan)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:26

Miriam6666 schreef:
PanamaD schreef:

Mooie is alleen dat een veulen niet begrijpt wat slaan is... ondanks dat jij mij nu gaat vertellen dat hij het snapt.
Wil je een veulen op een correctie manier 'op zijn plaats zetten' dan kan je het beste een velletje bij zijn schouder pakken en deze wat draaien. Dit voelt als een bijt en dat is paarden taal.
Slaan niet.


Ik denk idd dat hij dat begrijpt aangezien het m pijn doet. En ik zie trouwens ook nooit mensen zielig doen over dat de moeder het veulen trapt of bijt dus ik denk niet dat we hier verder aandacht aan hoeven te schenken.


Enige verschil is dat de merrie een heel arsenaal aan correcties heeft, waarvan fysiek geweld (slaan of bijten) de laatste vorm is. Wij mensen gebruiken slaan vaak al als eerste correctie, waardoor het veulen overdonderd wordt. Hij zal het uiteraard wel snappen, maar of het veulen ervan gediend is, is minder duidelijk. Dan moet je dus al heel goed het karakter van het veulen kunnen inschatten, want er zijn genoeg paarden die als ze een paar keer te fel gecorrigeerd worden in hun ogen, echt zoiets hebben van "bekijk het maar".
Een correctie moet in verhouding staan met het gedrag. En we hebben nog zoveel andere opties in onze rugzak: het veulen uit jouw ruimte laten gaan (en hierin kun je dan nog verzachten en vergroten met je lichaamstaal), neus wegduwen, tik op de neus, met je hand 'sneppen' op de hals (zoals een paard als waarschuwing zou doen met zijn mond),...
Zomaar op een forum adviseren dat je een bijtend veulen moet slaan, vind ik te kort door de bocht.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Re: Veulen een halster omdoen + veulen dat 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:11

Ik zou ook niet voor de correctie van slaan gaan. Ik ben het eens met wat Gini zegt hierboven. Er zijn verschillende verhoudingen waar je rekening meer kan houden.