Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:34

Hallo :D
Ik heb een paard van 5 jaar, ik wil heel gaaf met hem gaan buitenrijden maar dat vind hij best eng. ik wandel soms wel met hem naar een manege bij ons in de buurt om te lessen ( dan wandeld mijn vriendin altijd mee met onze shet ) . Op de heenweg schrikt hij dan heel vaak, maar op de terugweg gaat het altijd al een stuk beter. Bij zijn oude eigenaar heeft hij ook al wel eens buitenngereden, maar dat ging ook niet altijd goed... imand tips hoe ik het goed kan opbouwen?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:37

Iemand vragen om mee te lopen aan het halster touw en als het kan een ervaren/niet schrikachtig paard meenemen ter ondersteuning :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:09

blijven herhalen wat je nu doet, in een groepje geeft het je paard vertrouwen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:40

Beginnen met buiten uitstappen. Je geeft zelf al aan dat ze makkelijker is wanneer ze al wat meer moe is. Dus eerst thuis trainen en een rondje van een paar minuten uitstappen. voorrijden thuis steeds korter maken. Daarnaast altijd als je thuis komt nog heel even doorrijden. Zo leert ze niet naar huis te vliegen

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:51

Mijn jonge paard heb ik eerst heel heel heel veel mee gewandeld, daarna nam ik hem mee naar buiten aan de lange lijnen (ik er dus achter) zodat hij zelfvertrouwen kon krijgen mbt voorop lopen, maar ik hem wel makkelijk kon ondersteunen en hem begeleiden als hij iets echt eng vond. Aangezien ik geen stalgenoten heb om regelmatig mee naar buiten te gaan is daarna m'n vriend mee wezen hardlopen om hem nog mentaal te kunnen ondersteunen indien nodig :)
Vanaf daar ging alles eigenlijk heel vlot!

Succes samen!

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:57

Heel veel oefenen. En houdt het veilig! Als je zelf gespannen bent neem dan iemand mee die geen spanning heeft. Een jong paard zal nog schrikken. Belangerijk is dan dat hij door iemand wordt begeleid die kalm blijft. Veel wandelen en inderdaad beginnen met uitstappen buiten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:02

Samen met een (braaf) ander paard gaat bij mij nog altijd het makkelijkste.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:18

Ik ben het eens met de berichten voor me.

Vraag je ook af of ze bang is van specifieke dingen en oefen er thuis op. Bijvoorbeeld vragen aan iemand of ze traag met de auto wil langs je rijden als je paard bang is van auto's. Met schriktraining leer je je paard ook beter nadenken als hij bang is (en niet gewoon weglopen).

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:15

Ik had zelf een jong paard toen ik voor het eerst naar buiten ging (4 jaar) Het is echt een druktemaker en snel gespannen. Het klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar wat heel erg hielp is zelf rustig en ontspannen blijven. Is er iets wat jou helpt om ontspannen te blijven? Ik vind dat een paard best een keer mag schrikken. Met die gedachten ging ook naar buiten. Zo lang hij maar niet gevaarlijk gek doet.
Zo als al is aangegeven is herhalen en succeservaring voor jullie beiden opdoen erg belangrijk. Ik merk bijv, bij mijzelf als ik op wedstrijd ga, ik erg veel spanning heb en dit op mijn paard overbreng. Ga ik buiten rijden, dan heb ik dit totaal niet en loopt mijn paard ook veel meer ontspannen. Mijn paard vind op een bepaalde plek de brievenbus voor een huis super eng. We zitten soms bijna in de heg van de overburen. Het werd voor mij best een dingetje omdat ze ook begon te steigeren. Totdat iemand tegen mij zei, het is toch niet erg dat ze iets spannend vind. Nu heb ik het geaccepteerd en stap ik soms af als ze er niet langs wil. Vorige week liep ze er op haar tenen :) langs met mij erop. Deze week moest ik weer afstappen. Ik blijf het we proberen.
Mijn paard krijgt magnesium omdat ze erg ril kan zijn. Dit helpt erg goed. Als ik gespannen raak ga ik een liedje neuriën, klinkt gek maar het helpt wel haha

Succes

AnnaFries
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-17
Woonplaats: Ede

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:30

geode les nemen en schriktraining gaan doen. maar vooral goed les nemen. eerst op de grond. als je paard jou iet vertrouwd en je gaat schriktraining doen of lastige situaties opzoeken word het alleen maar erger! als je paard vertrouwen in je heft en ergens van schrikt gaat hij naar jou toe. jij bent immers de veilige plek. daarom gaat het na de les bij de manege beter dan ervoor. blijkbaar ben je voor je paard een betere leider onder het zadel dan op de grond. ik ben erg onder de indruk van de lessen van Chiris Irwin over dit onderwerp. staan volgens mij ook wel wat filmpjes op youtube of facebook van hem. hij kan duidelijk uitleggen waarom je paard schrikt en hoe je er mee om kunt gaan. er zijn best wat instructeurs verdeeld over Nederland die via zijn method lesgeven geloof ik. mischien heb je er wat aan!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:52

Ik neem bij ons op straat vaak de jonge of onwennige dieren mee naar buiten.
Mijn paard is bijna 100% bomproof ( er kan altijd iets zijn wat eng is maar dan kijkt ie een keer en loopt door). Met een ouder braaf dier mee werkt vaak het allerbeste, dan zien ze meteen dat het allemaal niet eng is van het andere paard.
Zowel aan de hand ( en helemaal tussen de lange lijnen) schrikken ze toch veel makkelijker en schieten even weg. Wanneer er een ander dier bij is gebeurt dat echt veel minder.
En daarna pas alleen gaan wandelen of met de lange lijnen...

Bij ons was er 1 van 4 een paar keer met een ander naar buiten geweest, die ander schrok steeds en ging dan een paar pasjes achteruit voor ze verder ging. Rara wat dat jonge dier nu geleerd heeft: als iets eng is moet je achteruit rennen....
Dus de eerste keer met mij mee rende ze paar keer naar achter maar toen ze doorhad dat er niks aan de hand was bleef ze braaf naast mijn paard lopen...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:07

Vertrouwen ontwikkelen dmv schriktraining en het buiten wandelen opbouwen! Eerst een minuutje en steeds langer. Ik gebruik positieve reinforcement (R+) bij mijn paard dus als hij ergens schrik van heeft blijf ik rustig. Het ene paard heeft baat ervan als jij dan stil gaat staan en hem de ruimte geeft om het enge ding te onderzoeken. Het andere paard wordt sneller kalm als je even wat rondjes gaat stappen zodat de spanning kan afvloeien.
En als hij dan het voorwerp bekijkt, beloon ik met een vitaminebrokje. Daarna beloon ik ook als hij de juiste richting oploopt (er naartoe of gewoon door loopt). Hij is daar al stuk nieuwsgieriger door geworden, loopt nu eerder op dingen af en soms gaat hij het voorwerp keer op keer aanraken met zijn neus, waardoor hij steeds een brokje krijgt :').

Zelf kan ik rustig blijven door met mijn voeten de grond écht te voelen. Wiebel je tenen en je hiel, maak echt contact met de vloer, dat zorgt ervoor dat je spanning letterlijk zakt. En fluiten of liedje zingen helpt inderdaad ook, omdat je je ademhaling dan anders gebruikt.

Loop ook rechtop, kin omhoog en schouders naar achter, lekker zelfverzekerd :)!

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:31

vaak is het zo dat als een paard moe is al minder snel reageert op het verkeer. ik ga voor dat ik ga buiten rijden eerst nog gewoon in de bak rijden. dan zijn ze veel rustiger. :)
en natuurlijk gewoon met een andere pony erbij, dat helpt ook altijd.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:49

Met een ander paard erbij kan heel goed werken. (Eentje die al verkeersmak is.)
Hij ziet dan dat het andere paard niet schrikt waardoor hij zelf ook meer ontspant en inderdaad, wandelen! :)

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:47

Laten wennen, veel wandelen. :)

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:01

woepsie90 schreef:
En als hij dan het voorwerp bekijkt, beloon ik met een vitaminebrokje. Daarna beloon ik ook als hij de juiste richting oploopt (er naartoe of gewoon door loopt). Hij is daar al stuk nieuwsgieriger door geworden, loopt nu eerder op dingen af en soms gaat hij het voorwerp keer op keer aanraken met zijn neus, waardoor hij steeds een brokje krijgt :').


die van mij doet het ook zonder brokje precies zo, paarden zijn van zichzelf behoorlijk nieuwsgierig. Als ik onderweg wat spannends tegenkom dan 'moet' ze er van mij naar toe en als het even kan de neus er tegenaan houden. Vaak gaat ze nu zelf al naar spannende dingen toe.

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:04

Meerdere naar buiten gaan met zijn 2e of 3 . Dan wel paarden die erg mak zijn. Desnoods touwtje eraan dat zij je vast hebben desnoods

annesofiemm
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:22

Eerst gewoon buiten stappen met je paard, hem de omgeving laten verkennen. Later kan je gaan rijden met iemand die het paard vasthoudt. Stap voor stap wordt je paard het gewoon (;

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:47

Ik denk dat je het inderdaad het best leert door gewoon kilometers te maken. Het is dan belangrijk dat jij je paard ook echt vertrouwen kan geven, dus dat je rustig en consequent blijft ook als hij schrikt/dingen eng vind. Als je het zelf lastig vind om altijd rustig te blijven kan het ook verstandig zijn om het in een meer gecontroleerde omgeving te oefenen met enge dingen. Als je bijvoorbeeld in een bak werkt is het idee dat je paard zich lostrekt al veel minder eng en dan kan dus met iets minder druk vertrouwen opbouwen.
Buiten rijden met een ander paard is inderdaad ook erg fijn om beide vertrouwen op te bouwen maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om me echt op sleeptouw te laten nemen en het paard evt zelfs vast te laten houden door een ander. Imo went je paard dan wel aan dingen maar leert hij niet op jou vertrouwen, dus dat brengt je maar beperkt vooruit als je ook gewoon zelf buiten wilt kunnen rijden.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Re: Hoe kan ik mijn paard leren buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:24

Met een ander paard, die hij ook goed kent, samen wandelingetjes maken en steeds meer kennis laten maken met de buitenwereld. Wanneer je merkt dat dit goed gaat, misschien op een rustige plek erop proberen te rijden en kijken hoe dat gaat.