Heeft mijn paard verlatingsangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gertru97
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-16

Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 14:26

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen?? Ik heb sinds een aantal maanden een ruin van drie jaar. In de zomer staat hij dag en nacht op het weiland met een aantal andere paarden. Hij is heel lief en braaf, zolang zijn vriendinnetje er maar bij is. Zodra ik hem alleen uit het weiland haal, wordt hij gek. Hij draait van mij weg, hinnikt en doet heel nerveus. Een paar dagen geleden probeerde hij mij zelfs meerdere malen te trappen tijdens het poetsen. Iets wat hij nog nooit gedaan heeft. Op dit soort momenten is er ook niets met hem te beginnen. Zodra hij weer in de wei staat, veranderd hij weer in het lieve paardje die ik ken. Dan komt hij naar me toe en vindt hij alles goed. Ik ben bang dat hij verlatingsangst heeft. Mijn vraag is, is dit zo? En zo ja, hoe kan ik hem helpen zodat hij het minder eng vindt als hij alleen is?

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:42

Ja dat klinkt wel als 'verlatingsangst' mijn paard heeft dat ook. Hij kan nog steeds wel eens flippen als andere paarden van hem weg rennen en hij niet mee mag maar het is heel natuurlijk, hij wil gewoon graag bij de kudde blijven. Wat bij mij hielp was doorzetten en hem dagelijks uit de wei halen waardoor het een gewoonte word. Mijn paard is daardoor een stuk rustiger geworden op buitenrit en hinnikt niet meer want hij weet dat hij straks weer terug komt bij zijn paardenvrienden :)

Anoniem

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:50

Een stukje opvoeding helpt hierbij ook wel. Hij ziet jou totaal niet als leider dus loopt waarschijnlijk dwars over je heen als hij zo irritant doet? Ik zou eens iemand helpen die je met grondwerk kan helpen hem op de plaats te zetten en jou te leren hoe je de leider kan zijn.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:59

Sommige paarden hebben dit heel erg, en het is niet altijd helemaal op te lossen en heeft ook niet altijd met leiderschap te maken maar er kan ook shock in het paard zitten. Ik zou proberen hem een poosje samen met zijn maatje op de poetsplaats te zetten, zodat hij wat meer vertrouwen krijgt in de poetsplaats. Ook zijn brokken op de poetsplaats geven. Kleine stapjes nemen in elk geval. Grondwerk is ook goed voor het vertrouwen en grazen aan de hand.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:13

het kan verlatingsangst zijn, kan ook een stukje vertrouwen zijn.

Toen ik mijn paard kocht heeft hij zich een hele tijd ook zo gedragen. Uiteindelijk lag het echt aan het vertrouwen. Rustig blijven, gewoon meenemen. Niet boos worden maar neem de leiding wel duidelijk van hem over. Hij is nog jong, verhuisd, nieuwe eigenaar. Hij moet dit ook allemaal maar verwerken en accepteren. geef hem die tijd en het vertrouwen. Dan wordt hij vanzelf rustiger. Let wel! juo trappen mag nooit! dan mag je best boor worden. Emotie tonen is goed, hij moet kunnen vertellen waar hij last van heeft, maar wel binnen jouw grenzen

Gertru97
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:22

Dank jullie wel!! Ik haal hem nu vaker uit de wei. Afwisselend met zijn maatje en zonder. Hij is nog steeds moeilijker zonder zijn vriendinnetje, maar al wel wat rustiger. Bedankt voor jullie reacties

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:27

De aanhouder wint! Met veel geduld en begrip voor hoe een paard (kuddedier... alleen is niet oké) de wereld ervaart kom je heel ver. Fijn dat het al beter gaat.

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:49

Klinkt inderdaad als verlatingsangt, mijn pony heeft dat ook. Gewoon heel veel proberen en afteleiden als je met m bezig bent

SannaFotos

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-17
Woonplaats: ede/bennekom

Re: Heeft mijn paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:17

fijn om te horen dat je vooruitgang hebt geboekt. het paard is een kudde dier en is dus gehecht aan zijn kudde dus ook aan jou ergens is dat wel lief maar soms ook idd erg vervelend als hij doordraait