Vertrouwen en respect paard winnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:19

Dit paard zal jou nooit respecteren. Want dat zal ze nooit kunnen. Geen enkel paard kan dat. Het stuk hersens waarmee andere soorten (bij voorbeeld de mens) respect hanteren ontbreekt bij het paard. Het is voor paarden fysiologisch onmogelijk om respect te hebben voor wat dan ook.

Wat kun je dan wel bereiken: angst of vertrouwen.

Lijkt me dat je op dat laatste uit bent.

Wanneer vertrouwt een paard je: wanneer je veilig bent. Wanneer ben je veilig: wanneer je eerlijk en duidelijk bent. Zorg dat het paard begrijpt wat het moet doen. En zorg dat je geen dingen vraagt die het niet kan. Natuurlijk kun je een paard nieuwe dingen leren, maar die moet je dan wel aanbieden in logische stapjes die het paard één voor één kan leren uitvoeren.

Omgaan met paarden les 1: degene die tempo en richting bepaalt is degene die het voor het zeggen heeft. Maaaaarrrrr.... die status moet je verdienen. Hoe? Dat is afhankelijk van het karakter van het paard én van je eigen karakter.

Beste tip: zoek grondwerkinstructie. Je gaat dit in je eentje niet redden. Zoals al is aangegeven: het ik ben dominant en paard moet doen wat ik zeg is een totaal verkeerde insteek. Zoek iemand die je een geschiktere mindset kan bezorgen.

Veel succes.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:52

Koper schreef:
Dit paard zal jou nooit respecteren. Want dat zal ze nooit kunnen. Geen enkel paard kan dat. Het stuk hersens waarmee andere soorten (bij voorbeeld de mens) respect hanteren ontbreekt bij het paard. Het is voor paarden fysiologisch onmogelijk om respect te hebben voor wat dan ook.

Aha - je kraakt dus niet TS af.

In jouw visie is geen enkel paard in staat tot respect voor wie of wat dan ook.
Maar dat klinkt mij in de oren als zouden paarden non stop als een kudde olifanten door alle mogelijke porceleinkasten denderen - en dat is niet zo.

Paarden denken, maar ze denken anders dan wij - en anders dan veel mensen in de paarden wereld denken dat ze denken....

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:29

Inderdaad denken paarden anders dan wij. Paarden hebben namelijk heel andere hersens.

Paarden zijn prooidieren en zullen daarom zich conflictvermijdend opstellen. Heeft niets met respect te maken. Maar met een andere manier van (over)leven.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:49

ik heb zelf zoon paard en die heeft mega verlatings angst en ze vertouwt nu alleen mijn. Maar met heel veel rust en geduld kom je heel ver en je moet niet tesnel willen. Mij bijvoordeelt wou je overlopen als de stal in moesten enzo. En toen hebben wij der aan geleerd als wij stilstaan moet zijn ook stil staan. Als wij lopen moet zij ook lopen. En de mijn kan ook heel erg drammen en wilt der zin door drijven. Maar daar krijgt ze niet voor elkaar bij mij. Ik heb naast rijden heel veel met der gedaan waar door we echt band opbouwen. Ik heb nu ruim een jaar en ze begint nu pas echt band met der tekrijgen al was klik der wel meteen. Maar zulke dingen hebben tijd nodig bij mij paard moet ook niet dingen tesnel gaan doen dan raakt ze volledig van slag enzo. Die hebben we zelf op nieuwe moeten inrijden toen ze zich sterker ging voellen. Want die was heel erg ondervoet en geen bespiering niets. Maar dat is nu allenmaal bij getrokken nu pas is ze hoe ze hoord tezijn kwa uiterlijk. Maar mijn paard en ik hebben in jaar dat ik haar heb al veel mee gemaakt en dat heeft ons band alleen maar sterker geworden. Maar geloof mij neem de tijd en wil niet snel want dat werkt echt niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vertrouwen en respect paard winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:14

Ik denk inderdaad dat je les nodig hebt,om even op de juiste manier op gang te komen met deze pony.

Pizzadough42
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:45

Hoi hoi, ik zou adviseren om eens goed naar Clinton Anderson te gaan kijken. Hij heeft een youtube kanaal, waar hij ook videos maakt over vertrouwen en respect. Als dat niet werkt, even naar Warwick Schiller kijken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vertrouwen en respect paard winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:57

Warwick schiller is ook een goeie inderdaad! Ben gister op zijn filmpjes gestuit, ziet er veelbelovend en makkelijk uit!

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:06

Waarom staat ze al zolang stil? Heeft ze ooit ergens last van gehad, waardoor de eigenaar er niets meer mee durfde te doen? Reageert ze zo omdat ze bang is pijn te hebben als er wat met haar gedaan wordt? Daar heb ik namelijk ook al wat exemplaren van voorbij zien komen, helaas. Paarden die eigenlijk heel lief zijn, maar niet begrepen worden en als men dan toch wat van ze wil; dat ze dan ineens dreigend naar de mens overkomen.

Maar het kan natuurlijk ook heel goed een dominantie-verhaal zijn. Dat jij je niet bewust bent van je eigen lichaamshouding en handelen. Daar prikken paarden dwars doorheen en gaan dan zelf de leidende rol op zich nemen. Dat doen ze niet om jou te pesten of dwars te liggen, maar iemand moet het doen en aangezien jij op dat moment niet sterk (genoeg) in je schoenen staat... Straffen heeft helemaal geen zin. Zeker blijven van jezelf en vooral bewust zijn van je eigen lichaamstaal en handelen wel. Hiervoor kun je les krijgen bij één van de instructeurs van Emiel Voest (Freestyle training). En maak jezelf interessant. Veel mensen overvragen paarden door elke dag en elke keer maar weer wat met ze te moeten doen. Gewoon langskomen, een aai over hun bol, eventueel een appeltje bij het hek leggen en daarna niets meer, maakt het juist veel interessanter om eens even bij je te buurten. Door elke keer wat anders te doen, word je ook niet voorspelbaar.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:40

Een heel vervelend probleem, dit! Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt om het vertrouwen te winnen.
Er is de tip gegeven om te gaan kijken naar Clinton Anderson, maar persoonlijk ben ik erg tegen hem en zijn methode omdat hij werkt met het paard angst aanjagen. Als je naar zijn filmpjes kijkt kun je ook zien dat de paarden bang voor hem zijn in plaats van dat ze hem respecteren. Meningen verschillen natuurlijk, maar ik persoonlijk zou niet zijn methode toepassen voor wat dan ook.

Ik zou zelf gaan voor veel onderzoek doen in boeken en op het internet, en dan op zoek gaan naar een instructeur die volgens jouw gekozen methode werkt. En natuurlijk veel geduld!

Succes, en ik hoop dat het je lukt!

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Vertrouwen en respect paard winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:38

Ik heb met mijn toen 13-jarige Haflinger iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Een boze pony die zich niet gedroeg zoals wij dat graag zien. Oorzaak: vorige eigenaren (gezin) waren niet consequent en stonden niet stevig in hun schoenen. Na zes weken bij mij en mijn paard was de grootste narigheid eraf. Wat heb ik gedaan: begrijpen dat hij zich zo gedraagt en vertrouwen in mezelf en respect voor mezelf hebben (je kunt geen respect van anderen verwachten als je niet respectvol bent naar jezelf. Zelfvertrouwen geeft vertrouwen). In het begin heb ik niets anders gedaan dan een aai in de wei komen brengen en voeren (Summerfit koek). Iedere dag hetzelfde doen. Niet slaan, werkt op dat moment toch niet. Als je het bijten eng vindt: doe haar een graasmasker om, dan hoef je je daar even geen zorgen over te maken.
Je wilt dat zij respect voor jou heeft en jou vertrouwd. Dat begrijp ik heel goed. Het is alleen niet af te dwingen. Zorg dat je aandacht hebt voor jezelf. Hoe sta jij naast haar? Als jij duidelijk, rustig en consequent bent, leert zij vanzelf wat ze aan je heeft. Sommige paarden en pony's kunnen ongelofelijke lompe doordouwers zijn. Je zou bij wijze van spreken meer vanuit de verontwaardiging 'hé, ik sta hier!" moeten reageren dan vanuit boosheid of angst.
Ze heeft een achterstand als het gaat om omgaan met mensen. Haflingers zijn over het algemeen niet dom en doen heel wat voor eten, kijk eens of je het leuk kan maken om haar iets te leren.
Lees en leer. En bovenal: ZELF sterk in je schoenen staan met rechte rug, zelfvertrouwen en geduld.

Succes en heb er vertrouwen in dat het goed komt! Het kost alleen tijd en energie.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:35

Ik begrijp je, je wilt graag de pony respect te leren voor jou en andere mensen. Maar het probleem is dat je het op een verkeerde manier leert. Niet beledigend bedoelt, want je wilt ook het beste voor je pony en voor jezelf. De pony hoort ten alle tijde respect te hebben voor de mens en voor jou, omdat je anders niks aan hem hebt, om maar even plat te zeggen. Probeer als eerste, als je naar hem toe gaat je borst naar voren te houden, dat heeft een uitstraling van dat je niet bang voor hem bent en dat hij ziet dat je gezag uitstraalt. Als hij dan boos doet, houd je hem op afstand, maar niet door een stapje achteruit te zetten. ik weet niet of je hem al een halster aan kan doen, maar als dat kan probeer dat dan ook. Als dat niet lukt probeer je het met snoepjes. Je moet proberen als hij boos doet, niet weg te lopen, maar hem op afstand te houden, alleen als het echt gevaarlijk word natuurlijk wel weglopen. Maar vergeet ook nooit, dat als hij uberhaubt naar je toe komt in de wei, of normaal doet, hem uitgebreid te belonen. Met een klopje, aai en snoepje. dan begrijpt hij echt wel dat dat betekent dat hij het goed doet. Het is gewoon een hele slimme pony die jou door heeft, probeer hem dus duidelijk te maken dat jij hem ook door hebt en met hem om kan gaan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik zou graag willen weten of je nog vooruit bent gegaan, oid.
Succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Vertrouwen en respect paard winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:49

Ts: doe eens t omgekeerde ( ipv wat de pony verwacht wat je gaat doen!!) Maak je dier nieuwsgierig, zodat het interessant gaat worden om bij jou te willen zijn!! Pat parelli zou je ook nog een heel eind op weg kunnen helpen!!!