Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2231
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:59

Ik bedoel, je kan van achter een computer niet uitmaken dat alles ok is met het paard, maar het puur aan de TS ligt.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:12

ik heb enkel de OP gelezen.

Zoals ik het goed begrijp is ze dit beginnen doen na het brokjes aan het veulen geven, en weet ze nu dondersgoed dat ze ermee wegkomt.

Ik ben op dat vlak heel erg simpel, nl "Zo zacht als kan, zo hard als nodig".

In dit geval zou ik fijn enkele keren een goede longeerzweep mee de weide innemen, op het moment dat ze er ook maar aan dénkt om vies te komen doen naar haar, geef je haar een lel dat raak is en dat ze goed voelt ook. Actie-Reactie.

Let wel, hou je boosheid onder controle, je moet de reactie geven op het moment dat nodig is, niet een paar seconden of minuten erna. Als ze daarna wél op een fijne manier komt kennismaken, moet je ook gewoon normaal doen tegen haar, haar aanhalen, belonen. Het is nl niet de bedoeling dat je paard bang wordt van je .

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:19

anjali schreef:
Maar,is dit wangedrag begonnen toen ze haar veulen had? Is dat veulen er nu nog bij? Veel dieren worden agressief als ze jongen hebben.Een soort van doorgeslagen beschermingsdrang.Dat is dan hormonaal en zal wel minder worden.Maar desalniettemin vind ik dit zeer ongewenst en gevaarlijk gedrag.

En ten tweede: staan er nog andere paarden of staan er alleen deze merrie met haar veulen?

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:39

Ik begrijp het helemaal, ik heb ook een merrie gehad die geen vertrouwen in de mens had en best wel dominant was. Dat is nu gelukkig veranderd. Dat heb ik gedaan door eerlijk te zijn. Als ze boos deed, deed ik boos terug, maar dan word ze nog bozer. De aanhouder wint dus heb ik haar regelmatig een lesje moeten leren. maar als ze gewoon normaal deed, beloonde ik haar uitgebreid, zodat ze zelf kon merken dat dat dus veeeel fijner was dan dat ze zo vervelend deed. En zo leerde ze het binnen een half jaar. *\o/*

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:12

iK moest echt enorm lachen om je taal in de startpost. heerlijk:)

iK denk dat ik echt ontzettend pissig zou worden van dit gedrag (daarom heb ik eigenlijk ook voor een ruin gekozen). en dit gedrag zou ik echt afstraffen. Eerst zachtaardig maar daarna gaat de zweep erover. DIe mest moest uit de weide, en zij hoeft echt niet uit te halen.

UIteraard zou ik wel alles proberen om erachter te komen waarom ze zo doet. ALs ze blijft uithalen is er wellicht iets mis. tanden? rug? hormonen? maar als het ophoudt of minder wordt na dat je weer duidelijk hebt gemaakt dat jij de baas bent, dan weet je dat het waarschijnlijk dominantie was.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Genoeg is genoeg! dringend advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:15

Eerst die zweep erbij. Tegenwoordig roepen mensen wel erg vlug gedrags therapeut ditje datje... hop tegengas geven

_Fabian
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:38

Leffroi schreef:
Eennpaard dat bewust naar me probeert te trappen terwijl ik er ook nog eens niks van vraag, zou van mij absoluut een flinke oplawaai krijgen met een longeerzweep. Maak je groot en geef maar een flinke flik. Nu zal ik bokt wel over me heen krijgen, maar met 'koetsie koetsie aah' bereik je niks. Niet eerst grondwerk en weet ik veel whatever er bij halen. Gewoon een flinke flik uitdelen en dan kijken wat ze doet. Wél even bijnde uitgang blijven staan just in case. Maar kom op zeg..


Een keer als mens flink uithalen met een zweep verbleekt bij wat paarden bij elkaar doen als ze 'even iemand op zijn/haar plek moeten zetten'. Zelf ben ik als ruiter 'getuige' geweest van een ruzie tussen 2 merries (de merrie die mij op de rug had en een andere waar ook iemand op zat). Dat was, laten we zeggen, onprettig en spannend (ik bleef wel zitten). Als paarden duidelijk snappen waarom ze een tik krijgen is dit volgens mij gewoon normaal acceptabel gedrag (ik ben geen expert maar ik heb het veel meegemaakt).

Ragdollcat
Berichten: 14667
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:32

StalNollie schreef:
Eerst die zweep erbij. Tegenwoordig roepen mensen wel erg vlug gedrags therapeut ditje datje... hop tegengas geven


Mee eens!


Ooit wilde mijn de toen brutale 2-jarige arabierhengst mij zomaar flink bijten op een poetsplaats, ik handelde direct door er een springzweep bij te pakken en flink hard uit te halen op de zijkant van zijn mond. En hij snapte het direct en wilde toen nog een keer uithalen met zijn mond, dus ik nog een keer met die zweep erop en daarna heeft hij het in zijn verdere leven nooit meer gedaan bij mij.

Het is er 1 met een groot karakter en hij durfde nog een keer, dus gewoon direct duidelijk zijn en straffen.

En echt, hij is er niet kopschuw van geworden of wat dan ook........ik kreeg er juist veel complimenten van dat hij zo goed is opgevoed en makkelijk.

Hij snapte het direct en dat het met het willen bijten te maken heeft. Hij heeft wel even later laten zien dat hij weer goed wilde maken ofzo, door zijn hoofd in mijn armen te leggen.