Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:35

Ik zal eerst een korte voorgeschiedenis geven van Yatzee:
september 2015: Ik heb Yatzee gekregen als bijna 5-jarige ruin. In die bijna 5 jaar heeft hij in een bos op een grote weide met andere paarden gestaan. Het enige wat hij min of meer kende was een halster aandoen en volgen. Er was nog nooit een smid bijgeweest, en was eigenlijk ook nooit echt geborsteld geweest, vastgebonden blijven staan kende hij niet.... En hij had zomereczeem, heel erg, waar niets aan gedaan werd (voordat er geoordeeld wordt over de vorige eigenaar, deze man was erg ziek en is intussen overleden. Omdat niemand Yatzee wilde kopen heb ik hem opgevangen en hij is bij mij gebleven en op mijn naam gezet voor de man overleden is).
Dus toen Yatee bij mij kwam heb ik hem alles geleerd. Dat ging goed, hij was soms wel wat bang of verschietachtig maar nooit abnormaal ofzo. Na iets meer als een half jaar heb ik hem zadelmak kunnen maken, en ik rij hem bitloos omdat hij heel goed luistert. Ook een zweep ofzo heeft hij nooit gezien omdat dat niet nodig was, zelfs niet voor de longeren (hij luistert heel erg goed naar stemhulpen).

Juli 2016: Yatzee en ik maakten elke week een buitenrit en dat ging goed. Op een dag ging ik wandelen met de eerste keer een vliegendeken speciaal voor te rijden. Ik galoppeerde een stukje, maar ineens schoot Yatzee een weg naar links in (doet hij normaal niet) en blijkbaar zat mijn zadel niet goed vast (waarschijnlijk lag het niet goed en heb ik dat niet gezien door de vliegendeken) en mijn zadel en ik gleden van Yatzee af. Het was een weg die vrij hard was, met stenen, en ik ben hard neergekomen. Yatzee is in paniek weggeschoten maar uiteindelijk heb ik hem gevonden in een wei die aangrensde aan de wei waar hij toen stond.
Mijn spullen waren allemaal kapot en ikzelf had een barst in mijn heup. Ik mocht 8 maanden niet rijden en heb 2 maanden op krukken gelopen waardoor het moeilijk was om hem te verzorgen.

Na die val is Yatzee wat angstig geworden, maar met hulp van andere mensen heb ik na enkele weken het zadel er terug kunnen opleggen en is iemand een kleine wandeling gaan maken. Daarna leek het terug beter te gaan.

In augustus is zijn weidemaatje (wat niet echt een maatje was want die deed altijd vervelend tegen Yatzee, wegjagen bij eten, zijn eczeemdeken kapot bijten,...) verkocht en mijn mama (die op dat paard reed om die wat in beweging te houden) heeft toen een hele leuke Haflinger merrie gekocht. Zij heeft nergens bang voor (echt, nergens) dus ik dacht dat dat wel een goede invloed zou kunnen zijn op Yatzee.

December 2016: De wei waar wij stonden was verkocht, dus we zijn moeten verhuizen naar een andere wei. De eerste wei lag vrij achterin en daar kwamen enkel mensen die daar moesten zijn, omdat dat afgesloten was. De wei waar we nu naartoe gingen lag langs een bosweg die naar het bos en een voetbalveld leidt, dus er komen veel wandelaars, fietsers en auto's voorbij. Dat leek me juist goed omdat hij dat dan leert kennen.
In het begin ging het goed, soms verschrok hij wel eens van een auto met een wat zwaarder geluid maar hij herpakte zich altijd snel.
Na een paar maanden werd hij echter banger en banger. Dingen die hij al 100 keer had gezien, daar had hij ineens bang voor. Als ik hem vastbond om te verzorgen kon hij van een fietser of een auto zo in paniek raken dat hij ontelbaar veel halsters en halstertouwen heeft kapot getrokken. En dan had hij ook weer dagen dat ik er alles mee kon doen. Ik wist nooit welke Yatzee ik ging zien, bange of dappere Yatzee.
Ik dacht dat dat misschien kwam omdat zijn zelfvertrouwen minder geworden is doordat we niet gingen wandelen. Dus ik ben toen begonnen met wandelingen aan de hand (mocht nog steeds niet rijden) en longeren in de wei, maar zijn wisselvalligheid bleef.

In april ben ik terug beginnen rijden en eens ik erop zit is alles ok. Maar bij het borstelen en opzadelen kan hij ineens zo panikeren, terwijl hij dat kent. Het is ook niet elke keer, soms kan ik alles doen en soms kan ik er niet eens aankomen.

De reden voor het nu te posten is omdat het afgelopen zondag bijna heel fout was gegaan. Ik heb altijd een rode regenjas aan, in de zakken zit snoep dus Yatzee kent deze jas. Afgelopen zondag had ik deze jas uitgedaan omdat ik het te warm had. Ik had Yatzee geborsteld en opgezadeld en toen wilde ik mijn regenjas terug aandoen en hij verschrok hier zo hard van dat hij (alweer) het halstertouw heeft kapot getrokken, en toen stampte hij naar mij!! Dat heeft hij nog nooit gedaan! Gelukkig had ik mijn helm vast en heeft deze de slag opgevangen, anders was het los op mijn hand/pols geweest.

Ik heb de jas aangehouden en heb Yatzee even laten doen. Om hem nieuwgierig te maken ben ik toen aan de omheining gaan staan waar een andere wei aan de onze grenst, daar staat een pony op. Ik ben die pony snoepjes beginnen geven en Yatzee is dan zelf gekomen om te kijken wat ik aan het doen was. Ik heb hem dan gevangen en geaaid, er wat aan zitten "prullen" tot ik voelde dat hij terug ontspannen was. Daarna heb ik hem verder opgezadeld en dat ging goed.

Toen wilde ik opstappen en normaal blijft hij heel goed staan dan. Maar nu bleef hij niet staan en net toen ik met beide voeten van de grond was vertrok hij in draf. Ik heb mij toen van het zadel laten glijden (ik was nog niet erop) en ik denk dat hij daarvan schrok want hij schoot weg. Ik wilde hem niet loslaten maar hij snokte zo hard aan zijn teugels en ik kreeg een pijnscheut in pijn pols dus moest loslaten. Uiteindelijk heb ik hem weer kunnen vangen en zijn we nog wel een klein stukje gaan wandelen maar mijn pols is gekneusd (denk ik, ben niet naar de dokter geweest...)

Gisteren toen ik hem eten ging geven kon ik weer niet in zijn buurt komen. Uiteindelijk heb ik zijn eetbak vastgehouden en is hij dan wel komen eten, en heb ik hem kunnen aaien. Maar toen het eten op was kon ik weer niet in de buurt komen.
Dus gisteren ben ik voor de 1000ste keer huilend van frustratie en verdriet (want mijn pony ziet mij niet graag) naar huis gereden.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ook omdat hij zo wisselvallig is. Ik probeer om hem nieuwe dingen te leren, maar de ene dag kijkt hij niet eens op van de gekke dingen die ik doe, en de andere dag kan ik hem niet eens aanraken...
Ik ben elke dag bij Yatzee, ik smeer hem dan in tegen zijn eczeem en kijk het deken na of het nog goed zit (behalve natuurlijk op de dagen dat ik er niet kan aankomen), ik geef hem eten, ik ben bij hem als hij eet, en elke zondag borstel ik hem uitgebreid en als het mooi weer is gaan we rijden. Als ik nu maar 1 keer per week mijn gezicht liet zien zou ik nog begrijpen dat hij mij niet vertrouwt maar nu...

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:46

Ik heb geen idee hoe dit zou komen! Misschien heeft die veel stress of hormonen? Ik heb werkelijk geen idee, maar ik leef (en lees) met je mee! /3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:48

Gek idee misschien, maar ik zou zijn ogen eens controleren. Paard van een kennis werd ook net zo als die van jou steeds schrikkeriger en die bleek iets aan de ogen te hebben waardoor hij steeds slechter ging zien.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:49

Is het paard medisch wel helemaal in orde? Als er iets niet lekker in het lijf zit dan zie je wel vaker dat ze vreselijk wisselvallig zijn en onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Mocht dat niet het geval zijn dan zegt mijn gevoel wat betreft dit verhaal dat jullie elkaars angst een beetje zijn gaan voeden. Dat is begonnen met die val, jij bent er van geschrokken, paard is ervan geschrokken en zo is het bergafwaarts gegaan. Ik denk dat jouw reacties op zijn gedrag (weglopen nadat hij naar jouw heeft uitgehaald in plaats van hem een flinke lel verkopen, eraf springen als hij wegdraaft ipv doorzetten en hem laten lopen zoals jij wil) het alleen maar bevorderen. Ik zou eerst maar eens flink qua grondwerk aan de slag gaan (gezien het rijden wel redelijk lukt), desnoods met begeleiding, en er eigenlijk pas weer opstappen en mee naar buiten gaan als jullie elkaar weer helemaal vertrouwen.

Maar nogmaals, en dat is het allerbelangrijkste(!!!), laat er eerst een DA bij komen en het paard grondig nakijken voordat je er verder mee gaat worstelen.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 12:54

Memories schreef:
Is het paard medisch wel helemaal in orde? Als er iets niet lekker in het lijf zit dan zie je wel vaker dat ze vreselijk wisselvallig zijn en onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Mocht dat niet het geval zijn dan zegt mijn gevoel wat betreft dit verhaal dat jullie elkaars angst een beetje zijn gaan voeden. Dat is begonnen met die val, jij bent er van geschrokken, paard is ervan geschrokken en zo is het bergafwaarts gegaan. Ik denk dat jouw reacties op zijn gedrag (weglopen nadat hij naar jouw heeft uitgehaald in plaats van hem een flinke lel verkopen, eraf springen als hij wegdraaft ipv doorzetten en hem laten lopen zoals jij wil) het alleen maar bevorderen. Ik zou eerst maar eens flink qua grondwerk aan de slag gaan (gezien het rijden wel redelijk lukt), desnoods met begeleiding, en er eigenlijk pas weer opstappen en mee naar buiten gaan als jullie elkaar weer helemaal vertrouwen.

Maar nogmaals, en dat is het allerbelangrijkste(!!!), laat er eerst een DA bij komen en het paard grondig nakijken voordat je er verder mee gaat worstelen.


Op welke manier bedoel je medisch? Want hij ziet er gezond uit, glanst mooi, eet goed, hij is ontwormd,.. dus heb niet direct de neiging om te gaan denken dat er iets aan de hand is...

En een lel verkopen heb ik nog nooit gedaan...en zal ik ook nooit doen. het afspringen als hij niet stil blijft staan is wat ze mij hebben geleerd. Als het paard niet blijft staan begin je opnieuw tot hij blijft staan (zo heeft Yatzee het ook geleerd)

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:56

Niet alles is met de buitenkant/ het uiterlijk te zien van een paard.

Het kan best zijn dat die blind wordt, zoals aangegeven. Maar ook dat die over je heen loopt, je uitprobeert, en zo geen zin in je heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:56

Wat doe je als hij schrikt van een fietser/ auto etc? Praat je kalmerend tegen hem? Aai je hem?

Heel eerlijk gezegd: een paard dat naar jou slaat uit angst, dat gebeurt niet vaak. Tenzij je een angstig paard in een hoek drijft bv. Ik denk eerder dat hij een beetje lak aan je heeft. Als hij schrikt, komt hij overal mee weg.

Dit is wat ik denk. Maar ik heb jullie niet samen gezien dus natuurlijk bestat er een kans dat ik het mis heb.

Ik zou dit oplossen met grondwerken, en hier iemand bij halen die er verstand van heeft en consequent en niet bang is.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:02

VivaLaVida schreef:
Wat doe je als hij schrikt van een fietser/ auto etc? Praat je kalmerend tegen hem? Aai je hem?

Heel eerlijk gezegd: een paard dat naar jou slaat uit angst, dat gebeurt niet vaak. Tenzij je een angstig paard in een hoek drijft bv. Ik denk eerder dat hij een beetje lak aan je heeft. Als hij schrikt, komt hij overal mee weg.

Dit is wat ik denk. Maar ik heb jullie niet samen gezien dus natuurlijk bestat er een kans dat ik het mis heb.

Ik zou dit oplossen met grondwerken, en hier iemand bij halen die er verstand van heeft en consequent en niet bang is.


Als hij bang is van iets praat ik op een normale toon tegen hem (en ik zeg "Yatzee gij verdomde onnozelaar, ge kent dit"). Als hij dan terug normaal doet aai ik hem.

Ik weet niet wat maakte dat hij sloeg. Hij schoot eerst naar achter (maar hij stond vastgebonden) en toen draaide hij zich, sloeg, tegelijkertijd schoot de gesp van het halstertouw kapot en toen heeft hij de hele wei bokkend rondgelopen tot ik met de andere pony ging fletsen en hem negeerde.

Grondwerk kan ik idd terug beginnen doen... (Deed ik voor ik terug mocht rijden ook, hoort bij het longeren)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:03

Fieah schreef:
Memories schreef:
Is het paard medisch wel helemaal in orde? Als er iets niet lekker in het lijf zit dan zie je wel vaker dat ze vreselijk wisselvallig zijn en onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Mocht dat niet het geval zijn dan zegt mijn gevoel wat betreft dit verhaal dat jullie elkaars angst een beetje zijn gaan voeden. Dat is begonnen met die val, jij bent er van geschrokken, paard is ervan geschrokken en zo is het bergafwaarts gegaan. Ik denk dat jouw reacties op zijn gedrag (weglopen nadat hij naar jouw heeft uitgehaald in plaats van hem een flinke lel verkopen, eraf springen als hij wegdraaft ipv doorzetten en hem laten lopen zoals jij wil) het alleen maar bevorderen. Ik zou eerst maar eens flink qua grondwerk aan de slag gaan (gezien het rijden wel redelijk lukt), desnoods met begeleiding, en er eigenlijk pas weer opstappen en mee naar buiten gaan als jullie elkaar weer helemaal vertrouwen.

Maar nogmaals, en dat is het allerbelangrijkste(!!!), laat er eerst een DA bij komen en het paard grondig nakijken voordat je er verder mee gaat worstelen.


Op welke manier bedoel je medisch? Want hij ziet er gezond uit, glanst mooi, eet goed, hij is ontwormd,.. dus heb niet direct de neiging om te gaan denken dat er iets aan de hand is...

En een lel verkopen heb ik nog nooit gedaan...en zal ik ook nooit doen. het afspringen als hij niet stil blijft staan is wat ze mij hebben geleerd. Als het paard niet blijft staan begin je opnieuw tot hij blijft staan (zo heeft Yatzee het ook geleerd)



Zoals al eerder gezegd, mogelijk is er iets met zijn ogen. Of neurologisch. En laat eens bloed trekken, want inderdaad, van buiten kan ie er nog zo mooi uit zien maar van binnen kan er van alles spelen.

Dat je hem niet wil slaan moet je zelf weten, maar wat ik bedoel te zeggen is dat jij hem wel heel makkelijk zijn zin geeft zo. Hij schrikt en hij komt er mee weg, en jij vertrekt huilend omdat het allemaal zo tegenzit. Het feit dat het gedrag steeds erger lijkt te worden doet mij denken dat ie gewoon steeds meer terrein van jou kan winnen.
En dan hoef je niet gelijk hard tegen hard en slaan en trekken en weet ik wat, maar een andere methode van met het paard omgaan zou ik je wel aanraden eigenlijk. Of in ieder geval een andere aanpak, bijv veel grondwerk, begeleiding erbij eventueel, etc
Op dezelfde voet doorgaan terwijl het steeds slechter gaat maar wel ander resultaat verwachten is namelijk gewoon gekkenwerk :)
Laatst bijgewerkt door Memories op 18-07-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:04

Joolien schreef:
Gek idee misschien, maar ik zou zijn ogen eens controleren. Paard van een kennis werd ook net zo als die van jou steeds schrikkeriger en die bleek iets aan de ogen te hebben waardoor hij steeds slechter ging zien.


En niks te zien aan de ogen?
Ik heb niet het idee dat hij slecht ziet maar kan het laten nakijken

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:07

Het eerste wat bij mij op komt is iets neurologisch. Ik zou dit probleem voorleggen aan een veearts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:08

Wat en hoeveel krijgt hij per dag aan brokken, muesli, hooi etc etc?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:12

Ik lees wel dat ieder paniekmoment werd opgevolgd door een 'beloning'.
Hij krijgt door de omstandigheden ruimte en lucht en kan weg van datgene wat hem angst aanjaagt.

Als hij niets mankeert zou ik me eens verdiepen in desensibilisatie. Genoeg technieken en informatie over te vinden!

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:53

Cayenne schreef:
Wat en hoeveel krijgt hij per dag aan brokken, muesli, hooi etc etc?


Hij krijgt ongeveer 1/3 emmer geweekte bietenpulp met een kleine schep Nature's Best, en ze krijgen met hun twee elke avond een baal hooi. Ze staan 24u per dag op de wei en zijn allebei redelijk op gewicht

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 13:54

Kelly_ann schreef:
Ik lees wel dat ieder paniekmoment werd opgevolgd door een 'beloning'.
Hij krijgt door de omstandigheden ruimte en lucht en kan weg van datgene wat hem angst aanjaagt.

Als hij niets mankeert zou ik me eens verdiepen in desensibilisatie. Genoeg technieken en informatie over te vinden!


als hij van mij wegloopt moet ik er toch niet achteraan gaan lopen dacht ik? Dan loopt hij nog harder weg. Dus ik beloon hem als hij uit zichzelf terugkomt

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:19

Ik zou in ieder geval stoppen met steeds weer proberen te rijden. Kennelijk lukt dat nu niet, verpest het dan niet nog meer. Ga terug naar het contact tussen jullie, poetsen, aandacht, wandelen. Meer niet.
En, veel belangrijker, laat het dier nakijken door een goede dierenarts. Hij kan er gezond uitzien en misschien zie jij niets aan zijn ogen, maar dat wil niet zeggen dat alles ook echt in orde is.
Succes.

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:28

Het schrikken en het stompen / schoppen richting jou heeft waarschijnlijk als oorzaak dat hij jou niet als leider ziet. Een paard wat vertrouwen in de mens heeft en ook respect voor de mens zal lang niet zo snel schrikken dan een paard wat denkt dat hij alles zelf moet regelen. Haal er iemand met veel verstand van paardengedrag bij die jou en je paard leert om weer op het juiste pad te komen want anders gaat dit van kwaad tot erger. Het is gewoon paardengedrag en jij moet weer de leidende positie overnemen want die ben je even kwijt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:40

Een paard vertrouwt de leider.
Krijg het idee dat hij niet eens zichzelf vertrouwt.

Denk ook eerder aan iets medisch of een tekort aan iets.
Hij zou idd moeten wennen aan alles wat er bijna dagelijks voorbij komt. Een enkel paard is gebaat bij een rustige omgeving en wordt "gek" van een te drukke omgeving met teveel prikkels.

Charlena28
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:18

ik zou een poosje stoppen met het geven van bietenpulp, uit ervaring weet ik dat sommige paarden daar hyperactief van worden.
En misschien is er iets anders, van buitenaf? Je zei dat hij nu op een wei staat waar veel mensen langskomen. Sommige pubers vinden het leuk paardje te pesten: roepen, net doen of ze iets willen geven en dan slaan/gooien of zoiets. Vinden ze leuk als ie dan gaat rennen! Weet ik ook uit ervaring, helaas!

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 10:17

Afbeelding

TADAAH! de gevreesde rode jas waar het mee begonnen is (ofja, wat de reden was dat ik postte).

Wat ik heb gedaan is.... stoppen met zelf bang en afwachtend te zijn. Ben wel nog voorzichtig (natuurlijk) maar na de antwoorden hier ben ik ook naar mezelf gaan kijken en merkte ik op dat ik ook echt onzeker was en bang en dat zich dat projecteerde op Yatzee.
En nu zo verder blijven gaan :D

Ik ben wel even gestopt met rijden tot ik terug 100% vertrouwen heb in mezelf en hem. komt goed :D

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:24

Dat heb je vlot gedaan :o?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:29

Als de ruiter voor het eerst valt bij een nog niet goed doorgereden paard (en dat is het geval bij een paard dat krap 6 maanden onder het zadel is) is dat voor sommige paarden extreem traumatisch.
In dit geval is ook nog het zadel gaan glijden wat doorgaans ook lange termijn problematisch is bij paarden die nog niet volledig bevestigd zijn.
Ofwel, je paard is nu waarschijnlijk gewoon onzeker en weet niet meer zeker of hij zijn vertrouwenspersoon nog wel kan vertrouwen.
Probeer zelf continue enorm zelfverzekerd te zijn, negeer schrikgedrag en geen koetsie koetsie met snoepjes. Straal uit dat jij weet dat er niets ergs gebeurd is en er geen reden is voor verdere angst.

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:38

Ik weet niet hoe oud je paardje nu is, maar in de openinspost zie ik staan dat het paardje toen der tijd 5 jaar was. Zou het kunnen mee spelen dat je paardje nog aan het puberen is?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:43

Wat ontzettend goed en eerlijk van je dat je naar jezelf hebt gekeken en er wat mee hebt gedaan, en wat fijn dat het voor nu de oplossing lijkt te zijn. Top gedaan TS, zo zouden er meer moeten zijn +:)+ Succes verder!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:44

Kleine tip voor het voorkomen van tig gebroken halsters/touwen: Neem een stukje strotouw van 20 cm en halveer deze (in de lengte dus). Knoop dit dunnere touwtje aan de ring waar je hem vast wilt zetten, en zet je paard aan dit touwtje vast. Als hij nu echt gaat hangen, dan breekt het touwtje ipv je halster/halstertouw.