Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:53

Hey, heel erg herkenbaar, been there seen it done it. Ook steeds meer schrikpaard tot zo erg dat ik er ook afgevallen ben, been gecompliceerd gebroken, geopereerd, rolstoel, gezeur, toen ben ik onder begeleiding natural horsemanship gaan doen omdat je dat schrikkerige kunt overkomen door zijn leider/coach te zijn. Ik ben nu 16 maanden verder na de val, en ik stap op zonder zorgen en ze schrikt altijd als ik rijd wel ergens van, maar ze loopt door en ze rent niet meer weg en ik coach haar. Natural horsemanship heeft mij erg geholpen. Op internet zijn erg veel filmpjes te vinden ik heb zelf erg veel gehad aan de filmpjes van Warwick Schiller. Van de erg veel mensen die dit doen en die ik gevolgd heb, vond ik hem de duidelijkste voorbeelden geven en het beste uitleggen.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:08

Ik zou alles denk ik heel rustig aan doen en het niet proberen te forceren. Laat het paard vertrouwen in jouw krijgen en je zien als leider.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:17

Onali schreef:
Dat heb je vlot gedaan :o?


Ja ik heb ELKE dag sinds toen de enge rode jas meegenomen en ermee lopen zwaaien, langs zijn eetbak opgehangen, aan en uitgedaan terwijl hij het zag... en kortdater geweest, niet meer "bang" benaderen (ik dacht dat ik rustig benaderde maar betrapte mezelf erop dat ik me heel klein maakte en onzekerheid in mijn stem en houding toonde)


FemkeVH schreef:
Ik weet niet hoe oud je paardje nu is, maar in de openinspost zie ik staan dat het paardje toen der tijd 5 jaar was. Zou het kunnen mee spelen dat je paardje nog aan het puberen is?


Yatzee is nu 6 jaar oud


Dispar_Vulgo schreef:
Kleine tip voor het voorkomen van tig gebroken halsters/touwen: Neem een stukje strotouw van 20 cm en halveer deze (in de lengte dus). Knoop dit dunnere touwtje aan de ring waar je hem vast wilt zetten, en zet je paard aan dit touwtje vast. Als hij nu echt gaat hangen, dan breekt het touwtje ipv je halster/halstertouw.


Goede tip, bedankt!!!


Monique1963 schreef:
Hey, heel erg herkenbaar, been there seen it done it. Ook steeds meer schrikpaard tot zo erg dat ik er ook afgevallen ben, been gecompliceerd gebroken, geopereerd, rolstoel, gezeur, toen ben ik onder begeleiding natural horsemanship gaan doen omdat je dat schrikkerige kunt overkomen door zijn leider/coach te zijn. Ik ben nu 16 maanden verder na de val, en ik stap op zonder zorgen en ze schrikt altijd als ik rijd wel ergens van, maar ze loopt door en ze rent niet meer weg en ik coach haar. Natural horsemanship heeft mij erg geholpen. Op internet zijn erg veel filmpjes te vinden ik heb zelf erg veel gehad aan de filmpjes van Warwick Schiller. Van de erg veel mensen die dit doen en die ik gevolgd heb, vond ik hem de duidelijkste voorbeelden geven en het beste uitleggen.


Mijn mama heeft bij ons vorige paardje ook natural horsemanship toegepast, zij was mishandeld geweest en had nog 0 vertrouwen in mensen. Jossy Reynvoet heeft hun toen begeleid (is wel al meer als 10 jaar geleden). Ik ken de basis ervan en pas het ook toe, maar moet me er eens terug meer in verdiepen. Ik ga die Wawick Schiller zeker opzoeken, bedankt!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:03

Ik heb een maand lang bij een trainer gestaan. Ik in een campertje en vijf keer per dag iets doen met mijn paard. Kostte voor mij een maandsalaris, maar het was het waard.

Ik deel een paar voor mij gouden tips met je, die ik fout deed.
-Als ze bang was dan stelde ik haar gerust. Dat was niet goed. Ik moet haar consequent en kortdaad aanmoedigen. Dus niet haar moeder zijn, maar haar coach.

-Ik heb geleerd dat afstappen geen afgang is. Als je denkt de situatie op je paard niet aan te kunnen, dan is jouw veiligheid het belangrijkste en is niet erg als je dan afstapt. Als je je paard afgestapt aan de hand op dat moment wel kunt leiden, dan ziet het paard het beslist niet dat hij de baas is over jou, maar jij leidt hem door de gevaarlijke situatie. Voor een paard maakt het niet uit of je erop zit of ernaast loopt, leider is leider.

-Er is een groot verschil tussen baas en leider/coach. Dat is hetzelfde verschil als dominant en leidende merrie. Het gaat er niet om dat je de baas over hem bent, maar dat je hem leidt en hij jou vertrouwd.

Mogelijk ken je deze 3 dingen allang, maar ik weet niet hoeveel je kent, en voor mij waren deze 3 dingen enorme eyeopeners om mee te beginnen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:26

Toppie :)
Vooral het eerste punt is waar ik inderdaad ook op uit was in mijn post.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 22:17

Monique1963 schreef:
Ik heb een maand lang bij een trainer gestaan. Ik in een campertje en vijf keer per dag iets doen met mijn paard. Kostte voor mij een maandsalaris, maar het was het waard.

Ik deel een paar voor mij gouden tips met je, die ik fout deed.
-Als ze bang was dan stelde ik haar gerust. Dat was niet goed. Ik moet haar consequent en kortdaad aanmoedigen. Dus niet haar moeder zijn, maar haar coach.

-Ik heb geleerd dat afstappen geen afgang is. Als je denkt de situatie op je paard niet aan te kunnen, dan is jouw veiligheid het belangrijkste en is niet erg als je dan afstapt. Als je je paard afgestapt aan de hand op dat moment wel kunt leiden, dan ziet het paard het beslist niet dat hij de baas is over jou, maar jij leidt hem door de gevaarlijke situatie. Voor een paard maakt het niet uit of je erop zit of ernaast loopt, leider is leider.

-Er is een groot verschil tussen baas en leider/coach. Dat is hetzelfde verschil als dominant en leidende merrie. Het gaat er niet om dat je de baas over hem bent, maar dat je hem leidt en hij jou vertrouwd.

Mogelijk ken je deze 3 dingen allang, maar ik weet niet hoeveel je kent, en voor mij waren deze 3 dingen enorme eyeopeners om mee te beginnen.



Dankje om deze tips te delen! +:)+
Vooral het geruststellen in plaats van leiding nemen was mijn grootste fout

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:21

geen dank, het heeft mij erg geholpen en het zijn zulke basis dingen, die niet altijd logisch voor iedereen zijn. Voor mij was het nieuw. Ik help graag mensen met deze simpele info. Soms moet je het van een ander lezen om het echt tot je door te laten dringen.

Hoeveel tijd kun je bij hem zijn en hoe vaak per week?

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:43

Wat goed van je dat je eerst naar jezelf hebt gekeken en daar mee aan de slag bent gegaan! We geven zoveel onbewuste signalen die de paarden oppikken. Je bewust zijn van wat je uitstraalt is een grote stap.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 12:34

Monique1963 schreef:
geen dank, het heeft mij erg geholpen en het zijn zulke basis dingen, die niet altijd logisch voor iedereen zijn. Voor mij was het nieuw. Ik help graag mensen met deze simpele info. Soms moet je het van een ander lezen om het echt tot je door te laten dringen.

Hoeveel tijd kun je bij hem zijn en hoe vaak per week?



Ik ga hem elke dag eten geven en insmeren (eczeem) en op zondag ben ik de hele namiddag bij hem/met hem bezig. Ik kan er niet echt een tijd op plakken want dat ligt ook wat aan het weer :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Pony wordt steeds banger, bang dat het gevaarlijk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:00

Dan zou ik als ik jou was en misschien doe je dat ook wel, iedere dag voor het eten geven even met hem trainen inzake grondwerk en leiderschap. Het hoeft soms maar 5 minuten en dan is het al goed.

Heb je iets van een besloten paddockje of round pen of ronde longe? Dat zou ik in het begin zeker doen om je leiderschap te gaan neerzetten. Daar kun je het beste mee beginnen. Dat kan in twee minuten bevestigd zijn.

Misschien vind je het fijn om een voorbeeld te zien? Toen ik nog met mijn gebroken pootje liep heb ik die trainer al thuis laten komen, omdat ik het niet meer zag zitten weer op te stappen. Ik wilde haar ten einde raad verkopen, zo bang was ze voor alles. Hij zei, als jij geen leider bent, dan wordt het nooit wat.

Dus heb ik hem laten komen om te kijken of er geen ander probleem bij haar was. Maar het was echt leiderschap wat ze miste in mij.

Hier is het filmpje. Deze man is wel wat ruw vond ik, maar goed ik ben een maand bij hem in training geweest en ik ben geweldig blij dat ik die stap gezet heb.

https://www.youtube.com/watch?v=28ELp4mwv78

Als je op mijn kanaal kijkt, zie je ook mijn video-dagboek van de maand dat ik bij hem was. Heel leerzaam allemaal vond ik.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:19

Ik ben het helemaal eens met wat "Vivalavida" ook al heeft geschreven.
Het betreft hier een jong paard, die bijzonder weinig oplijding heeft gekregen, er is niet een echte leider die leiding en bescherming bied, paard wordt meermaals beloond bij het verkeerde gedrag en dus ben je eigenlijk bezig het verkeerde gedrag er net meer in te trainen.
Zoek een lesgever/Trainer die jou kan helpen en doe zelf niet verder op de manier waarop je nu bezig bent.
succes.