Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

singelnijd? maagpijn? dominantie?

 
Profiel   

Mijn 6jarige reageert zeer bizar tijdens opzadelen/aansingelen. Het is 2tal maand begonnen maar ondertussen is het elke keer.

Zadel past, wordt elke 6maand nagekeken. Toen we 1jaar geleden het zadel kozen was hij heel duidelijk. We hebben 3 zadels getest waarvan 1 hij hysterisch werd (constant bokken, dribbelen bij opstappen). Uiteindelijk het zadel gekozen waarbij hij geen voet heeft verzet. En dat is nog steeds zo, zelf nu met al het gedoe. Ik stap rustig op en krijg geen seconde protest, ook niet tijdens het rijden.
De singel is een eenvoudige synthetische wintec, die ik al even lang als zadel gebruik.

Het probleem ziet er nu als volgend uit:
*borstelen: rustig
*zadeldek: rustig
*zadel opleggen: wordt onrustig, stapje vooruit/opzij
* ik neem singel: hij wil lichtjes vluchten
* links single vastzetten, onrustig maar beheersbaar
tot 2weken geleden kon ik aansingelen, blijf hij rustig en ineens zonder enige waarschuwing begon hij te steigeren terwijl hij nog vaststond met halster. Alles losgetrokken en in volle galop ervandoor. 1x is hij niet losgekomen maar dan is hij stokstijf (freeze) blijven staan. Het was net een standbeeld, geen enige reactie meer. Heel eng om te zien.
Nu sinds 2 weken krijg ik bovenstaande reactie zodra ik singel wil vastnemen. Het gaat van rustig paard naar paniekerig (blazen/vluchten/agressief) paard, alsof er ineens een 50m hoog monster voor hem staat. Hij wil vluchten en verdedigd zich tegen 'het gevaar' en als dat niet lukt komt het in fase 2 van zijn angst 'freeze'.
* tot nu toe toch steeds kunnen aansingelen, hij wordt rustiger zodra singel vastzit.
* 2min later is hij opnieuw super rustig en stap ik zonder enig probleem op

heeft iemand hier ervaring mee? Het is absoluut niet fijn om te zien maar ook voor ons beide gevaarlijk.
Echt geen idee wat ik hiermee moet doen. Eerst leek het uittesten maar sinds 2 weken is hij echt enorm gefrustreerd/kwaad. En die freeze reactie alsook het blazen bewijst toch echt op angst(volgens mij?)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 14:55 



 
Profiel   

Verder met rijden geen problemen?

Als je met de hand druk tegen/onder zijn buik geeft, krijg je dan ook een heftige reactie? Ik vind het niet per se klinken als maagproblemen. Ik heb er zelf een die aantal keer een maagzweer heeft gehad en die reageerde heel heftig op druk op de buik en dus ook op rijden (been geven etc). Aansingelen daarentegen was geen probleem, maar vond ze niet heel prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 15:10 



 
Profiel   

Nee rijden geen enkel probeem, gaat zelf super goed. We werken rustig samen en gaan, na 6maand sukkelen, nu super vooruit.

Hij staat verder ook 24/7 op weide met 2 vriendjes en onbeperkt hooi (grote baal steeds ter beschikking).

Het is echt bizar, die paniek is zo plotseling en is zo extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 15:19 



 
Profiel   

Het is best heftig lijkt me om te zien dat je paard in "freeze" gaat, dat is best een heftige reactie.
Beschrijf eens wat je precies doet wanneer je het zadel op de rug gelegd hebt? Maak je met de singel in een keer contact met de buik? Hoe snel singel je aan en met hoeveel gaatjes tegelijk?
Misschien heb je dit al zelf bedacht maar even een tip: Voordat de singel tegen de buik komt, ga er dan even met je hand langs, vervang dan de singel voor de plek van je hand zodat hij het gevoel van "aanraken" al voelt zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 15:52 



 
Profiel   

Heb je al eens geprobeerd om stukje bij beetje aan te singelen tijdens het lopen? Geen oplossing, maar mijn beestje met singelnijd reageert een stuk rustiger als ik steeds gaatje voor gaatje aansingel tijdens het lopen.

Verder lees ik even mee, als die van mij wat van die singelnijd verlost zou raken zou dat heel fijn zijn voor haar koppie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 16:14 



 
Profiel   

Ik heb angst/nijd tijdens aansingelen wel gezien bij paarden met kissing spines of andere rugproblemen. Is daar al naar gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 16:24 



 
Profiel   

Bij ons op stal was een paard dat exact hetzelfde deed, totdat we op een bepaald moment zelfs al stappend aan de hand het zadel moesten opleggen en aansingelen. Dit bleken dus maagproblemen te zijn.
Ik zou dus zeker een bloedje laten trekken. Al is het dan alleen maar om maagzweren uit te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 16:27 



 
Profiel   

Ik zou hem door laten lichten, maagzweer of rugproblemen lijken me het eerste om uit te sluiten, dit klinkt zo vanachter mijn scherm niet als dominantie

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 16:30 



 
Profiel   

Dominantie lijkt mij ook niet, hij is heel duidelijk maar niet gemeen. Steigeren doet hij enkel bij onbegrip, angst. Zo deed hij dit als 4jarige bij leren van voetjes optillen of onbekende DA of de eerste 'ik-als-mens-eis-mijn ruimte-op' aan de hand.

Ik denk inderdaad aan pijn of toch een vroegere associatie aan pijn.
Zadel is 1jaar oud en het past, zie OP.
Osteopaat is 6m geleden gekomen, ze was verbaasd hoe fijn zijn rug voelde. Dit omdat ze zoveel paarden tegenkomt die geblokkeerde rugzenuwen hebben of zwaardere problemen. Wel zatten zijn schouders redelijk vast, hij heeft moeite (ook tijdens rijden) met stelling en lengtebuiging. Maar niets heel erg.
Ik lees bij fairfax/anatomische singles over geblokeerde schouders door de singel (?)

Maagproblemen, zou ook kunnen. Edit: dit is het misschien wel
Vorige winter heel schraal gestaan door grot tekort aan ruwvoer (ondertussen veranderd naar weide met onbeperkt hooi). De paniekacties zijn begonnen toen hij in mei (eindelijk) op volle weide stond. Hij is hierdoor super mooi aangekomen. Nu ik over nadenk, heb ik zijn reacties gelinkt aan frisheid van 'opnieuw voer + vers gras dus meer suikers,eiwitten'. Maar het kan dus ook zijn dat verandering van voer voor maagklachten heeft gezorgd. Nu ik hier verder overnadenk, heeft hij sinds ook nooit meer mooie mestballen gemaakt. Ze blijven wat waterig en soms ook bijna koeienvlaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 17:04 



 
Profiel   

Mijn paard had dat ook ..
Osteopaat erbij gehaald om te kijken of ze vast zat ergens , paard had tijdens de behandeling forse pijn en de osteopaat is ermee gestopt met het advies om de veearts erbij te halen..
Paard is op de foto gezet en had /heeft forse artrose in d'r halswervels en Kissing spines met sclerose

Zou je paard even na laten kijken ..
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 17:08 



 
Profiel   

Maag of rug, zoals hierboven ook al gezegd is.
In dit filmpje tips voor testen of er een maagzweer zit https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
Maar uiteindelijk zal een DA de diagnose/ behandeling moeten vaststellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 17:32 



 
Profiel   

Als zijn mest koeievlaaien zijn dan is zijn darmflora slecht. En wellicht is het huidige voer veel te rijk na het schrale dieet van afgelopen winter. Probiotica kan helpen, biergistsupplement, even zoeken watje aanspreekt aan probiotica's, en alleen op schraal hooi zetten, maar dat is wellicht wat lastig. Wanneer is hij ontwormd? Evt. ook een wormtest laten doen, en dan afhankelijk van het resultaat ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 17:40 



 
Profiel   

bedankt voor het meedenken!

Maagproblemen lijken mij tot zover heel waarschijnlijk. De reacties uit het youtubefilmpje komen overeen. Gevoelig aan singel en net achter schoft. Hij kijkt me ook steeds aan als ik aan zijn buik sta (ook tijdens borstelen). Daarnaast zie ik hem de laatste tijd veel gapen. Hij is nooit erg gefocused geweest op zijn voer maar de laatste tijd laat hij het om het minste ook staan. Daarnaast het slechte voerbeleid op vorige stal waar het (nu ik er overnadenk) allemaal begon. Het zou dus wel een heleboel verklaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 21:58 



 
Profiel   

Klinkt als maagproblemen dan inderdaad als je al het andere uit kunt sluiten.
Ook niet een paar keer te snel/hard/strak aangesingeld of een insectensteek onder de singel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 22:04 



 
Profiel   

Diaree/slechte mest kan ook door maagproblemen komen. Evenals slecht willen eten, proppen maken en idd problemen met opzadelen/aansingelen.
Bloedonderzoek geeft niks aan over maagzweren trouwens, dat is of via scopie (erg belastend en duur) of via starten behandeling hetzij testen via iets als gaviscon (werkt even) of omeprazol kuur halen via abler.com Lees het maagzweer topic hier maar door over hoe en wat verder. [MD] Maagzweer, Ervaringen?
Je bent beter af met lijst symptomen en eventueel overleg DA dan enkel op je DA afgaan, want zo op het oog is er niet veel aan te zien en bloedtest toont niks. Maagzweer via DA laten behandelen is gruwelijk duur, want die mogen enkel gastrogard oid voorschrijven. Complete kuur is 4-6 weken behandelen + 4-6 weken medicijnen afbouwen ivm maagzuur piek anders. Op gastrogard zit je dan snel richting de 3000 euro, abler 300. Of dat de reden is dat DA's het niet noemen of dat ze er gewoon werkelijk blind voor zijn door geen simpele methode om het aan te tonen weet ik niet, maar beide zijn geen gekke verklaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 11:25 



 
Profiel   

crazygirl1 schreef
Ik denk inderdaad aan pijn of toch een vroegere associatie aan pijn.
Zadel is 1jaar oud en het past, zie OP.
Osteopaat is 6m geleden gekomen, ze was verbaasd hoe fijn zijn rug voelde. Dit omdat ze zoveel paarden tegenkomt die geblokkeerde rugzenuwen hebben of zwaardere problemen. Wel zatten zijn schouders redelijk vast, hij heeft moeite (ook tijdens rijden) met stelling en lengtebuiging. Maar niets heel erg.
Ik lees bij fairfax/anatomische singles over geblokeerde schouders door de singel (?)

Maagproblemen, zou ook kunnen. Edit: dit is het misschien wel
Vorige winter heel schraal gestaan door grot tekort aan ruwvoer (ondertussen veranderd naar weide met onbeperkt hooi). De paniekacties zijn begonnen toen hij in mei (eindelijk) op volle weide stond. Hij is hierdoor super mooi aangekomen. Nu ik over nadenk, heb ik zijn reacties gelinkt aan frisheid van 'opnieuw voer + vers gras dus meer suikers,eiwitten'. Maar het kan dus ook zijn dat verandering van voer voor maagklachten heeft gezorgd. Nu ik hier verder overnadenk, heeft hij sinds ook nooit meer mooie mestballen gemaakt. Ze blijven wat waterig en soms ook bijna koeienvlaaien.


Waar hen je de info vandaan wat betreft de fairfax singels en geblokkeerde schouders?

Ook mijn paard heeft na een zeer lange periode van ziekte en blessure leed ( en we zijn er nog steeds niet) slappere mest! Vanmorgen was het voor het eerst goed!! Mijn paard staat nu 4wkn op de humus ( geen idee of het daardoor komt)..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 11:52 



 
Profiel   

@tamary: ik heb het topic over maagzuren al grondig gelezen. Vandaag begonnen met enkele dagen gaviscon (toevallig moet ik net vandaag een kuur nemen. Ik heb lichte maagpijn maar heb vooral last van kortademigheid en hoesten. Blijkbaar komt dat verband wel vaker voor). Indien verschil merkbaar is, zal ik bij abler bestellen. Hoeveel gaviscon geven?
&pol1: euh ik heb het ergenst hier op het forum gelezen, ik denk in fairfax topic maar dat durf ik jiet 100% zeggen

Vandaag met stalgenoot gepraat (we voeren om de beurt) en ook bij haar heeft hij amper interesse in voer. Indien het enkel bij mij was, zou hij mij met pijn/ongemak associeren maar hij doet het dus ook bij haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 18:28 



 
Profiel   

Dit klinkt als een maag probleem. Het is plots ontstaan maar na het aansingelen weer over. Daarnaast is diarree ook een duidelijk teken. Ik zou er een da bij halen voor een scopie of starten met een maagzweer kuur. Indien dit niet werkt of en komt niks uit, zou ik naar de rug gaan. Ookal lijkt dit onwaarschijnlijk omdat het paard met rijden weinig tot niks laat zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 19:00 



 
Profiel   

Er zijn een paar dingen waar ik aan denk, omdat het in vrij korte tijd ontstaan is en vroeger geen probleem was.

Alle mogelijk fysieke oorzaken zijn al langsgekomen, dus dat betekent dierenarts en osteopaat, die uitsluitsel kunnen geven.

Je schrijft dat jullie na een tijd sukkelen weer aan de gang zijn en dat jij het gevoel hebt dat het super gaat (past het zadel nog na deze minder intensieve periode?)
Wat ook een mogelijkheid is (ik zeg niet dát het zo is!!!), is dat het rijden door het paard toch niet als plezierig wordt ervaren. Dit kan voor een paard een reden zijn om het opzadelen te vermijden omdat hij daarmee de rit vermijdt. En het kan zelfs zo zijn dat hij het opzadelen probeert te vermijden omdat hij achteraf (spier)pijn heeft. Een paard is heel goed in verbanden leggen... zadel = (spier)pijn als het zadel er weer afgaat... ik probeer dat eerste te vermijden.

Als het tijdens het rijden als een zonnetje verloopt is het helaas geen garantie dat het paard het ook als een feest ervaart. Sommige paarden reageren niet op het moment dat het probleem zich voordoet (heel frustrerend, want dan zoek je je een ongeluk naar de oorzaak).

Vanwege het opeens ontstaan zijn kan het wellicht geen kwaad om er een gedragstherapeut bij te betrekken. Mits het geen fysieke oorzaak heeft!
Ten eerste omdat die het dan ziet (wij lezen alleen wat jij schrijft en vormen daarmee een beeld).
Ten tweede omdat een gedragstherapeut álle mogelijke oorzaken de revue laat passeren, gebaseerd op hoe het paard zich op welk moment gedraagt.

In ieder geval veel sterkte. Op naar een oplossing en lol met je knol!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 21:48 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties.

De osteopaat komt zondag langs.
Het zadel is 2 maand geleden nagekeken, toen had hij al spiermassa aangemaakt. Volgende maand komt ze terug langs net omdat er veel verandering is op korte tijd hebben we gekozen om vaker te laten nakijken. Ik heb haar gisteren ook even geappt.
Hij is heel communicatief, geeft heel duidelijk aan wanneer iets onprettig is. Dat is ook de reden dat we maanden gesukkeld hebben, net omdat mijn onstabiliteit hem mateloos irriteerde. Mijn lesgeefster ziet ook nergens een rijtechnische oorzaak en ze is net het soort lesgeefster dat de oorzaak altijd bij mij te leggen.

ik ben preventief gaviscon gaan geven en toeval of niet kwam hij gisteren en vandaag aangegalopeerd toen ik voer klaar maakte. Sinds 3tal maand loopt hij weg als ik aankom (met of zonder voer). Hij was ook totaal niet geïnteresseerd in voer. Daarnaast ook even niet rijden omdat het niet fair is met pijn maar ook zodat hij mij ook dissocieert met pijn.

Omdat ik scopie meer slecht dan goed vind doen, kies ik liever voor een kuur tegen magenproblemen. Dus momenteel bekijken we osteo en maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-17 19:49 



 
Profiel   

Heb je gaviscon voor menselijk gebruik gegeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-17 20:32 



 
Profiel   

Ja, had gelezen dat het geen kwaad kon. Is wel niet geschikt als behandeling, het zou na enkele dagen niet meer actief genoeg werken. Wel aparte smaak/geur dus zeker niet geschikte voor iets wat moeilijkere eters. Gelukkig eet mijne echt alles zolang er bietenpulp bij zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-17 21:28 



 
Profiel   

Welke hoeveelheid geef je? Nieuwsgierig omdat een paard bij ons op stal ook verdacht wordt van maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 22:30 



 
Profiel   

Mij klinkt het ook als een maagzweer/problemen, hoe werkt de kuur tot nu toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 13:21 



 
Profiel   

Up date: 3 weken volledige dosis zorgde voor verbetering van mest. We zijn die 3de week ook een weekend naar zee gegaan waar hij op stal stond met stro, muesli en onbeperkt hooi (zelf mee gebracht). Daar was de mest wel goed. Zodra we terug zijn gekeerd naar huis, was de mest na 3 dagen weer minder goed. Thuis heeft hij 24/7 weide met kort gras + onbeperkt hooi. Deze week de dosis gehalveerd en helaas hebben we weer volledig platte mest. Bewijst wel dat medicatie het probleem oplost maar niet de oorzaak ervan. DA komt volgende week langs.

Osteo vond vastzittende schouders en nekwervels. Sinds osteo heb ik geen stress/paniek reacties meer gehad na het aansingelen. Maar het opzadel probleem is helaas ook nog steeds hetzelfde. Iets beter, in de zin dat wanneer de singel vast is (ookal is dit heel los) hij ook volledig stopt met bewegen/protesteren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen