Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 00:14

Hallo,

Ik ben verhuisd met mijn twee paarden van stal, op deze stal staan ze sinds 10-7.

Ik heb nu een probleempje met mijn jonge paard (6). Als ik hem van de weide wil halen loopt hij een stukje mee, maar daarna wil hij dus echt niet meer lopen. Ben bijna iedere dag 30 minuten bezig met binnen zetten op een stukje van 2 minuten.

Ik heb al geprobeerd om hem binnen te halen met een ander paard, dit gaat ook niet geweldig. Ook heb ik hem als eerste binnen gehaald en als laatst maar hij begint gewoon te staken.
Op dat gedeelte waar hij wil staken, na zoon 20 meter van zijn weide komen wel wat meer prikkels. Gesealde balen stro, een paardje uit de opfok staat er en de koeienstal en parkeeplek voor aanhangers etc.

Ik hem hem overal al laten snuffelen en kijken.

Hem aanpakken werkt ook niet, dan raakt hij helemaal in de stress en word het alleen maar erger..

Zigzaggend lopen werkt niet want hij zet gewoon bijna geen pas

Druk houden op het touw tot hij loopt werkt niet, hoe meer druk ik hou hoe harder hij staakt

En nu de laatste dagen laat ik hem maar met een lang touw lopen maar dat duurt dus een half uur omdat hij niet loopt wanneer ik wil..


Als dit binnen een paar dagen niet verbeterd wil ik mijn grondwerk intructrice gaan bellen voor hulp maar dacht misschien heeft bokt goede tips..

Sorry voor mijn lange en misschien wat onduidelijke verhaal

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:59

Ik denk een stukje onzekerheid om de kudde te verlaten, zou dit kunnen? En misschien vindt hij het pad waar je langs moet ook spannend.

-is er mogelijkheid met 2 personen en 2 paarden tegelijk binnen te zeggen? Zodat je paard leert dat het niet spannend is. Als je dan op stal bent aangekomen, terug lopen en het pad op en neer tot hij rustig meeloopt en nergens meer naar omkijkt. Nu bouwt het paard spanning op, uiteindelijk loopt ie wel maar met spanning kom je bij de stal aan. Jij blij natuurlijk dat je er eindelijk bent, maar je paard moet eigenlijk eerst ontspannen er langs lopen. Dus ik zou meer heen en weer lopen en pas stoppen als het paard in 1x naar de stal doorgelopen is.
- tip 2 probeer duidelijk leiding te geven. Natuurlijk blokeert ie nu bij teveel druk, maar hem aan een lang touw laten lopen, geeft juist een onzeker paard geen enkele steun en dan moet hij het zelf doen. Dat maakt nog angstiger. Niet aanpakken in de zin van boos hup door, maar wel met rust verwachten dat hij luistert. Houd hem in beweging, keer anders een keer om (voor hij stil staat en op jouw initiatief!) of in de achteruit. Weet niet hoe het pad eruit ziet, maar anders met longeerlijn of langer touw wat longeren of zo op het pad?
- eventueel een 2e persoon of longeerzweep nog een optie? Niet om hem overstuur te helpen, maar wel elke keer als hij stil staat en niet in beweging wil komen, kun je druk van voren zetten maar soms gaan paarden dan hard achteruit. Een beetje zwaaien met longeerzweep helpt de mijne eigenlijk altijd om weer vooruit te gaan. Dan uitgebreid belonen en druk weg. Probeer ook weer het stilstaan te voorkomen als dit lukt, dus gaat ie langzamer dan direct proberen te versnellen. Aandacht bij jouw houden en niet teveel laten kijken en snuffelen.

osanta
Berichten: 321
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 01:00

Ooit al eens geprobeerd met stukjes wortel (of iets anders wat tie lekker vind ) hem te lokken en elke keer als hij een stapje zet een stukje te geven ? Tot dat hij het uit zichzelf doet ?

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:31

Kan je paard wel gewoon lopen of staat-ie gewoon zwaar hoefbevangen? Daar zou ik eerst maar eens naar kijken...

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 10:16

Dittaswart: met zijn beste vriendinnetje erbij hebben we het geprobeerd, ook dit gaat moeizaam. Ik denk niet dat hij het voor de kudde doet, want hij doet het ook als hij als laatst naar binnen mag.
Verder bedankt voor de tips, ga deze zeker proberen!

Osanta: dit heb ik geprobeerd maar hij trapt er helaas niet in haha. T is een heel slim paard maar voor mijn gevoel ook heel onzeker..

Ibbel: hij kan gewoon lopen en is niet hoefbevangen gelukkig, dit weet ik 100% zeker dat het daar niet aan ligt. Hij wil gewoon dat bepaald stukje niet voorbij, als hij daar voorbij is loopt hij gewoon normaal.


Oh het is trouwens alleen als hij van de wei naar stal gaat, van de stal naar de weide is er niets aan de hand.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:26

En als je eens probeert hem achteruit te laten lopen? Al is het maar tot je langs het "enge" stukje bent?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:51

Er van uitgaande dat er lichamelijk niets aan de hand is; Iemand met een zweep er achteraan? Liefst een longeerzweep, blijft er genoeg afstand.

En wat gebeurt er als iemand anders het paard meeneemt?

1.Als 'ie heel onzeker is, zoals jij zegt, is het probleem eigenlijk heel erg duidelijk. Jij! Je bent niet genoeg 'leider' voor je paard en toont niet genoeg initiatief. Laat hem eens door een ander meenemen, en het liefst iemand die het probleem niet zo goed kent( van uit gaande dat 'ie niks geks doet!!) of iemand die echt heel zeker is van zichzelf.

2. Als 'ie te slim is, moet jij ook slim zijn. Ze hebben het spelletje dan zo door dat 'ie gewoon kan stoppen en dan zou ik zeggen 'aanpakken'. Ook niet overal aan laten ruiken en snuffelen, dat bevestigd dat er iets 'engs' zou zijn. Hup, doorlopen. Ook jouw eigen houding is erg belangrijk hier, loop gewoon aan een ontspannen halstertouwtje door want er is niets engs!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:09

Als het alleen van buiten naar stal is en niet van stal naar buiten..Kan het dan niet gewoon zijn dat hij z'n stal niet fijn vind? En kan je dan niet beter kijken naar het stalmanagement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:11

freetorun schreef:
Als het alleen van buiten naar stal is en niet van stal naar buiten..Kan het dan niet gewoon zijn dat hij z'n stal niet fijn vind? En kan je dan niet beter kijken naar het stalmanagement?
Mijn idee ook. :j
Is het een optie om hem lekker in de wei te laten?

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:26

Misschien vindt hij de stal onaangenaam? Boze buurman, veel lawaai, onvoldoende ruwvoer/bodembedekking, etc...

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:55

Denk niet dat hij de stal niet prettig vind, als hij voorbij dat enge stuk is loopt hij gewoon los naar binnen toe en loopt hij uit zichzelf de stal in..

We hebben de staleigenaren ook al gevraagd hem uit de wei te halen zonder verhaal van te voren. Heb gewoon gevraagd of zij ze eens binnen willen zetten om te kijken of hij braaf is. Dit om de reden dat als het slecht weer is hun de paarden binnen halen (vooral met onweer)

Ik ga gewoon eens proberen zelf heel duidelijk te zijn in wat ik wil en eventueel iemand op een afstandje met een longeerzweep om even te zwaaien voor dat extra zetje..

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:06

Als hij lichamelijk OK is, dan werkt de volgende methode het beste: niet naar voren bewegen? Dan achterwaarts. Jaag 'm maar gewoon op zo hoog mogelijke snelheid naar achteren. Voordeel is dat je dat in je eentje kunt doen. Desnoods gewoon terug de wei in, als hij zich ook niet om laat draaien om achterwaarts richting de stal te gaan, en desnoods de hele wei door. Iedere 10-20 meter naar voren vragen. Wil hij niet, hup, zo opnieuw snel mogelijk achteruit jagen. Echt jagen, schreeuw er maar bij, grote armgebaren maken, tik 'm met het halstertouw op z'n boeg, maak het hem zo onaangenaam mogelijk.
Hij krijgt héél snel door dat-ie rust krijgt als-ie meeloopt naar voren.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 13:54

Ibbel: dat is idd een optie om hem achterwaarts te zetten. Bedankt voor de handige tip :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:13

Ik zou bezig gaan met grondwerk. Wat ik lees is dat hij er niet langs durft en jou op dit moment nog niet als leider vertrouwt om te volgen.

De methodiek die bij mij t beste werkt in dit soort gevallen is van Eddy Modde (google maar eens op zijn naam icm trailerladen, hele informatieve filmpjes). Wat je zwart/wit gezien doet is je paard om je heen longeren in achtjes, elke keer wanneer je paard recht voor het punt staat waar je langs wil, zet je hem stil op rust. Rust is beloning. En alles om die plek heen is bewegen.
Je staat dan eerst bijv 10 sec stil op de rustplek en dat wordt steeds wat korter voor je hem weer even op t achtje zet. En dan zal je paard of zelf een stap naar voren gaan zetten, of je kan hem vragen en hij zet dan een stap.
Dan kom je er vanzelf langs.

In t begin veel geduld nodig om de vraag en t juiste antwoord uit te leggen. Maar daarna kan je t bij van alles toepassen en loopt je paard er zelfs langs of op, zonder dat je hoeft te trekken, duwen, slaan of schreeuwen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:16

Als hij wel heen wil maar niet terug omdat het "eng" is zal hij zich gewoon aanstellen en zou ik hem idd wat strenger aanpakken.
Als de mensen van stal de paarden binnen moeten zetten om een of andere reden dan is niets zo irritant als een paard dat niet mee wil lopen en je een half uur bezig bent.

Andere optie is even iets heel anders. Vind hij rijden bijvoorbeeld leuk? Dan zou je met zadel en hoofdstel naar de wei kunnen gaan, hem daar opzadelen en doen alsof je gaat rijden. Als hij dan wel vrolijk meeloopt, weet je iig waar het aan ligt ;)

Of ben je zelf misschien te gehaast als je je paard gaat halen (vanuit school/werk ff snel paard binnen zetten en dan weer door) want sommige paarden zijn daar ook wat gevoelig voor.

Kaula

Berichten: 2496
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:12

Ik zou beginnen om je hulpen wat te verfijnen op neutraal terrein. Gewoon netjes meelopen en halthouden op jouw commando. Dus echt goed een gas en rem erop zetten aan de hand. Als dit er niet goed inzit kun je ook niet verwachten dat je paard dit in enge situaties wel snapt.

Zou uitkijken met " de zweep erover " methodes, anders wordt het voor het paard niet leuker om met jou mee te gaan.
Denk dat je gewoon net een beetje duidelijkheid mist.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 19:28

Allemaal bedankt voor de tips! Ga ze eens uitproberen.

Erop zitten werkt niet, dit heb ik ook al geprobeerd haha

Te gehaast denk ik niet, heb juist veel tijd gehad om ze binnen te zetten gelukkig

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:20

Dit is eigenlijk een heel makkelijk oplosbaar probleempje, zoiets vraagt maar een paar goede trainingen en probleem is opgelost, dus ik bedoel een paar dagen tot maximaal een week training.
Maar probeer dit niet zelf te doen enkel aan de hand van goedbedoelde tips hier op een forum, dit is echt wel werk voor een trainer die jou laat zien hoe en wat en waarom, en jou dan begeleid bij het uitvoeren.
Als je dit zelf gaat proberen maak je het probleem eigenlijk alleen maar groter dan het al was.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:29

Even een positieve mededeling! *\o/*

Hij stond vandaag binnen 5 minuten binnen! :D
De hele dag heeft het hier geregend en merkte toen ik om 20.30 op stal kwam dat hij het wel had gehad.

Eerst zoals gewoonlijk mijn merrie binnen gezet tevens zijn vriendinnetje. Dit doe ik altijd dat zij als eerst mag zodat mijn ruin haar niet "achter" hoeft te laten op de weide.
Daarna heb ik hem uit de weide gehaald en hij had een flink tempo waarin ik meeliep. Bij de enge plek aarzelde hij eventjes, heb hem even gerust gesteld en nog geen minuut lang heeft hij stilgestaan *\o/*

Nu hopen dat hij morgen en met droog weer ook gewoon zoals vandaag naar binnen gaat

snorkel1986

Berichten: 3027
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:54

Gieter mee O:) }:)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 10:25

Haha ja! Op zijn enge punt zit een kraan met tuinslang, zet ik die de volgende keer wel aan }:)

grapje natuurlijk

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:46

Ben benieuwd hoe het morgen gaat!

Mijn eerste gedachte bij 'niet van wei naar stal' is: als paard de wei leuker vindt dan de stal is buiten blijven beter. Dat kan aan de stal / het stalmanagement liggen. Maar het kan ook zo zijn dat hij hetgeen gebeurt nadat hij op stal staat vervelend vindt.
Stuur me even een pb als je daar meer uitleg over wilt hebben, er zijn nogal wat mogelijkheden.

Als paarden niet langs een bepaald punt durven is de kunst te ontdekken wat voor hen het probleem is. Wij ervaren de wereld anders dan een paard. Wij horen en zien andere dingen. En wij zijn veel minder gevoelig in onze benen... misschien is de bodem op dat punt wel een probleem voor hem? Een natte bodem voelt anders.

Het aardige van een forum is dat je veel tips krijgt. Als het te veel energie en tijd kost is het tijd voor professionele begeleiding. Scheelt je heel veel frustratie en uiteindelijk ook veel tijd. Succes!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 23:18

Marlies_HDC: vandaag ging het weer minder goed dat gisteren maar hij stond wel binnen 10 minuten op stal. Ik heb het idee dat het ook de kippenweide is na de koeienstal. Bij de stal wil hij nog wel ontspannen maar bij de kippen is hij heel onrustig. Heb hem vandaag even alles laten bekijken etc.

Ook als ik merkte dat hij ging vertragen, dat is normaal het punt dat hij wil gaan stoppen maar ik heb hem op mijn commando dus stilgezet als ik merkte dat hij ging stoppen. Op het punt dat ik dat weer vooruit wil, wil hij achteruit gaan dus ook geprobeerd om hem dan achteruit te laten gaan op mijn commando zodat ik dus de leiding heb en niet hij.

Heb hem daarna maar een heerlijke poetsbeurt gegeven en daarna liep hij weer los naar zijn eigen stalletje toe.

Hier een foto van het stakende spook :o
Afbeelding

En hier ontspande hij en begon hij ook te kauwen wat een goed teken is
Afbeelding

Charlena28
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:38

Soms weet je gewoon niet wat een paard ziet, voelt, hoort of ruikt. Al onze paarden, ook logés's, hebben hier in het begin altijd moeite als we het bos in willen om langs een elektriciteitskast te lopen. Na verloop van tijd gaat het beter, zeker als we hem/haar achter een geroutineerd paard aan laten lopen. Maar in het begin is altijd eng, terwijl het maar gewoon een klein grijs kastje is.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wil niet van weide naar stal lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:53

Ik zou de oplossing inderdaad in de rust zoeken en niet in het opjagen/achteruit zetten/zwepen etc. Ik zou zelfs het volledig omgekeerde doen. Je weet nu ongeveer waar hij altijd wil stilstaan, ik zou proactief zijn en zelf op die plek (of een meter ervoor) gaan stilstaan. Dat het halthouden een idee van jou is en niet van het paard. En dan met lekker los halstertouwtje lekker even hangen, rondkijken, vogels in de lucht tellen, facebooken op je mobiel :+ Gewoon stilstaan en af en toe het hoofd naar beneden vragen. Daarna zou ik heel rustig aan grondwerkoefeningetjes vragen: achterhand wijken, voorhand wijken, achterwaarts, rond mij cirkelen,... en dat continu stapje voor stapje tot voorbij de enge plek. Eens als je dan op stal bent, zou ik een handje muesli in de bak gooien (of al op voorhand). Puur als beloning.

Een paard die een plek eng vindt, met heel veel kabaal en armbewegingen achterwaarts zetten, kan juist averechts werken. 'Zie je, baasje doet ook opeens eng op deze plek, laat ik maar snel achteruit gaan en wegvluchten van hier'.

Angst en onzekerheid zijn twee emoties die alleen maar opgelost kunnen worden met rust en geduld.