Meneer eet-graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:00

Hooi!
Ik heb een paardje van 4.5 jaar oud die nogal hebberig is naar eten en snoep.

Ik heb nu met hem bezig om afstand te houden als ik zijn voerbak heb opgehangen en dat hij mag eten als ik dat toe laat. Dat gaat steeds beter.

Maaaarr....
Snoepjes... op moment dat ik hem een snoepje wilgeven, pakt hij hem uit mijn hand alsof zijn leven er van af hangt...

Soms bijt hij bijna in je hand. Ook staat hij te dichtbij en is te koppig om afstand te nemen.

Kan iemand mij tips geven hoe ik hem hierop kan trainen..

Bedankt alvast!

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:09

Stoppen met snoep geven.... Waarom zou je hem snoep uit de hand willen geven als dat juist het probleem is?

Dat snap ik niet helemaal. Helemaal niet omdat hij er al zo hebberig op is.
Laatst bijgewerkt door Women2 op 25-07-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:10

Gewoon niks uit de hand geven, maar altijd uit de voerbak. Vind paarden die uit de hand gevoerd worden vaak heel vervelend, omdat ze bij iedere handbeweging maar denken dat er wat te vreten valt of ze gaan lopen schooien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:11

Waarom zou je een paard überhaupt snoep willen geven? Het heeft totaal geen voordelen, alleen nadelen.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:12

Dit soort commentaar heb ik niet gevraagd ;)
Kan moeilijk als ik met hem grondwerk doe, elke keer zijn voerbak erbij pakken

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:16

Voedsel leren weigeren, dus niet geven totdat hij even de andere kant opkijkt en de focus niet meer op het snoepje ligt en dan pas het snoepje geven.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:17

Waarom zou je bij grondwerk belonen met snoep? Doe je met rijden toch ook niet?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:17

Je kunt hem ook belonen zonder voer? Ik doe grondwerk met mijn tweejarige en heb er heel bewust (na twee schooierds te hebben gehad) voor gekozen om hem alleen met aanraking en op stem te belonen. Werkt als een tierelier. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad, hij plukt niet aan me en is ook helemaal niet hebberig. Voeren uit de hand is wat mij betreft echt een no-go.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:17

Jouw "grondwerk" kan niet meer inhouden dan de basis opvoeding als je dit al op bokt moet vragen. Daar heb ik nog nooit paarden snoep voor hoeven geven hoor. Gewoon belonen of als het perse hip moet kun je ook met clicker werken.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:20

Ik snap dat commentaar van 'dan moet je hem niet uit de hand voeren' ook nooit zo... als een paard vervelend wordt van uit de hand gevoerd worden dan doe je toch echt zelf iets verkeerd :+ ik beloon heel veel met voedsel tijdens allerlei soorten werk en geen van mijn drie paarden is happerig :')

Inderdaad voedsel leren weigeren :j zorgen dat ie eerst in z'n eigen ruimte staat. Snoepje pas geven als ie niet meer ongeduldig op jou gefocust is.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:30

Je kunt best met snoep belonen, maar dan moet dit wel het gewenste gedrag opleveren. Dat is bij TS niet het geval... Dus waarom zou je het probleem steeds opzoeken en met snoep blijven belonen?

Die van mij doen het al 9 jaar zonder snoep en dat gaat heel prima :) Zijn ook keurig opgevoed.

Jou 'grondwerk' is gewoon basisopvoeding...
Laatst bijgewerkt door Women2 op 25-07-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:31

Memories schreef:
Ik snap dat commentaar van 'dan moet je hem niet uit de hand voeren' ook nooit zo... als een paard vervelend wordt van uit de hand gevoerd worden dan doe je toch echt zelf iets verkeerd :+ ik beloon heel veel met voedsel tijdens allerlei soorten werk en geen van mijn drie paarden is happerig :')

Inderdaad voedsel leren weigeren :j zorgen dat ie eerst in z'n eigen ruimte staat. Snoepje pas geven als ie niet meer ongeduldig op jou gefocust is.


Memories: Het gaat dus ook niet om het uit de hand voeren, het gaat mij om het belonen met wat juist het probleem is...

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:32

Nies_ schreef:
Jouw "grondwerk" kan niet meer inhouden dan de basis opvoeding als je dit al op bokt moet vragen. Daar heb ik nog nooit paarden snoep voor hoeven geven hoor. Gewoon belonen of als het perse hip moet kun je ook met clicker werken.


Beetje aardiger mag best. Zo sneren is toch niet nodig?

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Re: Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:35

Dit soort bijdehante 'alleswetende' reacties heb ik niks aan. Reageer dan gewoon niet of geef gewoon tips. Dat was mijn vraag.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:38

kaymontez schreef:
Dit soort bijdehante 'alleswetende' reacties heb ik niks aan. Reageer dan gewoon niet of geef gewoon tips. Dat was mijn vraag.

Heel simpel, stoppen met het belonen met snoepjes en een andere beloningsmethode kiezen.

Gaat dat goed, dan kun je altijd nog aan het einde van een training een snoepje geven. (of wortel, whatever)

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:40

Winged schreef:
kaymontez schreef:
Dit soort bijdehante 'alleswetende' reacties heb ik niks aan. Reageer dan gewoon niet of geef gewoon tips. Dat was mijn vraag.

Heel simpel, stoppen met het belonen met snoepjes en een andere beloningsmethode kiezen.

Gaat dat goed, dan kun je altijd nog aan het einde van een training een snoepje geven. (of wortel, whatever)


Hier heb ik wel wat aan, dankje!

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:41

Bij mijn weten antwoord er niemand bijdehand Kaymontez. Er wordt gewoon door diverse mensen de vraag gesteld waarom je zou willen belonen met snoep, terwijl dat juist is wat het probleem is wat jij aangeeft.

In dat opzicht ga ik dus met Winged mee ( al hebben een aantal anderen die optie ook al gegeven...) Ik was alleen nieuwsgierig naar jou beweegredenen om te willen blijven belonen met snoep.

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 11:43

Women2 schreef:
Bij mijn weten antwoord er niemand bijdehand Kaymontez. Er wordt gewoon door diverse mensen de vraag gesteld waarom je zou willen belonen met snoep, terwijl dat juist is wat het probleem is wat jij aangeeft.

In dat opzicht ga ik dus met Winged mee. Ik was alleen nieuwsgierig naar jou beweegredenen om te willen blijven belonen met snoep.


Het is mijn eerste paard en is voor mij allemaal nog onderzoeken..

MaxLoverXXL
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-16

Re: Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:46

Niet uit je hand geven dan.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:47

Dat begrijp ik dat je dat moet uitzoeken hoe het moet. Je schiet er alleen meer mee op om niet alleen het negatieve uit reacties te halen en te reageren hoe je reageerd... Komt niet echt sympathiek over en is voor mij al een no-go om je te willen helpen.

'dit soort commentaar zit ik niet op te wachten', 'hoef geen bijdehandte 'allerwetende'' reacties'... doet voor mij de deur al wat dicht. Waarom je willen helpen als je toch niet leest en het goede in antwoorden niet kan zien?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:47

Ik hou me even buiten de discussie van het belonen met voer of niet.

Wat voor mijn jonkie (ook 4.5) heel goed helpt is mijn eigen ruimte 'bewaren'. Hij heeft geleerd dat hij niet ongevraagd in mijn ruimte mag komen. Heel simpel eigenlijk, 'zwaai' rustig (lage energie) om je heen, je armen vormen dan een cirkel om je heen. Komt hij dan in je ruimte, dan raak je hem (zacht) en stapt hij weer weg. Uiteindelijk snapt hij dan wel dat dat jouw ruimte is, en kan je hem in je ruimte uitnodigen als je dat wilt.

Op die manier komt hij ook niet zomaar schooien in jouw ruimte. Je kan dit dan aanvullen door voedsel weigeren aan te leren.

Ik kan nu gerust een wortel voor z'n neus houden, maar hij neemt pas een hap als ik dat aangeef +:)+

kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 12:21

freetorun schreef:
Ik hou me even buiten de discussie van het belonen met voer of niet.

Wat voor mijn jonkie (ook 4.5) heel goed helpt is mijn eigen ruimte 'bewaren'. Hij heeft geleerd dat hij niet ongevraagd in mijn ruimte mag komen. Heel simpel eigenlijk, 'zwaai' rustig (lage energie) om je heen, je armen vormen dan een cirkel om je heen. Komt hij dan in je ruimte, dan raak je hem (zacht) en stapt hij weer weg. Uiteindelijk snapt hij dan wel dat dat jouw ruimte is, en kan je hem in je ruimte uitnodigen als je dat wilt.

Op die manier komt hij ook niet zomaar schooien in jouw ruimte. Je kan dit dan aanvullen door voedsel weigeren aan te leren.

Ik kan nu gerust een wortel voor z'n neus houden, maar hij neemt pas een hap als ik dat aangeef +:)+


Dankje, ik ga het proberen!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:25

kaymontez schreef:
Dit soort commentaar heb ik niet gevraagd ;)
Kan moeilijk als ik met hem grondwerk doe, elke keer zijn voerbak erbij pakken



Jouw reactie wil dus zeggen ; laat me gerust want ik weet best goed genoeg wat ik moet doen, waarom vraag je dan om raad.
Bij dit probleem is het echt niet het paard die een probleem heeft, jij creëert hier zelf het probleem , jij bent dus diegene die fout handelt niet het paard.

Marlies_HDC
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-16

Re: Meneer eet-graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:53

De toon kan denk ik wat vriendelijker. Iemand stelt een vraag omdat ze tegen een probleem aanloopt.

Als je met voer wilt belonen is het belangrijk dat je je paard ook leert dat ze het alleen krijgt als ze er iets voor gedaan heeft. Dat is de theorie. In de praktijk kan dat moeilijk zijn als je paard recht op zijn doel afgaat. Dat kan intimiderend zijn en dan moet je heel duidelijk zijn in het 'tot hier en niet verder'.
Als je merkt dat je het lastig vindt, zoek hulp van een professional. Die kan jou en jouw paard verder helpen op een manier die bij jullie past.

annesofiemm
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:14

Hoi,
Ik zou in ieder geval niet te veel snoepjes geven. Ik zou ook zo een ding kopen dat je over het voer doet zodat je paard meer moeite moet doen om te kunnen eten. Zo wordt je paard al wat geduldiger.