Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Meneer eet-graag

 
Profiel   

Ik doe het zo: ik houd iets lekkers (meestal een stukje wortel) in mijn gesloten hand. Als hij daar naar toe hapt geef ik met die gesloten hand een zachte tik tegen de neus. En als het nodig is nog een keer, en nog een keer. Als hij dan snapt dat hij niks krijgt en zich terug trekt, dan doe ik de hand open en geef hem zijn stukje wortel. De meeste paarden hebben snel door dat ze alleen iets krijgen als ze gewoon wachten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 15:55 



 

Grondwerk doen maar tegelijk een paard hebben die je bijna omver loopt voor een snoepje verteld mij dat er iets niet goed gaat..
Vind je ook erg bot reageren.
In je OP heb je niks gezegd over waarom je je paard snoep geeft, als mensen dan zeggen niet meer snoep geven reageer jij met dit was niet mijn vraag en daar dus pas de toelichting dat je dit doet tijdens het grondwerken. Dan moet je niet mensen die reageren op wat jij aan info geeft zo gaan afkatten, jij vraagt tenslotte om advies..

Toch sluit ik me wel aan bij het stukje geen snoep meer geven. Ik heb een half jaar grondwerk gedaan met mijn eerste paardje maar daar was echt niet elke keer snoep bij nodig.
Wel begrijp ik dat je daarmee je paardje wil belonen maar dat kan ook door na het trainen je paardje voer te geven en daar wat lekkers door te doen zoals snoep/wortel/appel.
Daarnaast zijn er natuurlijk talloze manieren om je paard te belonen, een klopje op de hals, heel blij (en desnoods overdreven) belonen met je stem GOEDZOOO!!
Toen ik met mijn paard ging trainen op luisteren naar stem commando's heb ik ook alles op stem gedaan, goedzoo! braaf! en ga zo maar door.
Zonder dat er snoep bij betrokken was snapte ze binnen 2 week dat ho dus ook echt ho was en dus inderdaad na die tijd een keer wat lekkers, maar ik denk niet dat je het moet willen om elke keer dat je grondwerk doet met jou paardje dat je snoep gaat geven, dan krijg je een schooiend paard..
En geloof mij zo een hadden wij op stal ook staan, niemand kon het dier uit het land halen omdat hij continu hapte naar iedereens handen omdat die zo gewend was overal snoep/lekkers voor te krijgen.

Verder wat ook al gezegd is, oefenen.
Zoals ik al zei ho is ho. Wachten bijvoorbeeld aanleren.
Jij zegt wachten (of ho) waarop jij een paar passen zet en zelf bepaald wanneer je paard bij jou mag komen, dan kan je belonen wat ik trouwens niet standaard met snoep zou doen maar eerder met 1/2 korreltjes biks, stukjes appel/wortel.
Op het moment dat je paard te hebberig doet en gaat happen, trek je je hand weg, leer je paard aan dat zijn happerig/schooierig gedrag niet beloond word. Dan leren ze het echt wel.
Ook daar heb ik zelf ervaring mee, die van mij at het liefst ook mijn hand er bij op maar als ik tot meerdere keren toe het snoepje terug trok en uiteindelijk terug in mijn zak stopte snappen ze het op een gegeven moment meestal wel.
Het zijn slimme dieren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 16:15 



 
Profiel   

Punt is dat je paard het snoepje moet verdienen. Stel jij geen vraag, dan valt het niets te verdienen, ook al heb je wat in de hand.
Het makkelijkst is dat met een clicker (of een bepaald woord), omdat die een vast signaal afgeeft. Vraag, antwoord correct, de bridge (woord of click) en daarna pas volgt de beloning. Die brug is heel makkelijk en zorgt ervoor dat je genoeg tijd hebt om een snoepje te pakken uit je zak of wat dan ook.
Hoe leer je dat aan? Begin bij het begin; beleefdheid. Dat heeft een paard heel snel in de gaten.
https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y
Er is trouwens ook een heel topic over positive reinforcement. Overigens is het niet meer nodig te belonen voor iets wat hij al kent. Het is heel handig voor het aanleren van nieuwe dingen. En schooigedrag leer je ze zelf aan door zonder vraag wel te belonen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 16:20 



 
Profiel   

Ik zou hem aanleren dat hij iets krijgt, als hij goed gedrag heeft vertoont. En niet zomaar random snoepjes geven. Ook zou ik stoppen met uit de hand geven, omdat hij misschien je hand relateert aan een snoepje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 15:23 



 
Profiel   

Je kunt een paard prima met een snoepje belonen, als je je maar aan een paar basisregels houdt:

Eerst zoeken naar een voerbeloning waar hij niet TE gek op is, dat klinkt vreemd, maar als het te lekker is stimuleer je alleen maar zijn graaigedrag verder. Veel paardensnoep ruikt en smaakt kunstmatig erg zoet en daar worden ze naar mijn ervaring allemaal vervelend van. Lekker laten staan dus. Belonen met een paar korrels biks of vitamine werkt net zo goed, zo niet beter. Laat ze lekker werken voor hun diner, in plaats van dat ze het zonder er iets voor hoeven te doen voor hun neus krijgen.

Leer je paard wachten voor beloning, met je hand gesloten, altijd op dezelfde plek onder zijn hoofd. Dus niet in je zak en niet opdringerig! Dit is een stap in de training die velen vergeten, met als gevolg klierige paarden. Eigen schuld, het lijkt zo eenvoudig maar luistert nauw. Je begint met een seconde wachten en bouwt dat elke training met secondes verder uit.

Beloon binnen 2 seconden, en beloon het juiste gedrag. Ook dit luistert nauw. Veel mensen maken hier fouten mee in hun timing, zodat ze juist het bedelgedrag belonen, in plaats van het gedrag wat ze willen trainen.

Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 22:21 



 
Profiel   

Als jouw paard zich opdringt, heeft jij geen respect voor jouw ruimte. Geef duidelijk je grenzen aan! Als mijn paard te dichtbij komt als ik voer bij me heb, eerst een paar stappen achteruit zetten. Dit net zo lang herhaling tot ze rustig wacht. Snoepjes krijgt ze heel sporadisch, maar houd ik eerst met een gesloten hand bij haar neus. Als ze rustig wacht, dan gaat mijn hand open.

Heeft je paard wel respect voor jouw ruimte als je geen voer/snoepje bij je hebt? Anders zou ik hier nog even goed mee aan de slag gaan, met professionele begeleiding. Zeker als het de eerste keer voor je is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen