Jaarling bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:32

Hallo iedereen hier ben ik weer :')

Hieronder zie je mijn lieve (hengstje) Storm hij is ondertussen al 1jaar en een half. Het is een super lieve pony, loopt flink mee aan het halster en houd van knuffelen! Alleen houd hij ook van bijten en dat is wat minder leuk. In het begin toen hij nog kleiner was en als hij probeerde te bijten knipte ik met me vingers dicht bij zen snoetje, maar dat bleef niet helpen dus toen gaf ik hem een tikje op de neus (na een paar maand) maar ondertussen is het al zo veel verder laar hij blijft bijten soms is het maar zachtjes maar soms kan hij je echt pijn doen. Ik weet niet hoe ik het kan oplossen (zonder hem pijn te doen). Want zo is het echt niet fijn je bent dan bezig met hem rustig te borstelen en dan ineens HAP. Je moet altijd op je hoedde zijn bij hem!
Hebben jullie tips voor me? :)

Afbeelding

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:37

Toch boos worden en een tik geven en/of stem verheffen :j Zeker als je zegt dat je echt al op moet passen in zijn buurt en dat ie je plotsklaps kan happen, dan heb je het eigenlijk al te ver laten komen. Dit is echt typisch gedrag voor jonge paarden (met name hengsten) en houd niet op als je het gewoon toelaat en dit wordt op den duur hartstikke gevaarlijk voor jezelf. Wel een leuk diertje om te zien!

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:43

Memories schreef:
Toch boos worden en een tik geven en/of stem verheffen :j Zeker als je zegt dat je echt al op moet passen in zijn buurt en dat ie je plotsklaps kan happen, dan heb je het eigenlijk al te ver laten komen. Dit is echt typisch gedrag voor jonge paarden (met name hengsten) en houd niet op als je het gewoon toelaat en dit wordt op den duur hartstikke gevaarlijk voor jezelf. Wel een leuk diertje om te zien!


Ik geef hem dus nu altijd een tik op zen neus en zeg dan wel 'he' ofzo maar dan richt hij zen hoofd meestal heel hoog op alsof hij zou steigeren maar dat doet hij dan niet, daarna is hij weer zen lieve zelf

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:47

Hoe wordt hij gehouden? Hoe lang staat hij buiten en in wat voor kudde?

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:53

Anoeska27 schreef:
Hoe wordt hij gehouden? Hoe lang staat hij buiten en in wat voor kudde?


hij staat 24/24 buiten met een andere jonge ruin (met ruime schuilstal)
Bijna iedere dag word er een kort wandelingetje gedaan dus hij is vaak in de hand

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:02

Laten castreren en verder heel consequent en streng zijn, je lijkt me vrij jong op de foto dus zorg dat je dit niet onderschat. Dit word een grote jonge en word hij nu niet gecorrigeerd dan kan dat nog wel eens heel vervelend uitpakken voor je.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:05

Gebeurt het terwijl je aan het wandelen bent? Dan zou ik hem 5 tot 10 passen (totdat hij soepel gaat) flink achteruit zetten. Dat vinden ze stom en maakt ze tegelijkertijd niet handschuw. En iedere keer opnieuw en direct.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:06

Ambertjeluna schreef:
Memories schreef:
Toch boos worden en een tik geven en/of stem verheffen :j Zeker als je zegt dat je echt al op moet passen in zijn buurt en dat ie je plotsklaps kan happen, dan heb je het eigenlijk al te ver laten komen. Dit is echt typisch gedrag voor jonge paarden (met name hengsten) en houd niet op als je het gewoon toelaat en dit wordt op den duur hartstikke gevaarlijk voor jezelf. Wel een leuk diertje om te zien!


Ik geef hem dus nu altijd een tik op zen neus en zeg dan wel 'he' ofzo maar dan richt hij zen hoofd meestal heel hoog op alsof hij zou steigeren maar dat doet hij dan niet, daarna is hij weer zen lieve zelf

Dat kan je rustig vertalen met : leuk spelen met de baas. Aangezien ons velletje daar niet tegen kan, zal daar de lol dus rap van af moeten. 20+m vol in de achteruit helpt, maar dan moet je en in reflex dat inzetten en zo overtuigend zijn dat hij harder achteruit gaat dan jij op hem af loopt.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:23

Ik zou hem de basis leren. Halster om, mee lopen, voetje geven. Dat kent hij nu. Daarna zou ik hem weg zetten in de wei. Paard laten zijn en er verder niks meer mee doen tot je hem in gaat rijden. Het beste leren ze toch van andere paarden. En zo heb je het minste kans dat ze opdringerig of happerig worden.
En eventueel ook castreren

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:24

Echt een keer streng tegen m zijn! Zeker bij hengsten.

En jaarlingen zijn vaak speels dus gaat wel over maar moet je wel consequent zijn

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:28

Zonder hem pijn te doen schrijf je.
Lief van je, maar hij doet jou ook pijn. En dat wordt nog wel erger als je dit niet aanpakt.
Dus volgende keer geen tikje maar een flinke pets. Ophouden met die flauwekul.

En laten castreren.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:27

Hij daagt je gewoon uit, speelsheid, maar dan ongewenst. Soms is een flinke correctie genoeg. Omdat hij met een jonge ruin staat zonder volwassen paard erbij, kan hij onbeperkt klieren. Reken maar dat een volwassen merrie korte metten maakt met zo'n klierig snotjong ;)
Eerstvolgende keer dat hij weer bijt, gelijk! stevig corrigeren. Plant desnoods maar een elleboog ergens en ga dan door met borstelen. Hij snapt dan echt wel waarom hij een correctie krijgt.
Helemaal een jonge hengst heeft grenzen nodig. Als je daar niet consequent mee om kunt gaan dan is castratie inderdaad beter. En voor hem ook fijn omdat hij dan in een gemengde kudde kan.
Een correctie moet altijd lik op stuk zijn.

Overigens vind ik het een ontzettend leuk paard. Prachtig hoofd heeft hij. Wat zit er in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:18

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het is typisch jonge hengsten gedrag. Spelenderwijs hun eigen kracht en sociale grenzen opzoeken.

Heel heel snel en consequent korte metten mee maken. Dus lik op stuk terug 'bijten' en hem achteruit jouw persoonlijke ruimte uit zetten.

Pak je dit niet op de juiste manier aan dan zien we 100% zeker over 2 jaar een topic van je terug dat hij tegen je op steigert, slaat en je drijft.

Castreren haalt de scherpe kantjes eraf maar elk jong paard moet opgevoed worden en soms met een iets hardere hand de grenzen met mensen uitgelegd worden. In de kudde gaat het er met die pubers ook echt niet altijd zachtjes aan toe.

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 05:42

Geen tik op zn neus geven maar opzn borst/schouder. Anders word hij inderdaad kopschuw als je hem een paar keer een flinke knal verkoopt. Plus dat je hem makkelijker kan raken.

En die flinke knal heeft ie echt wel nodig zo te horen...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:03

Dit is typisch hengsten gedrag dat je echt moet gaan afstraffen. Flinke tik zodra het gebeurd. Een hengst mag al helemaal niet in jou ruimte komen als je dat niet uitdrukkelijk gevraagd hebt, en al helemaal niet met z'n mond. Dus zodra je paard dit doet direct (zwaar) afstraffen.
Daarnaast zou ik het laten castreren als het geen dek hengst is, dit gedrag wordt alleen maar erger en het is wachten tot je paard jou correctie gaat afstraffen naar jou als je niet op past, en dan ben je nog verder van huis.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:21

Ik zou m toch een tik geven, aangezien hij het blijft doen mag die tik best wat harder zijn.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jaarling bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:31

Een flinke tik waar je hem maar raken kan elke keer dat hij bijt en het liefst hem voor zijn en dan NEE roepen.
Als hij dan niet bijt zeg je uiteraard heel blij brave jongen.

Castreren zeker laten doen en in een wei met meerdere jonge hengsten / ruinen zetten. Niet zoveel mee wandelen. Dat is niet nodig en je leert hem verkeerd gedrag aan ( wat nu duidelijk al aan de gang is)

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 10:56

Bedankt voor alle tips ik ga ze zeker gebruiken, en hij zal ook gecastreerd worden ik weet alleen nog niet wanneer precies. Voorlopig is het niet mogelijk om meerdere paarden bij hem te zetten want we hebben enkel nog merries (1 met veulen)
Floortz schreef:
Overigens vind ik het een ontzettend leuk paard. Prachtig hoofd heeft hij. Wat zit er in?

Vader is arabier en moeder kruising tussen haflinger en quarter