Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:11

Ik zou graag advies en of ideeen van anderen horen over het volgende;

Ik heb twee jaarling hengsten, een Tinker en een Welsh A. Ik heb ze beide 24/7 jaar rond op de weide met schuilstal staan. De wei is ca 1 ha groot en aan 3 zijden omheind met sloten en bij de toegang staat een groot afgesloten hek. Omdat ze langs een hele drukke weg staan en op een plek waar veel mensen langs komen bij het toegangshek, heb ik de weide extra omheind met schriklint. Om eventueel ongelukken met paard in de sloot en bijvoeren van de paarden door derden te voorkomen.

Nu loop ik met het welshje tegen een aantal dingen aan. De kleine man voelt zich met zijn 1 jaar al een hele bink. Hij is voor mij prima te handelen en ook erg mens gericht en gek op aandacht. Maar in combinatie met mijn Tinker gaat het niet altijd even goed. Ik ben me er van bewust dat je met twee jonge hengsten altijd wel wat onrust hebt/zult houden in de weide, maar hij blijft mijn Tinker maar uitdagen. Echt heel gemeen wordt het niet, maar er is nooit langer dan 5 minuten rust als ik er ben, wat toch vaak wel een aantal uren per dag is. Ik heb helaas nog geen camera's hangen, dus hoe ze zijn als ik er niet ben weet ik niet.

Ik overweeg om de Welsh te laten castreren in de hoop wat extra rust in de weide te brengen, maar ik vraag me af of dit gedrag voortkomt uit zijn 'hengst zijn', of dat het ook een stukje karakter is. De persoon van wie ik hem gekocht heb, heeft hem verkocht omdat hij maar bleef jagen op het hengstje waar hij mee samen stond.

Nu was mijn Tinker met zijn vorige weide maatje (halfbroer, in december overleden aan koliek), juist de gene met de grapjes en de 'grote mond', maar ondanks dat hij een stuk groter en zwaarder is delft hij nu toch het onderspit.
Opzich geen probleem, maar het is opvallend dat hij de winter in hele goede conditie is door gekomen, maar nu zichtbaar aan het inleveren is qua conditie. De Welsh is er in januari bij gekomen. Er staat voldoende gras in de wei, ze krijgen (momenteel onbeperkt) hooi bij gevoerd en naast de vitamine brok voor beide, krijgt mijn Tinker ook nog slobber en/of bietenpulp om hem weer op goed gewicht te krijgen.

De Welsh daarentegen is eerder te dik maar die krijgt dus alleen vitamine brok en hooi extra.

Beide paarden zijn onlangs nog ontwormt na mestonderzoek en dat heb ik de afgelopen maanden ook steeds optijd gedaan.

Nu is het zo dat de Welsh het niet alleen vrijwel non-stop op de Tinker gemunt heeft, maar hij blijkt ook nog een echt sloper.
Hij kruipt op de een of andere manier steeds door het lint heen, terwijl er goed stroom op staat (heb t zelf even geprobeerd, voelt niet fijn). Het is wel een apparaat op batterij, omdat ik geen stroom heb op de wei, maar hij doet het dus wel goed.

Er staat buiten het afgezette stuk wel wat lang gras, maar er staat binnen de omheining mi ook meer dan voldoende goed gras. Als meneer weer de omheining in wil loopt hij gewoon door het lint heen. Ik zag het hem vorige week doen, hoofd over het lint heen en gewoon net zolang doorduwen tot er ergens een lintverbinder springt.

Ook heeft hij het op mijn spullen voorzien. Die staan ook achter lint, welliswaar zonder stroom, maar het is keer op een een enorme ravage. Het tuinbankje omgegooid, kruiwagen om, zelfs de handgrasmaaier heeft ie uit elkaar getrokken(?!), en ook het stroomapparaat wat buiten de weide staat heeft hij al zeker 5 keer uit elkaar gekregen, etc. Buiten dat het erg vervelend is om steeds alles te repareren en op te ruimen is de kans dat hij zichzelf flink verwond ook zeer aanwezig zo.

Het is een ontzettend leuk dier om te zien en echt een schat, maar ik word hier niet echt vrolijk van.
Momenteel overweeg ik zelfs hem anders maar te verkopen, en dan met name omdat hij als gezelschap 'dient' voor de Tinker, maar die meer last als plezier lijkt te ondervinden van hem.

Dus.. als iemand ideeen heeft om hem binnen de omheining te houden, ervaring heeft met dergelijk gedrag richting andere paarden, en het eventueel afnemen (of niet) hiervan na castratie of andere ideeen, tips, adviezen.. heel graag!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sabbel op 05-08-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:21

Hoeveel stroom staat er op (als in, voltage)? Mijn ervaring is dat als de tik die je krijgt voor jezelf alleen 'niet zo fijn' voelt het voor het paard soms al helemaal geen donder uitmaakt :+
En hoeveel rijen stroomlint gebruik je?

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:31

Er staat 6000 volt op. Heb hem regelmatig een tik zien krijgen trouwens, hij vindt het zelf ook niet zo fijn, maar het weerhoud hem er niet van om er toch doorheen te gaan.

Edit; twee rijen lint, exacte hoogte weet ik niet, maar ik heb prikpalen van 155cm dacht ik en het lint zit op de onderste en een na bovenste 'isolatoren'.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:46

Hengsten zijn nu eenmaal drukker en dominanter. Snap niet dat je nog geen afspraak hebt gemaakt. Hier een hengst en ruin samen, gaat prima maar de hengst hoeft dan ook niet te concurreren met een andere hengst. Gewoon castreren, grote kans dat het probleem is opgelost.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:53

Zo, die is lekker bezig geweest := wat mij betreft is 6000 nog wat aan de weinige kant, maar je moet ook maar net de mogelijkheid hebben voor meer en dan is het nog de vraag of ie zich er dan wel wat van aantrekt. Ik zou er zelf een flink aantal extra rijen lint tussen zetten, zodat ie er echt niet tussendoor kan. Dat werkt ook vrij goed, maar ook dat is een investering die je maar net moet kunnen en willen maken.

Als laatste optie kun je ook een geleidend materiaal (ijzer/koperdraadje of iets) in de manen vlechten of rond de borst vastmaken. Wordt wel eens gedaan door de boertjes hier in de omgeving en zelfs bij de meest lompe Houdini's is dat 1x en nooit weer. Heel vriendelijk is het natuurlijk niet en het kan ook best een risico zijn dat je maar net moet durven nemen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 14:07

Ik dacht dat het duidelijk in de openingspost stond, maar ter verduidelijking, ik heb nog geen afspraak gemaakt omdat ik niet weet of dit gedrag voorkomt uit hormonen, of dat het (ook een stuk) karakter is. Daar kom ik inderdaad pas achter als hij gecastreerd is, maar bij voorkeur laat ik hem (langer) hengst.

Daarnaast is het mi niet direct een concurrentie strijd, de Tinker vindt het wel best, maar de Welsh blijft hem opzoeken, tis eigenlijk gewoon een kleine nar. Eigenlijk weet ik dus het antwoord al op dat aspect van mijn vraag en ik ben me er van bewust dat niemand anders mij uiteindelijk kan vertellen of dit karakter is of een hormonen kwestie. Toch wil ik graag ervaringen en ideeen van anderen horen.

Conclusie, dank voor je reactie, maar "snap niet dat je nog geen afspraak hebt gemaakt" voegt voor mij niet echt iets toe.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 14:12

Memories schreef:
Zo, die is lekker bezig geweest := wat mij betreft is 6000 nog wat aan de weinige kant, maar je moet ook maar net de mogelijkheid hebben voor meer en dan is het nog de vraag of ie zich er dan wel wat van aantrekt. Ik zou er zelf een flink aantal extra rijen lint tussen zetten, zodat ie er echt niet tussendoor kan. Dat werkt ook vrij goed, maar ook dat is een investering die je maar net moet kunnen en willen maken.

Als laatste optie kun je ook een geleidend materiaal (ijzer/koperdraadje of iets) in de manen vlechten of rond de borst vastmaken. Wordt wel eens gedaan door de boertjes hier in de omgeving en zelfs bij de meest lompe Houdini's is dat 1x en nooit weer. Heel vriendelijk is het natuurlijk niet en het kan ook best een risico zijn dat je maar net moet durven nemen.


Extra rij lint kan ik nog wel proberen inderdaad, ik vraag me af of het dan wel bestand is tegen het 'duwen' tegen het lint, maar tis wel t proberen waard.
De boerenmanier klinkt effectief := , maar weet niet wat dat uiteindelijk voor gevolgen kan hebben voor zijn kleine lijfje..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:32

Uitbrekers blijven uitbrekers ook na casteratie.dus daar zou ik niet voir castereren.als dit mijn situatie was ging hij de deur uit koop een tinker hengstje er bij en kijk of dat beter past. Ik hou niet van uitbrekers zeker niet van die door stroom gaan.

Charlena28
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:23

Ik heb er ook zo een gehad, een soort ADHD pony. Superlief maar constant in beweging. Steeds de andere ponies vervelen en minstens een keer per dag onder de draad door. Dat deed hij met een aanloopje, dan op zn knieën en dan schoof hij zo onder de draad door. De schok nam hij voor lief denk ik, of misschien maakte dat het nog leuker: kijken of ik zonder tik er onder door kan. Schapengaas geprobeerd maar dat was geen succes, hij trok alles kapot. Vanwege rust voor de 2 oude ponies (35 en 27) heb ik hem weg gedaan. Hij loopt nu bij een grote, hele rustige Tinker die hem corrigeert als hij loopt te klieren en hij loopt achter een hekwerk.
Het was geen makkelijke beslissing maar het is in elk geval wel rustig op de wei nu. We hebben nu een nieuwe pony, een Merens, en dat gaat goed.
Succes met je Houdini!

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:33

Ik begin mij af te vragen of dat jagen de werkelijke reden van verkoop is geweest. Elkaar lopen klieren is vervelend, maar als ze dingen gaan slopen en geen respect hebben voor stroom, dan wordt het zowel kostbaar als gevaarlijk.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 15:42

tamary schreef:
Ik begin mij af te vragen of dat jagen de werkelijke reden van verkoop is geweest. Elkaar lopen klieren is vervelend, maar als ze dingen gaan slopen en geen respect hebben voor stroom, dan wordt het zowel kostbaar als gevaarlijk.


Hij stond daar s'winters op stal en buiten achter een houten omheining van de rijbak, dat hij daar achter blijft geloof ik wel, maar dat is voor mij niet haalbaar. Hij zou ook bekent zijn geweest met een stroomafzetting en daar respect voor hebben.. of dat echt zo was weet ik natuurlijk niet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:53

Heb zelf een 2 jarige shetlander die tot een jarige leeftijd als hengst in een hengstenkudde liep met 1 en 2 jarige hengsten. Hij was continue degene die de anderen uitdaagde tot spel en klierde.
Zelfs na castratie bleef hij zo totdat hij in mijn kudde kwam waar een oudere merrie loopt. Daar leerde hij pas echt respect van.
Nu nog daagt hij iedereen uit, maar die merrie hoeft maar 1 oor te bewegen en hij weet dat het kappen is.
Toen zij wegens ziekte een week er niet bij stond werd ie weer erg vervelend. Zij kwam terug en hij wist zich prima te gedragen.
Ontsnappen deed hij ook telkens todat ik er een keer zo goed stroom opzette dat hij sindsdien echt respect voor het draad heeft.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:20

Een (oudere) merrie erbij zou idd perfect zijn voor hem. ~~}> Maar dan zouden ze beide geruind moeten en m'n Tinker wordt zoiezo nog niet gecastreerd.

Tis net een vervelende combinatie van dingen die hij uitvreet die het lastig maakt voor mij. Als hij nou dikke vrienden was met Mees zou ik er zonder aarzelen nog een hoop tijd en geld tegenaan gooien om de wei zo geschikt mogelijk te maken voor hem. Nu opzich ook wel, maar ook dan is de situatie nog niet ideaal.

Als ik er van een afstand naar kijk zeg ik verkopen, maar t gaat me zo aan t hart. Tis zo'n lieverd verder. Hinnikt altijd als ik aankom op de wei, is super leuk en lief met mijn kinderen en geniet echt van het getut van hun. Daarbij heb ik hem dus ook pas 8 maanden en ik ben al de derde eigenaar in zijn 18 maanden.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:41

Jouw Welsh klinkt precies als mijn (inmiddels) ruin. Toen hij nog als hengst in de opfok stond, was hij altijd degene die aan het rotzooien was. Gelukkig stond hij samen met 8 andere hengsten, dus er was meestal wel iemand die wilde spelen. Vooral opjagen vond hij een prachtig spelletje. Hij was nooit gemeen, en bleef gelukkig altijd achter de draden. Maar als er gedonder was, dan was de mijne een van de aanstichters, als klein Quartertje tussen de KWPN-ers en Friezen.

Toen een paar van z'n vriendjes gecastreerd werden, hebben de mensen van de opfok gevraagd of de mijne ook alsjeblieft gedaan kon worden :') Hij was toen 2.
En hij was als ruin veel rustiger, vrijwel meteen na de castratie. Helemaal over gaat het nooit - dat nieuwsgierige zit niet in z'n ballen - maar de drang om constant wat te doen is weg, en op de wei gedraagt hij zich normaal. Als een ander paard niet wil spelen, gaat hij ook braaf grazen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:50

:D Meestal zijn ze na castratie toch wel een stuk rustiger. Ik zou het toch serieus overwegen voordat er echt ongelukken gebeuren. En een ander zit ook niet op zo'n portret te wachten, tenzij er een volwassen merrie bij staat. Die weet er wel raad mee...

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 09:50

Ik wil idd ook niet iemand anders met het probleem opzadelen, maar op deze kant tekening na is het echt een geweldig beestje.

Het geweldige beestje heeft alleen gisteren avond het stroomapparaat weer te grazen genomen. Ik denk dat hij m oppakt aan t handvat, zo loopt ie ook wel eens met de mestboy door de weide namelijk. 8)7
Maar nu issie dus stuk. Hij heeft opengestaan in de regen en de stroomdraad is eruit getrokken. Er zat een emmer over heen die heeft hij er eerst vanaf gehaald. Hij is té handig gewoon, moedeloos word ik ervan.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:54

Castreren en in een gemengde grote groep plaatsen met jonkies en oudere dieren..
Dan kan hij zijn energie kwijt en wordt gecorrigeerd door oudere dieren.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 09:58

Hij is het weide maatje voor mijn Tinker. Ze staan op eigen grond, dus hem ergens anders neerzetten is niet handig omdat ik hem gekocht heb als gezelschap.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:03

Dan heb je helaas een verkeerde koop gedaan ben ik bang, dit is dan gewoon geen match voor je tinker.

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:06

Ik zou hem castereren , maar ik zou er ook een ouder paard bij zetten voor het opvoeden,
dat is een stuk dat hij nu mist, en een goede opvoeding is de basis van een goed paard.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:11

Ik zou toch voor castreren gaan, en mocht dat in het ergste geval niet helpen dan verkoopt een ruin vaak beter dan een hengst.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:40

Verkopen voldoet niet aan jou verwachtingen .en voldoet niet waar hij voor gekocht is.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:53

Verkopen en andere weide maat.

Of castreren liever morgen dan volgende week...

Charlena28
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:28

Moeilijk hoor, je hebt een leuke, lieve pony maar hij gedraagt zich als een klierende kleuter. Misschien toch castreren en hem dan een half jaar of zo ergens bij een kudde plaatsen die hem passend paardengedrag leren? In die tussentijd zou je zelf een tijdelijk weimaatje kunnen zoeken voor je tinker. Je moet echt even streng zijn anders lukt het nooit meer.
Ik heb het ook al vaker meegemaakt (ben 67, heb al 50 jaar paarden,ponies,ezels met alle problemen die daarbij horen), maar je moet echt iets doen! Of ken je iemand met een dominant paard waar hij een poosje bij mag lopen, liefst na castratie? gewoon even een ouder paard wat hem opvoedt. Hier in de buurt ken ik er wel een paar, maar ik weet niet waar je woont.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Re: Jaarling Welsh laat weidemaatje niet met rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:22

Lastig! Ik zou denk ik ook, zoals hierboven beschreven staat, laten castreren. Misschien heb je het geluk dat dit enorm veel scheelt.