Vindt mijn paard mij niet leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:07

Hallo!

De laatste tijd vraag ik mij echt af of mijn merrie mij "wel leuk vindt". In hoeverre dat kan, want dat is namelijk wat ik mij afvraag. Sinds februari ben ik eigenaresse van een 8 jarige Sorento merrie, die ietwat bijzonder is. Toen ik haar kocht, heb ik haar nog 2 maanden bij de oud eigenaresse laten staan in pension, zodat ik op haar veilige plek kon wennen. Na die twee maanden is ze bij mijn ouders thuis gekomen.
Nu heb ik het volgende 'probleem' met haar; ik krijg de indruk dat ze mij dus niet leuk vindt. Ik kan haar moeilijk uit het weiland halen (lees: het lukt ook niet altijd). Ze wil eigenlijk niet naar mij toekomen, iemand anders kan haar veel makkelijker pakken. Om heel eerlijk te zijn is dit ook iets wat ik mis in onze band. Om heel eerlijk te zijn is het zelfs weleens door mijn hoofd te gaan haar te verkopen, omdat de klik misschien wel ontbreekt.

Voor de duidelijkheid: ze heeft plezier in het rijden, ga niet altijd naar haar toe om te rijden maar ook lekker tutten etc. We doen vanalles; buitenrijden, springen, dressuur, longeren.

Ik vind het een lastige situatie. Is er iemand die dit herkent of ook weleens heeft gehad? Of is er misschien iemand die tips voor mij heeft? Of gewoon een hart onder de riem? :j

Anoniem

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:12

Als je haar wel gewoon kon pakken en ze naar je toekwam, had je dan wel het gevoel dat je een band met haar had?
Dan zou gewoon grondwerkles je probleem al kunnen verhelpen. Het lastige met gevoel is dat het niet altijd klopt; emoties kunnen een mug opblazen tot een olifant (mijn paard staat regelmatig op mijn teen --> mijn paard haat mij en ik moet hem verkopen) en dan trek je niet altijd meer de juiste conclusies. Als een klein probleem heel erg aan je knaagt dan kun je je paard wegdoen, maar je zou ook dat kleine probleem op kunnen lossen.
Het zou kunnen dat je nog veel meer problemen met haar hebt, maar omdat je het hier alleen over het niet naar je toekomen in de wei hebt is het lastig te beoordelen of je gewoon een probleem hebt of dat er echt geen band is.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:22

Oef ! Dat kan zoveel zijn.Het kan zijn dat er meerdere factoren meespelen. Verhuizing ( ze staat nog maar 4 mnd bij jou thuis?) gewenning meer tijd nodig om te wennen en een band op te bouwen; Sommige dieren hebben daar echt een jaar voor nodig. Hoe bedoel je dat een ander haar makkelijker kan pakken? Is dat omdat ze misschien nieuwsgierig is of overdonderd? Kan het zijn dat jij onbewust juist haar goedkeuring wil en dat het soort van dominante houding is van haar kant? Hoe reageerd ze als je bv een boek zit te lezen met de rug naar haar toe? En hoe stelde zich op bij het vorige baasje? Uiteraard kan je soms wel of niet een klik hebben. Maar het kan zijn dat er wat anders is en kan mij indenken dat het het je iets anders had voorgesteld en dan aan jezelf twijfelt. Grondwerk samen doen zou bij kunnen dragen om te werken aan jullie relatie. Als je daar geen ervaring mee hebt zou je even moeten zoeken naar een instructrice of iemand die jullie daarbij kan helpen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:26

Dat hebben veel paarden als ze in het weiland staan, hoor!
Als hun baasje hun komt halen, betekent meestal werken en daar hebben ze misschien net geen zin in.
Dus zijn ze soms voor hun eigen baasje moeilijker te pakken, dan bij een ander.

Zulke paarden hebben wij hier ook.
Mijn eigen merrie bv ook, ik heb haar al 8 jaar.
Ik kan er alles mee :)
Maar sommige dagen staat ze zo lekker te grazen, dat ze snel weg loopt als ze me ziet aankomen.
Ik heb dan nu zelf wat trucjes uitgevonden, dat ik haar toch vrij eenvoudig kan pakken. (doen alsof ik voor iets heel anders kom, iets oprapen uit het gras zodat ze nieuwsgierig wordt bv)

Zodra ik haar eenmaal in de hand heb, is alles weer goed.
Dan is ze even braaf en lief als altijd. :)

Als dit bij jouw paard ook een beetje zo is, zou ik me geen zorgen om maken.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:27

Je hebt haar nog maar heel kort. Zeker bij een merrie moet een band groeien.En niet graag uit de wei komen hoef jij je niet persoonlijk aan te trekken,dat is gewoon iets paards! Als het werk met haar wel goed gaat dan zou ik gewoon geduld hebben,dan komt het wel.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:28

Zorg dat je interresant genoeg bent voor je paard en dat ze graag naar je toekomt zelfs!!

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:29

Je hebt pas een band met een paard na een jaar. Ik zou het even aankijken. Ik heb mijn merrie al 10 jaar, maar wegrennen is nogsteeds haar leukste spelletje :+

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:31

Dat is misschien wel een goed idee, bedankt voor de tips!

Ze laat zich eigenlijk door iedereen uit het weiland pakken, behalve door mij. Ze heeft standaard een halster om, omdat ik haar anders echt niet krijg. En ja, dat frustreert mij. Misschien voelt ze dat inderdaad en gaat ze daarom helemaal op de loop. De vorige eigenaresse herkende het deels. Was minder dan bij mij. Zodra ze zag dat ze een touwtje bij zich had was ze ook zo weer aan de andere kant van de wei/paddock.

Het is ook zo dat ik dit niet gewend ben. Mijn vorige paard was een enorme knuffel. Kwam altijd naar mij toe en was enorm aanhankelijk. Zij heeft een heel ander karakter. Natuurlijk ben ik niet in de illusie dat ze galopperend naar mij toe moet komen, maar de hele tijd voor mij weglopen word ik soms ook even moedeloos van.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:43

Ik heb mijn pony inmiddels al 4 jaar, dacht in het begin ook die vind mij niet leuk. Ze kwam nooit naar me toe in de wei maar wel naar andere mensen. Blijkbaar gewoon uit nieuwschierigheid want sinds ik het werk enorm afwisselend houd komt mevrouw met de oortjes erop aandraven :D Gewoon geduld, jullie kennen mekaar ook nog maar twee maandjes!

Misschien een beetje een gekke tip maar dit hielp echt heel erg als mijn pony wegron in de wei. Ik ging soms in het weiland zitten en dan kwamen al haar weidegenootjes naar me toe. Aangezien mevrouw natuurlijk nauwkeurig op mij aan het letten was zag ze dat ik alle andere beestjes aandacht gaf. Op gegeven moment kwam ze er dan bij staan om ook geaaid te worden en dan ging ik eerst gewoon heel relaxed aaien en dán pas het halstertouw er aan klikken. Kost wel wat tijd maar werkte super! :j

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:10

Neem dan wat lekkers mee naar de wei. Rammelbakje met brokken is altijd goed,maar moeilijk als er nog meer paarden staan!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:33

Mijn pony deed dit in het begin ook. Hij had net allemaal nieuwe vriendjes en wou daar liever mee spelen. Ga je ook wel eens naar de wei om haar alleen even te aaien? Ik kwam eigenlijk alleen de wei in als ik ging rijden. Nu kom ik ook regelmatig in de wei om hem even te aaien.

Ik heb het bij mijn pony opgelost door wat lekkers mee te nemen. Zodra hij naar me toe kwam of als ik hem vast had kreeg hij wat lekkers. Als ik nu de wei in kom loopt hij meestal naar me toe en hoef ik hem niks meer te geven. Dat heeft natuurlijk wel tijd nodig!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:35

Misschien hebben jullie tijd nodig om naar elkaar toe te groeien. Denk niet dat ze je niet leuk vind hoor. Misschien associeert ze jou gewoon met werk en discipline en houd ze daar ondanks dat ze braaf is niet van of heeft er op die dag geen zin in. Kan van alles zijn.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:17

Die frustratie moet je inderdaad op een of andere manier van je af weten te schudden. Mijn paard laat zich echt nooit vangen als ik als 1 brok negatieve energie de wei rondbanjer, nooit. En daar geef ik haar dan geen ongelijk in.
Probeer rustig en geduldig te blijven. Ga dit dus oefenen wanneer je alle tijd van de wereld hebt.
Ik heb op het begin ook altijd snoepjes meegenomen. Dat maakte de beloning op het blijven staan nog duidelijker voor mijn paard.

En probeer niet zo snel op te geven. Niet bij het minste probleempje al meteen denken aan verkopen. ;)

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:40

Iets lekkers heb ik altijd bij me :j En ook ga ik inderdaad regelmatig het weiland in om haar (proberen) te kriebelen. Elke dag haal ik de drollen uit het weiland, dus die tijd is er gelukkig voor.

En ik denk niet bij het minste probleempje al aan verkopen hoor. Bij de grotere probleempjes in het begin dacht ik ook niet aan verkopen. Van waar wij komen zou ik mijzelf niet als een 'snelle opgever' willen neerzetten. Maar de klik lijkt soms na 6 maanden nog steeds te ontbreken. En dan gaat dan weleens door mijn hoofd. Heb ook nog nooit een paard gehad waarbij het zo lang duurde voor mij, misschien moet ik daar even aan wennen. Ook voor het eerst een merrie. Het grondwerk ga ik mij in ieder geval eens in verdiepen!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:21

Een paard denkt in associaties: als die komt, dan gebeurt er.... Blijkbaar doen die anderen iets niet wat jij wel doet en je paard niet prettig vindt. En dat kan iets heel simpels zijn, Als een zadel of een singel of een bit niet prettig is kan dat al een reden zijn om te vertrekken bij het zien van jou, of als een trainingsmethode net te veel is bijvoorbeeld. Een klik hebben met een eigenaar is heel basaal: ik heb geen pijn, ik krijg eten en drinken en voel me altijd ok en veilig bij die persoon. Je zult dus na moeten gaan in je dagelijkse omgang waar je paard problemen krijgt en daar veranderingen aan moeten brengen. Observeren en herkennen van gedrag is daar essentieel.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:43

Het klinkt als geen klik hebben. En soms is dat zo. Dan heeft een dier alles wat je zoekt en is het een goeie aankoop geweest en toch is de klik er niet. Soms komt het en soms niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:11

Jennyj01 schreef:
Het klinkt als geen klik hebben. En soms is dat zo. Dan heeft een dier alles wat je zoekt en is het een goeie aankoop geweest en toch is de klik er niet. Soms komt het en soms niet.

Zoiets kan,maar soms moet een klik ook groeien. Ts geeft ook aan dat dit haar eerste merrie is.Ik denk dat die meer tijd nodig hebben soms.

deeeemilove
Berichten: 67
Geregistreerd: 31-03-12

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:56

Misschien moet je haar meer tijd gunnen. Het verschilt natuurlijk ook per paard hoeveel tijd hij/zij nodig heeft om te wennen en een relatie op te bouwen.

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:21

hahahahahaha ik heb dat probleem al 16 jaar. als ze mij ziet rent ze niet weg (nee daar is ze wat te lui voor) maar loopt ze gewoon weg.
Snoepjes doe ik niet aan, ze loopt in een kudde van een zeer aanhankelijke paardjes waar je niet meer vanaf komt. (vind ik niet zo prettig als ze alle 10 met me meelopen naar de uitgang.
Halster neem ik al niet meer mee naar de wei, alleen een touw. Dat werkt meestal als een tierelier!! Ik pak haar ook nooit in 1x, want dan blijft ze weglopen. Jaloers maken door andere paarden te aaien werkt als uiterste redmiddel ook prima. Ergens is het een enorm leuk spelletje voor haar. Voor mij vaak niet. Want mijn vriend en mijn zus kunnen haar wel gewoon uit de wei krijgen. Tja, verschil moet haar wezen. Als ik haar heb ben ik ook extra blij.
En wat Barbet zegt over paarden en hun baas: baasje = werken

Karen1987

Berichten: 247
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Overal

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:29

Maak je geen zorgen dat je paard jou niet aardig vindt, dat hoeft echt niet zo te zijn! Mijn paard heeft ook dagen dat ze de andere kant op loopt als ze mij aan ziet komen. Ze heeft dan blijkbaar geen zin om te werken, gras eten met je vriendjes is immers ook veel leuker!

Ik heb ooit een cursus grondwerk met haar gedaan en dat helpt in dit soort situaties heel goed. Als je weet hoe je jezelf moet plaatsen/bewegen ten opzichte van je paard, dan heb je haar zo. Sterker nog, ze komt dan naar jou toe! Als mijn paard zo'n bui heeft, loop ik op een bepaalde manier naar haar toe, waardoor zij zich al snel omdraait en naar mij toe loopt: ideaal!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:30

Sommige karakters zijn zo.. Sorento geeft ze niet makkelijk, dat weet ik wel.
Niet elk paard is gesteld op een band, tutten ect. Je hebt haar pas, kijk het even aan en probeer er misschien wat opener tegenover te staan. Als jij al het idee hebt 'we gaan toch geen klik krijgen', zal dat ook niet komen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:45

It takes two to tango :). En dan nog duurt het even voordat je allebei de pasjes door hebt. Soms komt de klik later en soms heb je toch een fijn paard ondanks dat er geen verliefd-achtig gevoel is. Probeer te waarderen wat er wel is.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:49

Het weglopen klinkt mij bekend in de oren, doet die van mij soms ook...maar een klik heb ik toch wel met m'n "varkentje ".

Ik denk dat het misschien nog wat moet groeien, en idd misschien grondwerk gaan doen?

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:52

Ik denk dat iedereen die een paard/pony koopt voor uitdagingen komt te staan. Misschien kan je het als een puzzel proberen te zien? Ga op zoek naar dingen, misschien met rijden, maar misschien ook grondwerk of wandelen of vrijheidsdressuur, die je allebei leuk vind, en die jullie band en communicatie versterken. Als je samen plezier kan maken, dan komt de samenwerking ook. En het ene paard is de ander niet. Mijn oude kwpn-er, waar ik een hele goede band mee heb, houdt gewoon niet van knuffelen en aaien, dus dat doe ik ook maar minimaal. Mijn haflinger daarentegen, die komt altijd blij naar me toe. Dat heeft ook met karakter te maken.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:59

Moet je merrie elke keer werken als je komt? Ik snap best dat ze jou dan gaat linken aan werken. Ik ga haar ook wel alleen een snoepje brengen, eruit halen en poetsen/eten geven, aan de hand het bos in, aan de hand werken en ik heb er nooit problemen mee :) voor jou ook misschien een idee.