Vindt mijn paard mij niet leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:25

Is het niet kunnen vangen de enige reden waarom je twijfel aan je band?

Arinossa

Berichten: 425
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:13

Hoi Anniekkkk!! *\o/*


Je hebt stiekem in Gijs je droompaard gevonden en misschien vergelijk je haar onbewust steeds met hem. Maar zij is totaal anders en het is niet eerlijk om haar met hem te vergelijken.
Ik zag dat je een bijrijdster hebt en het feit dat je dit topic hebt geopend zegt wel dat je er alles aan wilt doen om het te laten werken.
Je kan altijd nog de keuze maken om haar weg te doen, maar je moet het wel een eerlijke kans geven. Ook voor jezelf, anders krijg je spijt.

Ik heb hier gelukkig zelf geen ervaring mee maar ik wil je wel een hart onder de riem steken :)
Ik vind het enorm dapper dat je er zo eerlijk over bent en hulp zoekt hier op bokt. Dat siert je <3

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:16

Hart onder de riem dan maar: ik heb al 3 jaar een merrie waar ik gek op ben,zeker niet teveel mee werk,altijd eerlijk tegen ben etc..en toch geeft ze me het gevoel,of krijg ik bij haar het gevoel,dat ze me niet zo leuk vind..ook paarden hebben onderling hun voorkeuren,en waarschijnlijk dus ook voor mensen..ik vind het ook niet leuk,maar het is zo.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:27

Hoe minder je verwacht van paarden , hoe meer ze je geven. ;)

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:35

Ik vind dit echt wel van dat typische merrie gedrag..

Zou het eerder in grondwerk gaan zoeken dan in verkopen als de rest wel goed zit.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:28

Ik herken het wel. Mijn paardje had ook niet altijd zin om naar mij toe te komen, of zin in mijn aanwezigheid als ik naar haar toe kwam. Zeker als ze lekker in de wei staan te eten. Maar als dit je enige reden is waarom je denkt dat zij jou 'niet leuk' vindt, geen zorgen!

gwneva
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:46

Kabayo schreef:
Je hebt pas een band met een paard na een jaar. Ik zou het even aankijken. Ik heb mijn merrie al 10 jaar, maar wegrennen is nogsteeds haar leukste spelletje :+


Precies ^

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:16

Ik heb bijna een jaar dat idee gehad, en heb nog steeds het idee dat hij me soms kan vervloeken :+
Ik heb het nu weer met mijn jaarling, maar dat groeit echt wel met de tijd. Jullie kennen elkaar nog maar net, geef het wat meer tijd.
En zoek naar andere signalen die ze je geeft.
Mijn oudste kijkt altijd met een kop als een botsauto bij elke vorm van arbeid die ik van hem vraag (ja dat is ook poetsen :P ) maar hij legt zijn hoofd tegen mijn hand als ik naar de wei loop, draait zijn oortjes naar mij tijdens het rijden, ... Ik denk ook vaak dat hij me echt niet graag heeft maar dan zie je hem zo iets stoms doen en dan denk je; gek beest ben je toch ook <3

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:28

Zou het een merrie ding zijn? :') Ik heb mijn tuthola al 10 jaar maar naar me toe komen doet ze zelden.
In het eerste jaar heb ik er ook wel eens een uur achteraan gelopen omdat ze echt niet komen wilde, (en het een heul groot weiland was) gelukkig heeft ze dat vlug afgeleerd.

Geef het een kans, volgens mij zijn merries anders dan ruinen of hengsten. Meer onafhankelijk.
Mijn merrie heeft echt wel een band met mij hoor maar we hebben ook regelmatig ruzie. Meidenvenijn :')

Het is een reis die je aangaat met je paard, je leest hier veel verhalen waar je wat aan hebt.
Maar wanneer je dit echt niet ligt en heel graag een knuffelpaard wil dan moet je inderdaad verder zoeken.

Er is een reden waarom je haar hebt gekocht.... weet je nog wat je zo leuk vond waardoor je haar wilde hebben?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:46

Hier ook een merrie die bij ons geboren is, ze is nu 7 maar kan echt haar streken hebben.
Bij mijn man meer dan bij mij overigens, tegenwoordig neemt mijn man voer mee voor haar en nu komt ze eraan gegaloppeerd zodra ze hem ziet.

Haar moeder kwam vroeger direct naar mij toe als ze me zag, en tegenwoordig loopt ze weg als ze een halster ziet. Terwijl ze 24/7 buiten staat en 5 jaar met pensioen is.

EquiWorks
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-05-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:10

Geen zorgen maken! Merries zijn vaak niet aanhankelijk en hebben hun baasje veel minder nodig dan dat de meeste ruinen doen. Ik had met mijn merrie de eerste twee jaar geen enkele band. Alleen rijden en dat was het. Ze keek niet naar me, reageerde nauwelijks op me en leek me ook niet leuk te vinden.
Uiteindelijk is ze mijn beste vriendin geworden, door haar in haar waarde te laten en niks te verwachten op het gebied van contact/vriendschap etc. (En onze gezamenlijke passie te vinden: springen. Ze ging door het vuur voor mij en leek steeds enthousiaster te worden als ze me zag)
Moed houden! Het komt vast goed :) Succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:14

Ik herken dit gelukkig helemaal niet!!
Als ik de wei in kom om bijvoorbeeld te mesten heb ik een zwerm paarden om me heen :D .. van jong ( jaarling, tot oud 26)..en alles wat er tussen zit! godsnieuwsgierig! Lekker kwallen bij de kruiwagen.. kriebeltje komen halen en soms een snoepje..
Schijnbaar vinden ze t interessant om bij mij te zijn.. denk dat dat ook de "truc" Is! Doe ik iets bijzonders? Nou helemaal niet maar ik ben wel een stukje veiligheid en ik heb hun bewezen voor 200% te vertrouwen te zijn! Denk dat daar een stukje van je probleem ligt! En de tijd nemen..!
Suc6!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:19

anders kun je haar in een omheinde kraal of bak zetten en een join up doen,
dan laat je haar zelf kiezen; lopen of geheel vrijwillig naar je toe komen.
werkt bij mij altijd super!

doe dat tot ze gewoon naar je toe komt in de wei, eens ze dat doet kun je met haar spelen.
bandje al spelenderwijs opbouwen.
wanneer je denkt dat ze je genoeg vertrouwt, kun je schriktraining gaan doen. alles waarvan je weet dat ze het eng ving verspreiden in de paddock/bak en daar SAMEN met haar doorheen gaan. echt belangrijk dat ze jou als een vertrouwd iemand gaat zien.

Anoniem

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:26

Ik ben persoonlijk groot fan/voorstander van grondwerk, heb met mijn (eerste eigen) pony een half jaar grondwerk gedaan voor ik er uberhaupt opgestapt ben, maar weet je, ook zij rende nog wel eens weg, had ontzettende buien, merrie streken en liet zich ook vaak genoeg door stalgenootjes wel pakken maar door mij niet.
Misschien is het inderdaad een merrie trekje.
Mijn laatste verzorgpony rende ook weg maar deed dit ook voor de eigenaresse, daar kon je onvermoeibaar achter aan blijven lopen je kreeg haar niet, de eigenaresse wist niet wat het was en ook al heb ik met haar ook grondwerk geprobeerd ze bleef dat doen en dat is uiteindelijk voor mij een van de (vele) redenen geweest om te stoppen omdat ik van de 4 keer in de week soms 2 keer heen en weer aan het rijden was, ze stond ook niet om de hoek ofzo dus toen was ik klaar..
Geef het de tijd!

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:54

Peetstap schreef:
Hoe minder je verwacht van paarden , hoe meer ze je geven. ;)

Hier ben ik het mee eens. Ik vermoed zomaar dat TS te veel druk/verwachtingen bij het paard legt. En dat hoeft niet eens bewust te zijn. Maar wel merkbaar voor het paard.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:35

Dat is wel mooi gezegd inderdaad. :)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:40

Die van mij komt de ene keer wel en de andere keer niet. Vooral als hij net buiten staat komt hij nooit naar mij toe. Sterker nog; als hij net buiten staat dan is het lastig om bij hem te komen. Als hij klaar is met het land komt hij wel. De merrie komt meestal wel maar dat is echt een knuffelkont en heel nieuwsgierig terwijl de ruin een beetje op zichzelf is. Niet dat hij mij niet leuk vindt.... hij is gewoon meestal niet zo knuffelig en gaat zijn eigen gang.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:53

Een klik kan ook groeien..

Ons paard kende mijn man al van het rijden en alles wat daarbij hoort en hij was naar hem (dus) veel opener dan naar mij. Die twee stonden echt te knuffelen en als ik met Paard bezig was en mijn man kwam eraan was de aandacht voor mij meteen weg.
Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en staat Paard net zo hard met mij te knuffelen als met mijn man. Als mijn man bezig is met hem, kijkt ie om als ie mij hoort aankomen en wil ie ook eerst van mij zijn portie aandacht.

In de paddock komt ie soms wel naar één van ons toe en soms niet. Als we hem roepen blijft ie meestal appelig onze richting in kijken, zoiets als 'ja, ik ben hier, kom maar hoor.' Maar als we dan naast hem staan loopt ie zonder touw of halster wel mee terug. En het moment dat ik hem los meenam en hij mijn man wel zag, maar gefocussed op mij netjes mee bleef lopen was echt wel een overwinning voor mezelf. Maar dat heeft wel 2 jaar onverstoorbaar met hem bezig blijven gekost. Met als belangrijkste mindset voor mezelf 'als het komt, dan komt het, komt het niet, dan is het ook goed'.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:56

Ach ik heb mijn warmbloed merrie al bijna 15 jaar en ze heeft volgens mij nog steeds een hekel aan me 8-) Maar gelukkig heeft ze aan bijna iedereen een hekel. Mijn pony daarentegen is veel aanhankelijker - maar die heeft dan weer een hekel aan de warmbloed merrie. Merrie-problems!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:56

Met mijn haflinger merrie had ik dit ook wel een beetje, toch konden we met compromissen goed met elkaar door 1 deur en heb ik haar verkocht om andere redenen.
Mijn ruin is veel relaxter maar ook daar heb ik haat liefde verhouding mee.
Dat is soms ook echt wel een eikel hoor ook al heeft hij een luizenleven.
Toch ben ik stapelgek op hem :') maar ik zeg erbij, dat heeft ook echt een tijdje gebeurd.
Ik kende hem van de vorige eigenaar al en heb hem voor hem wel 10x proberen te verkopen en hij was een ramp. Toch bij mij terecht gekomen, je paard komt bij je met een reden... stel je ervoor open en accepteer dat niet elk paard dezelfde is

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Vindt mijn paard mij niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:12

Ik snap wel dat je dit topic aanmaakt, ondanks dat je misschien teveel verwachtingen stelt, kan ik me goed voorstellen dat het elke keer toch een (kleine) teleurstelling is, dat je paard niet zo enthousiast op je af rent.

Toen ik mijn ruin net had gekocht, heeft hij ook een korte periode gehad dat hij in de wei liever niet naar me kwam. Dan stond hij wel lekker te eten met z'n vriendjes. Hij heeft twee keer gehad dat hij wegliep, maar als ik dan stil stond draaide hij om en kwam toch uit interesse naar me toe.

Erna liep hij niet weg, maar kwam hij ook niet op me af. Ik ben toen voor een periode af en toe met een fatboy en boek lekker in de wei gaan zitten. Soms een paar uur, soms een kwartiertje. Als hij dan kwam kreeg hij een kriebel of af en toe een snoepje.

Ernaast deden we natuurlijk ook veel grondwerk. En na verloop van tijd kwam hij gewoon enthousiast aanlopen. Ook nu op z'n nieuwe stal, kwam hij direct aanlopen.

Dus geef het tijd, investeer in een band en kom ook in de wei zonder doelen en verwachtingen. En zoals andere al zeggen, het ene paard is natuurlijk afhankelijker dan het andere.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:13

gwneva schreef:
Kabayo schreef:
Je hebt pas een band met een paard na een jaar. Ik zou het even aankijken. Ik heb mijn merrie al 10 jaar, maar wegrennen is nogsteeds haar leukste spelletje :+


Precies ^


Ja en bij mijn vorige merrie heeft het zeker 2 jaar geduurd voordat ik een band had. De merrie die ik nu heb (sinds een half jaar) is in de omgang wat makkelijker dan mijn vorige merrie. Maar onder het zadel nog niet echt de klik. Het heeft tijd nodig. Veel wandelen, tutten, grazen aan de hand, grondwerk etc en dan komt de rest vanzelf wel

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:47

LukieBradley schreef:
... je paard komt bij je met een reden... stel je ervoor open en accepteer dat niet elk paard dezelfde is


Dit vind ik heel mooi en ik ben het daar ook echt mee eens.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:03

paarden voelen perfect aan als jij met de gedachte in het weiland komt van, "ze zal toch wel niet komen". en ook al denk je dat je positief bent, je lichaamstaal kan iets anders "zeggen".
zolang je vindt dat er geen klik is ga je toch bewust of onbewust anders met haar om als een paard waar je heel veel mee hebt.
als ze verder fijn te rijden is en braaf, zou ik er niet een punt van maken dat ze niet makkelijk te vangen is. ( oke het is erg vervelend maar je wilt een oplossing, dus niet negatief worden naar je paard)
toch proberen positief te blijven als je haar gaat halen en altijd iets ( zichtbaar) lekkers mee zoals een wortel of een knisperend zakje met wat brokjes wil uiteindelijk ook helpen. ook vaker de wei in lopen, wat lekkers geven of naar haar toe gooien, en weer gewoon gaan.

wij hebben verschillende pony's die zich in het begin wel door mij maar niet door mijn vriend lieten "vangen".
maar hij heeft wat minder geduld en dan gaat het steeds slechter.
uiteindelijk had hij altijd iets lekkers bij zich, en hoe vaker het daarmee lukte, hoe positiever je zelf wordt. na een tijd kon hij ze gewoon zonder iets uit het weiland halen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:12

Ik heb mijn paard nu net 6 maanden - en die klik begint nu maar pas te komen hoor.