Zelfbeheersing bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenniferxwal
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-17

Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 11:43

Hoi,
Ik voel me hier enorm slecht over en ik heb ook heel veel spijt, maar ik ben laatst heel boos geworden op mijn shet en ik heb meerdere keren en mep gegeven. Ik wil graag weten hoe jullie dit soort situaties vookomen, dus hoe hou jij je in als je vind dat je paard vervelend doet? Ik heb geprobeerd tot 60 te tellen en dit werkt ook, maar soms vergeet ik dat te doen. HELP PLEASE!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:51

bij de paarden wegblijven als je zo boos bent ga je maar ergens op een boksbal slaan.
en even bij jezelf te rade gaan waarom je dan zo boos wordt.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:52

ehm.. denk dat de kern heel ergens anders ligt dan dat je shet het bloed onder je nagels vandaan haalt.
Dat eerst oplossen en dan weer aan de slag met paarden, meerdere malen een mep verkopen is ver ver ver ver van overdreven en is absoluut geen oplossing.

Eerst aan jezelf werken dus.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:54

Onmiddelijk ophouden en weglopen, als je boos bent krijg je toch niets meer voor elkaar en kan je beter weggaan.

Wat ik ook nog wel eens deed was gewoon op de grond gaan zitten zodra ik me boos voelde worden. Op die manier kon ik niet boos blijven en als het veilig was liet ik het paard dan los en die kon dan ook bij me weg.

jenniferxwal
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:19

Ik bedoelde niet dat mijn shet de reden was, dat had ik verkeerd gezegd. Het is 100% mijn schuld en idd gewoon weglopen dan volgende keer. Thanks voor de reacties

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:22

Ik zie dat je 26 bent.
Misschien een training/behandeling rondom impulscontrole / zelfbeheersing volgen?

Want ik kan me voorstellen dat dit probleem zich dan niet beperkt tot je omgang met je shet...

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:25

Ehm.. Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet zeggen....
Waarom heb je het zover laten komen?

Valt wel op dat het een net nieuw account is... en vakantie tijd... Maar dat terzijde.

jenniferxwal
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:33

Ik denk dat de kern thuis ligt, ik zal de persoonlijke redenen voor mezelf houden maar voorlopig neem ik een grote pauze bij de paarden. Eerst zorgen dat ik goed met mezelf kan omgaan. Mijn shetlander gaat af en toe wandelen met mijn zus zodat ze ook nog buiten de wei komen. Ik kom wel om te voeren of course (ik rij niet, hou alleen minis).

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:36

Biebz: dat dacht ik ook even...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:53

Een dier is geen levende boksbal.......
Een mep verkopen na enkele waarschuwingen als het paard zich echt enorm misdraagt is prima; maar je boosheid, woede en frustratie afreageren op je paard is een absolute no-go!

Werk aan jezelf.
Als je zo boos/woest/gefrustreerd bent, kom dan niet bij dieren in de buurt!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:58

Ik begrijp hieruit dat je kwaad werd, maar dat de pony hiermee helemaal niets te maken had, of lees ik het fout?

Dan klinkt het alsof je je woede bekoelt op een dier dat niets terug kan doen, en er niets aan kan doen. Ik denk dat je dan beter uit de buurt van dieren en kinderen kunt blijven voorlopig, en wellicht een cursus anger management kunt nemen.

Edit: getemd- lijkt me dat dit beter in lzp past

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:19

En toen je je pony de meppen had gegeven,voelde je je toen beter??

Waarschijnlijk niet gok ik zo,genoeg reden dus om dit soort gekkigheid nooit meer te laten gebeuren.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:31

Belonen met emotie corrigeren ALTIJD zonder emotie. Als je geen zelfbeheersing hebt, heb je niets te zoeken bij dieren en/of kleine kinderen. Ik ben zelf gezegend met enorm veel geduld en de keren dat ik echt uit mijn slof ben geschoten in mijn 46 jaar op deze aardbol zijn nog steeds op 1 hand te tellen. Niet dat ik heilig ben hoor, in de auto ben ik een rijdend scheldkanon :D maar daar heeft niemand last van :')

jenniferxwal
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-17

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 09:51

Ik kan helaas geen topics sluiten maar ik heb genoeg reacties ontvangen. Ik heb me aangemeld voor een cursus komende woensdag, die ga ik voor een paar maanden volgen. Ik ben dit onderwerp begonnen omdat ik net die keiharde backlash nodig had zodat ik toch eindelijk een stap kon nemen naar mezelf verbeteren, een cursus volgen dus. Bedankt voor de harde feedback, ik moest het mezelf echt in mijn kop gaan slaan dat het niet goed gaat met mij en soms moet je het ook is van een ander horen.
Groetjes, Jennifer

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:03

Succes met je cursus en hoop dat je er iets aan hebt.Heel goed dat je zelf inziet dat het niet de manier is om je af te reageren op een dier,welke dat ook is. Tot die tijd misschien jezelf even wat tijd geven en de pony's met rust laten.

Ben wel nieuwsgierig wat voor cursus het is.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:07

uiteindelijk is het alleen maar je eigen frustratie, goed dat je je hebt aangemeld voor een cursus. Wat voor cursus ga je doen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:07

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Zelfbeheersing bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:14

Ik vind het knap dat je een cursus gaat doen en dat je naar een oplossing op zoek bent. Succes!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:48

Wat goed zeg, die cursus, succes!