Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gedrag van merrie ineens omgeslagen??

 
Profiel   

Ik hoop dat dit topic goed staat, kan namelijk naar mijn mening ook bij medisch...

Mijn lieve, makke, stoere merrie is dit jaar verandert in een mega draak en ik ben ten einde raad. Even ter info haar verhaal:

Bovengenoemde draak en ik startten onze reis samen in 2004. Ik was 11, zij was 4 en het was een behoorlijke gok. Uiteindelijk helemaal goed gekomen, een leuke tijd samen gehad in de internationale springarena op hoog niveau. Ze was altijd de koele, sprong overal over en liet het allemaal over zich heen komen. Zo reed ik haar zonder zadel met een halstertje door het bos, zo huppelde ze over 1.50m. Er kwam een einde aan onze gezamenlijke springcarriere en ik ging studeren. Vond het belangrijk dat beestje nog veel liep maar dan recreatief, ze was (is) immers gezond. Hele tijd 4x in de week gelopen, vond het allemaal prima. Nog steeds de koele merrie die ik zo goed kende. Edit ter duidelijkheid: we zijn in 2013 gestopt met de wedstrijden.

Inmiddels zijn we al bijna 14 jaar bij elkaar, en dametje is in de laatste maanden ineens heel erg verandert. Er is weinig verandert aan haar leefsituatie (loopt nog steeds zo'n 4x per week, krijgt nog steeds hetzelfde voer, komt veel buiten en heeft een fijne routine, is compleet gezond, bloed is nagekeken en perfect, staat te glimmen in haar stal) maar ze wordt met de dag moeilijker. Daarbij komt dat ze behoorlijk groot is. Ze dramt onwijs, staat te stampen als het iets te lang duurt en kan zich niet concentreren. Vorige week liep ze rustig aan de longe en kreeg toen ineens een momentje, draaide haar kont naar me toe en begon te bokken. Ben toen aardig geschrokken en merk aan mezelf dat ik (te) veel respect voor haar krijg. Als ik met haar ga werken voel ik dat er spanning bij mezelf ontstaat en dat ik wacht op het volgende probleem. Ze is kijkerig, afgeleid, onwijs heet, drammerig, respecteert mijn space niet en soms is ze zelfs gevaarlijk. De relaxte, stoere merrie herken ik niet meer in haar en dat doet me toch wat... ;(

Zoals gezegd doet ze dit aan de hand (van stal naar de bak lopen is inmiddels een gevaarlijke tocht geworden), aan de longe en onder het zadel. Ook op de poetsplaats is ze drammerig en ongeduldig. Ze is 17 jaar oud, een Hanoveraanse merrie. Is dit iets wat bij de leeftijd hoort? Moet ze meer werken? Zijn er supplementen die ik kan voeren, misschien mbt hormoonhuishouding? Is dit mijn schuld?

Als je dit hele verhaal gelezen hebt, thank you!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:30 



 
Profiel   

Die van mij doet sinds een paar maanden exact hetzelfde, maar is drachtig :+ ...

Toch zou het kunnen dat het iets hormonaals is, ik heb (tijdens mijn speurtocht naar ervaringen met dit fenomeen) iemand gesproken die een merrie had met een cyste op een eierstok. Daar lijkt dit qua gedrag wel erg veel op.

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, spierpijn, last van de rug, ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:36 



 
Profiel   

Ach TS wat vervelend dat je zo in de knoop zit met je merrie. :(:)
14 jaar is al een hele tijd dus ik geloof niet dat jij nu ineens - na al die jaren - iets dusdanig fout doet waardoor ze dit gedrag gaat vertonen.

Is er al eens gekeken naar haar hormoonhuishouding? (Ik weet persoonlijk niet of je dat in het bloed kan zien en waar precies naar gekeken is in het bloed.) Wellicht heeft ze een cyste op haar eierstokken waardoor de hormoonhuishouding overhoop ligt en ze zich zo vreemd gedraagt.

edit; oeps zie dat mijn voorganger het ook al genoemd had. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:38 



 
Profiel   

Kendra schreef
Die van mij doet sinds een paar maanden exact hetzelfde, maar is drachtig :+ ...

Toch zou het kunnen dat het iets hormonaals is, ik heb (tijdens mijn speurtocht naar ervaringen met dit fenomeen) iemand gesproken die een merrie had met een cyste op een eierstok. Daar lijkt dit qua gedrag wel erg veel op.

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, spierpijn, last van de rug, ....


Gefeliciteerd met je drachtige meisje! Nu je het zegt, ze is wel net hengstig geweest en was toen helemáál vreselijk. Ze heeft uiteraard zware concoursen gelopen en heeft dus aardig wat spierpijn gezien in haar leven, en heeft daar nog nooit zo op gereageerd. Gaat hier ook over een aantal maanden dat het gaande is. Rug is net nagekeken en was ook oké... :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:40 



 
Profiel   

Jeetje, wat een verandering...

gemakkelijk om even bloed te laten controleren op hormoongehalten en op te laten voelen of de eierstokken in orde zijn. Ik kende merrie die ook ineens gekke dingen ging doen en die had een gezwel op een van de eierstokken en maakte daardoor ineens testosteron aan en ging zich als een hengst gedragen....

En anders eens goed te kijken naar de omgang, wordt ze wel consequent gecorrigeerd in haar gedrag? ook door verzorgers oid? het blijven kuddedieren die altijd kijken of ze hogerop in de rangorde kunnen en als we ze die gelegenheid geven....
Magnesium zou kunnen helpen of monikspeper, zoek daar maar eens op hier bij Bokt, genoeg over te vinden. Magnesium meer voor gedrag/onrust/spanning, monnikspeper meer voor de hormonen....

ik denk dat ik zelf eerst eens bij het bloed zou beginnen en opvoelen.... omdat het ineens zo omgeslagen is....
Succes en blijf voorzichting voor jezelf ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:40 



 
Profiel   

Natasja71 schreef
Jeetje, wat een verandering...

gemakkelijk om even bloed te laten controleren op hormoongehalten en op te laten voelen of de eierstokken in orde zijn. Ik kende merrie die ook ineens gekke dingen ging doen en die had een gezwel op een van de eierstokken en maakte daardoor ineens testosteron aan en ging zich als een hengst gedragen....

En anders eens goed te kijken naar de omgang, wordt ze wel consequent gecorrigeerd in haar gedrag? ook door verzorgers oid? het blijven kuddedieren die altijd kijken of ze hogerop in de rangorde kunnen en als we ze die gelegenheid geven....
Magnesium zou kunnen helpen of monikspeper, zoek daar maar eens op hier bij Bokt, genoeg over te vinden. Magnesium meer voor gedrag/onrust/spanning, monnikspeper meer voor de hormonen....

ik denk dat ik zelf eerst eens bij het bloed zou beginnen en opvoelen.... omdat het ineens zo omgeslagen is....
Succes en blijf voorzichting voor jezelf ook...


Als een hengst gedraagt ze zich niet echt, andere paarden vind ze nog steeds niet zo boeiend net zoals vroeger (is bijv. echt geen piep-merrie), ze is gewoon onwijs drammerig en moeilijk. Ik ben wel (ook vwg de sport en de discipline die daarbij komt kijken) aardig consequent met haar, nee is nee. Magnesium inderdaad geprobeerd, 2 maanden lang, merkte helemaal niks helaas!


Laatst bijgewerkt door Eapy op 09-08-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:44 



 

Kan het zijn dat jij niet goed in je vel zit? Soms hoeft er maar iets te gebeuren waardoor jij dus terughoudender bent, sommige paarden voelen dat feilloos aan en maken daar gebruik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:45 



 
Profiel   

Ik zou haar eens laten controleren op cystes op de eierstokken, had mijn vorige paard ook. Cystes weggehaald en weer haar brave zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:45 



 
Profiel   

Joolien schreef
Kan het zijn dat jij niet goed in je vel zit? Soms hoeft er maar iets te gebeuren waardoor jij dus terughoudender bent, sommige paarden voelen dat feilloos aan en maken daar gebruik van.


Absoluut hoor. Zit al een tijdje in een stressvolle periode en die blijft nog wel tot ongv eind december. Kan het komen dat, omdat we elkaar al zo lang kennen, ze door mij in de stress raakt en daardoor zich zó moeilijk opstelt...? Als een soort "mijn alpha is uit de running dus ben ik nu maar even de alpha?"

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:47 



 
Profiel   

farahdiba46 schreef
Ik zou haar eens laten controleren op cystes op de eierstokken, had mijn vorige paard ook. Cystes weggehaald en weer haar brave zelf.


Waren er ook andere symptomen behalve alleen het gedrag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:47 



 

Eapy schreef
Joolien schreef
Kan het zijn dat jij niet goed in je vel zit? Soms hoeft er maar iets te gebeuren waardoor jij dus terughoudender bent, sommige paarden voelen dat feilloos aan en maken daar gebruik van.


Absoluut hoor. Zit al een tijdje in een stressvolle periode en die blijft nog wel tot ongv eind december. Kan het komen dat, omdat we elkaar al zo lang kennen, ze door mij in de stress raakt en daardoor zich zó moeilijk opstelt...? Als een soort "mijn alpha is uit de running dus ben ik nu maar even de alpha?"


Ja het kan zijn dat jij haar anders benaderd en dat zij daardoor de leiding overneemt. Misschien eens wat grondwerklessen nemen, kijken of je dit kan doorbreken door je paard anders te benaderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:50 



 
Profiel   

Zijn er andere dingen in haar omgeving (of die van jou) verandert? Andere paarden op stal? Paarden weg gegaan? Ingrijpende gebeurtenis in jouw leven?

Edit: ik lees nu dat je in een stressvolle periode zit. Het kan zeker dat zij dit aanvoelt/jij met een andere energie bij haar bent en zij hier op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:50 



 
Profiel   

Even bloed prikken en eierstokken na laten kijken. Komt daar niets uit dan jezelf onder handen nemen en weer leider worden. Word ze ook door anderen verzorgt en gereden? Daar kan ook een oorzaak zitten, dat die niet duidelijk zijn naar haar toe. Maar meestal ligt het probleem in de medische hoek wanneer er verder niets is verandert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 12:57 



 
Profiel   

Cushing/ppid test?
Ondanks dat ze mooi in de haren zit kan het toch wel al een begin zijn. Wat ook karakter kan veranderen.

Maar inspelen op jou stress zou ik tot nu toe echt nog wel het meest voor de hand vinden liggen.
ook al zijn jullie al zoveel jaartjes maatjes, misschien juist dan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 13:02 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor de input!

Ik hoop dat het gewoon aan mij ligt, en dat draakje ook weer haar oude zelf wordt als ik meer rust in mijn leven krijg. Ga haar wel in de gaten houden mbt hormonen/hengstigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 15:26 



 
Profiel   

Ik zou haar toch eens laten controleren door een DA. Klinkt als mijn merrie 2 jaar terug. Werd alleen maar erger tot op het punt dat ze echt ging aanvallen (dat was het laatste stadium). Lang aangedokterd, uiteindelijk bleek het een eierstoktumor te zijn. Merrie geopereerd en was een maand nadien weer haar vrolijke relaxte zelf.
Buiten gedrag merk je hier bijna niets van. Sommige merries worden minder hengstig, zeer zelden bleef de hengstigheid duren (de mijne) maar bij velen wordt het pas ontdekt als ze koliek maken doordat de tumor te groot is geworden. Iedere merrie is dus anders, ene merk je niets aan, andere wordt levensgevaarlijk en dan heb je de tusseningevallen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 16:07 



 
Profiel   

Eapy schreef
farahdiba46 schreef
Ik zou haar eens laten controleren op cystes op de eierstokken, had mijn vorige paard ook. Cystes weggehaald en weer haar brave zelf.


Waren er ook andere symptomen behalve alleen het gedrag?

Spontaan hengstig worden als ze andere/vreemde paarden zag bv. Op wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 17:14 



 
Profiel   

Mijn oude merrie had ook in eens gedrag wat ik totaal niet kon verklaren.
Levensgevaarlijk voor haarzelf en voor mij zelf, zij kon omslaan als een blad aan een boom. Dit heeft ze 2x vertoond, dierenarts kon niets vinden.
Ook bij ons geen veranderingen in wat dan ook en de merrie ook compleet gezond, voor haar 21 jaar.
Ben er nooit achter gekomen wat het plotselinge gedrag bij haar heeft veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 17:24 



 
Profiel   

Hengstigheid zit bij haar gelukkig wel goed, ze is altijd wel op tijd en gezond hengstig. Niet te veel niet te weinig. Ik merk ook dat ze de laatste tijd erg speels is - als haar voerbakje leeg is schopt ze hem door de stal heen, en pionnen zijn helemáál geweldig. Ik zit toch te denken aan een combinatie van mijn stress en haar ouder (gekker) worden. Ik heb wel meer sportmerries meegemaakt die zich met de leeftijd anders gaan gedragen... Maar een medische oorzaak zal ik ook blijven overwegen en een DA bezoek is nooit een slecht idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 09:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen