Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:53

Ik heb een shetlander van 7 jaar. Ze is van haar karakter heel nieuws gierig en eigenwijs, maar kan ook heel erg lief doen, en met je knuffelen. Ik verzorg haar nu een jaar. Ik doe sinds een jaar grondwerk en vrijheidsdressuur met haar. Hoe dat vanaf het begin gaat is zo: Ik kom haar halen uit de wei, dan komt ze hinnikend naar me toe. Ik ga haar borstelen, en ze begint steeds haar hoofd naar mij toe te draaien en aandacht te vragen en heel ongeduldig te doen. Na het borstelen ga ik met haar grondwerk doen en vrijheidsdressuur. Dat vind ze het leukste wat er is en begint zich gelijk uit te sloven, door alle dingen die ik haar heb aangeleerd, te doen. Dat negeer ik. Ze krijgt alleen beloning als ze doet wat ik vraag, maar ze blijft zich steeds uitsloven. Als ik iets wilt gaan doen wat ze niet leuk vind word ze ontzettend boos, dan probeert ze me te bijten of een trap te geven als ik haar los laat. Dat doet ze als ik naast haar loop of rent, als ze stapt,draaft of gallopeerd. Als ze gewoon luistert beloon ik haar altijd, maar daar reageert ze dan niet op. Het lijkt net, dat als ik naar haar loopt, ze meteen veranderd in een monster die mij probeert omver te lopen. De reden daarvan is waarschijnlijk omdat ze op de verkeerde manier is opgevoed. Ze is namelijk van mijn opa, en die heeft haar met een harde hand opgevoed, om het zo maar eens te zeggen. Het is nu wel een beetje duidelijk dat dat de verkeerde manier is geweest. Zou het gewoon angst zijn wat daarachter zit, want ze weet van tevoren altijd al wanneer ze straf krijgt, en schrikt dan heel erg als je een beweging naar haar toe maakt. Als ik haar wilt belonen, door een aai op haar hoofd of nek, schrikt ze ook omdat ze dan denkt dat ze het weer fout heeft gedaan. Vrijheidsdressuur vind ze daarom ook zo enorm leuk, omdat ze dan alleen beloond word, en dan heeft ze het idee dat ze iets heel erg goed kan. Mijn opa heeft vroeger met haar aan de hand leren meelopen en ment nu nog steeds met haar. Mennen gaat wel goed, omdat ze daarvan ook weet dat ze het goed kan, met mennen behandelde mijn opa haar een stuk beter. Vroeger heeft ze onder het zadel leren lopen, en mijn opa liep er dan dus naast, en deed erg streng. Nu doe ik er alleen naast lopen, door het grond werk, en doet ze dus nog steeds zo angstig. terwijl ik haar op een eerlijke manier behandel. Hoe kan ik er voor zorgen, dat deze ontzettend leuke pony weer rustig doet en mij vertrouwd.
Jullie moeten wel weten, dat ze een weide maatje heeft, waar ze de leiding over heeft.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:17

Maritxx schreef:
Hoe kan ik er voor zorgen, dat deze ontzettend leuke pony weer rustig doet en mij vertrouwd.


Door haar net zo streng te behandelen als je opa doet ;)
Je kan geen pony opvoeden met aaitjes over haar hals.
Een pony die bijt, naar je trapt en je omver loopt verdient eens een goede brul en een schop onder haar kontje, want ze is de baas over je.
Consequent, streng en duidelijk zijn dus.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:39

Tegen opa heeft ze "ja meneer" leren zeggen, tegen jouw mag ze "stout veulen" zeggen. Duidelijk en consequent zijn en zorgen dat ze "ja mevrouw" tegen jouw gaat zeggen. Dan wordt het voor jullie beide veel leuker om bij elkaar te zijn.

Anoniem

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:19

Als ze bijt, of alleen al hapt naar jou... Mag je haar een goeie tets geven, dat mag niet. Trappen is al helemaal uit den boze ;)

Ze moet leren dat jij de leider bent, jij bepaalt wat ze mag doen.

Ook lees ik, correct me if i'm wrong:
'Als ik iets wilt gaan doen wat ze niet leuk vind word ze ontzettend boos, dan probeert ze me te bijten of een trap te geven als ik haar los laat.'

Je laat de pony los als ze iets niet wil doen en daarna vervelend wordt? Als je haar loslaat leert ze juist dat ze door dat gedrag los komt. Het los zijn voelt voor haar als een beloning. Dus zolang het veilig is, altijd vasthouden ;)

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:11

Sorry dat ik het verkeerd verteld hebt. Het is niet zo dat ik haar geen straf geef, in tegendeel, als ze vervelend doet straf ik haar met een tik, maar als ze het goed doet beloon ik haar. Als ik haar straf word ze heeft ze er al helemaal geen zin meer in. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze het wel weer leuk ga vinden, want ik behandel haar gewoon met straffen en belonen. Loslaten doe ik natuurlijk niet meer. Eerst deed ik zonder touw naast haar lopen, maar toen ik merkte dat dat dus niet kan, deed ik dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:14

Maritxx schreef:
Sorry dat ik het verkeerd verteld hebt. Het is niet zo dat ik haar geen straf geef, in tegendeel, als ze vervelend doet straf ik haar met een tik, maar als ze het goed doet beloon ik haar. Als ik haar straf word ze heeft ze er al helemaal geen zin meer in. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze het wel weer leuk ga vinden, want ik behandel haar gewoon met straffen en belonen. Loslaten doe ik natuurlijk niet meer. Eerst deed ik zonder touw naast haar lopen, maar toen ik merkte dat dat dus niet kan, deed ik dat niet meer.

Super!

Met de rest kan ik je niet helpen helaas ;)

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:31

Misschien nog veel uitbundiger belonen als ze het goed doet? Misschien krijgt ze er dan meer plezier in. En wat je al doet, corrigeren als hij/zij vervelend doet. Ik denk dat je voor deze pony gewoon heel duidelijk moet zijn. En misschien ook gewoon wat nieuwe dingen proberen? Ik denk dat elke keer hetzelfde wat saai voor haar wordt. Succes in ieder geval! :)

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:19

Wat voor nieuwe dingen dan?
Ik doe nu met haar rijden, vrijheidsdressuur, buiten rit en grondwerk
Grondwerk vind ze het minst leuk

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:41

Misschien springen aan de hand of iets? Langelijnen? Een schrikpacours maken?

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:48

Het kan een dominantiedingetje zijn, maar ook gewoon dat ze je niet snapt en daarom zo reageert. Voor jouw kan iets misschien klinken als straffen en belonen, maar misschien vat zij het wel heel anders op en snapt ze het niet meer.
Ik denk ook dat als ik je zo hoor het een slimme pony is die graag wil werken en misschien verveelt ze zich wel. Ga eens iets heel nieuws doen of hetzelfde op een andere plek of andere volgorde. Of neem een keer een lesje grondwerken. Bijten en trappen kan echt niet en als je dit verkeerd corrigeert kan het voor jouw soms een correctie lijken, maar voor haar een beloning en dan neemt het gedrag toe ipv af. Paarden denken gewoon anders dan mensen.

gwneva
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-02-17

Re: Shetlander erg angstig, aandacht te kort, of opdringerig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:44

Als ze bijt of trapt, echt duidelijk wezen dat dat niet mag. Zij moet jou als leider zien, niet zijzelf. En begin dan weer opnieuw. Je kan ook oefenen door, als ze het goed is stil te gaan staan en een oefeningetje vrijheidsdressuur doen en heel goed belonen, als ze dat zo leuk vindt. Dan gaat ze wandelen misschien ook zien als een leuk uitje.
Maar vooral dus goed streng zijn en als ze het goed doet, dus laten weten. Alleen belonen is misschien wat 'kort' als ze daarna meteen weer begint. Vindt ze balkjes ook leuk? dan kan je misschien met haar over balkjes of een sprongetje gaan.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:10

Pepper32 schreef:
Het kan een dominantiedingetje zijn, maar ook gewoon dat ze je niet snapt en daarom zo reageert. Voor jouw kan iets misschien klinken als straffen en belonen, maar misschien vat zij het wel heel anders op en snapt ze het niet meer.
Ik denk ook dat als ik je zo hoor het een slimme pony is die graag wil werken en misschien verveelt ze zich wel.


Denk het ook.
Lessen lijkt me in dit geval erg belangrijk.

Toen ik onze shet kocht was hij eerder verzorgt door 2 meisjes..... Toen ik wou longeren viel die shet mij aan. Hij was zwaar gefrustreerd toen ik wilde longeren, zeer wsl door de eerdere ervaring. Nu loopt hij weer met veel plezier aan de longe.
Pony is ook erg slim en wil werken, maar je moet wel duidelijk zijn en dus wel weten hoe en wat je vraagt zonder "foutjes"