Help... Ik heb een hengstige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Help... Ik heb een hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:58

Hi,

Mijn merrie (3 jaar oud) is sinds een maand of 3 mega erg hengstig. En dan bedoel ik echt bloedvervelend.
Plakken aan je, kont naar je toedraaien, niet willen lopen ect. Maar het aller vervelendste is dat zij hysterisch gaat rennen op het land als ze ziet dat er andere paarden binnen gehaald worden.
Ik heb veel gezocht maar het rennen tijdens de hengstigheid kan ik nergens vinden. Zijn er mensen met een merrie die dit ook hebben? Ze heeft duidelijk last van haar hormoonhuishouding en ik vraag mij af wat jullie adviseren te geven?
Ik wil beslist geen Regumate geven en dekken is dit jaar ook geen optie. Ik zoek eigenlijk iets waarmee zij rustiger in haar lijf gaat worden. Ik doe niet zo veel met haar (3 x pw aan het werk) en wil haar ook niet meer/harder aan het werk zetten zodat zij stopt met rennen. Het zit hem echt in haar hormonen gok ik.. Als zij niet hengstig is, is het rennen zo goed als weg op een leuk sprintje na.

Edit: wij geven nu Puur Oestro (voorheen Puur Brons), maar merken geen verschil. Elke 2 weken hengstig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-17 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Help... Ik heb een hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:03

Even iets een beetje gemeens misschien :D maar mijn vader is dierenarts in homeopatische medicijnen, en eigenlijk gebruiken wij altijd zijn medicijnen (bij hengstigheid bronstcur, weet niet meer precies hoe het heet), die prima werken.
Dit is zeker geen reclame, maar gewoon om even te zeggen wat wij gebruiken wat toch wel goed werkt :D ;)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Help... Ik heb een hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:07

Mijn oude paard was ook zo'n draak als ze hengstig was. Ze plakte aan je vast, duwde je plat tegen van alles en werd daardoor bijna gevaarlijk.
Ik heb haar op Moody Mare gezet. Biologische kruiden, wat voor haar goed hielp (wel continu gevoerd, niet alleen tijden de hengstigheid) Hierdoor werden haar symptomen draaglijk, en was ze gewoon normaal werkbaar.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help... Ik heb een hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:21

Je kan monnikskruid proberen, maar ik ken ook gevalletjes die daar juist erger van werden.
Op de wei kun je er weinig mee, maar denk erom dat ze in het werk gewoon aan het werk is.
Veel merries uiten hun eerste hengstigheden ook heftig in het werk, maar als je ze dan meteen de eerste keer goed opnhun rechten wijst heb je meestal daarna nooit meer problemen ook al staan ze buiten op en top sletterig te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:24

Sizzle schreef:
Je kan monnikskruid proberen, maar ik ken ook gevalletjes die daar juist erger van werden.
Op de wei kun je er weinig mee, maar denk erom dat ze in het werk gewoon aan het werk is.
Veel merries uiten hun eerste hengstigheden ook heftig in het werk, maar als je ze dan meteen de eerste keer goed opnhun rechten wijst heb je meestal daarna nooit meer problemen ook al staan ze buiten op en top sletterig te doen.


In het werk is ze echt heel fijn om eerlijk te zijn. Iets luier en met rijden beetje handrem erop maar we hebben er nu 8 keer opgezeten dus kan niet meer dan tevreden zijn... :(:)