Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie bij ruinen, tips?

 
Profiel   

Ik heb sinds kort een merrie gekregen vanwege omstandigheden. Zelf heb ik 4 ruinen, alles Haflinger, merrie is een kruising.

Het is een naar mensen toe dominante temperamentvolle merrie maar als ze je vertrouwd en mag is het goed.

Nu staat ze al n tijdje naast mijn ruinen en alles goed, dus heb ik haar vandaag met de chef samen gezet die eigenlijk tot voor enkele maanden met merries en ruinen samen stond.
Samen hebben ze gegeten alles goed en rustig, samen gedronken niks aan de hand.
Toen de tweede ruin erbij, ook alles goed, samen eten en drinken niks aan de hand, toen stonden ze even kort allemaal in de schuilstal en dat werde merrie te krap dus ze rende weg, en toen ging de chef er achteraan en werd ze gejaagd, ik heb veel ruimte dus maakte me niet echt zorgen.

Ook op de wei joeg hij haar, en dan liet hij haar weer met rust maar lette steeds op haar.

Naja voor de nacht staan ze weer apart maar wel naast elkaar.

Wat is nu de beste volgorde om het toch stressvrijer te maken of moeten ze hierdoorheen?

Dacht zelf de chef morgen met een ruin apart te zetten en de merrie met 2 samen op de wei?

Ik ben vandaag bij de chef en merrie gestart met rescue druppels.

Ik zie soortgelijk gedrag ook in de andere kuddies op stal als er een nieuw paard bij komt, alleen herken ik dit gedrag niet direct van mijn paard, de chef.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 22:30 



 
Profiel   

Zolang het alleen opjagen is, hij haar niet fysiek tot het uiterste drijft en haar verder 'heel' laat, zou ik haar gewoon bij de chef zetten. Dit is heel natuurlijk gedrag en ze zullen toch door deze fase heen moeten voor de rangorde bevestigd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 22:37 



 
Profiel   

Ja nee ze doen elkaar niet echt wat, geen erge verwondingen of open benen en dat soort dingen.

Maar dat wil ik wel voorkomen natuurlijk ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 22:39 



 
Profiel   

Komt wel vaker voor. Is natuurlijk gedrag. Zou het een paar dagen aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 23:29 



 
Profiel   

Ok Thnxs, ben mijn eigen paarden ven ik dan toch best onzeker merk ik.

Ik had het ook gewoon niet gezocht achter deze chef ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 23:33 



 
Profiel   

https://m.youtube.com/watch?v=c5SYMx3Emgs

Zoiets bedoel je met opjagen? Want dat is idd normaal. Als het niet gebeurd is het ook goed, vooral fijn voor onze harten. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 23:41 



 
Profiel   

Ik zou ze bij elkaar zetten en je niet te druk maken. Ze moeten er doorheen.

Mijn merrie denkt ook nog steeds dat ze de baas kan spelen en doet dan heel zielig als ze vervolgens achterna gejaagd word en klappen krijgt :')
Ze moeten gewoon even leren op welke plek ze staan. Meestal hebben ze dat heel snel door en is het zo klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 23:44 



 
Profiel   

OW mijn god dat filmpje en die commentator :-)

Ja nou zo erg was het niet, maar wel vergelijkbaar ;-) alleen meer pauzes ertussen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 00:09 



 
Profiel   

Niemand meer tips?

Ik zit nu met een bezitterige ruin die haar afschermt maar tegelijkertijd ook trapt....dus da vanochtend op bezoek gehad :-(

Ze willen ook niet zonder elkaar....gaat het ooit lukken 4 ruinen en een merrie??!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 19:23 



 
Profiel   

Het grootste risico met 1 merrie op meerdere ruinen is dat zodra ze ingeburgerd is dat ruinen elkaar in de haren vliegen.
Nu in het najaar zal dat zo'n vaart nog niet lopen maar vanaf Maart moet je daar vooral op letten want dat kan tot heel serieuze gevechten komen.
Het laat zich echter totaal niet voorspellen, het is maar net hoe competatief ze onderling zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 19:40 



 
Profiel   

Nou op t moment is het meer de ene ruin die de merrie verwond....hij is 2 de in rang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 19:53 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het grootste risico met 1 merrie op meerdere ruinen is dat zodra ze ingeburgerd is dat ruinen elkaar in de haren vliegen.
Nu in het najaar zal dat zo'n vaart nog niet lopen maar vanaf Maart moet je daar vooral op letten want dat kan tot heel serieuze gevechten komen.
Het laat zich echter totaal niet voorspellen, het is maar net hoe competatief ze onderling zijn.
haha bij mijn kennissen is het juist de merrie die de ruinen.in de haren vliegt. Maar dat is voornamelijk als er voer aan te pas komt. (Hooi wordt gegeven of voer) en soms eist ze de mens op. Dan verjaagd ze de Haflinger bij me weg haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 20:03 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Sizzle schreef
Het grootste risico met 1 merrie op meerdere ruinen is dat zodra ze ingeburgerd is dat ruinen elkaar in de haren vliegen.
Nu in het najaar zal dat zo'n vaart nog niet lopen maar vanaf Maart moet je daar vooral op letten want dat kan tot heel serieuze gevechten komen.
Het laat zich echter totaal niet voorspellen, het is maar net hoe competatief ze onderling zijn.
haha bij mijn kennissen is het juist de merrie die de ruinen.in de haren vliegt. Maar dat is voornamelijk als er voer aan te pas komt. (Hooi wordt gegeven of voer) en soms eist ze de mens op. Dan verjaagd ze de Haflinger bij me weg haha



Zijn dit meerdere ruinen op een merrie of een koppel dus ruin en merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 20:07 



 
Profiel   

Arti, dan zijn die ruinen dus niet competatief.
Ik heb helaas wel ook ruinen gezien die zo ongeveer elkaars manenkam aan flarden trokken in gevecht om een hengstige merrie.
Beetje kwestie van geluk.
Mijn merrie staat met 2 oude ruinen en die interesseren zich niet meer zo voor hormonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 20:12 



 
Profiel   

Ja bij mij is het momenteel de 4,5 jarige die voor problemen zorgt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 20:29 



 

Ik heb ook 1 merrie op 3 ruinen, geen problemen mee! Pas toen er een nieuwe ruin bij kwam werden de andere 2 heel fel. Dat heb ik wel even moeten corrigeren, inmiddels is alles koek en ei met iedereen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 22:45 



 
Profiel   

Loes'sCorner: waren 3 ruinen en 1 merrie
Sinds april is er de oudste ruin overleden en was er wel wat wrijving in de groep maar nu heeft de merrie de leiding en de draver heeft zich boven de Haflinger weten te krijgen wat voorheen juist zo was dat de draver het buitenbeentje was. (De overleden ruin was de leidende ruin en de metgezel van de merrie.)
De Haflinger is echter ook al 23 jaar en is achteruit aant gaan.
Er is ook nog een jonge fjord jaaring hengst die pas in oktober aan de groep gevoegd wordt want wordt in september gecastreerd. Staat nu wel in de wei ernaast om al kennis te maken met de anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 22:59 



 
Profiel   

Mijn merrie staat ook altijd bij 2 ruinen in gaat prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-17 23:01 



 
Profiel   

Het kan helemaal goed komen, maar zelf wil ik het niet meer (een gemengde groep). Ik heb merries en ze vormen een zeer stabiele (kleine) kudde, totaal geen gedoe. Nu is mijn voornaamste reden om er geen ruin bij te willen het feit dat een van mijn merries veel hengstiger toont in het bijzijn van een ruin en de ruin ook op alle manieren probeert te laten dekken. Daar heb ik allemaal geen zin in, heb op plekken gestaan met haar waar ze dan de hele dag gedekt werd (door een veel zwaardere ruin).

Nu heb jij ruinen, maar wat sizzle al zegt: dat kan er echt heel naar aan toegaan als je daar een merrie bij houdt. Persoonlijk zou ik voorlopig (denk aan ruim een half jaar) scheiden. Zet een ruin bij haar die haar niet zo claimt als die 4,5-jarige en hou op die manier je twee kuddes stabiel. In het voorjaar kijken hoe er gereageerd wordt op haar hengstigheid en dan zou ik dáárna eens rustig gaan kijken om er per maand eentje aan toe te voegen.

Maar eigenlijk zou ik het dus helemaal niet samenvoegen. Je hebt nu (of beter: had) een heerlijk stabiele ruinenkudde, ik zou dat niet op het spel willen zetten. Je hebt kans dat er iets voorgoed en serieus verkloot wordt in de onderlinge verhoudingen tussen de ruinen. Heb je dat over voor deze merrie? Dat je mogelijk voor altijd zult moeten scheiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 08:37 



 
Profiel   

Probleem is opgelost!

Ze komt op stal in de merriegroep, krijgt haar eigen schuilstal op het stuk waar mijn paarden lopen met eigen paddock. Zo staan ze wel naast elkaar en heb ik mijn 4 paarden in mijn eigen hoekje maar moeten ze niet samen leven.

Het is gewoon te gevaarlijk en er is nu al teveel
Onrust onder de ruinen :-) dus een perfecte oplossing dacht ik zo?!

Bedankt allemaal voor het meedenken :-*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 21:24 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het grootste risico met 1 merrie op meerdere ruinen is dat zodra ze ingeburgerd is dat ruinen elkaar in de haren vliegen.
Nu in het najaar zal dat zo'n vaart nog niet lopen maar vanaf Maart moet je daar vooral op letten want dat kan tot heel serieuze gevechten komen.
Het laat zich echter totaal niet voorspellen, het is maar net hoe competatief ze onderling zijn.

Dit dus.... 1 vrouw met meerdere mannen werkt niet zo fijn. Bij ons heb ik het zo opgelost dat ik de merrie steeds met 1 ruin samen had lopen, maar niet met meerdere. Anders werd het gewoon herrie.

Denk dat jouw oplossing zo ook de beste is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 09:26 



 

Heb ik dan zoveel geluk met mijn merrie tussen de kerels? :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 09:55 



 
Profiel   

Shanna schreef
Heb ik dan zoveel geluk met mijn merrie tussen de kerels? :oo


Neehoor, mijn merrie staat ook tussen 3/4 ruinen :D
Ze krijgt zo af en toe klappen van de heren, maar die lokt ze zelf uit :+
Doet ze dat niet is alles koek en ei.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 10:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen