Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ssm_ponylove
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-17

Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:37

Hoi allemaal!

Ik heb een hele lieve pony van 20 jaar. Alleen als je haar hoeven wil oppakken om ze uit te krabben begint ze te trappen en te hinniken. Wat kan ik hier aan doen? Ze heeft dit altijd al gehad en uiteindelijk lukt het wel om haar hoeven uit te krabben alleen zou het fijn zijn als dat makkelijker gaat. Heeft iemand tips?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:43

Als je bij de voorbenen aan de zwilwrat zit (beetje knijpen erin) is het vaak zo dat paarden hun voeten optillen. Begin dan met een beetje knijpen en zodra je pony haar been beweegt beloon je, en wrijf je eventjes over de wrat om te desinsibiliseren. Dit herhaal je gewoon heel vaak. Niet meteen been op willen pakken om te krabben, dan sla je een paar stappen over.

Als ze braaf is met het anraken aan de wrat ga je vervolgens het been optillen. Hou vast totdat je pony rustig wordt, zet neer en beloon. Gaat dit goed kun je kijken of krabben lukt. Belangrijk is dat je niet loslaat als ze probeert los te rukken. Hou dan de hoef vast en buig het in een hoek (met de zool naar oven) zo kan ze niet zo makkelijk losrukken.

De achterkant doe je hetzelfde, maar nu gebruik je het spronggewricht.

Maar doet ze het op allevier de benen? Kijk uit hoor, als het gevaarlijk wordt, haal er iemand bij die er verstand van heeft!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:45

heeft de pony niet gewoon ergens pijn waardoor zij zo doet? Of heeft zij haar hele leven al moeilijk gedaan met hoefjes geven?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:46

Hinniken als ze haar voeten moet optillen? Apart.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:48

Is dit hetzelfde paard dat gaat steigeren als je wilt gaan longeren?

Is er niet iemand die jou kan helpen met alle problemen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:50

Eapy schreef:
Hinniken als ze haar voeten moet optillen? Apart.

+1

Vakantie tijd

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:52

Neverland schreef:
Is dit hetzelfde paard dat gaat steigeren als je wilt gaan longeren?

Is er niet iemand die jou kan helpen met alle problemen?


Ohh ja. Het paard dat steigerde en hinnikte tegelijkertijd tijdens het longeren, net als in de films?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:53

friesam schreef:
Eapy schreef:
Hinniken als ze haar voeten moet optillen? Apart.

+1

Vakantie tijd

Is dit de nieuwe bokt slogan ofzo? :+
TS stelt gewoon een vraag en daar kan je op antwoorden en het bediscussiƫren, of er niet op reageren omdat je het onzin of niet boeiend vindt. Jouw reactie is een imo niet echt een toevoeging, niet voor de TS en ook niet echt voor andere lezers?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:04

Als ik je posts zo lees TS, zou ik er iemand bijhalen die de problemen kan oplossen, ik zie er nigal wat voorbij komen... Voernijd, steigeren bij longeren, trappen bij voetjes optillen... ga niet zelf klooien, maar haal er een professional bij.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:08

20 jaar is ook niet de jongste meer. Misschien is gewoon pijnlijk om ze op te tillen. Is het bij alle 4 de hoeven?
Mijn eerste pony had ook altijd moeite met de hoefsmid gewoon omdat de manier waarop die bekapt werd niet prettig vond. Als de pony dit altijd heeft gedaan is het wellicht handig om eens verder te kijken of ze ergens last van heeft.

ssm_ponylove
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 12:27

Ik heb 2 pony's en dit is het enige probleem wat ik heb met deze pony. Ze is heel lief en betrouwbaar hoor, ook met kinderen. Ze heeft geen pijn denk ik want ze heeft dit altijd al gehad. Bij alle 4 de benen. Iemand anders er bij halen heb ik al geprobeerd alleen kwam het probleem daarna heel snel weer terug.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:00

En heeft die persoon jouw niet verteld hoe je het dan moet doen? Want blijkbaar kan het dus wel goed gaan en gaat er iets tussen jullie communicatie fout.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kan hoeven moeilijk optillen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:28

ik zou die persoon er nog een keer bij halen en hem of haar goed laten uit leggen hoe ze het doen. En of ze ook een paar keer mee kunnen kijken als je het zelf doet. Dan kan je kijken waarom het mis gaat na een tijdje?