Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

dominant

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

voorafgaand wij gaan verhuizen van stal (1e keer) omdat wij daar begeleid kunnen worden.
Ik heb een onwijs dominante maar ook lieve merrie.

nu is het zo dat ik haar op de grond niet zonder slag of stoot aan kan, tenminste met moeite, ze is niet gemeen maar super dominant. (dit is al sinds ik haar heb)
wanneer ik erop zit, is het omgekeerde wereld ze doet alles voor me luistert perfect en gekke fratsen komen niet in haar op en kan ik haar goed aan.

Ik heb van verschillende personen hulp gehad denk aan grondwerk etc dames die gediplomeerd zijn van zweverig tot van met mij haal je geen fratsen uit personen.

uiteindelijk moet ik het doen met blijf maar lekker rijden.

Nu heb ik besloten om te gaan verhuizen zodat zij ten eerste tussen merries komt te staan en waar we actief mee kunnen doen en hopelijk de juiste hulp kunnen gaan krijgen.

Ik ben niet bang voor haar dus angst speelt geen rol.
zijn er meer bokkers die op de 'grond' tegen problemen aanlopen en in het zadel niet.
En hoe gaan jullie hier mee om? zodat ik deze zes weken nog wat tips kan gebruiken en niet gelijk voor aap sta :+ .
(natuurlijk de stal wel op de hoogte gebracht)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:06 



 
Profiel   

Het is mij niet duidelijk wat je precies voor problemen hebt. Dus advies is dan ook lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:34 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
Het is mij niet duidelijk wat je precies voor problemen hebt. Dus advies is dan ook lastig.


Het is ook een klein beetje lastig om goed te kunnen omschrijven. :j

mijn merrie heeft vanaf de grond geen respect, neem je haar mee aan een touw, heeft ze een leuke bui loopt ze braaf mee heeft ze er geen zin in dan gooit ze haar gewicht erin en sleurt ze je links om of rechtsom mee. een flinke tik kijkt ze niet van op.


halthouden aan de hand is ook lastig kortom het is maar net of mevrouw er zin in heeft.
nu dit bij meerdere personen gebeurd ook de ervaren 'gediplomeerde' met een flink prijskaartje per uur, krijgen haar vanaf de grond niet braaf.

vreselijk ongeduldig ze krijg dan al snel een stempel 'probleempaard' terwijl er vanaf in het zadel geen problemen meer zijn.

zodra je haar opzadelt en gaat rijden is het een totaal ander paard. luistert, loopt braaf mee, staat stil, wil hard werken, een kind van 4 kan er dan zo op.

het verschil vanaf de grond en in het zadel is zo extreem dat het lijkt alsof ik twee verschillende paarden heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 19:23 



 
Profiel   

Dat lijkt op het eerste gezicht meer op verkeerd aangeleerd gedrag.Ergens in de opvoeding is dit misgegaan. Je paard herhaalt haar gedrag omdat ze er waarschijnlijk steeds het succes mee heeft en bereikt wat ze wil. Welke methodes zijn er al gebruikt bij de pogingen het te hertrainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 19:59 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
Dat lijkt op het eerste gezicht meer op verkeerd aangeleerd gedrag.Ergens in de opvoeding is dit misgegaan. Je paard herhaalt haar gedrag omdat ze er waarschijnlijk steeds het succes mee heeft en bereikt wat ze wil. Welke methodes zijn er al gebruikt bij de pogingen het te hertrainen?


Ik denk zelf ook dat het hem daar in zit.
heel erg veel grondwerken, het op verschillende manieren benaderen.

Ze is een tijd lang verzorgd + gereden door iemand met ervaring met gedragsproblemen helaas zonder vooruitgang.

Nu moet ik ook zeggen dat ik van iedereen die mij heeft geprobeerd te helpen iedereen iets anders zegt.
We hebben haar voor de zekerheid zelfs laten controleren door de DA.

In mijn ogen helpt grotendeels het vervelende gedrag aan de hand negeren tot nu toe het best....

Volgende stap is nu over 6 weken verhuizen van stal waar er ingereden wordt en het corrigeren van paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 20:07 



 
Profiel   

Is er ook al eens geprobeerd om het goede gedrag te belonen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 06:58 



 
Profiel   

Wat je omschrijft is gedrag dat vaker bij merrie s voorkomt! Je hebt haar laten controleren door de DA zeg je wat is er gecontroleerd? Het zou heel goed kunnen dat er met de hormoon huishouding niet in orde is Zeker gezien dat het gedrag niet alitjd is Maar wanneer mvr daar zin in heeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 07:02 



 
Profiel   

Hm een dominant karakter en daar succes mee hebben zijn inderdaad de ingredienten voor een vervelend paard. De kunst is om er voor te zorgen dat ze geen "succes" heeft met haar vervelende gedrag. Op die manier gaat het vanzelf meer uit het systeem. {al zul je altijd op je hoede moeten blijven met zo een}

Ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt, maar een sterk paard die de neiging heeft om zich los te trekken zou ik meenemen aan een hengstenketting. Eventueel met bit er in.
Het kan zijn dat ze door invloed van hormonen soms wat vervelender is, maar ook dan moeten ze gewoon leren luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 07:34 



 
Profiel   

AntoinettaD schreef
merrie heeft vanaf de grond geen respect
zodra je haar opzadelt en gaat rijden is het een totaal ander paard.

:D :j je beschrijft mijn paard. Of wel Draak zoals ik dr noem. Enige wat hier idd anders is, is dat de mijne nooit succes heeft gehad met het dominant zijn aan de hand. Je moet echt heel stevig in je schoenen staan, heel zwart/wit zijn en dat altijd en overal. En wat bij de mijne heel goed werkte was toch wel grondwerk in de roundpenn. Ik werkte, ze is met pensioen nu vanwege een blessure, veel volgens Warwick Schiller en Clinton Anderson. Ik heb haar nu nog dagelijks in de hand, rijd niet meer, en kan ook niet alles aan grondwerk ermee doen, maar ze krijgt elke dag wel een portie grondwerk mee. Precies dat doen wat ik vraag, wanneer ik het vraag. Doe ik dat niet krijg ik precies het probleem wat jij nu hebt dat ze zelf wel even gaat bepalen wat ze wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 08:04 



 
Profiel   

dianaw33 schreef
Is er ook al eens geprobeerd om het goede gedrag te belonen?


Ja ook die methode hebben we geprobeerd, ik probeer nu ook te achterhalen hoe zij precies beleerd is.


dresjoepie schreef
Wat je omschrijft is gedrag dat vaker bij merrie s voorkomt! Je hebt haar laten controleren door de DA zeg je wat is er gecontroleerd? Het zou heel goed kunnen dat er met de hormoon huishouding niet in orde is Zeker gezien dat het gedrag niet alitjd is Maar wanneer mvr daar zin in heeft!


mm dit is een hele goede zeg... mijn merrie is ook niet vaak, bijna nooit hengstig.... eerlijk gezegd is dit ook niet in me op gekomen of dit iets kan betekenen.... mijn dierenarts heeft eigenlijk wat simpele testjes gedaan, haar lijf getest, en het gebit na gekeken. hij hield het bij een dominant dier die een wat hardere aanpak nodig heeft.

Elisa2 schreef
Hm een dominant karakter en daar succes mee hebben zijn inderdaad de ingredienten voor een vervelend paard. De kunst is om er voor te zorgen dat ze geen "succes" heeft met haar vervelende gedrag. Op die manier gaat het vanzelf meer uit het systeem. {al zul je altijd op je hoede moeten blijven met zo een}

Ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt, maar een sterk paard die de neiging heeft om zich los te trekken zou ik meenemen aan een hengstenketting. Eventueel met bit er in.
Het kan zijn dat ze door invloed van hormonen soms wat vervelender is, maar ook dan moeten ze gewoon leren luisteren.


Bedankt voor de tip! hengsten ketting ga ik testen!



rina schreef
AntoinettaD schreef
merrie heeft vanaf de grond geen respect
zodra je haar opzadelt en gaat rijden is het een totaal ander paard.

:D :j je beschrijft mijn paard. Of wel Draak zoals ik dr noem. Enige wat hier idd anders is, is dat de mijne nooit succes heeft gehad met het dominant zijn aan de hand. Je moet echt heel stevig in je schoenen staan, heel zwart/wit zijn en dat altijd en overal. En wat bij de mijne heel goed werkte was toch wel grondwerk in de roundpenn. Ik werkte, ze is met pensioen nu vanwege een blessure, veel volgens Warwick Schiller en Clinton Anderson. Ik heb haar nu nog dagelijks in de hand, rijd niet meer, en kan ook niet alles aan grondwerk ermee doen, maar ze krijgt elke dag wel een portie grondwerk mee. Precies dat doen wat ik vraag, wanneer ik het vraag. Doe ik dat niet krijg ik precies het probleem wat jij nu hebt dat ze zelf wel even gaat bepalen wat ze wil.


Wat grappig! we proberen nu te achterhalen hoe mevrouw beleerd is en bij wie.
Bedankt voor de tip ook! ik dacht toch wel redelijk wat ervaring te hebben met een pittig dier, maar het is me toch een bijzonder dier...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:10 



 
Profiel   

hoe lang blijf je een bepaalde methode proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:13 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
hoe lang blijf je een bepaalde methode proberen?


2,5 maand 3 maanden.

Misschien heb ik ook wel te snel hulp ingeschakeld en niet lang genoeg alles alleen geprobeerd. mijn vorige instructrice had altijd snel haar woordje klaar liggen over iets.
Ik geloof ergens dat al dat gepluk aan haar wat wel en niet mag door andere mensen misschien ook wel wat verward. Hierdoor weet ik het zelf ook even niet meer.

nieuwe stal waar 1 persoon zich met ons bemoeid hoop ik ook een nieuwe start te laten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:22 



 
Profiel   

Dit is geen dominantie. Dit is gewoon een intelligent paard.

Wat doe je zoal met je paard vanaf de grond? Ik zeg het niet gauw maar met een paard als dit is grondwerk toch wel van belang. En vooral het doseren en het timen ervan. Zorg dat je het paard aan het denken zet. Paard denkt nu zelf te veel. Zorg ervoor dat het paard voor jou gaat denken. En dat je een manier vindt om die intelligentie in goede banen te leiden zodat jullie er allebei wat aan hebben.

Véél succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 14:47 



 
Profiel   

Er is maar 1 manier om goede resultaten te krijgen. Pure paardentaal en gedrag. Zacht maar heel duidelijk en consequent blijven. Geduld ook zeker belangrijk. Met een hardere hand ga je niks oplossen, het wordt alleen maar erger. Belangrijk om grenzen te geven maar ook voor jezelf. Dit alles kan vanuit een zachte aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 15:52 



 
Profiel   

Een methode langer doorzetten is natuurlijk wel essentieel voor succes. Er leiden meer wegen naar Rome maar je moet wel een keuze maken, anders snapt je paard er helemaal niks meer van. Ik heb het gevoel dat er heel veel 'Even' geprobeerd is met te weinig succes, waardoor je paard nu niet bevestigd is in het goede gedrag en alsnog in het oude gedrag blijft vervallen, omdat dat nu eenmaal ingesleten is. Het maakt mij niet uit welke methode je volgt maar wees daar consequent in. En alles hangt samen met de timing van jouw eigen gedrag. Als jouw reacties niet goed getimed zijn blijft ze in herhaling vervallen. Dus neem daar les in samen met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 15:56 



 
Profiel   

Ik ga helemaal mee met wat "dianaw33" hier schrijft.
Er zijn idd heel veel wegen naar Rome, de ééne is vlugger dan de andere en de andere heeft dan weer meer putten en valkuilen, maar als je een degelijk systeem volgt moet dit zeer zeker opgelost geraken.
Ik zou het zelf bijzonder graag proberen, grondwerk is echt wel mijn ding.

dianaw33 schreef
Een methode langer doorzetten is natuurlijk wel essentieel voor succes. Er leiden meer wegen naar Rome maar je moet wel een keuze maken, anders snapt je paard er helemaal niks meer van. Ik heb het gevoel dat er heel veel 'Even' geprobeerd is met te weinig succes, waardoor je paard nu niet bevestigd is in het goede gedrag en alsnog in het oude gedrag blijft vervallen, omdat dat nu eenmaal ingesleten is. Het maakt mij niet uit welke methode je volgt maar wees daar consequent in. En alles hangt samen met de timing van jouw eigen gedrag. Als jouw reacties niet goed getimed zijn blijft ze in herhaling vervallen. Dus neem daar les in samen met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 22:41 



 
Profiel   

Ff omhoogkicken aangezien je ook mijn merrie lijkt te beschrijven =)

Mijn dondersteen kan als ze t leuk vind alles; en als dat niet het geval is Oost-Indisch doof. Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om zoveel te testen als jij; maar daar hebben we nu een beginnetje voor gemaakt. Stap 1 was een nieuwe stal waar dit soort begeleiding wel toegestaan is, want op mijn oude stal liep k helemaal vast en gefrustreerd.
Hopelijk ben je al een paar stappen verder en heb je al tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 20:49 



 
Profiel   

Over algemeen hebben wij wel makke paardjes aan de grond!
Mijn paard Sander is dan wel eens lomp en kan je ook zo omver lopen, maar als je echt opkomt en je hem op zijn plaats zet luisterd hij prima.

Wij hadden een paard genaamd Carst en is een Fries. Hij is helaas al op een jonge leeftijd overleden aan bloedsvergiftiging. Hij was wel erg dominant ook aan de grond. Je kon niet bij zijn voederbak komen of hij viel je aan. Later kregen we een ander paard Flora een Noriker. Carst en Flora werden onafscheidelijk en was net een stelletje. Als we Flora wilde halen uit de wei ging Carst er ook wel eens tussen staan en dreigde hij om Flora te beschermen. Gewoon heel veel geduld en training door de jaren heen is het verminderd. Het proces duurde heel lang. We kregen hem toen hij 6 jaar was. Ik was vrij jong dus kan me niet alles meer goed herinneren. Ik weet wel wat ik altijd bang voor hem was hahahah.
Maar na jaren lange training, en mijn moeder had een goede band met hem, is Carst wel erboven op gekomen. We konden uiteindelijk in zijn stal hem aaien en gewoon borstelen terwijl hij stond te eten. Dit hoefde we op het begin niet te proberen of hij liet je alle hoeken van de stal zien. Dit kwam denken wij ook doordat hij een trauma heeft opgelopen bij zijn vorige eigenaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen