Hengstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 20:53

Hoihoi,

Ik snap nog steeds n iet wat nou precies hengstig is, in weet wel wat het betelend, maar hoe merken jullie het aan je merrie dat ze hengstig is? Bij mij is dat vaak lastig, want ze heeft altijd wel dr vervelende dingetjes. Hoelang duurt het dat ze hengstig is, of verschilt dat per paard.
Misschien een beetje domme vraag, maar ik heb het nooit van iemand gehoord. Ik ken mn merrie een jaar en weet het nog steeds niet precies.
:? :):)

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:54

Pissen :D

Edit: iets meer info lijkt mij wel handig :')
niet elk paard heeft er evenveel 'last' van, sommigen kunnen iets anders worden en anderen merk je weinig aan. Mijn huidige verzorgpaard kan ik telkens de staart en benen van schoonmaken omdat ze zo veel piest

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:57

Pissen soms zelfs alleen kleine beetjes en knipperen met de vulva doen ze dan vaak ook.
Piepen als je hun flank aanraakt is ook een voorkomend geval. Net als staart zwiepen of juist schuin opzij houden en piepen als een ander paard (meestal ruin of hengst) neust met haar.

Mijn kennis heeft een witte merrie en als die hengstig staat kun.je haar benen dagelijks wassen, zo vuil zijn ze dan.

Op stal rij ik een zwarte merrie en zij heeft vooral het piepen als je de flank aanraakt en het staarttzwiepen. Ook zie ik haar dan knipperen met de vulva maar niet echt veel plasjes doen.
Ik merk het ook in haar karakter, ze is pissiger dan.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-08-17 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:59

Normale merries hebben een cyclus van 5 dagen tot 1 week hengstig, en dan 2 weken niet. Bij sommige merries merk je daar niets van, andere merries tonen het door bv in te houden als je been geeft (dat lijkt tenslotte op door een hengst besprongen te worden, die klemt ook links en rechts een been om de ribbenkast). En veel kleine plasjes doen, waarbij de urine troebel is, is ook een kenmerk van hengstig zijn.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:00

Nou ja, als je niks merkt heb je geluk (als je tenminste niet wilt dat ze drachtig wordt, want dan is dat juist wel handig)...
Verder verschilt het per merrie. De meeste merries doen in ieder geval kleine plasjes, vooral als er een ruin (of hengst) in de buurt is. Als je pech hebt doen ze dat ook onder het rijden :o. Urine is vaak wat troebel.
Soms kleven ze enorm aan je been bij het rijden of zijn ze niet meer vooruit te branden.
Andere merries zijn juist overgevoelig en worden agressief bij het aansingelen of als je ze een keer een por geeft..
Een cyclus duurt meestal rond de 20-21 dagen en de hengstigheid 4 tot 5 dagen.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 21:08

Mn merrie heeft noooooit vieze benen. ik poets haar elke dag maar ik zie het nooit. piepen bij neuzen doet ze ook niet.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 21:10

De andere shetlander merrie die ik heb, die doet wel vaak piepen, maar plast ook nooit kleine plasjes, haar benen zijn ook nooit vies. Bij de merrie die niet piept heb ik wel soms dat ze liever niet wilt dat je onder aan haar buik zit, herkent iemand dit?

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:15

Bij die van mij merk ik het wanneer ik haar borstel dat ze graag vanachter geborsteld wilt worden. Dan duwt ze heel haar kont naar je toe, incl. Staart dan optillen. :') Ook pist dan ze meer (kleine beetjes).