Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aan de hand mee lopen en longeren gaat niet

 
Profiel   

 Ik heb nu 3 verzorgponys (2 staan bij elkaar en 1 ergens anders)Fjord en 2 shetlanders.

 Ik verzorg 1 shet al 2 jaar en hij heeft mij al 1 keer raak getrapt :( en als hij aan de hand mee moet lopen gaat hij soms bijten/dreigen...
Dus weet iemand wat ik kan doen!?

Oké nu over mijn andere verzorgponys die verzorg ik nu een klein jaartje samen met een vriendin. Het zijn een fjord (9)en een shetlander (23)
In het begin poetsten we ze alleen en gingen we rondjes stappen, bij het stappen(aan de hand)rende ze in eens weg en kon je haar echt niet tegen houden! Dat gaat nu wel iets beter :)
Maar laatst mochten we samen met de eigenaar longeren, ze vertelde dat ze al 1/2 jaar niet meer met haar gelongeerd had maar we gingen het wel proberen. Het ging heel goed maar de rechter hand vind ze wel nog moeilijk, na 3 keer samen met de eigenaar gelongeerd mochten we alleen longeren. Mijn vriendin kon die week niet komen dus ik probeerde alleen. De linker hand ging heel goed! Beetje stappen en draven maar ik wilde toen de rechter hand doen meer eerst wilde ze die kant niet op en toen ze eindelijk die kant op ging ging ze heel hard draven, en ik zeg rustig "Hoooooo maar meisje" en ze gaat 1 rondje rustig stappen. En dan gallopeerd ze ineens keihard weg naar haar stal en ze is heel sterk dus ik kon haar echt niet houden en liet haar los...
En nu elke keer bij het longeren rend ze ineens weg. Dus heeft iemand tips wat ik misschien kan doen??

Ps. Sorry voor dit lange verhaal. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 10:56 



 
Profiel   

Ik lees dat je 13 bent. Dat vind ik te jong om in je eentje pony's te verzorgen, daar is toezicht bij nodig. Dat blijkt ook wel want de ene shet trapt en bijt je, de anderen luisteren niet naar je. Omdat je te jong bent en daardoor waarschijnlijk te weinig ervaring hebt om niet-zo-brave pony's naar je hand te zetten. Neem daar les in.

Longeren doe je in een afgezette ruimte, dus met een omheining om je longeervolte heen. Dat kan met paaltjes en draad. Volgens mij heb jij geprobeerd te longeren zonder omheining en dan gaat het vaak mis. Ook in het longeren is het verstandig les te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 11:03 



 
Profiel   

Ik zeg helemaal hetzelfde als mijn voorganger "Dees"
Neem les, alleen zo kan je bijleren en uiteindelijk de leiding die het paard nodig heeft ook daadwerkelijk bieden, nu loop je maar wat mee met die paardjes zonder enige vorm van leiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 00:23 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk, als je het zo omschrijft. De ponies lijken eigenlijk te denken 'leuk hoor, maar nu ga ik wat anders doen. Doei!'

Ze klinken als normale, blije Shetlanders. Daar moet je heel consequent mee omgaan, en eigenlijk ingrijpen nét voordat ze iets willen doen. Voordat je dat aan ziet komen, heb je vooral ervaring nodig. Doen dus- maar hopelijk ga je niet meer alleen aan de slag, en vraag je iemand met meer ervaring om je hier verder mee te helpen.

Heel veel plezier met ze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 01:33 



 
Profiel   

Dankjullie ik zal de eigenaar vragen misschien kan die helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-17 09:43 



 
Profiel   

Dit is zoiets dat mijn pony ook deed, je pony rent nu constant weg omdat het hem 1x gelukt is om onder jou druk uit te komen. Inmiddels is dat dus vaker gelukt dus na een tijdje word dit aangeleerd gedrag. Ik heb les gehad in het freestylen en dit heeft mij wel geholpen met mijn pony die zelfs een keer in de tuin van mijn staleigenaar heeft gestaan _O- als je geen idee hebt wat freestylen nou is zou ik zeggen kijk even naar deze video https://m.youtube.com/watch?v=YKyqXR4j7Hc

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 06:19 



 
Profiel   

Ik vind je ook te jong om alleen aan de gang te gaan met de paarden.
Het is ze 1 keer gelukt, dus nu gaan ze t blijven proberen omdat ze weten dat ze het van je kunnen winnen.

Gewoon vragen of de eigenaresse er bij is als je ee heen gaat, en of ze je wilt helpen :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 06:51 



 
Profiel   

De tip longeren in afgesloten ruimte is in ieder geval wel heel slim.
Ik heb dat nog nooit niet gedaan zeg maar.
Mijn merrie heeft ook problemen met longeren op rechts, wil ook niet die hand op gaan of draait tijdens het longeren om.
Bij mijn merrie heb ik ervaren dat als haar aan de lange lijn omdraaien niet lukt, ik beter naar haar toe kan en haar kan omdraaien door haar aan de hand om te zetten.
Verder heb ik longeer tips gehad, ik weet niet hoe bekend jij al met longeren bent.
Het plaatje hieronder komt van internet maar is wel duidelijk in houding.
Ook je lichaamstaal doet veel. Ik zou idd de eigenaar is vragen erbij te zijn en in te lichten over hoe het nu gaat, en misschien wat meer over lichaamstaal tijdens het longeren opzoeken.
Er zijn ook lessen in longeren als je niemand kent die er meer dan de basis van weet.
Wat nog kan helpen is in eerste instantie de ruimte tussen jouw en het paard klein te houden.
Dit kan niet in galop misschien maar wel in stap en draf en het is sowieso goed daar eens mee te beginnen.
Zo heb je de zweep er meer achter.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je haar nu kan
raken maar het heeft misschien wel meer effect op haar omdat ze weet dat de zweep nu dichterbij is.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:22 



 
Profiel   

Ik denk dat je eerst aan de basis moet werken en een goede relatie tussen jou en de paarden moet opbouwen voordat je überhaupt verder gaat.

Denk aan kleine (maar dus eigenlijk zeer grote) dingetjes als:
- waar loopt de pony ten opzichte van jou als je hem uit de stal/weiland haalt? (loopt hij naast je, achter je, voor je?)
- wanneer jij stopt, stopt hij ook of loopt hij over je heen? (In dat geval heeft hij geen focus op jou en kan jou dus makkelijk opzij beuken of verwonden als hij ergens van schrikt of gewoon niet oplet)
- is zijn focus op jou wanneer jullie stilstaan? Of kijkt hij de hele tijd weg en is niet geïnteresseerd in wat jij doet? (Jij hoort het middelpunt te zijn van zijn belangstelling. Het moet voor de pony het meest interessant zijn wat jij te zeggen hebt. Anders respecteert hij je niet genoeg en zal hij gewoon zijn eigen gang gaan, wat dus al is gebleken uit jouw verhaal. Ik bedoel hierbij niet dat je je als een dictator moet opstellen tegenover je paard, begrijp me goed! ;) Maar er ontstaat pas een écht goede samenwerking en wisselwerking tussen jou en je paard als de relatie en dus de focus goed zit)
- Stem is leuk om te gebruiken, maar paarden reageren voornamelijk op lichaamstaal. Neem les, kijk op youtube of andere sites om voorbeelden te gebruiken van mensen die ervaring hebben. Longeren is niet zomaar je pony aan een touwtje binden en om je heen laten rennen. Het gaat om de verstandshouding tussen jullie twee; een gesprek; een conversatie. Verdiep je in de paardentaal!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen