Shetlander streken...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Shetlander streken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 16:10

Ik heb een merrie shetlander van 7 jaar oud. Ze is vroeger ingereden door mijn opa en een paar heel on ervaren meiden. Nu ik haar heb, probeer ik haar verder te leren 'normaal' rijden. Ze weet de basis namelijk nog niet eens. Er zijn heel erg veel problemen. Ten eerste gebeurt het heel vaak dat ze op buiten rit gewoon stil gaat staan. Dat is heel erg vervelend, want ze luistert ook niet als je dr flink van langs geeft. Pas als zij zin heeft om verder te gaan gebeurd dat. Ik heb alles al geprobeerd, en het gaat gewoon niet. Behalve op de terugweg, dan doet ze het niet. Ik ga daarom nu ook alleen nog maar op buitenrit naar de stal want daar is een heel erg groot weiland om te lopen, en kan er niks gebeuren. Ten tweede, wilt ze in de bak, als iemand op haar rijd, nooit galopperen. Die meiden die haar ingereden hebben, rijden er nu nog steeds op en kunnen het al veel beter. Ik kan er helaas niet meer op rijden, dus ik geef ze 'les'. Stappen vind ze helemaal prima om te doen in de bak. Dat gaat ook heel goed. Ga je draven, dan begint ze gelijk heel erg hard draven, en dan helemaal langs de rand van de bak. Ze duwt de ruiter soms gewoon klem. Je kan haar wel rustig laten draven, maar dat is best moeilijk. Soms is het ook zo dat ze wel gewoon goed draaft en dat er niks aan de hand is. Maar met galopperen is het een drama. Dan duwt ze je altijd tegen het hek aan en galopperen doet ze alleen in een richting. Als je haar uberhaubt zo ver krijgt. Meestal gaat ze gewoon heel hard draven en krijg je haar helemaal niet in galop. Ik kan wel met grond werk gaan beginnen, en dat doe ik ook, maar dan doet ze precies hetzelfde en probeert ze ook soms te bijten. -O-
Iemand advies?
Ze is trouwens 1.05 en de ruiters passen er nog prima op.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:21

Wat ik me toch echt afvraag, hoe groot zijn die meiden? Want met dit gedrag ben ik toch bang dat die Shet. Ze eraf wil hebben, omdat ze ofwel te zwaar zijn, ofwel te groot zijn en de Shet uit balans brengen

Verder: hoe ligt het zadel? Wat ligt er voor zadel op? Gepast door de zadelmaker, ook niet te klein voor jullie? Shetjes hebben immers vaak korte ruggetjes..

Ik zie namelijk dat jij 15 bent, en gok dat de meiden van t inrijden even oud zijn.. tenzij jullie echt heel klein zijn ben ik eigenlijk bang dat jullie te groot zijn..

Daarna: hoe zit het met het gebit? Tandarts laatst geweest? Passend bit?

En als dit bovenste allemaal oke is; hoe zit het met les? En dan niet van een stalgenoot die ooit een keer een B proefje heeft gereden, maar echt goed les?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 05-09-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14766
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:24

Mijn advies is om niet zelf aan te rommelen als 'lesgever' wanneer je het zelf ook niet kan oplossen. Als het boven je pet is kan je beter iemand anders laten komen voor les. Aan de hand van je eerdere topics, plus het verhaal over hoe je buitenritten gaan in dit topic denk ik dat je zelf óók les kan gebruiken.

Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Shetlander streken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 16:37

Ik verzorg die pony´s sinds een jaar en toen ik kwam was dat al zo, ik heb ook les, maar wat bedoelen jullie met les nemen, dan, weten jullie iemand die naar de stal kan toe komen en mij les kan geven hoe ik met deze pony´s om moet gaan? Ik weet anders ook niet hoe ik het moet oplossen

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Shetlander streken...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:38

Ik zou eerst met de andere drie punten aan de slag gaan. Pas als dat goed zit (1000% zeker), dan heeft les pas zin/toegevoegde waarde