Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met soort dwangneurose?

 
Profiel   

Nu zullen de meesten bij het lezen van deze titel denken dat het om luchtzuigen/weven of kribbebijten oid gaat. Daar gaat het in dit geval niet om. Het is een beetje een vreemd geval en ik ben vooral benieuwd of iemand dit herkent of ervaring ermee heeft.

Eerst even zijn verhaal:
Toen ik mijn black beauty kocht in december 2015 leek er niks aan de hand te zijn. Toen hij 's avonds bij ons op stal aankwam liep hij wat gespannen zijn stal in, maar hij had net een trailerrit van een paar uur met file erop zitten en komt dan ineens op een vreemde nieuwe locatie. Wat spanning is dan dus niet raar.
Die spanning bleef hij echter houden, vooral bij het betreden van zijn stal, tot het schieterige aan toe. Waardoor ik me toch af ging vragen of hij niet wat meegemaakt zal hebben bij zijn vorige eigenaar. Hier ben ik tot vandaag de dag nog steeds niet achter. Wat ik wel weet, is dat het niet bij ons gebeurd is.

Met de week ging het moeilijker om hem zijn stal in of uit te krijgen. Toen hij een maand bij ons op stal was (januari 2016) ging het van schieterig, naar moeilijk naar dramatisch; we waren een uur lang met 5 man bezig om hem uit (of in) zijn stal te krijgen. Hij was echt bang voor de lage doorgang (terwijl het gewoon de hoogte heeft van een normale box) en dit kon zo niet langer. Diezelfde dag (zondag avond) hulp in geroepen om hem weer in zijn stal te krijgen. Dit is niet gelukt waardoor hij een paar dagen in een nood box kwam te staan (2,5 x 2,5 m met alleen zijwanden).

De noodbox (ik noem hem ook wel de therapiebox)
[ img ]

Na drie nachten in deze box gestaan te hebben toch maar weer geprobeerd om hem zijn eigen stal in te krijgen. En verrek, ineens ging hij er weer in! Wel met spanning en schieterig, maar hij ging weer. Dit is een tijdlang goed gegaan, wel met dagen ertussen dat het wat minder ging, maar het lukte altijd. Tot november 2016. Mega terugval en weer twee nachten in de noodbox, waarna hij daarna gewoon weer zijn stal in en uit ging. Sindsdien gaat hij weer iedere dag zijn stal in en uit.

Maar goed, dat is het verhaal van zijn drama met de stal/lage doorgang. Wat is het nu waar het mij om gaat... Hij heeft een soort dwangneurose ontwikkeld. Dat gaat als volgt:
Ik loop de stal binnen en doe in alle rust zijn halster om. Ik leg het touwtje over zijn nek waarna ik de deur van zijn stal open zet en buiten de stal om de hoek blijf wachten. Hij loopt linksom een rondje door zijn stal en komt dan zelf in alle ontspanning naar buiten en wacht daar keurig tot ik hem meeneem. Zodra hij dat rondje linksom niet mag, raakt hij in paniek en komt zijn stal niet uit.

Daarbij moet er ook niets of niemand ineens voor de ingang staan of langslopen want dan schrikt hij en gaat het weer niet. Dat is dus een paar weken geleden gebeurd: de stalhond stond voor de deur waarna hij schrok, zijn hoofd stootte tegen de bovenste stang van de stal, en een paar weken lang met heel veel moeite zijn stal uit kwam. Dit gaat nu eindelijk weer redelijk, maar wel met dat rondje. En sinds de keer dat hij schrok van de hond heeft hij ook weer wat nieuws bedacht. Ook voordat hij zijn stal in loopt moet hij nu een rondje linksom om mij heen lopen om er dan vervolgens zelf in alle rust naar binnen te lopen. Doe ik dit niet, gaat hij er niet of met veel moeite in. Terwijl hij bij de stalbaas die hem iedere dag buiten en binnen zet dus wel gewoon in loopt zonder dat rondje te doen..

Ik vind het een lastig dingetje maar heb wel zoiets van.. Als hij op die manier relaxed zijn stal in en uit loopt, dan valt daar wel mee te leven.

Zijn er mensen die zoiets herkennen of hier ervaring mee hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 13:32 



 
Profiel   

Is er geen andere stal waar hij in kan? hij vind deze stal duidelijk niet prettig..en ik vind het apart dat hij wel gewoon in de noodbox kan staan en niet in zijn eigen stal.

Oja..en ik herken dit gedrag wel van "grote" paarden die zich vaak stoten of gestoten hebben bij het naar binnen of buiten gaan van een stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 13:42 



 
Profiel   

hoe is zijn zicht? Klinkt bijna als een paard die dat rondje nodig heeft om alles te kunnen zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 13:46 



 
Profiel   

Hoe is je paard qua spanning verder? Onder het zadel of op de poetsplaats?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 13:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Is er geen andere stal waar hij in kan? hij vind deze stal duidelijk niet prettig..en ik vind het apart dat hij wel gewoon in de noodbox kan staan en niet in zijn eigen stal.

Oja..en ik herken dit gedrag wel van "grote" paarden die zich vaak stoten of gestoten hebben bij het naar binnen of buiten gaan van een stal.


De stallen hier zijn allemaal schuifdeuren met stang aan de bovenkant. De stal zelf staat hij prima in. Als hij er eenmaal in is is hij de rust zelve. En verhuizen naar een andere stal waar geen stang boven zit lost het niet op, daarmee ga ik het alleen maar uit de weg. En hij kan in de noodbox omdat daar dus geen lage doorgang bij zit.

c_alsemgeest schreef
hoe is zijn zicht? Klinkt bijna als een paard die dat rondje nodig heeft om alles te kunnen zien?


Zijn zicht is voor zover ik dat kan zien prima. Heb de dierenarts hier nog bewust om gevraagd toen hij zijn enting moest krijgen en die heeft gekeken en was van mening dat zijn zicht goed is.


Sjira schreef
Hoe is je paard qua spanning verder? Onder het zadel of op de poetsplaats?


Spanning is niks meer van te merken zodra hij zijn stal in of uit is. Onder het zadel is hij fijn te rijden, ja het is een heethoofd dus soms ziet hij spoken, maar verder gewoon zoals ieder ander paard. Op de poetsplaats staat hij super relaxed en ook in de omgang een geweldig lief paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:05 



 
Profiel   

Dus met jou maakt hij dat rondje linksom liever wel, en met de stalbaas hoeft het niet?
Dan lijkt het me niet aan het zicht te liggen... ? Of de stalbaas heeft een bril op zak?

Maar het kan, waarom niet.. ? Het is altijd wel grappig dat mensen een hele baklading aan psychische stoornissen kunnen hebben, en dieren niet. Gelukkig (!!) hebben ze dat ook bijna niet, maar waarom zou het niet kunnen?

Hoewel ik me afvraag of het wel een echte OCD is, als het afhankelijk is van de handler, maar daar heb ik niet genoeg verstand van afwijken van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:09 



 
Profiel   

cindyy_1993 schreef
Elisa2 schreef
Is er geen andere stal waar hij in kan? hij vind deze stal duidelijk niet prettig..en ik vind het apart dat hij wel gewoon in de noodbox kan staan en niet in zijn eigen stal.

Oja..en ik herken dit gedrag wel van "grote" paarden die zich vaak stoten of gestoten hebben bij het naar binnen of buiten gaan van een stal.


De stallen hier zijn allemaal schuifdeuren met stang aan de bovenkant. De stal zelf staat hij prima in. Als hij er eenmaal in is is hij de rust zelve. En verhuizen naar een andere stal waar geen stang boven zit lost het niet op, daarmee ga ik het alleen maar uit de weg. En hij kan in de noodbox omdat daar dus geen lage doorgang bij zit.



Of je houd juist het probleem in stand omdat je niet naar je paard luistert..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:10 



 
Profiel   

Leg die eens uit, Elisa2?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:13 



 
Profiel   

Klinkt bijna alsof het aangeleerd gedrag is. Ik weet wel dat er mensen zijn die bij de ingang/uitgang van de bak hun paard een rondje laten draaien zodat het paard niet uit eigen initiatief de bak verlaat. Dat mag pas na het rondje. Stel nou dat in het verleden een vrouw dit structureel gedaan heeft maar dan met de box. Als je stalhouder een man is kan dat misschien verklaren waarom je paard dit wel bij jou doet en niet bij hem? De meeste mensen die een paard aan het halster hebben lopen aan de linkerkant, dan is het ook logisch dat hij, als het idd aangeleerd is, steeds linksom draait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:15 



 
Profiel   

Hoeveel boxen zijn er bij jullie op stal? We als je paard gewoon losstaat in de stal gang en hij mag zelf een box kiezen, welke Is dat dan? Steeds dezelfde?

Mijn paard voelt zich in de ene box duidelijk ook beter dan in de andere box. Hij staat nu in een meervoudig zelf uitgekozen box

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:15 



 
Profiel   

Cer schreef
Dus met jou maakt hij dat rondje linksom liever wel, en met de stalbaas hoeft het niet?
Dan lijkt het me niet aan het zicht te liggen... ? Of de stalbaas heeft een bril op zak?


Bij de stal uit laat mijn stalbaas hem ook altijd zijn rondje gewoon lopen. Met stal in heeft zij alleen zoiets van ja.. Ik doe al mee met je rondje eruit, maar ik ga niet ook nog eens met je rondje voor je box mee doen. Geen idee hoe het haar wel lukt zonder dat rondje, want bij mij gaat ie gewoon in de ankers en haast door mij heen om dat rondje te kunnen draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:16 



 
Profiel   

Cer:
Nou het paard vind die stallen duidelijk niet fijn vanwege de lage doorgangen en bouwt daardoor spanning op. Waarom zou je er van alles aan gaan doen om van die spanning/ en dwang neuroses af te komen terwijl de meest simpele en prettige oplossing voor het dier is om hem te verhuizen naar een stal zonder lage doorgang? waardoor hij geen spanning meer opbouwt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:16 



 
Profiel   

En als je in de bak doeltjes maakt waar hij onder door moet lopen? Doet hij het dan?
Je zou hem aan de hand kunnen leren om een heel parcours af te leggen onder poortjes door. Dat hij gaat leren accepteren om ergens onder door de lopen.
[ img ]


Ik zou zelf de schuifdeur eruit halen en de bovenstang verwijderen en een klapdeur maken. Blijkbaar heeft hij ooit zijn hoofd hard gestoten.

Dat hij nu met het linkse rondje zichzelf heeft aangeleerd dat hij dan geen pijn heeft, vind ik van hem een goede oplossing om om te gaan met de stress.


Laatst bijgewerkt door janouk op 06-09-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:17 



 
Profiel   

Ik vind het niks dat een paard zich kan stoten aan de in en uitgang van de stal. De staldeur moet toch aan te passen zijn dat dat niet meer kan? Gewoon een handig figuur naar laten kijken en je paard er mee uit de stress halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:17 



 
Profiel   

cindyy_1993 schreef
Cer schreef
Dus met jou maakt hij dat rondje linksom liever wel, en met de stalbaas hoeft het niet?
Dan lijkt het me niet aan het zicht te liggen... ? Of de stalbaas heeft een bril op zak?


Bij de stal uit laat mijn stalbaas hem ook altijd zijn rondje gewoon lopen. Met stal in heeft zij alleen zoiets van ja.. Ik doe al mee met je rondje eruit, maar ik ga niet ook nog eens met je rondje voor je box mee doen. Geen idee hoe het haar wel lukt zonder dat rondje, want bij mij gaat ie gewoon in de ankers en haast door mij heen om dat rondje te kunnen draaien.


Waarschijnlijk omdat zij een duidelijkere leider voor je paard is en hij zich bij haar veiliger voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:17 



 
Profiel   

Koper schreef
Klinkt bijna alsof het aangeleerd gedrag is. Ik weet wel dat er mensen zijn die bij de ingang/uitgang van de bak hun paard een rondje laten draaien zodat het paard niet uit eigen initiatief de bak verlaat. Dat mag pas na het rondje. Stel nou dat in het verleden een vrouw dit structureel gedaan heeft maar dan met de box. Als je stalhouder een man is kan dat misschien verklaren waarom je paard dit wel bij jou doet en niet bij hem? De meeste mensen die een paard aan het halster hebben lopen aan de linkerkant, dan is het ook logisch dat hij, als het idd aangeleerd is, steeds linksom draait.


Nu ik erover nadenk zou dit wellicht zomaar kunnen. Toen hij met steeds meer moeite zijn stal uit wilde, ging hij altijd achter in de hoek van de stal staan waar ik dan zijn halster om kon doen. Vanuit daar moest ik hem linksom om mij heen laten draaien en kon ie recht naar de uitgang. Dus dat verklaart idd wel dat rondje linksom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:20 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Cer:
Nou het paard vind die stallen duidelijk niet fijn vanwege de lage doorgangen en bouwt daardoor spanning op. Waarom zou je er van alles aan gaan doen om van die spanning/ en dwang neuroses af te komen terwijl de meest simpele en prettige oplossing voor het dier is om hem te verhuizen naar een stal zonder lage doorgang? waardoor hij geen spanning meer opbouwt..

Nou, omdat dat soms wat makkelijker gezegd is dan gedaan... :') De stalbaas ziet me al aankomen...

En waarom zou je een paard niet leren omgaan met de wereld waarin hij leeft?

Overigens kan een OCD volgens mij ook persoonsafhankelijk zijn.. maar daarvoor heb ik te weinig kennis.. Want het is een 'verslaving' aan patronen. Als hij bij jou een vast patroon volgt, en bij de stalbaas niet, is dat ook een patroon...

Als het aangeleerd gedrag is, is het lastiger af te leren.. en als ie dan ook nog zo gaat panieken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:22 



 
Profiel   

janouk schreef
En als je in de bak doeltjes maakt waar hij onder door moet lopen? Doet hij het dan?
Je zou hem aan de hand kunnen leren om een heel parcours af te leggen onder poortjes door. Dat hij gaat leren accepteren om ergens onder door de lopen.
[ [url=m/Oe0Z5X.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is iets wat ik nog steeds wil proberen. In de tijd dat hij zo moeilijk ging heb ik wel heel makkelijk een smalle doorgang na kunnen bootsen in de bak, maar ik heb nog niet de mogelijkheden gehad om dit te doen met lage doorgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:23 



 
Profiel   

Cer schreef
Elisa2 schreef
Cer:
Nou het paard vind die stallen duidelijk niet fijn vanwege de lage doorgangen en bouwt daardoor spanning op. Waarom zou je er van alles aan gaan doen om van die spanning/ en dwang neuroses af te komen terwijl de meest simpele en prettige oplossing voor het dier is om hem te verhuizen naar een stal zonder lage doorgang? waardoor hij geen spanning meer opbouwt..

Nou, omdat dat soms wat makkelijker gezegd is dan gedaan... :') De stalbaas ziet me al aankomen...

En waarom zou je een paard niet leren omgaan met de wereld waarin hij leeft?

Overigens kan een OCD volgens mij ook persoonsafhankelijk zijn.. maar daarvoor heb ik te weinig kennis.. Want het is een 'verslaving' aan patronen. Als hij bij jou een vast patroon volgt, en bij de stalbaas niet, is dat ook een patroon...

Als het aangeleerd gedrag is, is het lastiger af te leren.. en als ie dan ook nog zo gaat panieken..


Oke, ik ben het ermee eens dat het soms wat makkelijker gezegd is dan gedaan. :+

Een paard ermee om leren gaan kan ook, maar deskundige hulp erbij lijkt me dan wel raadzaam.

Doet hij dit ook in een trailer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:33 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Doet hij dit ook in een trailer?


De trailer is vooral in het begin een probleem geweest. Vooral met het uitladen. Hij ging bijna zitten, mega veel spanning, rende er achteruit uit en gooie daarbij zijn hoofd omhoog tegen de bovenkant van de trailer.
Toen ik in mei vorig jaar mijn eigen trailer kocht en toen nog alle tijd had omdat ik nog geen werk had, ben ik met stalgenootje 2 a 3 keer per week daarmee gaan oefenen. Stapje voor stapje. En nu gaat het al een paar maanden super goed met in en uitladen. Dit gedrag vertoont hij dus niet met de trailer.

Dit filmpje is hoe het ging in de periode juli tm oktober vorig jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=6yhkvNJq_rg

Dit filmpje is het inladen het meest recente, uitladen ergens in maart denk ik:
https://www.youtube.com/watch?v=C3n8G4HMHoI

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:43 



 
Profiel   

Is de trailer hoger dan zijn staldeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:54 



 
Profiel   

De trailer is hoger ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 14:58 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Hoeveel boxen zijn er bij jullie op stal? We als je paard gewoon losstaat in de stal gang en hij mag zelf een box kiezen, welke Is dat dan? Steeds dezelfde?

Mijn paard voelt zich in de ene box duidelijk ook beter dan in de andere box. Hij staat nu in een meervoudig zelf uitgekozen box

Ik vind dit echt zo gek nog niet. JIJ hebt dan wel bepaald dat de doorgang het probleem is, het paard zelf voelt/hoort/ruikt misschien wel andere zaken. Het ruisen van een waterleiding achter de muur, een mussennest onder het dak enz. Voor de meer alternatief ingestelde personen hebben we ook nog aardstralen en wateraders.

Laat hem eens zijn gang gaan, misschien vindt hij stal 7 wel heel prettig. En heeft het paard dat daar nu staat geen enkele moeite met de stal van jouw paard. Je weet maar nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 15:00 



 
Profiel   

cindyy_1993 schreef
Elisa2 schreef
Doet hij dit ook in een trailer?


De trailer is vooral in het begin een probleem geweest. Vooral met het uitladen. Hij ging bijna zitten, mega veel spanning, rende er achteruit uit en gooie daarbij zijn hoofd omhoog tegen de bovenkant van de trailer.
Toen ik in mei vorig jaar mijn eigen trailer kocht en toen nog alle tijd had omdat ik nog geen werk had, ben ik met stalgenootje 2 a 3 keer per week daarmee gaan oefenen. Stapje voor stapje. En nu gaat het al een paar maanden super goed met in en uitladen. Dit gedrag vertoont hij dus niet met de trailer.

Dit filmpje is hoe het ging in de periode juli tm oktober vorig jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=6yhkvNJq_rg

Dit filmpje is het inladen het meest recente, uitladen ergens in maart denk ik:
https://www.youtube.com/watch?v=C3n8G4HMHoI


Ik zie inderdaad heel veel spanning, hij was daar dus al duidelijk bang voor doorgangen.

Ik probeer nu even een beetje "out of the box" te denken {letterlijk :D }
Wat gebeurd er als hij zelf zijn stal in en uit moet? en hij niet begeleid word door iemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 15:05 



 
Profiel   

Met het rondje lopen voordat hij de stal verlaat is nog wel te leven.
Blijkbaar is er bij jou nog wat te "winnen" bij de stal betreden aangezien hij bij de staleigenaar dan geen rondje hoeft te lopen.

Het probleem dat hij in de stress schiet als er in het gangpad wat gebeurd is erg vervelend. Is het gangpad slecht verlicht of heeft hij weinig zicht russen de tralies door?

Mogelijk kan een box dichterbij de uitgang van de stal fijner voor hem zijn, of juist totaal niet omdat hij daar dan meer beweging ziet bij het verlaten van zijn box.

Er zijn trainingen waarbij je het paard meer bewust maakt van zijn eigen lichaam, dat lijkt mij voor dit dier misschien wel een goed idee. Zodat hij goed weet waar hij is in verhouding tot de opening en dus mogelijk minder angstig hoeft te zijn.
Ook zijn er trainingen waarbij het paard leert juist het hoofd te laten zakken bij schrik, zodat hij die dan iig niet stoot en zo geen bevestiging krijgt dat smalle doorgangen problemen op leveren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 15:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen