Paard met soort dwangneurose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:14

Draait hij het rondje om echt recht voor de staldeur te komen zodat hij er niet schuin in hoeft te lopen?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:18

Daks schreef:
Draait hij het rondje om echt recht voor de staldeur te komen zodat hij er niet schuin in hoeft te lopen?

Dát zou een logische verklaring zijn! En als je op deze gedachte doorgaat vindt hij het bij TS wel nodig en bij de stalhouder niet.

Dan rijst de vraag: heeft hij ook al eens zijn hoofd gestoten of paniek gehad terwijl de stalhouder hem binnen of buiten zette?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:32

Koper schreef:
Daks schreef:
Draait hij het rondje om echt recht voor de staldeur te komen zodat hij er niet schuin in hoeft te lopen?

Dát zou een logische verklaring zijn! En als je op deze gedachte doorgaat vindt hij het bij TS wel nodig en bij de stalhouder niet.

Dan rijst de vraag: heeft hij ook al eens zijn hoofd gestoten of paniek gehad terwijl de stalhouder hem binnen of buiten zette?


Of misschien ooit eens onderuit gegaan in de deuropening en moeilijk weer op kunnen staan?


En misschien doet die het bij de stal eigenaar niet omdat die misschien toch standvastiger is, en jij Ts waarschijnlijk onbedoeld twijfelt

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:51

Of de staleigenaar zet m al recht voor de deur.
Maar geen nare ervaring met staleigenaar gehad en wel met TS lijkt me de meest logische verklaring. Kan je niks aan doen, meer paarden zijn bang voor lage doorgangen als ze hun hoofd hebben gestoten.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:59

Mijn paard had dit hetzelfde, niet in/uit zijn stallen willen gaan. Overal alert op en meteen paraat om ergens van te schrikken. Op een gegeven moment ook dagelijks langer als een uur bezig geweest, oorzaak blijft voor mij onbekend. Had dit al toen ik hem kocht. Verschillende trainingen (grondwerkmethodes) geprobeerd, paard vond het gewoon vreselijk. Sinds dien 24/7 buiten en hij is zo gelukkig als wat! Kan me voorstellen dat je niet opeens zal gaan verhuizen, maar ik kan je vanuit mijn ervaring vertellen dat dit mijn paard goed heeft geholpen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:06

Ik heb 2 paarden gehaf die niet goed met traliestallen om konden gaan.
Heb die gewoon ergens anders neergezet.
Vakt voor mij niet bepaald onder eerste levensbehoefte eerlijk gezegd.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:08

Hoe is de verlichting in de stal geplaatst?
Heb er meerdere gekend die ook kopschuw waren door stoten in de stal en moeilijk er in wilden, bij verplaatsen van de verlichting waardoor alles heel duidelijk zichtbaar was heeft dit ook wel geholpen.
Verder is het echt een aanrader om te kijken wat je met clickertraining kunt bereiken.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:30

Wij hebben ook een paard op stal die dus niet in en uit de stal druft.
Bij dit paard hebben ze zijn stal aangepast en een extra hoge doorgang gemaakt! Nu loopt het paard gewoon los naar binnen zonder problemen. Is dit bij jou stal geen optie?

Heb een beetje een onduidelijke foto maar hier zie je wel dat hij een hogere doorgang heeft.


Afbeelding

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:38

Dat is precies wat ik bedoel Niekj. Lijkt mij een goede optie. Engtevrees of hoe je dan ook mag noemen gaat er nooit helemaal uit en is geen ondeugendheid maar pure angst met paniek.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 10:38

Ik heb gisteravond even gefilmd hoe ik hem momenteel uit zijn stal krijg. Zal even kijken of ik dat filmpje zo toe kan voegen.
Verhuizen is eigenlijk geen optie en ook het verbouwen van de stal ziet de stalhouder niet zitten.
Onze stal is erg licht dus aan de verlichting kan het haast niet liggen. Tevens is zijn stal juist een stal op een hoek met zicht op een uitgang dus te weinig ruimte lijkt mij ook niet het probleem.
Nare ervaringen zoals bijv. hoofd stoten heeft hij zowel bij mij, als bij de stalhouder als bij vorige stalhulp gehad. Sinds hij in mijn bezit is, is hij nooit onderuit gegaan bij zijn box.
De onbedoelde twijfel zal er gerust ergens zitten, er is namelijk een periode dat het iedere dag weer de vraag was of hij zijn stal wel in ging. De twijfel zal er dus altijd wel ergens zitten.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:47

Maar Ts draait jouw paard het rondje om recht voor de deur te komen?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:53

Ons paard had ook problemen met zijn stal toen hij jong was. Hij heeft zich daar nooit goed gevoeld en werd er zelfs ziek en ging er niet graag in maar deed het wel zonder problemen. Toen op advies van iemand gevraagd om een andere stal. Want er zou wellicht slechte aardstraling zijn werd er gezegd <<) . Gelijk was het over en gelijk knapte paard op. Die verbetering was zo duidelijk dat de stal eigenaar er zijn hooi in heeft gelegd en nooit meer een paard in heeft gezet, want mijn paard bleek niet de eerste te zijn die reageerde op die stal zo vertelde hij later, ook al waren er paarden die er het goed deden.
Dus ik zou gaan voor een andere stal en wellicht dat jouw paard ook nooit meer dit soort problemen zal kennen, net als die van ons die het nooit meer ergens gehad heeft :)) .

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 10:55

Daks schreef:
Maar Ts draait jouw paard het rondje om recht voor de deur te komen?


Als ik hem in zijn stal zet kom ik altijd al zo ruim mogelijk aanlopen en zet ik hem recht voor de deur.. Dus bij het in zijn stal zetten zou ik zeggen van niet.
Bij uit de stal halen.. Misschien wel, maar vaak staat hij al recht voor de deur.. Ben bezig met het filmpje van gisteravond uploaden. Dat maakt het misschien wat duidelijker


pien_2010 schreef:
Ons paard had ook problemen met zijn stal toen hij jong was. Hij heeft zich daar nooit goed gevoeld en werd er zelfs ziek. Toen op advies van iemand gevraagd om een andere stal. Want er zouden wellicht slechte aardstraling zijn werd er gezegd <<) . Gelijk was het over en gelijk knapte paard op. Die verbetering was zo duidelijk dat de stal eigenaar er zijn hooi in heeft gelegd en nooit meer een paard in heeft gezet, want mijn paard bleek niet de eerste te zijn die reageerde op die stal zo vertelde hij later, ook al waren er paarden die er het goed deden.
Dus ik zou gaan voor een andere stal en wellicht dat jouw paard ook nooit meer dit soort problemen zal kennen, net als die van ons die het nooit meer ergens gehad heeft :)) .


Ik weet niet of dat het echt kan zijn. Hij stond voorheen in een andere stal waar hij toen in januari echt niet meer in (of uit) ging. We hebben hem toen al verplaatst naar de stal waar hij nu staat omdat hij hier wel ineens in ging (we waren de box aan de overkant aan het proberen, maar hij draaide ineens om en ging de stal in waar hij nu dus in staat)

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:55

Ik zie in het filmpje van het trailer laden dat bij het uit de trailer laden de begeleidster de handen omhoog heeft was dat om het paard naar beneden te duwen? Bij het trailer laden is diegene die achter is belangrijk diegene die voor vast heeft moet bij jouw paard nooit druk hebben dus altijd een boogje hebben hangen want jouw paard reageert juist op angst met die druk en brengt het hoofd verder omhoog. Hoe gaat dat met de stal in doen ? Trek je dan ook aan de voorkant ipv van aan de achterkant aandrijven? Dan wordt het paard steeds banger nl. Wat trekken aan het hoofd geeft omhoog doen van het hoofd en dan stoot het zich weer dus wordt nog banger. Het is maar zo even wat bij mij opkwam bij het filmpje. Misschien drijven jullie inmiddels wel maar vanuit achter en trekken jullie niet meer aan de voorkant.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 10:58

Rizette schreef:
Ik zie in het filmpje van het trailer laden dat bij het uit de trailer laden de begeleidster de handen omhoog heeft was dat om het paard naar beneden te duwen? Bij het trailer laden is diegene die achter is belangrijk diegene die voor vast heeft moet bij jouw paard nooit druk hebben dus altijd een boogje hebben hangen want jouw paard reageert juist op angst met die druk en brengt het hoofd verder omhoog. Hoe gaat dat met de stal in doen ? Trek je dan ook aan de voorkant ipv van aan de achterkant aandrijven? Dan wordt het paard steeds banger nl. Wat trekken aan het hoofd geeft omhoog doen van het hoofd en dan stoot het zich weer dus wordt nog banger. Het is maar zo even wat bij mij opkwam bij het filmpje. Misschien drijven jullie inmiddels wel maar vanuit achter en trekken jullie niet meer aan de voorkant.


Bedoel je het allereerste stukje uit het eerste filmpje? Dat was omdat hij ineens achteruit vloog met zijn hoofd omhoog en daarmee de begeleidster mee trok de trailer uit. Dat is absoluut niet bewust om zijn hoofd naar beneden te duwen, want dat heeft geen zin

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:02

Als ik hem in zijn stal zet kom ik altijd al zo ruim mogelijk aanlopen en zet ik hem recht voor de deur.. Dus bij het in zijn stal zetten zou ik zeggen van niet.
Bij uit de stal halen.. Misschien wel, maar vaak staat hij al recht voor de deur.. Ben bezig met het filmpje van gisteravond uploaden. Dat maakt het misschien wat duidelijker

Lees ik dit nu goed dat je hem stilzet voor de deur.? Ik denk dat je beter de voorwaartse drang er in kunt houden , elke dag wat lekkers in de bak hebben liggen zodat het er graag in gaat en het liefst nog je paard (zonder jou)voor jou aan de stal in laten lopen. Dat kun je hem leren met hulp die aandrijft. Zo laadt je ook de trailer als je alleen laadt. Dan is het getrek aan het hoofd ook klaar en komt het w.s niet meer omhoog zoals ik het nu kan bekijken. Touw over de hals gooien en stal of trailer in laten gaan is elk paard te leren als ze wat lekkers vinden in de bak, kwestie van tijd. Denk dat het rondje lopen er ook mee te maken heeft dat je paard uit angst snel er in wil. Dit moet natuurlijk niet te gek gaan maar alles beter dan aan het hoofd moeten trekken.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:04

ja ik bedoel dat eerste stukje. Bij jouw paard is de achterste persoon het belangrijkst die moet het paard controleren en tegen houden als het uit de trailer wil schieten en die zie ik niet. Als je er niemand achter hebt kun je voor niks anders doen dan snel meelopen zodat de teugel niet strak wordt zodat het paard zich niet stoot en zeker niet de handen omhoog brengen zodat het paard nog wat harder schrikt als je pech hebt. Kun je dit niet werk dan met een longeerlijn er achter die je heel geleidelijk laat vieren maar ga niet trekken aan de voorkant.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:10

Rizette schreef:
Als ik hem in zijn stal zet kom ik altijd al zo ruim mogelijk aanlopen en zet ik hem recht voor de deur.. Dus bij het in zijn stal zetten zou ik zeggen van niet.
Bij uit de stal halen.. Misschien wel, maar vaak staat hij al recht voor de deur.. Ben bezig met het filmpje van gisteravond uploaden. Dat maakt het misschien wat duidelijker

Lees ik dit nu goed dat je hem stilzet voor de deur.? Ik denk dat je beter de voorwaartse drang er in kunt houden , elke dag wat lekkers in de bak hebben liggen zodat het er graag in gaat en het liefst nog je paard (zonder jou)voor jou aan de stal in laten lopen. Dat kun je hem leren met hulp die aandrijft. Zo laadt je ook de trailer als je alleen laadt. Dan is het getrek aan het hoofd ook klaar en komt het w.s niet meer omhoog zoals ik het nu kan bekijken. Touw over de hals gooien en stal of trailer in laten gaan is elk paard te leren als ze wat lekkers vinden in de bak, kwestie van tijd. Denk dat het rondje lopen er ook mee te maken heeft dat je paard uit angst snel er in wil. Dit moet natuurlijk niet te gek gaan maar alles beter dan aan het hoofd moeten trekken.


Nee ik zet hem absoluut niet stil, als hij stilstaat gaat hij er sowieso niet in. Daarbij gaat hij nu gewoon normaal de trailer in en uit dus dat probleem is al een tijd geleden opgelost. En zoals ik al eerder aangaf, wordt er niet aan zijn hoofd getrokken. Ik heb toen iemand erbij gehad om te helpen bij de stal. Helaas is deze bewuste persoon zijn geduld verloren en heeft hij bijna 3 uur lang voor de stal aan zijn hoofd staan trekken. Dit heeft geleid tot een scheef getrokken atlas waardoor er een zenuw bekneld is geraakt en zijn lippen hierdoor verlamd waren. Nadat een ostheopaat dat weer recht gezet heeft was het na 2 weken weer zoals het hoorde te zijn. Dus aan zijn hoofd trekken.. Nee, dat wil ik liever niet.

Heb het filmpje inmiddels op Youtube staan..
https://www.youtube.com/watch?v=GDUI5x8jEWY


Rizette schreef:
ja ik bedoel dat eerste stukje. Bij jouw paard is de achterste persoon het belangrijkst die moet het paard controleren en tegen houden als het uit de trailer wil schieten en die zie ik niet. Als je er niemand achter hebt kun je voor niks anders doen dan snel meelopen zodat de teugel niet strak wordt zodat het paard zich niet stoot en zeker niet de handen omhoog brengen zodat het paard nog wat harder schrikt als je pech hebt. Kun je dit niet werk dan met een longeerlijn er achter die je heel geleidelijk laat vieren maar ga niet trekken aan de voorkant.


Geloof me, dat hebben we toen geprobeerd. Een persoon erachter was met gevaar voor eigen leven. Hij denderde dwars door je heen. Nu zeg je echter weer dat ik aan m trek en de handen bewust naar boven breng. Ik trek absoluut niet aan hem. Het enige probleem was dat hij met zo'n tempo naar achter rent dat je haast niet kunt voorkomen dat je wordt meegetrokken en ja door het vasthouden van het touw trekt hij mijn handen omhoog. Ik weet niet of het tweede filmpje ook bekeken hebt, maar zoals je ziet is het trailerladen nu volledig opgelost. Dus ik zou het fijn vinden als er niet wordt in gegaan op het trailerladen zoals dat een jaar geleden was, als het trailerladen nu gaat zoals in het tweede filmpje.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:25

Filmpje gezien .Er uit lijkt me zo niet zo'n probleem en als je dit zelfde doet en je paard vast houdt is het bang dat jij het tegen gaat houden of druk geeft en komt het dan omhoog? Kun je niet je paard ook alleen de stal in laten lopen?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:31

In principe loopt hij al alleen zijn box in. Ik hou alleen zijn touw vast, zonder druk te geven en loop dan achter hem aan mee naar binnen.
Als ik bij hem in zijn stal zou staan en mee zou lopen met dat rondje gaat dit hetzelfde als op deze manier. Druk geven/tegenhouden doe ik niet, want hij mag van mij dat rondje. De reden dat ik buiten ga staan en zelf laat komen en niet mee ga lopen is omdat hij voorheen wel eens flink op mijn teen heeft gestaan omdat hij dat rondje al te snel wilde doen terwijl hij zijn halster nog niet eens om had :')

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:58

Maar dan is er toch geen probleem als hij het alleen wel doet en je zorgt voor wat lekkers in de bak dus dat het leuk is om de stal in te gaan?

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:37

Hoi Cin,

Jouw probleem met Fes is heel herkenbaar!
Mijn oude paard had vergelijkbare problemen, al voordat ik haar kocht.
Zij heeft een angststoornis ontwikkeld door het stoten van haar hoofd aan iets boven haar. Door de angst om haar hoofd te stoten ging ze in haar angstreactie juist haar hoofd omhoog gooien met als gevolg....haar hoofd weer heel hard stoten. Zo hield ze haar eigen gedrag in stand.
Trailer en stal waren altijd het grootste probleem, daar kon ze namelijk het makkelijkst haar hoofd stoten. Maar ook bijvoorbeeld een lage poetsplaats was geen succes. Dan schoot ze achterover en trok de boel stuk.
Ik heb jouw filmpjes bekeken en het eerste trailer filmpje en de manier waarop Fes zijn stal uitkomt zijn heel herkenbaar! Mijn paard had er denk ik wel meer last van, was ook al ouder. De vorige eigenaar van mijn paard heeft professionele hulp gezocht en haar in training gezet. Ik weet niet meer zeker maar ik dacht bij Annemarie van der Toorn. Na wekenlange training was de conclusie dat ze zo bang was dat dit gedrag nooit meer zou verdwijnen. Toen hebben ze een oplossing gezocht om het paard te leren er beter mee om te gaan. De oplossing voor haar was om een longeersingel om te doen en dan een bijzetteugel aan haar halster en tussen haar voorbenen door aan de singel. Hierdoor kon ze haar hoofd niet meer zo hoog doen in paniek en dus haar hoofd niet meer stoten. Ik gebruikte dit altijd met trailerladen en dat werkte echt fantastisch voor haar. Met haar hoofd los in de trailer kon ik wel laden maar eruit duurde echt een uur ofzo en dan opeens in volle paniek er achteruit af denderen. Als ik haar hoofd vast deed was ze heel kalm en liep ze heel rustig de trailer af. Ze had geleerd dat haar hoofd vast betekende dat ze pijn kreeg door haar hoofd te stoten.
Normale stallen, zoals die van Fes, vond ze ook heel eng om in en uit te gaan. Als ze de stal niet in of uit wilde deed ik dan voor nood soms ook de singel en bijzet om, dan ging het wel.
Omdat ze al ouder was en professionele begeleiding had gehad heb ik geen poging meer gedaan om het gedrag te af te leren. Ik zocht voor het paard een prettige omgeving. Ze had dus een stal met hoge doorgang en met trailerladen deed ik haar hoofd gewoon vast als ik uit ging laden. Op die manier was het voor het paard het prettigst en ik kon er prima mee leven.
Jouw paard is nog jong en met de trailer gaat nu goed dus ik hoop echt voor je dat je hem kunt leren om niet zijn hoofd omhoog te doen als hij bang is/schrikt zodat hij zijn hoofd niet stoot en het probleem niet erger wordt.
Ik zou toch overwegen om hulp van een pro in te schakelen. Nu kan je het misschien nog oplossen. Zeker omdat je niet de mogelijkheid hebt om hem in een stal met hoge doorgang te zetten.
Een heel lastig probleem, sterkte ermee!

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:48

Heb je het al achteruit geprobeerd? Als de jonge paarden uit de opfok komen dan willen ze bij mij ook vaak de stal niet in, door ze er achteruit in/uit de box te laten lopen blijven ze rustig. Dit is meestal een kwestie van weken en dan gaat vooruit langzaam beter.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:49

Ik zou bij dit paard het rondje lopen lekker laten voor wat het is; blijkbaar is hij erdoor gerustgesteld en neemt het stress weg. Wél zou ik oefeningen gaan doen om het hem makkelijker te maken; wellicht heeft hij dan uiteindelijk dat rondje niet meer nodig.

Oefeningen zouden bij mij uit meerdere onderdelen bestaan:
- oefening 'hoofd laag' aanleren, en met hoofd laag lopen. Ik vraag mijn paarden hun hoofd laag te doen door druk te zetten op het (touw)halster naar beneden. Bij de minste reactie haal ik de druk gelijk weg, zodat ze snel leren wat de oplossing is.
- aanraakoefeningen om hem meer bewust te laten zijn van zijn eigen lichaam
- gebruik maken van een bodywrap om hem meer lichaamsbewustzijn te geven
- oefenen met smalle en lage doorgangen, die je zelf kunt instellen (hoger/lager, breder/smaller); eerst van elkaar losgekoppeld. Ik zou beginnen met van breed naar smal zonder 'dak'. Daarna terug naar brede doorgang, maar met hoog 'dak' die je steeds lager doet. Daarna dak weer hoger, maar doorgang smaller maken en daarna steeds stapje smaller, stapje lager, stapje smaller, stapje lager. Deze oefeningen zou ik pas inzetten als ik de bovenstaande oefeningen al gedaan en bevestigd heb. Zo kun je ze inzetten tijdens de oefeningen met de doorgang. Als 'dak' kun je kiezen voor smalle/dunne stokken (lange maten bezemsteel, of een pvc buis, als dak kun je ingewikkelde constructies bedenken.
Emiel Voest had op zijn vorige locatie een plaat hout met stukken zeil (die kon je oprollen en op de plaat vastmaken); deze constructie hing aan het dak en kon je laten zakken. De stellage werd met name gebruikt om uit te zoeken welk onderdeel van een trailer het paard moeite mee had, en was onderdeel van een groter 'parcours' met een brug, wipwap, smalle doorgang, zeil, autobanden etc. De zeilen kon je laten zakken om als zijwanden van een 'trailer' te dienen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:09

Heeft hij z'n heup niet eens keihard aan de rand gestoten? Het lijkt alsof hij de deur in de gaten houdt