Paard met soort dwangneurose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:27

lizet_lara schreef:
Heb je het al achteruit geprobeerd? Als de jonge paarden uit de opfok komen dan willen ze bij mij ook vaak de stal niet in, door ze er achteruit in/uit de box te laten lopen blijven ze rustig. Dit is meestal een kwestie van weken en dan gaat vooruit langzaam beter.


Achteruit hebben we geprobeerd, hij is met geen mogelijkheid met zijn kont de opening in te krijgen :') Hij weet precies wat er achter zich bevindt en draait gewoon zijn kont weg.

Hilary schreef:
Ik zou bij dit paard het rondje lopen lekker laten voor wat het is; blijkbaar is hij erdoor gerustgesteld en neemt het stress weg. Wél zou ik oefeningen gaan doen om het hem makkelijker te maken; wellicht heeft hij dan uiteindelijk dat rondje niet meer nodig.

Oefeningen zouden bij mij uit meerdere onderdelen bestaan:
- oefening 'hoofd laag' aanleren, en met hoofd laag lopen. Ik vraag mijn paarden hun hoofd laag te doen door druk te zetten op het (touw)halster naar beneden. Bij de minste reactie haal ik de druk gelijk weg, zodat ze snel leren wat de oplossing is.
- aanraakoefeningen om hem meer bewust te laten zijn van zijn eigen lichaam
- gebruik maken van een bodywrap om hem meer lichaamsbewustzijn te geven
- oefenen met smalle en lage doorgangen, die je zelf kunt instellen (hoger/lager, breder/smaller); eerst van elkaar losgekoppeld. Ik zou beginnen met van breed naar smal zonder 'dak'. Daarna terug naar brede doorgang, maar met hoog 'dak' die je steeds lager doet. Daarna dak weer hoger, maar doorgang smaller maken en daarna steeds stapje smaller, stapje lager, stapje smaller, stapje lager. Deze oefeningen zou ik pas inzetten als ik de bovenstaande oefeningen al gedaan en bevestigd heb. Zo kun je ze inzetten tijdens de oefeningen met de doorgang. Als 'dak' kun je kiezen voor smalle/dunne stokken (lange maten bezemsteel, of een pvc buis, als dak kun je ingewikkelde constructies bedenken.
Emiel Voest had op zijn vorige locatie een plaat hout met stukken zeil (die kon je oprollen en op de plaat vastmaken); deze constructie hing aan het dak en kon je laten zakken. De stellage werd met name gebruikt om uit te zoeken welk onderdeel van een trailer het paard moeite mee had, en was onderdeel van een groter 'parcours' met een brug, wipwap, smalle doorgang, zeil, autobanden etc. De zeilen kon je laten zakken om als zijwanden van een 'trailer' te dienen.


Ik zal zeker eens kijken of ik dit mee kan pakken. Vooral het laatste lijkt me een goede oefening om het vertrouwen in die doorgangen te krijgen.

_Dracarys schreef:
Heeft hij z'n heup niet eens keihard aan de rand gestoten? Het lijkt alsof hij de deur in de gaten houdt


Ik denk niet dat dat het probleem is bij hem. Zodra we smalle doorgangen oefenen is er niks aan de hand. Ook een stal zonder bovenkant is geen probleem. Zodra er echter een bovenkant bij komt, wordt het lastiger.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met soort dwangneurose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:38

Zoals ik hier lees wat er al gebeurt is en niet gelukt, is zou ik er een deskundige bij halen. Iemand met erg veel ervaring kan dit enorm verbeteren maar dan moet je zelf ook net zo op de reacties van je paard kunnen reageren of liever nog de reacties kunnen voorkomen en daar is scholing voor nodig. Weg van de minste weerstand is de stal aanpassen als het verder geen problemen geeft voor je. Met een deskundige bedoel ik dan ook een topper niet weer iemand die 3 uur aan het halster gaat hangen. Daarbij zou ik zelf de neiging om de nek , hals en misschien ook de rug van dit paard eens na te laten kijken. Harde en weke delen, zou me niet verbazen als daar ook iets aan de hand is. Of misschien is hij al eens gekeurd op haar bovenlijn?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:41

Soms helpt het om een poosje helemaal niet aan het probleem te werken. Concreet zou dat in jouw geval betekenen het paard een paar weken op een wei met schuilstal te zetten. Veel kans dat hij daarna netjes zijn stal inloopt (liefst niet met jou maar met iemand die hij niet kent). Want soms hou je het probleem net in stand door er heel hard aan te werken en er dus telkens weer de nadruk op te leggen. Je geeft dan onbewust aan je paard de boodschap dat door een deuropening lopen wel iets heel moeilijks is.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:02

Sclimpre schreef:
Soms helpt het om een poosje helemaal niet aan het probleem te werken. Concreet zou dat in jouw geval betekenen het paard een paar weken op een wei met schuilstal te zetten. Veel kans dat hij daarna netjes zijn stal inloopt (liefst niet met jou maar met iemand die hij niet kent). Want soms hou je het probleem net in stand door er heel hard aan te werken en er dus telkens weer de nadruk op te leggen. Je geeft dan onbewust aan je paard de boodschap dat door een deuropening lopen wel iets heel moeilijks is.
Dit vind ik een hele goede tip ! Mbt de vicieuze circel van spanning te doorbreken zou het mooi zijn als je dit kon proberen.