Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard slecht gedag aangeleerd op trailer

 
Profiel   

Hallo ik plaats dit voor een paardje van een vriendin van mij.

Het paardje was bang voor de trailer dus dit gingen wij oefenen (met heel veel geduld rust en beloning zodra ze erop stond)

Ze had het al snel door dus ze liep er zo op en leek niet bang meer. Stang erachter geoefend niks aan de hand stond super relaxt.

Toen besloten we een paar dagen later samen op pad te gaan we hadden de trailer geoefenders dus verwachtte niet echt problemen...

Ze liep er zoals verwacht gelijk op.. maar.... toen deed ik de stang dicht .. ze zakte door haar achterbenen (opzettelijk ) liep naar achteren waardoor de stang boven op haar kont lag en duwde de stang eruit. Nu zou je kunnen zeggen dan doe je toch de veiligheidspin erin, maar dat durfde ik niet want dan zou ze waarschijnlijk klem komen te zitten omdat ze niet verder naar achter kan, niet meer naar voren want dan heeft ze kracht nodig vanuit haar achterhand en niet omhoog omdat de stang dicht zit.
Uiteindelijk dus maar besloten het risico niet te nemen.. stel dat ze tijdens het rijden onder die stang vast komt te zitten. . Hierdoor had haar aanpak dus succes en heeft ze eigenlijk nu het verkeerde aangeleerd..

Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt iemand tips hoe we haar dit op een veilige manier (voor ons en voor haar) aan kunnen leren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-17 18:41 



 
Profiel   

Dat is wel een redelijk banketstaaf trucje.
Stang lager laten plaatsen? Gaat het om een redelijke kleine pony? Hoe kan ze anders onder de stang doorlopen?
En anders een ervaren trailer begeleider zoeken.

Werken aan het stil kunnen blijven staan op de druk van het halster.
Ik kan mij voorstellen dat je met een longeerlijntje achter de kont het patroon ook weer kunt doorbreken maar dit is een te slim trucje om het risico te nemen dat het een patroon gaat volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:17 



 
Profiel   

Ik vind het in feite geen 'slecht gedrag aangeleerd', maar denk dat het haar gewoon te snel is gegaan. Blijkbaar is het dichtdoen van de stang nog een brug te ver -dat is het vaak bij trailerproblemen-. Ga dus oefenen met inlopen, blijven staan, eruit op commando, en daarna met erin blijven staan en achter haar rommelen. Niet met de stang maar gewoon door zelf te bewegen naast de klep en als dat goed gaat ook op de klep, met je armen, lopen, met een longe, enz. Die stang komt dan erna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:31 



 
Profiel   

Jonge beesten die gewoon op de trailer gaan daar doen we meestal eerst de klep dicht en dan de stang er achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:53 



 
Profiel   

Zoals Bigone het schrijft doen wij het ook. Trailer voor de stal geparkeerd, andere paarden lopen al buiten. Paard wil graag naar de andere paarden toe en loopt dus zo vanuit stal de trailer op (wil immers naar de anderen toe). Manlief doet de klep dicht, ik zet 'm vast en dan gaat de stang er pas achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 16:56 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Zoals Bigone het schrijft doen wij het ook. Trailer voor de stal geparkeerd, andere paarden lopen al buiten. Paard wil graag naar de andere paarden toe en loopt dus zo vanuit stal de trailer op (wil immers naar de anderen toe). Manlief doet de klep dicht, ik zet 'm vast en dan gaat de stang er pas achter.


das niet echt de veiligste manier voor je man dan, stel paard heeft er geen zin in en gaat met noodgang naar achter? klep met klap neer, man eronder, paard gaat er nog eens overheen man helemaal plat nu, klep aan gort...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 17:18 



 
Profiel   

Klep dicht zou ik zelf ook nooit doen de rede is inderdaad wat speurneus hierboven beschrijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 17:21 



 
Profiel   

Nou, speurneus, maak jij je maar geen zorgen. Mijn man staat never nooitniet achter/onder de klep, maar altijd aan de zijkant. Paard gaat niet naar achteren, andere paarden lopen voor 'm in de wei, daar wil ie naar toe....
Wij laden altijd de jonkies (hengsten en merries op deze manier). En na een paar keer zijn ze alleen te laden. Wij hebben nooit problemen met laden.


Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 13-09-17 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 17:27 



 
Profiel   

Klep eerst dicht kan prima, zo makkelijk duwt een paard die klep niet met een noodgang plat als er een paar fatsoenlijke gasveren onder zitten en verder ga je er uiteraard naast staan om 'm dicht te doen. Ik heb iig nog nooit achter een klep gestaan, dan kan ik de sluitingen niet eens bedienen.

Overigens, na 1 keer onder de stang door gedoken te zijn heeft een paard nog geen slecht gedrag aangeleerd. Als paarden zó snel leerden reden we allemaal Grand Prix met een 5-jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-17 17:28 



 
Profiel   

Eerste klep dicht en dan stang erachter kan toch alleen veilig in een 2paards trailer? Ik zie echt niet hoe ik dat moet doen in een 1,5paards trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:30 



 
Profiel   

Waarom niet, gaat zelfs met een 1 3/4 trailer prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:32 



 
Profiel   

Hoe dan? Levensgevaarlijk in mijn ogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:39 



 
Profiel   

Eerst klep dicht en dan de stang erachter is levensgevaarlijk.
Juist bij jonge paarden die nog niet weten dat je niet naar achteren mag doordrukken!

Dit gedrag is op te lossen, maar niet op een manier die op Bokt 'geaccepteerd' zal zijn.
Maar daarbij moet je dus ook niet te bang zijn. Ik lees in de openingspost best wat angst voor 'wat als het mis gaat'. Ik denk dat dat wel wat meevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:41 



 
Profiel   

Dees schreef
Eerst klep dicht en dan de stang erachter is levensgevaarlijk.
Juist bij jonge paarden die nog niet weten dat je niet naar achteren mag doordrukken!

Dit gedrag is op te lossen, maar niet op een manier die op Bokt 'geaccepteerd' zal zijn.
Maar daarbij moet je dus ook niet te bang zijn. Ik lees in de openingspost best wat angst voor 'wat als het mis gaat'. Ik denk dat dat wel wat meevalt.


Jij denkt hetzelfde als ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:44 



 
Profiel   

Ik kan de foto nu niet vinden,maar zag vanmorgen op facebook een foto voorbij komen waarbij je dus waar de stang zit een extra middenstang had zitten.
No way dat ze daar nog onderdoor drukken.
dus dat zou ook kunnen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:49 



 
Profiel   

Nee maar als ze achteruit meppem en tussen de stangen in komen te zitten heb je de poppen aan het dansen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:50 



 
Profiel   

Je had ter hoogte waar de staart zit een extra stang zitten,dus trappen kan prima,maar vastzitten niet.
en er ook niet onderdoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:05 



 
Profiel   

Om het gedrag te ontkrachten zou je een hekje aan de stang kunnen maken. Wij hadden vroeger een ponykarretje voor de shetlanders, die had een hek (met een houten plaat er tegenaan) wat aan 1 kant in het scharnier bleef. Vervolgens kon je hem als een deur dichtdoen en vastzetten met een verticale pin.

Zo kan het paard in ieder geval niet meer onder de stang door komen.

Wel eerst helder hebben of het geen reactie meer is uit angst of spanning. In die gevallen kun je beter gaan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:11 



 
Profiel   

Gewoon verder blijven oefenen en niet te veel onzekerheid/angst uitstralen. Paard heeft eens 1 keer iets gedaan, dan kun je moeilijk van hardleers probleemgedrag spreken.
Een paard trainen is niet altijd een stijgende lijn, soms heb je een terugval of duiken er nieuwe problemen op. Het is aan de trainer om daarmee om te gaan zonder meteen onzeker te worden (ik durfde niet meer, stel dat dat onderweg gebeurd was,...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-17 13:12 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Waarom niet, gaat zelfs met een 1 3/4 trailer prima.


Hoe doe je dat dan? Waar is de stang dan? Hoe komt die achter het paard. En waar ben jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 14:26 



 
Profiel   

Wij doen ook de klep eerst dicht (wel als ze stil staat en 2-paards trailer). Niet van achter, maar uiteraard vanaf de zijkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 15:35 



 
Profiel   

Is het echt een trucje of angst als het paard achteruit gaat? Dat maakt al een heel verschil in hoe aan te pakken.

Eerst de klep en dan de stang dicht lijkt me een snelle, maar toch riskante oplossing. Ik ben meer fan van het goed voorbereid zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 15:53 



 
Profiel   

paardje schreef
Wij doen ook de klep eerst dicht (wel als ze stil staat en 2-paards trailer). Niet van achter, maar uiteraard vanaf de zijkant.


Bij een 2 paards trailer kan ik mij er nog een voorstelling van maken. Die hangt vaak naar 1 kant opzij. Maar de stang van een anderhalf of 1 3/4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 16:04 



 
Profiel   

Paard wat onder de stang kan met z'n achterwerk is link. Het zou niet de eerste zijn die z'n bekken breekt. Als je paard onder de stang kan komen dan zul je de trailer iets moeten aanpassen zodat de stang lager gemonteerd staat. En oefenen, want de stang erachter is voor paarden soms wel een dingetje. Ze weten heel goed dat ze dan opgesloten zijn. Dus positief maken met belonen en niet te snel de klep dicht doen. Alles met rust, belonen en rust.
Ik doe het voordeurtje als laatste dicht. Nog even een brokje erin, en deurtje dicht. Laden gaat heel rustig, en eruit ook. Met brokjes, alles doodkalm. Als de klep open gaat en hij drukt alvast tegen de stang, dan loop ik om, en vraag hem naar voren. Net zo lang tot de druk van de stang af is. Dan pas maak ik hem open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 16:14 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips! Ja het is inderdaad een kleinere maat pony maar ik heb een pony trailer dus de stang is al lager dan normaal. Misschien een trailer lenen van een vriendin die heeft een ifor Williams daarbij kan de stang ook lager weet ik.
Over de klep gelijk dichtdoen dat ga ik niet doen want ze is erg snel en daarbij zie ik te veel gevaren niet alleen voor mij maar ook voor haar...

Wat hierboven wordt gezegd over die bekken, daar ben ik dus ook bang voor! We doen het idd met alle rust dat was ook de reden dat we het niet gingen pushen en er dan maar voor kozen een andere keer hier aan te werken wanneer we de tijd hebben.

Ze liep er zo op ook stang geen probleem ze staat relaxt op de trailer krijgt lekkers als ze erop staat en staat lekker hooi te eten.
Maar op 1 of andere manier zag ze het nu niet zitten.. misschien was het ook wel de plek want we gingen laden langs een fietspad toch regelmatig mensen die langs de trailer fietsen dus de tip met geluiden oefenen is misschien wel een idee.

Dat hekje zou fijn zijn maar het is mijn trailer en het paardje van een vriendin ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om mijn trailer te veranderen voor die paar keer dat ze mee gaat

Alle tips zijn welkom!

Ik ga in ieder geval oefenen met geluid
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 17:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen