Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:47

Hi Bokkers,

Ik heb gegoogeld, de zoekfunctie gebruikt en mijn boek over paardengedrag doorgebladerd maar nergens vind ik een duidelijk antwoord en een oplossing.

Ik ben momenteel iets meer dan 4 maanden in het bezit van een 3 jarige merrie, Zara. Een schat van een merrie, niet per se dominant, maar wel erg zeker van zichzelf. Een aantal maanden geleden begon het mij op te vallen dat ze in de wei erg "beschermend" naar mij toe was. Als ik haar uit het land haalde werd elk paard dat we onderweg naar het hek tegenkwamen aangevallen. Daarmee bedoel ik: met de oren in de nek naar het paard rennen, omdraaien en trappen. Ik dacht er niet veel van, misschien vertoonde ze dit gedrag ook wel als ik er niet bij was.

Nu het weide seizoen (helaas) over is gaat Zara weer de paddock in. Voor de gezelligheid had ik haar beste vriendinnetje erbij gezet. Naja ging gewoon allemaal leuk en prima, lekker elkaar kriebelen, totdat ik in de paddock er bij kwam staan. Zara ging onmiddellijk tussen mij en de andere pony in staan, dreigend met haar achterhand naar de pony. Ik dacht er nog steeds niet veel van, kroelde even met mijn paard en wilde vervolgens ook nog even haar vriendinnetje een aai over de hals geven. Zara was het hier echter totaal niet mee eens en viel haar vriendinnetje, waar ze normaal gesproken zo lief voor is, volop aan.

Wat en hoe ik het ook probeerde, de andere pony mocht niet bij mij in de buurt komen of zelfs maar naar mij kijken. Als ze volgens Zara ook maar iets te dichtbij kwam werd ze naar de andere kant van de paddock gejaagd. Ik snap(te) er niks van.

Ergens is het misschien wel aandoenlijk dat Zara mij ziet als iets wat ze wil beschermen, maar ik vind het nu vervelend worden en ik begrijp ook niet WAAROM ze het doet. Ik wil dit gedrag ook aan gaan pakken voordat het uit de hand loopt, maar hoe doe ik dat als ik niet weet wat de oorzaak is?

Ik moet er trouwens bij zeggen dat Zaar en ik veel grondwerk doen en ik het idee heb dat de rangorde vanaf de grond redelijk goed is. En ik wil ook nog toevoegen dat dit niet de eerste keer is dat een paard mij claimt, mijn verzorgpaard (ruin) deed het ook soms in de wei, maar in mindere mate. Ik krijg daardoor het idee dat het probleem bij mij ligt.

Herkent iemand dit probleem en weet iemand waar dit bezitterige gedrag vandaan komt? En belangrijk: wat is de juiste aanpak?

Ik ben benieuwd!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:54

Het probleem ligt dus bij jou. Jij bent duidelijk niet zeker genoeg en het paard voeld de nood om de boel te verdedigen.

Dat hoeft een paard bij mij niet te flikken. Dan is het heel snel duidelijk wie de baas is en wie er mag corrigeren en wie niet.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:00

Peelie schreef:
Het probleem ligt dus bij jou. Jij bent duidelijk niet zeker genoeg en het paard voeld de nood om de boel te verdedigen.

Dat hoeft een paard bij mij niet te flikken. Dan is het heel snel duidelijk wie de baas is en wie er mag corrigeren en wie niet.


De issue is dus dat ik haar wel ter plekke corrigeer en normaal heeft ze daar respect voor, maar blijkbaar niet als er andere paarden bij zijn. Ik ben vrij zeker van mijn rol bij mijn paard, stap is stap, halt is halt, nee is nee, en dat heeft ze te respecteren. Onzeker voel ik mij eigenlijk niet echt.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:18

Blijkbaar is er toch iets mis met jou houding,anders doen niet 2 verschillende paarden precies het zelfde.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:19

Ze is "aardig" voor je dat ze jou volgt met het spelletje, maar bepaalt vervolgens wel de regels.
Thats the difference.
Paarden zijn reteslim.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:25

Ik bepaal wie er in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Wil een pony dat regelen, dan mag die rap wegwezen, enige die bij mij in de buurt mag corrigeren ben ik. Enkel al omdat ik geen zin heb in tussen 2 ruziende dieren terecht te komen. Het is een tijdje voorgekomen, en vrij snel gestopt door die pony consequent weg te sturen. Of je deelt mij, mits ik je uitnodig natuurlijk, of je houdt afstand.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:28

Ik denk dat jouw paard jou doet claimen omdat jij een vorm van voer/aandacht bent.
Dus ze wil jou lekker voor zich alleen hebben want stellll je hebt iets eetbaars bij je (ookal is het niet zo)
Je mag best heel streng reageren op zulk gedrag want als je gaat rijden zal ze waarschijnlijk ook uithalen naar andere paarden en dan is het echt foute boel.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:37

tamary schreef:
Ik bepaal wie er in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Wil een pony dat regelen, dan mag die rap wegwezen, enige die bij mij in de buurt mag corrigeren ben ik. Enkel al omdat ik geen zin heb in tussen 2 ruziende dieren terecht te komen. Het is een tijdje voorgekomen, en vrij snel gestopt door die pony consequent weg te sturen. Of je deelt mij, mits ik je uitnodig natuurlijk, of je houdt afstand.


Precies hoe ik er over denk en deze houding neem ik in deze situatie ook aan. Het probleem is ook dat de andere pony erg onzeker is en niet terug zal trappen, waardoor Zara ondanks dat ik haar op haar plaats zet de andere pony toch blijft aanvallen, maar dan op een manier waarbij Zaar zelf wel bij mij uit de buurt blijft. Het gedrag is dus heel erg gericht op de paarden waar ze mee staat op het moment dat ik hun ruimte in loop en dus niet zozeer op mij gericht. Lastig uit te leggen ik zou het moeten filmen eigenlijk. :+

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:44

Dan ben je dus niet duidelijk genoeg. Anders blijft ze het andere paard niet aanvallen.

Het zou bij mij heel snel af zijn. Die zou alle hoeken van de wei/paddock zien van me.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:47

Eens met de rest. Zolang jij erbij bent jaag jij dieren weg en zij niet. Ze heeft de andere paarden maar te accepteren anders zou ze van jou op haar mieter moeten krijgen. Erg gevaarlijk gedrag dit, je zou maar net op de verkeerde plek staan als ze weer eens corrigerend optreedt!

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:55

Paard is duidelijk de baas over jou ipv andersom. Heel snel korte metten mee maken met dit gedrag.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:57

Waarom wil jij je paard aaien als ze buiten in de groep staat? Ik zou dat laten.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:04

En hoe zouden jullie dit aanpakken dan? Zara is niet het paard waar je met een zweep achteraan rent, die raakt dan in een blinde paniek en gaat dwars door de omheining heen (zal niet de eerste keer zijn). Ik werk nu meer volgens natural horseman ship methodes, dus veel met lichaamstaal, wat erg goed werkt een op een, maar niet wanneer er andere paarden in het spel zijn. Een "Ik pak een zweep en schreeuw en mep erop los" methode werkt absoluut niet.

Yvank_ schreef:
Paard is duidelijk de baas over jou ipv andersom. Heel snel korte metten mee maken met dit gedrag.


Ben ik het niet helemaal mee eens, mijn paard kennende, heb ik al eerder geprobeerd uit te leggen hierboven. Het gedrag is nl niet naar mij gericht maar naar de paarden in mijn buurt.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:07

Mijn paard doet dit precies hetzelfde als hij los in de paddock of wei staat. Zodra ik er een halster om doe is het gedrag over.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 12-09-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:12

Kan ook gewoon wannabee gedrag zijn,

Ik had 2 merries waarvan 1 echt heer en meester van alles was, die hoefde maar een oor t edraaien en alle paarden weken voor haar.
Mijn andere merrie was een wannabee leider die gewend was in de meeste groepen wel de baas te zijn, maar hier geen enkele kans maakte.
Zij ging ook mijn leidmerrie verdedigen tegen andere paarden terwijl dit totaal onnodig was.
Ik vind het een soort van groupie gedrag :+

Als mijn leidmerrie het gebescherm zat was dan longeerde de de groupie even rond en dan was het weer even klaar met het verdedig :')

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:13

Citaat:
Waarom wil jij je paard aaien als ze buiten in de groep staat? Ik zou dat laten.


Citaat:
Mijn paard doet dit precies hetzelfde als ze los in de paddock of wei staat. Zodra ik er een halster om doe is het gedrag over.


Eens...

Die paddock en de kudde is haar ding als ze 'vrij' is van werk met jou. Doe je een halster om, hoort ze bij jou en ga je uit de groep je ding doen. Wees hierin heel duidelijk. Ga ook niet zitten 'neuzelen' met aaien in de groep en dat dat moet kunnen etc. Je bent er een half uurtje hooguit in de groep, zij zit er de hele dag in. Oftewel, ken je plaats. Ga eerst maar eens gewoon met haar aan het werk dan komt dat vanzelf wel, dat ze dat in de paddock ook normaal doet zeg maar. Daarbij vind ik echt dat je die paarden met rust moet laten, ze zijn een vaste groep. Ja je moet haar er netjes uit kunnen halen en je veilig kunnen bewegen maar thats' it. Als je je niet veilig kunt bewegen, gewoon halstertouw mee en geef haar maar een ram met dat touw gewoon duidelijk zijn, als ze niet op jouw lichaamstaal reageert (maar dat moet dus wel duidelijk zijn...).
Ik proef in je berichten een soort halfslachtige aanpak (sorry als ik hier beetje streng over praat) dat moet je niet doen (je paard is nog jong en daar erg ontvankelijk voor).

Ze doet haar best je dat duidelijk te maken en maakt het voor haar heel onduidelijk als je je daar mee bemoeit. Laat los en je zult zien dat zij dat ook doet. Niet zo'n 'fuzz' van maken.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-09-17 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:15

Heb je al geprobeerd zara weg te sturen als je het andere paard even wil begroeten? Dat doe ik als er zoiets lijkt te ontstaan en door snel optijd dit niet toe te staan is het heel snel over is mijn ervaring maar mijn paard is jou paard niet. Je kunt het proberen. Duidelijk zijn en jij bepaald of jij en dat andere paard met elkaar omgaan of niet, niet je lieve zara :-). Hierbi heb je dan geen zweepje nodig als zara gevoelig reageert want dan is duidelijke lichaamstaal van jou genoeg, zeker als je weet dat jij de leider bent.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:22

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Waarom wil jij je paard aaien als ze buiten in de groep staat? Ik zou dat laten.


Citaat:
Mijn paard doet dit precies hetzelfde als ze los in de paddock of wei staat. Zodra ik er een halster om doe is het gedrag over.


Eens...

Die paddock en de kudde is haar ding als ze 'vrij' is van werk met jou. Doe je een halster om, hoort ze bij jou en ga je uit de groep je ding doen. Wees hierin heel duidelijk. Ga ook niet zitten 'neuzelen' met aaien in de groep en dat dat moet kunnen etc. Je bent er een half uurtje hooguit in de groep, zij zit er de hele dag in. Oftewel, ken je plaats.

Ze doet haar best je dat duidelijk te maken en maakt het voor haar heel onduidelijk als je je daar mee bemoeit. Laat los en je zult zien dat zij dat ook doet. Niet zo'n 'fuzz' van maken.
Ik weet niet hoe TS paard houdt en wat er gedaan moet worden, maar ik moet gewoon in die paddock zijn voor voeren/uitmesten/etc. echt niet dat ik dan mij aanpas aan wat paard denkt te mogen met mij in de buurt. Als ik er tussen loop, ben ik chef. Dat betekent wachten met eten tot ik klaar ben met de ruif, je laten controleren als ik iets raars zie, enz. Als ik voor al die dingen elke keer halster moet pakken en paard naar poetsplaats moet slepen, komt er nooit wat af. Mens heeft hier altijd voorrang, daar in de buurt blijven de voetjes aan de grond, de mondjes dicht en als je er langs wil dan vraag je dat. Mensen zijn nl niet bestand tegen 500kg pony die lomp mag doen. En mensje stuk is pony geen verzorging. Veiligheid voorop, pas als aan die basisvoorwaarde is voldaan, kan er samenwerking zijn tussen mens en dier.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:22

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Waarom wil jij je paard aaien als ze buiten in de groep staat? Ik zou dat laten.


Citaat:
Mijn paard doet dit precies hetzelfde als ze los in de paddock of wei staat. Zodra ik er een halster om doe is het gedrag over.


Eens...

Die paddock en de kudde is haar ding als ze 'vrij' is van werk met jou. Doe je een halster om, hoort ze bij jou en ga je uit de groep je ding doen. Wees hierin heel duidelijk. Ga ook niet zitten 'neuzelen' met aaien in de groep en dat dat moet kunnen etc. Je bent er een half uurtje hooguit in de groep, zij zit er de hele dag in. Oftewel, ken je plaats.

Ze doet haar best je dat duidelijk te maken en maakt het voor haar heel onduidelijk als je je daar mee bemoeit. Laat los en je zult zien dat zij dat ook doet. Niet zo'n 'fuzz' van maken.


Ik snap wat je bedoelt, dit zou de situatie zijn als ze in haar paddock groep staat of als ik haar random in de wei zou komen aaien. De situaties die ik omschrijf zijn anders. Voorheen haalde ik haar uit de wei en vertoonde ze het gedrag en tja, ik moet haar toch echt af en toe uit de wei halen. Vanmiddag stond ze niet in haar paddock groep, maar stond ze te wachten met 1 ander paard tot ik haar stal had uitgemest. Ze stond bij het hek te wachten en ik moest even wat mest uit de paddock halen dus ik loop langs en geef beide paarden een aai. Toen deed het probleem zich weer voor.

Ik weet wanneer mijn paard vrij is en wanneer ik haar met rust moet laten. Geloof me, dat mijn paard paard kan zijn is het belangrijkste voor mij. Jullie doen nu net of ik een opdringering type ben die constant haar paard wil aaien, misschien heb ik de situatie dan niet duidelijk omschreven, maar dat is dus echt niet hoe ik ben. Ik hecht veel waarde aan natuurlijk paardengedrag en dit gedrag begrijpen en dat is waarom ik dit topic opende. Er worden nu geheel andere veronderstellingen gedaan die jammer genoeg mijn vragen niet beantwoorden.


Rangeela schreef:
Heb je al geprobeerd zara weg te sturen als je het andere paard even wil begroeten? Dat doe ik als er zoiets lijkt te ontstaan en door snel optijd dit niet toe te staan is het heel snel over is mijn ervaring maar mijn paard is jou paard niet. Je kunt het proberen. Duidelijk zijn en jij bepaald of jij en dat andere paard met elkaar omgaan of niet, niet je lieve zara :-). Hierbi heb je dan geen zweepje nodig als zara gevoelig reageert want dan is duidelijke lichaamstaal van jou genoeg, zeker als je weet dat jij de leider bent.


Ik stuur haar inderdaad weg, maar mevrouw heeft uitgevonden dat als ze op genoeg afstand van mij blijft maar toch op bijt en trap afstand van een ander paard, ze het paard toch nog aan kan vallen. :+ Ze begrijpt mijn persoonlijke ruimte heel goed op zo'n moment, maar respecteert die van het andere paard niet.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:25

Citaat:
ik loop langs en geef beide paarden een aai

Waarom?

Citaat:
Ze begrijpt mijn persoonlijke ruimte heel goed op zo'n moment, maar respecteerd die van het andere paard niet.


Dit moet jij niet gaan regelen, dat moeten die paarden onderling doen :)
Soms is het gewoon niet 'gezellig' op een paddock of in een weiland. Als ze jouw persoonlijke ruimte respecteert en je kunt haar pakken dan is het toch goed? Jij kunt haar gedrag naar andere paarden niet gaan beinvloeden dat moeten ze met elkaar doen. Ja, als je erop rijdt en ze mept naar een ander paard, dan grijp je in maar in de groep is het hun ding.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:26

Maar paard van ts doet dit ook aan het halster. Ik zou dit gedrag bij het meenemen zeker adresseren. Het is niet geheel ongevaarlijk voor jou als een ander paard ineens besluit dit wegjaag gedrag van jouw merrie niet meer te accepteren.

In de paddock ben ik het deels eens. Maar hangt er ook vanaf of je daar ook moet zijn voor uitmesten oid en of dit gedrag dan ook plaatsvindt. Met andere woorden, op het gebied van noodzakelijke handelingen waarbij jouw merrie dit gedrag vertoont zou ik echt mee aan de slag gaan.

Wij hebben 4 ponys op de paddock en daar rommel ik ook in voor uitmesten/ water geven etc. Dan heb je ook wel eens dat nr 1 voor aandacht komt en nr 2 besluit de ander weg te jagen. Maar dat duldt ik absoluut niet. Op de plek waar ik sta wordt er niet gedonderjaagd. Ik bepaal zelf wie er wel en niet in mijn ruimte mogen komen. Als ik in de paddock ben en ze komen zich met mij bemoeien dan bepaal ik ook hoe het verloopt.
Als ze zelf lopen te rellen buiten mijn ruimte moeten ze dat lekker zelf weten natuurlijk. Daar ga ik me ook niet in mengen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:28

Nee, je bent nog steeds niet bezig met ' paard natuurlijk ' als je haar en haar kudde genoot aait.

Als ik in een kudde moet zijn om te mesten, de hooiruif te controleren of een paard te vangen: Dan ga ik dat doen.

Alle paarden uit mijn buurt en dat ga ik doen.

Aaien hoort daar niet bij.

Hard, maar wel zo duidelijk :)

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:32

@Eline maar je gaat die paarden dan dus niet aaien of anderszins benaderen. Je doet je ding en je doet dat. Maar zodra jij je met die paarden gaat bemoeien komen ze in jouw ruimte en is het bal. Precies wat Ruitje zegt.

Denk persoonlijk dat dat het hele punt is. Gedrag van TS is gewoon onduidelijk voor het paard / de groep.

Mijn paarden staan ook in een groep en als ik ga poepscheppen of ruif vullen op de wei is dat wat ik doe ga ik niet ondertussen staan aaien of zoiets. Is het veel te druk rond me, dat is onveilig. En als ik iets met mijn paarden wil gaan doen haal ik ze eruit. Klaar. En als mijn paard een been optilt tegen een ander omdat die te dicht in haar ruimte komt, dan is dat zo. Natuurlijk wil ik niet dat ik ertussen sta of dat het gevaar voor mij is maar dat andere paard heeft die ruimte ook te respecteren. Eventueel help ik mijn paard door touw mee te nemen en die ruimte te creeren in het ophalen van mijn paard. En niet andersom dus (dat je paard dat voor je moet doen).

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:35

Oke, maar jullie missen het punt en blijven hameren over een aai. Het gaat erom dat dit ook gebeurt met uit de wei halen, met langs andere paarden lopen. Hoe is mijn gedrag dan onduidelijk voor het paard en de groep? Leg mij dat even uit, ik neem aan dat jullie ook wel eens paarden uit de wei halen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:37

ik haal inderdaad wel vaker andere paarden uit de wei die niet van mij zijn, mijn dieren hebben dat uiteraard te respecteren en anders jaag ik ze de wei door. Ik sta sowieso nooit toe dat ik met meer dan 1 paard tegelijkertijd contact heb zolang ik ze niet aan een touwtje heb, ook niet als beide van mij zijn. Mij te onvoorspelbaar. Ze wachten maar gewoon even. Neem ik 2 paarden tegelijk dan mogen ze ook geen emotie tonen, niet klieren en geen onderling contact.
Als ze met elkaar gaan klieren dan schop ik ook echt direct gericht in de richting van de uitlokker.
Wellicht is dat hoe je het moet aanpakken?