Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:43

Confession schreef:
Oke, maar jullie missen het punt en blijven hameren over een aai. Het gaat erom dat dit ook gebeurt met uit de wei halen, met langs andere paarden lopen. Hoe is mijn gedrag dan onduidelijk voor het paard en de groep? Leg mij dat even uit, ik neem aan dat jullie ook wel eens paarden uit de wei halen.


Ja, ik loop de wei in. Jaag alles weg wat in mijn aura komt en pak mijn paard. En als er een 'klever' uit de kudde achteraan komt en het paard wat ik vast heb haalt uit zonder mij in gevaar te brengen: prima. Is het paard wat ik vast heb zelf een bange poeperd en heb ik last van die klever dan haal ik zelf uit.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:44

Citaat:
Ik stuur haar inderdaad weg, maar mevrouw heeft uitgevonden dat als ze op genoeg afstand van mij blijft maar toch op bijt en trap afstand van een ander paard, ze het paard toch nog aan kan vallen. :+ Ze begrijpt mijn persoonlijke ruimte heel goed op zo'n moment, maar respecteert die van het andere paard niet.


Maar dan sta je dus toe dat ze het wel mag. Het paard waarmee jij in contact bent behoort ook tot de ruimte waarin zara niet moet komen. (Tenminste als ik je goed begrijp is dat wat jezelf al aangeeft :D ) Dus maak je persoonlijke ruimte op zo'n moment zo groot dat jij en het paard dat je benaderd beide niet aangevallen kunnen worden. En ik kan me voorstellen dat als je dit al een tijdje toestaat dat het erg onduidelijk is voor Zara als het niet meer de bedoeling is. Neem dan toch een zweepje of ander verlengstuk voor je arm (touw kan ook of carrotstick) mee de eerste keren. Niet achter haar aan jagen want dan zet je jezelf lager in rangorde. Begrens haar als ze te dichtbij dreigt te komen, en dus beter iets tevroeg als iets te laat. Bij een gevoelig paard waarvan jij aangeeft dat jij de leiderschap hebt moet dit lukken. Succes!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:47

@vanhuisuit als ik welk willekeurig paard dan ook wil aaien als ik in de paddock ben dan doe ik dat en daar heeft de rest zich niet mee te bemoeien. Dat zijn gewoon regels die je opstelt. Wat ze doen als ik er niet ben moeten ze lekker zelf weten maar als ik binnen de hekken ben moet ik veilig willekeurig welk paard kunnen benaderen en mijn werk kunnen doen.

@TS ik denk dat je veel duidelijker tegen je merrie moet zijn. Het feit dat jij in het weiland denkt het zal wel geeft haar een vrijbrief om zich zo te gedragen. Zulk narrig gedrag zou ik echt niet accepteren. Nee is nee en gewoon rustig meelopen. Doet ze dat niet dan corrigeren met stem lichaamshouding of een stuk achteruit zetten en netjes jouw ruimte accepteren zonder daarbij rare fratsen uit te halen.
Misschien lees ik eroverheen maar de paarden komen niet op jullie af toch? Je merrie zoekt het zelf op of niet?

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:48

Supermooi is ze trouwens! Leuke kruizing! Snap helemaal dat je daarvoor bent gevallen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:49

ruitje schreef:
Confession schreef:
Oke, maar jullie missen het punt en blijven hameren over een aai. Het gaat erom dat dit ook gebeurt met uit de wei halen, met langs andere paarden lopen. Hoe is mijn gedrag dan onduidelijk voor het paard en de groep? Leg mij dat even uit, ik neem aan dat jullie ook wel eens paarden uit de wei halen.


Ja, ik loop de wei in. Jaag alles weg wat in mijn aura komt en pak mijn paard. En als er een 'klever' uit de kudde achteraan komt en het paard wat ik vast heb haalt uit zonder mij in gevaar te brengen: prima. Is het paard wat ik vast heb zelf een bange poeperd en heb ik last van die klever dan haal ik zelf uit.


Oke, nou dan doen we behoorlijk wat dingen hetzelfde. Ik loop ook de wei in, rechtstreeks naar mijn paard, pak mijn paard en loop rechtstreeks naar het hek. Ik jaag de paarden weg die op mijn pad komen, maar hé, ik blijk een paard te hebben die dat ook graag doet, of nog graag een trap na geeft nadat ik een paard al heb weg gejaagd. Ik corrigeer mijn paard, paard herstelt zich en loopt braaf mee, tot we het volgende paard tegenkomen en het riedeltje zich weer opnieuw afspeelt.

Ze doet dit trouwens niet alleen met mij maar claimt in de kudde ook haar paardenvriendinnetje. Vertoont dan precies hetzelfde gedrag.

Rangeela schreef:
Citaat:
Ik stuur haar inderdaad weg, maar mevrouw heeft uitgevonden dat als ze op genoeg afstand van mij blijft maar toch op bijt en trap afstand van een ander paard, ze het paard toch nog aan kan vallen. :+ Ze begrijpt mijn persoonlijke ruimte heel goed op zo'n moment, maar respecteert die van het andere paard niet.


Maar dan sta je dus toe dat ze het wel mag. Het paard waarmee jij in contact bent behoort ook tot de ruimte waarin zara niet moet komen. (Tenminste als ik je goed begrijp is dat wat jezelf al aangeeft :D ) Dus maak je persoonlijke ruimte op zo'n moment zo groot dat jij en het paard dat je benaderd beide niet aangevallen kunnen worden. En ik kan me voorstellen dat als je dit al een tijdje toestaat dat het erg onduidelijk is voor Zara als het niet meer de bedoeling is. Neem dan toch een zweepje of ander verlengstuk voor je arm (touw kan ook of carrotstick) mee de eerste keren. Niet achter haar aan jagen want dan zet je jezelf lager in rangorde. Begrens haar als ze te dichtbij dreigt te komen, en dus beter iets tevroeg als iets te laat. Bij een gevoelig paard waarvan jij aangeeft dat jij de leiderschap hebt moet dit lukken. Succes!


Heeey, eindelijk iets waar ik iets aan heb. *\o/* Nee ik besefte mij niet dat het paard waarmee ik in contact ben ook mijn ruimte is, mijn ruimte is zeg maar de ruimte om mij heen als ik met mijn armen gestrekt een rondje zou draaien. Een zweepje als verlenging van mijn arm meenemen zou inderdaad dan een goed idee kunnen zijn. Dat ga ik proberen volgende keer, thanks.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:51

@Eline dat kun je doen als de verhoudingen duidelijk zijn en blijkbaar is dat hier niet het geval :-)

Dat je je trouwens een weg moet banen tussen de paarden lijkt me wel erg onhandig hoeveel staan er wel niet bij elkaar dan?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-09-17 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:52

Eliine schreef:
@vanhuisuit als ik welk willekeurig paard dan ook wil aaien als ik in de paddock ben dan doe ik dat en daar heeft de rest zich niet mee te bemoeien. Dat zijn gewoon regels die je opstelt. Wat ze doen als ik er niet ben moeten ze lekker zelf weten maar als ik binnen de hekken ben moet ik veilig willekeurig welk paard kunnen benaderen en mijn werk kunnen doen.

@TS ik denk dat je veel duidelijker tegen je merrie moet zijn. Het feit dat jij in het weiland denkt het zal wel geeft haar een vrijbrief om zich zo te gedragen. Zulk narrig gedrag zou ik echt niet accepteren. Nee is nee en gewoon rustig meelopen. Doet ze dat niet dan corrigeren met stem lichaamshouding of een stuk achteruit zetten en netjes jouw ruimte accepteren zonder daarbij rare fratsen uit te halen.
Misschien lees ik eroverheen maar de paarden komen niet op jullie af toch? Je merrie zoekt het zelf op of niet?


Ik denk inderdaad dat ik in het weiland de eerste paar keren er te makkelijk over heb gedacht :j Soms komen de paarden op ons af, maar als we er op een paar meter afstand langs lopen wil ze ook nog wel eens uithalen.


Rangeela schreef:
Supermooi is ze trouwens! Leuke kruizing! Snap helemaal dat je daarvoor bent gevallen.


Dankje! <3 Het was ook echt liefde op het eerste gezicht en ik ben nog steeds helemaal weg van haar. :+:

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:55

Denk als je je wat bewuster bent van je gedrag en duidelijk naar je paard daarin dat het al erg helpt. Het is een jong dier die kun jij helpen met opvoeden hoe ze zich moet gedragen als jij haar eruit haalt. Maar dan moet je wel duidelijk en helder zijn in je gedrag. Als ze zich normaal gaat gedragen en dat je dan af en toe eens een paard 'onderweg' aait, ja prima, maar stop er gewoon een poosje mee, je zult zien dat helpt.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:56

Citaat:
Heeey, eindelijk iets waar ik iets aan heb. *\o/* Nee ik besefte mij niet dat het paard waarmee ik in contact ben ook mijn ruimte is, mijn ruimte is zeg maar de ruimte om mij heen als ik met mijn armen gestrekt een rondje zou draaien. Een zweepje als verlenging van mijn arm meenemen zou inderdaad dan een goed idee kunnen zijn. Dat ga ik proberen volgende keer, thanks.


Geen probleem, hoop dat jou probleem snel verleden tijd is :) .

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:57

Bij mij had ze al een correctie te pakken als ze alleen masr zou denken aan verdedigen.
Daarwerkelijk uithalen betekend een fikse beuk en indien op afstand, de hele wei doorjagen.
Straks sta je met 2 paarden op een trailer en besluit madam de ander te willen bijten.
Die gedachte moet niet eens in ze opkomen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:58

@TS Als jij dat andere paard wil aaien/pakken behoort die inderdaad tot jouw ruimte en daar heeft jouw merrie zich niet mee te bemoeien. Dat je niet tot uit den treure de paddock in moet gaan is logisch maar ik zou het echt gevaarlijk vinden als ik bij mijn ponys niet naar een van de 4 kan lopen zonder een ander in mn nek te hebben.

Daar heb je zeker gelijk in vanhuisuit maar je moet toch een keer die verhoudingen scherp zetten. Of je dat wilt met andermans paard in de paddock is natuurlijk een andere vraag. Maar dan blijft het vertoonde gedrag aan het halster evengoed staan.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:00

Is het niet gewoon een ''hallo ik wil aandacht'' iets?
Mijn verzorg-twenter eist ook altijd alle aandacht van mij. Een van de anderen of moeder aaien is niet mogelijk zonder dat zij haar neus er tussen drukt of deze wegjaagd.
Ze wurmt zich overal tussen en als ik in de paddock sta heb ik geen rust van haar.
Ik moet wel zeggen net als hier boven al genoemd is zodra ik haar aan het touwtje heb het niet gebeurt. Als ze het wel doet moet de ander wel heel iets raars doen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:01

Met voorheen 2 dominante trutjes in mijn bezit provoceerde ik opzettelijk met voer.
Dan gaf ik 1 voer in de paddock en de ander mocht niet komen.
Vervolgens het omgekeerde.
Als ze dat braaf respecteren dan weet je dat jij de bal in handen hebt.
Maar daar zou ik niet nu gelijk mee beginnen :D

Nimara, dat zou ik dus echt nooit accepteren, ze heeft maar gewoon even te wachten.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:07

Het is ook lastig, sons als 1 uuthaalt naar een ander paard krijgt hij een tik waardoor hij het wel uit zijn hoofd laat. Maar soms moet je je paard uit het land halen en heb je er zo een die jouw paard zowat opvreet. Dan neem ik het zo'n dier niet kwalijk als hij uithaalt naar dat dier.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:08

Namira542 schreef:
Is het niet gewoon een ''hallo ik wil aandacht'' iets?
Mijn verzorg-twenter eist ook altijd alle aandacht van mij. Een van de anderen of moeder aaien is niet mogelijk zonder dat zij haar neus er tussen drukt of deze wegjaagd.
Ze wurmt zich overal tussen en als ik in de paddock sta heb ik geen rust van haar.
Ik moet wel zeggen net als hier boven al genoemd is zodra ik haar aan het touwtje heb het niet gebeurt. Als ze het wel doet moet de ander wel heel iets raars doen.


Ik denk dat aandacht opeisen ook wel meespeelt. Ze is immers als ex-boerderij pony ook erg veel aandacht gewend, dus misschien ook opgegroeid als een paardje dat vaak het middelpunt van belangstelling is. Ik geef haar daarbij vergeleken veel minder aandacht en knuffels, dus wellicht speelt zoiets mee.

Sizzle schreef:
Met voorheen 2 dominante trutjes in mijn bezit provoceerde ik opzettelijk met voer.
Dan gaf ik 1 voer in de paddock en de ander mocht niet komen.
Vervolgens het omgekeerde.
Als ze dat braaf respecteren dan weet je dat jij de bal in handen hebt.
Maar daar zou ik niet nu gelijk mee beginnen :D

Nimara, dat zou ik dus echt nooit accepteren, ze heeft maar gewoon even te wachten.


Haha, oei nee dat lijkt mij nu nog geen goed plan inderdaad. Wellicht een leuk spelletje voor in de toekomst.



Dus, conclusie: Ik denk dat het een combinatie van alles is. Aandacht, aangeleerd gedrag, mijn houding en een tikkeltje dominantie. De aanpak is duidelijk, nog scherpere grenzen stellen en paard op afstand houden.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:12

Succes!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:12

Klinkt als een goede samenvatting.
Wil nog 1 ding toevoegen.

Blijf zolang bij het provocatie paard tot jouw paard het letterlijk uit haar hoofd gezet heeft en weer gewoon gras of hooi gaat eten.
Pas op dat moment heb je het punt bereikt dat het dan een beloning is om dan naar haar toe te lopen en aandacht te geven.
Daarmee leer je dat netjes wachten beloond wordt.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:20

ruitje schreef:
Succes!


Bedankt!


Sizzle schreef:
Klinkt als een goede samenvatting.
Wil nog 1 ding toevoegen.

Blijf zolang bij het provocatie paard tot jouw paard het letterlijk uit haar hoofd gezet heeft en weer gewoon gras of hooi gaat eten.
Pas op dat moment heb je het punt bereikt dat het dan een beloning is om dan naar haar toe te lopen en aandacht te geven.
Daarmee leer je dat netjes wachten beloond wordt.


Dat is een hele goede tip, thanks!

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:56

Sizzle schreef:
Nimara, dat zou ik dus echt nooit accepteren, ze heeft maar gewoon even te wachten.

Vgm bedoel je mij haha.
Ja, we moeten nog even iets bedenken om dit wat meer te verhelpen. Tot nu toe weinig succes.
Wegjagen heeft geen zin want dan komt ze gewoon net zo snel terug.
Het is niet echt opdringerig dat ze echt door je heen loopt. Maar het is gewoon waar ik ben is zij ook..
Even uitzoeken wat goed werkt.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:21

Sorry, letter verwisseling.
Dan ben je toch niet duidelijk genoeg in je correctie. Nee=nee, gewoon meteen weer wegsturen.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Bezitterig paard: mijn merrie claimt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:51

Haha geeft niks, had hem al hoor.
Zal proberen duidelijker te zijn.