Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 18:37

Dag bokkers!

Ik zit nogal in mijn maag met een vervelende situatie en ben benieuwd naar jullie mening. Ik ga proberen de situatie vrij algemeen uit te leggen en ben benieuwd naar hoe jullie zouden reageren.

Het gaat om een kleine pensionstal. Fijne sfeer. Allemaal recreatieruiters. Nu staat er een volwassen jonge vrouw met een E-pony. Vriendelijke meid. Eerste eigen paardje. Ongeveer een half jaar geleden gekocht.

Klinkt allemaal leuk, maar het probleem is dat deze mevrouw duidelijk geen kaas heeft gegeten van omgang met paarden. Vaak resulteert dit in trekken / sleuren / niet (durven?) corrigeren / nooit consequent zijn / omver geduwd worden / ....

Ze bedoelt het goed en heeft het beste voor voor haar paardje, maar begrijpt hem duidelijk niet en ook het paard begrijpt haar niet. Eerst was het nog enigszins 'komisch' (misschien niet het juiste woord, maar alleszins niet echt gevaarlijk). Ik merk dat de pony meer en meer gefrustreerd raakt en dit uit zich in situaties die steeds gevaarlijker worden. Denk aan bijten / kont toedraaien en steeds meedraaien bij het 'vangen' / compleet staken aan de hand / bokkend en stijgerend uitbreken aan de longe en in mindere mate ook aan de hand / steeds meer bokken/stijgeren onder het zadel.
Concrete voorbeelden plaats ik niet openbaar, dit kan via pb.

Er is momenteel geen begeleiding. Er zijn op zich geen problemen voor de andere ruiters of de staleigenaar. Daar is het paard lief en nieuwsgierig. Enigszins opdringerig, maar laat zich vlot corrigeren en loopt mee aan een touw met subtiele correcties. Alleen voor de vrouw zelf wordt het steeds gevaarlijker en ik ben bang dat de situatie escaleert en het een keer goed fout gaat.

Nu zou ik graag jullie mening vragen: vinden jullie dat de stalgenoten hierop moeten reageren? En de staleigenaar? En hoe dan?

Het is eerder onwetendheid/onkunde, zeker geen onwil. Maar ook niet gemakkelijk te veranderen met alleen een paar 'tips', heel de basis van omgaan met paarden is krom. Laten we het allemaal netjes en beleefd houden aub :-)

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:46

Ik had als stagenootje/staleigenaar gereageerd door gewoon eens het gesprek aan te gaan, hoe ze het zelf vind gaan, of ze eens een keertje hulp of tips kan gebruiken. Zou het heel luchtig houden, zeker niet verwijtend. Wil ze dat niet dan zou het voor mij ophouden zo lang ze alleen een gevaar voor zichzelf vormt en niet voor een ander. Je kan iemand nou eenmaal niet dwingen.

Kort gezegd: ja, ik vind dat er als stalgenoot of -eigenaar best op mag reageren, moeten vind ik een beetje een groot woord, maar ik zou wel graag zien dat dat stukje 'sociale controle' er is. Dat alles wel op een vriendelijk en niet verwijtende manier. Je weet maar nooit of ze misschien een stukje hulp kan gebruiken maar daar eigenlijk niet om durft te vragen.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:48

is het bv geen idee om met de stal bv een les grondwerk te organiseren?als de vrouw daaraan deelneemt,zal ze in 1 les al heel wat basis meekrijgen om zelf mee verder te werken lijkt me?

geen idee of daar animo voor is bij de rest natuurlijk...

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:51

Ook ik vind dat jij haar positief aan mag spreken. Het kan uiteindelijk wel te gevaarlijk worden voor haar en dan indirect ook anderen. Ik denk dat je jezelf knap banketstaaf voelt als het echt goed fout gaat

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:54

En wanneer aanspreken te eng is, geef haar een boek over de juiste omgang met paarden kado, briefje erbij dat je graag nog langer van haar gezelschap en pony wilt genieten maar het nu voor haar te gevaarlijk word.

pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:04

Ik denk ook dat je - mits positief benaderd - haar tips kunt geven / kunt aanspreken.

Zelf ben ik sinds een halfjaar weer wekelijks met paarden bezig na een pauze van pakweg 20 jaar.. en ik ben blijkbaar te lief geworden. gevolg is dat ik door een lichtelijk lompe tinker omver gesleurd wordt en zo her en der uitgeprobeerd. Omdat hij nogal extreem reageert op correcties (doet alsof hij zwaar mishandeld wordt) vind ik het erg lastig om een balans te vinden in hoe ik met hem om moet gaan. Ik probeer dus steeds iets anders uit en het gaat soort van beter, maar tja het kan vast handiger en efficiƫnter.. tips zijn dus best welkom en misschien zit zij ook zo in zo'n situatie van wel weten dat het niet top gaat maar niet weten hoe je dat nou goed kan aanpakken (zonder slaan). Ik zou het dus gewoon eens bespreken met haar, dat je ziet dat ze tegen wat probleempjes aanloopt en of ze al dit of dat geprobeerd heeft.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:12

Of je er als stalgenootje direct iets van moet zeggen weet ik niet, behalve als het voor andere stalgenoten ook gevaarlijk word. En daarnaast moet je het, zoals hierboven ook al vaker wordt gezegd, positief en niet verwijtend over brengen. Ik vind wel dat je als stal eigenaar er iets van moet zeggen, want die is natuurlijk ook deels verantwoordelijk voor wat er op zijn of haar erf gebeurt.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:19

Ik denk dat je eerder moet nagaan wat jij wil. Want de persoon aanspreken is 1 ding, maar kun je daarna ook leveren wat je aangeboden heb. Met andere woorden, heb jij tijd en zin om deze persoon continu te helpen en bij te sturen. Juist omdat je zegt dat het niet om een paar tips gaat, maar om heel de basis die gewoon mist, denk ik dat je als goed bedoelende stalgenoot toch maar heel weinig kan doen zonder heel veel tijd te investeren. Tijd die je, denk ik, liever in je eigen paard steekt.

Persoonlijk zou ik het dus ook houden bij mogelijkheden aanreiken. Organiseer eens een grondwerkles voor de hele stal of ga eens met de hele stal naar een demo/clinic.

Beseft de stalgenoot dat de situatie eigenlijk aan het escaleren is?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:32

Zijn het ook echt gevaarlijke situaties voor andere mensen en dieren, of is dit gewoonweg uitprobeert gedrag vanuit onbegrip van paard. Mept hij gericht.

Ik denk dat je het inderdaad met wat takt moet brengen, misschien eens een tip geven hier en daar. Heeft ze zelf door dat het gevaarlijk wordt of ziet ze het helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:48

Ik zou een keer laten vallen dat als ze hulp wil, ze bij je terecht kan. En verder niet mee bemoeien. Niets is zo irritant als ongevraagd advies.

Afbeelding

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:18

Memories schreef:
Ik had als stagenootje/staleigenaar gereageerd door gewoon eens het gesprek aan te gaan, hoe ze het zelf vind gaan, of ze eens een keertje hulp of tips kan gebruiken. Zou het heel luchtig houden, zeker niet verwijtend. Wil ze dat niet dan zou het voor mij ophouden zo lang ze alleen een gevaar voor zichzelf vormt en niet voor een ander. Je kan iemand nou eenmaal niet dwingen.

Kort gezegd: ja, ik vind dat er als stalgenoot of -eigenaar best op mag reageren, moeten vind ik een beetje een groot woord, maar ik zou wel graag zien dat dat stukje 'sociale controle' er is. Dat alles wel op een vriendelijk en niet verwijtende manier. Je weet maar nooit of ze misschien een stukje hulp kan gebruiken maar daar eigenlijk niet om durft te vragen.


:j

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 22:39

Iedereen bedankt voor de tips!
@alice0cullen: vroeger was het gewoon protest en onbegrip, maar dit lijkt wel te escaleren. Hij valt niet echt aan, maar stijgert/bokt wel dicht bij haar en naar haar toe en heeft bij het bokken wel eens geraakt op pols/arm zonder gevolgen. Maar het wordt dus steeds erger en ik heb schrik dat dit uiteindelijk echt mis gaat.

Zal het er eens met haar over hebben op een luchtigd manier.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:55

En dan kan je er ook gewoon bij zeggen: "ik merk dat ik wat onzeker ben of ik je erover kan aanspreken, want ik wil je er niet mee lastig vallen" of iets van dergelijke strekking. Dan ben je transparant en zal zij zich niet zo snel aangevallen voelen.

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:17

Mocht je er niet uitkomen met haar, kun je ook adviseren dat ze een topic op bokt kan openen. :+ ~~}>

Geintje, hopelijk is ze wel blij met je aanbod.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:41

Het is maar net hoe je het brengt.
Als iemand tegen mij zou zeggen 'poeh, pittige pony heb je! Red je je er een beetje mee? Lijkt mij niet makkelijk!' dan heb je al een opening voor een gesprek en zou ik ook gewoon ok op reageren dan iemand die mij direct zou vertellen hoe het moet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:49

Majabeestje schreef:
Het is maar net hoe je het brengt.
Als iemand tegen mij zou zeggen 'poeh, pittige pony heb je! Red je je er een beetje mee? Lijkt mij niet makkelijk!' dan heb je al een opening voor een gesprek en zou ik ook gewoon ok op reageren dan iemand die mij direct zou vertellen hoe het moet.


Zo zou ik het ook doen! Heel open, zonder oordeel en met begrip voor de strijd die ze misschien wel heeft.

Het verloop van het gesprek is een kwestie van goed luisteren naar wat ze aangeeft en de toon. Mocht er een heel relaas volgen van alle problemen dan kan je aangeven: "Goh, als je hulp nodig hebt... ik kan je wel een handje toesteken/ ik ken een goede instructeur met ervaring met dit soort paarden"

Als niets erop wijst dat ze haar ei kwijt wil en wel hulp kan gebruiken, laat het dan rusten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 08:37

Iedereen bedankt voor alle tips! update: de eerste afspraken voor begeleiding staan vast. Dus hopelijk binnenkort snel verbetering :)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe reageren op escalerende situatie met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:10

Dat is fijn om te horen! :)