Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:09

Wat probeer je te bereiken met vd, wat is je doel?
Ik lees dat het paard al naar achter loopt, naar je toekomt, dingen aantikt met de neus en je bent pas 2 weekjes bezig.
Dus je paard doet het eigenlijk heel goed! Ik zou een pas op de plaatst maken en niet teveel in 1x willen

Lieser
Berichten: 1537
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:09

Happyhrs schreef:
Ik sta voor al het advies open en vind het leuk veel te proberen, ik doe het ook als hobby omdat ik het leuk vind dus het moet wel leuk blijven..

Voor wie moet het leuk blijven? Alleen voor jou of ook voor je paard? Je paard lijkt er geen aardigheid in te hebben. Dan kun je misschien beter gewoon longeren, als het alleen om beweging gaat.

BloemBloem

Berichten: 16600
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:10

BaileyMix schreef:
Weigert, wordt, zij (i.p.v. hun) en haatreacties (zonder spatie).

%)


Waarom nou toch?!

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:10

Happyhrs schreef:
Avalanche schreef:
Ik heb je reacties gelezen :)

Dan nog is het veel te vaag omschreven om tips te kunnen geven, en de andere oplossing is les, en blijf ik de opmerking van geen haat nogal onzinnig vinden.

En soms weten mensen het ook gewoon beter :) daar kun je dan heel defensief op reageren, maar je kunt er ook heel veel van leren, en zelf beter worden.



Mensen weten het mischien van hun paard beter, maar daar ga ik nu ook geen discussies over voeren, soms blijven ze doordrammen op iets wat gewoon niet zo werkt bij mijn paard , waar ik ook al les bij heb gehad etc. ( dit gaat over een ouder topic of mijn oude account ) en wat niks te maken heeft met mijn vraag, dus dat is onnodig.. en ik heb er niks aan



Maar dat wil niet zeggen dat ze geen bakken aan ervaring hebben.
Ook al is het hun eigen paard.

Ik had er 3; mijn fjord vouwde zich nog dubbel om een snoepje.
Maar ik had zelf nog weinig kennis dus op de basisdingen na kenden we niks.
Shet nr 1 vindt het zozo, kent een paar oefeningetjes maar we doen er verder geen moeite voor.
Shet nr 2 is echter bloedfanatiek en pakt het veel sneller op. Met hem ga ik dus veel verder dan de andere 2.

Kan ik je dan helpen? Weet ik niet, ik ben geen expert maar heb wel ervaring met de motivatie van 3 verschillende dieren.
Ik kan enkel zeggen wat bij mijn pony's werkt, maar die ervaring wil je niet horen.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:10

rien10 schreef:
TS: is het een idee om een les voor je verjaardag te vragen?


Dat zou kunnen! Het ligt bij mij alleen niet aan geld tekort, ik heb niemand in de buurt kunnen vinden, en nou ken ik iemand maar die komt van zeker 90km verder op en dan is het qua tijd/ reiskosten voor mij niet leuk meer hopelijk is dat nog te begrijpen, ondertussen ben ik opzoek naar anderen opties, ik ben al langs 3 maneges/ stallen geweest of hun wat meer weten maar nog niks helaas

BloemBloem

Berichten: 16600
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:11

In welke omgeving zoek je iemand Happyhrs :) ?

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:13

Op maneges ga je geen VD of grondwerklessen vinden.
Nogmaals het hele internet ligt voor je open en ja goede instructeurs zijn lastig te vinden en wonen dan niet in de buurt.

Daarom zijn ze duur. Je kan evt vragen of iemand anders op stal interesse heeft, dan deel je de voorrijkosten al.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:14

Happyhrs schreef:
Avalanche schreef:


Mensen weten het mischien van hun paard beter, maar daar ga ik nu ook geen discussies over voeren, soms blijven ze doordrammen op iets wat gewoon niet zo werkt bij mijn paard , waar ik ook al les bij heb gehad etc. ( dit gaat over een ouder topic of mijn oude account ) en wat niks te maken heeft met mijn vraag, dus dat is onnodig.. en ik heb er niks aan



Maar dat wil niet zeggen dat ze geen bakken aan ervaring hebben.
Ook al is het hun eigen paard.

Ik had er 3; mijn fjord vouwde zich nog dubbel om een snoepje.
Maar ik had zelf nog weinig kennis dus op de basisdingen na kenden we niks.
Shet nr 1 vindt het zozo, kent een paar oefeningetjes maar we doen er verder geen moeite voor.
Shet nr 2 is echter bloedfanatiek en pakt het veel sneller op. Met hem ga ik dus veel verder dan de andere 2.

Kan ik je dan helpen? Weet ik niet, ik ben geen expert maar heb wel ervaring met de motivatie van 3 verschillende dieren.
Ik kan enkel zeggen wat bij mijn pony's werkt, maar die ervaring wil je niet horen.




Ik heb juist gezecht dat ik graag wil horen hoe het bij anderen wel werkt etc. dus hoe je daar bij komt..

Alleen als het dan iets is wat ik al meedere keren geprobeerd heb bijv. Dan zijn er mensen die er op door drammen. Ik snap niet wat daar niet aan te begrijpen is sorry, maar ik wil hier niet verder over in discussie, graag hoor ik hoe je het met jouw ponys doet!
Meer niet

Saiblic
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:15

BaileyMix schreef:
Happyhrs schreef:
Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.




Heel onsympathiek naar andere mensen met dyslexie om dit op dyslexie af te schuiven.


Moet dit nou zo kinderachtig?


TS, in welke omgeving zit je?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:15

Onali schreef:
Op maneges ga je geen VD of grondwerklessen vinden.
Nogmaals het hele internet ligt voor je open en ja goede instructeurs zijn lastig te vinden en wonen dan niet in de buurt.

Daarom zijn ze duur. Je kan evt vragen of iemand anders op stal interesse heeft, dan deel je de voorrijkosten al.



Nogmaals. Ik heb al eerder een oproep gepost op facebook., Verder ga ik hier niet op in want ik heb het al uitgelegd.. en heb niet meer te zeggen eigenlijk

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:16

Heb je facebook? Of misschien via marktplaats?
Misschien kun je daar zoeken naar instructie in de buurt?
Via bokt dus zonder beeld is het erg moeilijk goede uitleg te geven/krijgen.
Bij dit soort dingen is de precieze timing van de beloning vaak erg belangrijk en dat kan het beste met iemand die in het echt met je mee kijkt. En die ziet ook je lichaamshouding. Want soms vraag je het goed, maar je lichaam zegt wat anders. En dan lukt het daarom nog niet.

succes.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:18

Leo heeft al goede tips gegeven en het volgende ga ik benoemen vanuit mijn eigen ervaring dat aanhaakt op houdt het klein en simpel. Zoals je zegt, ieder paard is anders, maar misschien heb je er wat aan.

Eerst nog een vraag, sorry als ik het gemist heb; werk je met clickertraining?

Die van mij had de link tussen de clicker en de beloning heel snel door. Het idee van clickertraining is echter ook dat paarden zelf een op zoek gaan naar antwoorden, als ze geen clicker meer krijgen, iets anders gaan proberen. Maar ook dát moet een paard leren.
Op het moment dat hij geen clicker meer kreeg voor hetgeen dat hij al kende, dan verloor hij zijn interesse en liep hij weg of ging hij om een beloning vragen gewoon omdat hij niet snapte dat ie wat anders moest proberen en wat hij probeerde is hetgeen waar hij eerst een beloning voor kreeg. En dat begon eigenlijk al met zo iets simpels als achter de target aanlopen. Mijn fout was is dat ik de stapjes te groot hield omdat ik gewend ben te werken met paarden die clickertraining en het concept daarvan al kennen. En dat is waar ik ook tegenaan liep als ik filmpjes kijk online; die paarden kennen het hele concept al en vaak zelfs de oefening al.

Ik heb de stapjes dus enorm klein gehouden. Op het moment dat hij zijn gewicht verplaatste, clicker, daarna op het moment dat hij een voetje optilde, clicker en zo had hij het heel snel door. Sindsdien snapt hij het concept en probeert hij zelf naar het juiste antwoord te zoeken ipv af te haken als hij de beloning niet meer krijgt voor wat hij kent.
Laatst bijgewerkt door divided op 28-02-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:19

Lieser schreef:
Happyhrs schreef:
Ik sta voor al het advies open en vind het leuk veel te proberen, ik doe het ook als hobby omdat ik het leuk vind dus het moet wel leuk blijven..

Voor wie moet het leuk blijven? Alleen voor jou of ook voor je paard? Je paard lijkt er geen aardigheid in te hebben. Dan kun je misschien beter gewoon longeren, als het alleen om beweging gaat.



Als je eerst mijn andere reactie leest had je gezien dat ik niet door ga drammen waneer zij geen zin in heeft, dan is het idd niet leuk.

Longeren vind ze toevallig niks aan, ze luistert wel goed, maar het gaat allemaal een beetje omdat het moet en dan vind ik het idd niet leuk om te doen. Ook afwisseling met balkjes vind ze niks dus ik vind het erg moeilijk iets te vinden

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:22

DuoPenotti schreef:
Heb je facebook? Of misschien via marktplaats?
Misschien kun je daar zoeken naar instructie in de buurt?
Via bokt dus zonder beeld is het erg moeilijk goede uitleg te geven/krijgen.
Bij dit soort dingen is de precieze timing van de beloning vaak erg belangrijk en dat kan het beste met iemand die in het echt met je mee kijkt. En die ziet ook je lichaamshouding. Want soms vraag je het goed, maar je lichaam zegt wat anders. En dan lukt het daarom nog niet.

succes.



Dankje! Ik ben idd aan het zoeken, mijn oproep was via marktplaats, maar nooit reactie op gekregen,

Ik vind het vooral moeilijk omdat ze andere dingetjes wel goed doet, en nooit probleem gehad met de timing van belonen/ klikken, maar waneer ze er echt energie in moet steken, vind ze er gelijk niks meer aan en gaat ze tegenwerken of ze doet gewoon niks meer

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:23

Ik lees dat je paard wegloopt. Hoe is jouw energie? Wil je te graag/fanatiek dat het lukt? Geen aanval, maar mijn pony deed dat ook. Op het moment dat ik dat losliet en goed geaard was, kwam ze direct. Plus, dat wanneer ze wat gedaan had en dus prikkels binnen had gekregen, liep ze ook weg; dan moest ze dat even verwerken en kwam ze daarna weer terug. Dat is normaal en kun je gewoon laten gebeuren. Je kan je paard ook laten volgen en daarvoor belonen. Kleine stapjes.

Mocht je het willen en er voor open staan, kan ik eens voelen aan jouw paard waarom zij het niet wil (via een foto).

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:26

LunarEclipse schreef:
Leo heeft al goede tips gegeven en het volgende ga ik benoemen vanuit mijn eigen ervaring dat aanhaakt op houdt het klein en simpel. Zoals je zegt, ieder paard is anders, maar misschien heb je er wat aan.

Eerst nog een vraag, sorry als ik het gemist heb; werk je met clickertraining?

Die van mij had de link tussen de clicker en de beloning heel snel door. Het idee van clickertraining is echter ook dat paarden zelf een op zoek gaan naar antwoorden, als ze geen clicker meer krijgen, iets anders gaan proberen. Maar ook dát moet een paard leren.
Op het moment dat hij geen clicker meer kreeg voor hetgeen dat hij al kende, dan verloor hij zijn interesse en liep hij weg of ging hij om een beloning vragen gewoon omdat hij niet snapte dat ie wat anders moest proberen en wat hij probeerde is hetgeen waar hij eerst een beloning voor kreeg. En dat begon eigenlijk al met zo iets simpels als achter de target aanlopen. Mijn fout was is dat ik de stapjes te groot hield omdat ik gewend ben te werken met paarden die clickertraining en het concept daarvan al kennen. En dat is waar ik ook tegenaan liep als ik filmpjes kijk online; die paarden kennen het hele concept al en vaak zelfs de oefening al.

Ik heb de stapjes dus enorm klein gehouden. Op het moment dat hij zijn gewicht verplaatste, clicker, daarna op het moment dat hij een voetje optilde, clicker en zo had hij het heel snel door. Sindsdien snapt hij het concept en probeert hij zelf naar het juiste antwoord te zoeken ipv af te haken als hij de beloning niet meer krijgt voor wat hij kent.



Dankje! Ik zal het proberen, ik ben nu idd ook echt naar de kleinste dingetjes aan het kijken, ik maak zelf gewoon een klik geluid met mn tong ( een ander geluid dan je maakt waneer het paard meet voorwaarts moet lopen ) en daarbij reageerd ze wel, ik verwacht ook zeker niet dat ze alles oppikt maar het voelt een beetje alsof ze er gewoon geen zin in heeft

" ik doe het wel want dan krijg ik een beloning" maar ze geeft het heel snel op en dat vind ik moeilijk, ik heb dat niet eerder gehad, vaak gaan ze wat anders zoeken / proberen

ievie

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:27

Is het een optie om zelf een keer (zonder paard) met iemand mee te kijken buiten jouw regio? Daar doe je misschien ook wat ervaring mee op die je mee kunt nemen naar huis.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:28

Fjord; deed een moord voor snoepjes. Kwa aanleren oefeningen, poeh lang geleden.
Flemen deed hij te pas en te onpas uit zichzelf. Commando aan vastgeplakt en snoepje voor beloning.
Zelfde voor compliment en buiging. Zoals gezegd hij vouwde zich dubbel voor voedsel, dus snoepje of peen tussen zijn voorbenen gehouden en daar vandaan uitgebouwd.
Helaas wist ik toendertijd nog niet hoe ik dingen moest aanleren dus op kwa VD was dit het wel.
Verder met grondwerk heb ik dit zelf gedaan en later centered riding en veel gelezen.

Maar hij was ook megabraaf dus veel dingen deed hij uit zichzelf.

Shet 1; maakt zich niet druk om een voedselbeloning. Doet er weinig tot geen moeite voor. Vind veel dingen onzin of te veel moeite.
Nu met clickeren gaat het beter, maar ik ga ook niet forceren wat hij niet echt heel leuk vind. Targetten
is iets wat hij wel leuk vind.
Hij oogt niet altijd enthousiast, heeft misschien meer moeite om dingen te koppelen aan elkaar.

Shet 2; clickeren. Hij heeft een heel hoog energieplafond en ik vind het moeilijk om daar mee om te gaan.
2 stappen braaf naast me lopen *click* snoepje erin.
Hij heeft moeite met voetjes geven, geeft hij er één: *click* snoepje erin.
Hij snapt direct wat er gevraagd wordt.

Ik ga straks les nemen met shet 2 en wil dan sommige dingen ook met shet 1 doorpakken. Evt om en om les nemen.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:29

ElskaIsland schreef:
Ik lees dat je paard wegloopt. Hoe is jouw energie? Wil je te graag/fanatiek dat het lukt? Geen aanval, maar mijn pony deed dat ook. Op het moment dat ik dat losliet en goed geaard was, kwam ze direct. Plus, dat wanneer ze wat gedaan had en dus prikkels binnen had gekregen, liep ze ook weg; dan moest ze dat even verwerken en kwam ze daarna weer terug. Dat is normaal en kun je gewoon laten gebeuren. Je kan je paard ook laten volgen en daarvoor belonen. Kleine stapjes.

Mocht je het willen en er voor open staan, kan ik eens voelen aan jouw paard waarom zij het niet wil (via een foto).



Klopt! Dat merk ik ook, ik laat haar nu ook gewoon bij me weglopen, maar zodra ik haar geen beloning meer geef valt alle interesse weg, en komt ze dus ook niet echt terug, ik probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven, anders voelt ze het ook aan dat ik gespannen ben, en als ik nou een keer gefrustreerd word stop ik er gewoon mee, want dan is het niet leuk meer voor geen van ons beide

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:31

ievie schreef:
Is het een optie om zelf een keer (zonder paard) met iemand mee te kijken buiten jouw regio? Daar doe je misschien ook wat ervaring mee op die je mee kunt nemen naar huis.



Dat is idd een goeie! Nog niet aan gedacht, ik ken 2 mensen die zelf veel VD oefenen met hun paard, dan zou ik even moeten kijken of hun tijd hebben :), dan moet ik in de tussentijd iets anders gaan zoeken

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:35

Onali schreef:
Fjord; deed een moord voor snoepjes. Kwa aanleren oefeningen, poeh lang geleden.
Flemen deed hij te pas en te onpas uit zichzelf. Commando aan vastgeplakt en snoepje voor beloning.
Zelfde voor compliment en buiging. Zoals gezegd hij vouwde zich dubbel voor voedsel, dus snoepje of peen tussen zijn voorbenen gehouden en daar vandaan uitgebouwd.
Helaas wist ik toendertijd nog niet hoe ik dingen moest aanleren dus op kwa VD was dit het wel.
Verder met grondwerk heb ik dit zelf gedaan en later centered riding en veel gelezen.

Maar hij was ook megabraaf dus veel dingen deed hij uit zichzelf.

Shet 1; maakt zich niet druk om een voedselbeloning. Doet er weinig tot geen moeite voor. Vind veel dingen onzin of te veel moeite.
Nu met clickeren gaat het beter, maar ik ga ook niet forceren wat hij niet echt heel leuk vind. Targetten
is iets wat hij wel leuk vind.
Hij oogt niet altijd enthousiast, heeft misschien meer moeite om dingen te koppelen aan elkaar.

Shet 2; clickeren. Hij heeft een heel hoog energieplafond en ik vind het moeilijk om daar mee om te gaan.
2 stappen braaf naast me lopen *click* snoepje erin.
Hij heeft moeite met voetjes geven, geeft hij er één: *click* snoepje erin.
Hij snapt direct wat er gevraagd wordt.

Ik ga straks les nemen met shet 2 en wil dan sommige dingen ook met shet 1 doorpakken. Evt om en om les nemen.



Dankje! Ik herken ook wel wat dingen hierin terug, ze word van een beloning heel enthousiast maar wil er niet te veel voor doen, dan hoeft het voor haar niet meer, dat is moeilijk om mee om te gaan, ook klikken blijkt daarbij niet echt te werken want ze komt niet meer tot het punt waar ik haar kan belonen.. ze geeft het zo gezecht een beetje op, niet perse uit "ik vind het moeilijk " of "ik snap je niet" maar een beetje zo van " waarom zou ik dat doen" dan gaat ze staan en een beetje om zich heen kijken

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:36

Welke omgeving zoek je iemand? Ik ken best wat mensen die vrijheidsdressuurles geven in Nederland. Misschien zit er toch wel iemand in de buurt?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:37

Om nog even toe te voegen, omdat VD mischien gewoon niks voor haar is, weet iemand oefeningen ( zonder rijden ) die ik met haar kan doen, gewoon longeren met of zonder balkjes vind ze ook niks aan het liefste gaat ze elke dag het bos in met mij maar dat is nu te ver weg, dus ik vind het erg moeilink om haar 2x per dag in beweging te krijgen, ze word er echt een beetje lui van

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:38

guppekop schreef:
Welke omgeving zoek je iemand? Ik ken best wat mensen die vrijheidsdressuurles geven in Nederland. Misschien zit er toch wel iemand in de buurt?


Ik zit nu nog een tijd in limburg,

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:40

Happyhrs schreef:
guppekop schreef:
Welke omgeving zoek je iemand? Ik ken best wat mensen die vrijheidsdressuurles geven in Nederland. Misschien zit er toch wel iemand in de buurt?


Ik zit nu nog een tijd in limburg,

Amable niets voor je?

https://amablepaardeninzicht.nl