Speels op verkeerde moment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:45

Avalanche schreef:
@ amen: En jij denkt dat een paard niet het verschil ziet tussen mensen en paarden?

Waarom denk je dat we een nogal evolved brein hebben, en uitgebreid studie hebben gedaan naar leermethoden bij paarden? We kunnen veel effectiever en geweldlozer zijn dan dit.

Verder missen we als mens gewoon de helft, en dat zeg ik als iemand die mijn leven lang paarden heeft gehad, en redelijk goed ben in wat ik doe. Ik mis nog steeds heel veel. Dus zelfs als we zouden willen zijn we niet eens in staat om iets op die manier op te lossen, omdat we de helft aan informatie missen.

Een wiskundig probleem waarvan de helft aan informatie ontbreekt is onoplosbaar. Hetzelfde met dit verhaal.

Dan is er het feit dat interspecies dominance niet bestaat. Een paard zal jou nooit als een ander paard zien, en reageert wel vanuit zijn paard zijn, maar weet prima dat jij geen paard bent en dat jij dus anders in elkaar zit. De relatie met jou is dus ook anders.


Zien wel verschil maar een paard communiceert niet in mensentaal. Dus als jezelf paardentaal leert en dat uitvoert. Snapt je paard je veel beter. En de gewone kleine dingen in de paardentaal kan ik met mn jarenlange ervaring in paarden wel uitvoeren. Mn kudde is heel stabiel. En ze kunnen paard zijn in de kudde. Als ik er ben. Dan weten paarden dat ik dan ff de leider ben.

En als je als mens in paardentaal communiceert. Ben je voor paard nog steeds geen paard. Maar ben je een mens die paardentaal begrijpt en uitvoert. En die leider van de kudde heeft hele kleine dingen om haar kudde duidelijk te maken wat zd wil. Optrekken mondhoeken. Orenspel. Staart bewegen. Dreigen met been en mond. En dan actie. Als andere paarden die paardentaal leren van een goede kuddeleider. Kan je daar als mens ook mee bezig. En hoeft t niet geweld te zijn om wat op te lossen.

Maar das mijn ervaring met mijn paarden en hun gedrag en ik heb denk ik in de 30 jaar ervaring in totaal 100 a 150 paarden gehad voor handel/heropvoeding. En deze paarden snapten mij en draaiden weer helemaal bij . Zelf paard zijn en op normale respectvolle manier omgaan met mensen.


En ik leer nog steeds elke dag van paarden.

En als je t geluk hebt in je leven een geweldige kuddeleidster te hebben. Leer jezelf heel veel!! Als je er open voor staat.

Maar gelukkig heb jij jou paardenervaring en ik de mijne.

Oja en ik doe veel op gevoel.

En "gevoel" is voor iedereen persoonlijk anders.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:46

Ik heb bij mijn paarden toen ze jong waren ook gewoon periodes gehad dat ze inderdaad de concentratie hadden van een garnaal en dat ze gewoon ontzettend vervelend waren naar andere paarden toe. Als ze zo jong zijn laat ik het maar een beetje voor wat het is. Natuurlijk accepteer ik geen bijtend paard, maar ga ook niet van alles van ze willen als ze gewoon de concentratie niet hebben op jonge leeftijd. Als het niet nodig is, dan ga ik ook geen "gevecht" aan. Ik zet het leerproces dan gewoon even tijdelijk stil. Onderling lossen ze het zelf wel op.

Avalanche

Berichten: 16068
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:10

Zebrastreep schreef:
Als ik haar echt pijn deed zeg ik ja logische reactie. Mijn merrie komt uit een lijn waarin dit gedrag vaker voorkomt. Haar moeder ( mijn andere paard) kan dit ook nog wel eens doen in een bepaalde bui. Komt ook vaker voor met name de merries die wel even onverwacht uit de hoek kunnen komen. Verder zijn het hele fijne en betrouwbare paarden, maar wel met dit soort trekjes waardoor je altijd je koppie er goed bij moet hebben.

Ik snap je :) het is ook een vraag he. En paarden testen soms ook gewoon om het testen :)
amen schreef:
En "gevoel" is voor iedereen persoonlijk anders.

Gevoel kan wel voor iedereen anders zijn, maar paarden opereren volgens het programma paard. Wij volgens het programma mens. En dus kan een mens nooit een kuddeleider zijn. Je bent er niet 24/7.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:04

Ben geen voorstander van slaan of schoppen, maar met een tikje maakt je geen indruk en blijf je tikjes uitdelen. Liever 1 keer goed dan 10 keer half!
Kies HET moment ( geen gevaarlijke situatie als hij erg schrikt voor jezelf en omgeving)!
Als je zegt dit mag NIET dan wel met een ferme tik\schop DIREKT als het gebeurt anders legt hij de link niet. Als het lukt niet op het hoofd.
Ik corrigeerde vroeger ook te soft en bleef aan de gang, maar het lukt uiteindelijk wel om het te stoppen.
Na het zien hoe hard ( zo hard kan ik niet slaan) een merrie haar veulen corrigeert ben ik wel fermer geworden. Nu is het na twee/drie keer echt wel duidelijk wat niet mag!
Het lijkt ook te helpen even weg te lopen na de bestraffing (10 meter maar wel in zicht blijven). Ze lijken dan na te denken wat is er nu gebeurt, omdat ze overdondert zijn. Als je doorgaat met bijvoorbeeld poetsen dan zijn ze zo met die prikkels bezig, dat ze niet goed aan verwerking toekomen van de bestraffing. De concentratie/denkwerk lukt dan niet in zo’n “stress” moment bij een jong paard.
Veel hengstveulens gehad en direct aangepakt als ze beten. Daarna nooit geen bijter of kledingtrekker gehad. Wel altijd speelmateriaal in wei of periode in stal gehad, maar mensen zijn geen speelgoed!

Avalanche

Berichten: 16068
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:22

Sandrabokt schreef:
Ben geen voorstander van slaan of schoppen

Echt niet? Want je hele verdere bericht gaat over slaan en schoppen.


Sandrabokt schreef:
Liever 1 keer goed dan 10 keer half!

En nog liever gewoon niet. Want dat kan ook prima in dit geval. Paard vertoont namelijk gedrag wat voor een jonge ruin heel normaal is, naar andere paarden toe. Maar niet acceptabel naar een mens toe.

En in plaats van hem op de kop geven en hem te corrigeren op een manier die hij niet begrijpt (want paarden onderling hebben ook een heel scala aan waarschuwingen voor ze groot inkomen) kun je hem ook leren wat hij wél moet doen.
Pas als hij dat heeft geleerd, snapt hij ook dat dat andere gedrag niet moet. Goede kans dat je dan niet hoeft te corrigeren in de eerste plaats.


Sandrabokt schreef:
Als je zegt dit mag NIET dan wel met een ferme tik\schop DIREKT als het gebeurt anders legt hij de link niet. Als het lukt niet op het hoofd.

Nooit direct groot inkomen, dat snappen ze niet. Waarschuwen op een manier die ze wel snappen, negeren ze die waarschuwing, dan groter worden, en elke volgende stap groter dan de vorige, en in proportie met het gedrag.
Bijten in je billen is bloedirritant, maar niet gevaarlijk. En dus behandel je het ook niet als gevaarlijk gedrag.

Zo klein blijven als mogelijk, dan heb je altijd nog grotere correcties in je arsenaal.

En nooit, nooit, nooit op het hoofd. Dat is bij sommige paarden het allerlaatste wat je doet namelijk. Nooit doen.


Sandrabokt schreef:
Na het zien hoe hard ( zo hard kan ik niet slaan) een merrie haar veulen corrigeert ben ik wel fermer geworden.

Jammer dat je de serie aan eerdere waarschuwingen gemist hebt. Want zo groot worden is vaak helemaal niet nodig.


Sandrabokt schreef:
Het lijkt ook te helpen even weg te lopen na de bestraffing (10 meter maar wel in zicht blijven).

Weglopen ís een correctie. Dat is zelfs een heel duidelijke correctie. "als jij zo doet, doe ik niet meer mee".
Sandrabokt schreef:
Veel hengstveulens gehad en direct aangepakt als ze beten. Daarna nooit geen bijter of kledingtrekker gehad. Wel altijd speelmateriaal in wei of periode in stal gehad, maar mensen zijn geen speelgoed!

Ik heb echt heel veel paarden in handen gehad, en ik sla ze nooit. Ik heb het simpelweg niet nodig. Er is nog een heel scala voor die tijd, en er zijn heel efficiente manieren om te voorkomen dat je ooit hoeft te corrigeren. Focus op positief gedrag en beloon dat.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Speels op verkeerde moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:39

Weet je iets over zijn verleden ?
Voor mij is dit typisch gedrag voor een paard die als veulen niet in een gemengde kudde heeft gestaan en veel te dicht stond bij mensen.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:26

Avalanche schreef:
Zebrastreep schreef:
Het bijten naar jou heeft mijn 3 jarige ook gedaan toen ik haar manen aan het knippen was en er letterlijk niks gebeurde. Even een heel geniepig hapje in mijn bovenbeen. Ik heb haar een tik gegeven en daar is ze behoorlijk van geschrokken. Nu is een 'EH' of 'denk erom' wel genoeg. Ze probeert het nog wel eens.

En nog als tip kort vastzetten zodat het paard niet bij je kan komen om je te bijten. Als je niet graag een tik geeft kan dat ook een oplossing zijn.



Is er dan niet een punt dat je je afvraagt waarom ze bijt in de eerste plaats? Want dat snap ik nooit. Mensen roepen altijd "vanuit het niets" maar altijd, als je goed kijkt, was er wel iets en vaak is dat wel echt een heel goede reden.

Paarden zijn van nature geen agressieve dieren, dus er moet een reden zijn. En happen is normaal gezien geen merriegedrag. Ruinen kunnen weleens wat mouthy zijn, maar dat is zeldzaam met merries. En sneppen is een waarschuwing.


Je vergeet alleen dat ook paarden en zeker jonge paarden hun grenzen opzoeken, dat is net als met kinderen. Je moet ze opvoeden en duidelijk maken wat wel en niet mag en volgens mij gaat dat hier juist mis bij TS.

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Re: Speels op verkeerde moment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:00

Update: ik heb er gister en vandaag er flink aan gewerkt en merk nu al wat verschil
Staat braaf stil kriebels blije hoge stem en snoepie

Zodra hij een hap wil doen krijgt hij een tik op de neus mer EH erbij.
Na een paar keer herhalen had hij het redelijk door.

De eerste helft van het poetsen is hij irritant bezig en daarna was hij braaf met veel kriebels.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:01

TerrorPjony schreef:
Update: ik heb er gister en vandaag er flink aan gewerkt en merk nu al wat verschil
Staat braaf stil kriebels blije hoge stem en snoepie

Zodra hij een hap wil doen krijgt hij een tik op de neus mer EH erbij.
Na een paar keer herhalen had hij het redelijk door.

De eerste helft van het poetsen is hij irritant bezig en daarna was hij braaf met veel kriebels.


doe je goed.!!

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:19

betadine schreef:
Weet je iets over zijn verleden ?
Voor mij is dit typisch gedrag voor een paard die als veulen niet in een gemengde kudde heeft gestaan en veel te dicht stond bij mensen.



Hij staat idd in een gemengde kudde. Bij zn geboorte plek heeft hij 2 jaar in een klein groepje gestaan bestaand uit mama en peetvader.
Nu staat hij op een stal die binnenkort weer 24/7 wei gaan dus dan kan hij weer verder opgevoed worden door andere volwassen paardjes